Jump to content
Annons

Syncproblem i Cubase SX (gäller samtl. versioner)

Recommended Posts

moogpower (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej allesammans!

Mjukvara alltså...

Creativitykiller nr: 1

PLATTFORM:

Intel P4 1.8 laptop, AC97 ljudkort. CUBASE SX 3

FELMEDDELANDE:

Cubase ger mig alltså följande felmeddelande: "Sample rate could not be set, this may be due to the sampleclock being set to external sync"

BAKGRUND:

Alla mina låtar är tidigare gjorda med 16 bit 44.1 kHz men nu vill Cubase HELT PLÖTSLIGT envisas med att köra på 16 bit 48 kHz. Och ja, jag har varit ÖVERALLT och pelat i ASIO-setupen och ASIO-DirectX setupen och i Cubase Project Setup osv osv utan lösning..

Det är när jag skall köra på min vanliga ASIO DirectX Full Duplex-driver som alltid fungerat innan som det nu ställer till grymma problem helt plötsligt..

Så nu när Cubase SX 1 började betee sig illa så blåste jag det för det nyare SX 3. MEN! Problemet kvarstår dock i exakt samma skepnad!

Så..

Är det någon här som har ett tips som kan lösa mitt problem som orsakat att jag inte kunnat göra någonting på 14 dagar nu! Frusterande!

Kan vara ett knapptryck ifrån lösningen nu känner jag...

Mycket irriternade!

Tack på förhand!

Redigerat av moogpower
Annons
Postat

det verkar vara ljudkortet som har ställt om sig till 48kHz.

har också haft samma problem att cubase inte kan byta till 44 kHz själv.

det funkade bra för mig att öppna ett annat programm (som t.ex. Reason) och ställer om till 44 khz där, eller så kan du kanske göra det direkt på ljudkortets controllpanel.

testa och skriv om resultatet.

/boris

Postat

Jag har haft liknande problem och fått samma felmeddelande. Det var drivrutinerna till ljudkortet som var fel. Man måste avgöra om Cubase skall styra eller om ljudkortet skall styra sampleklockan.

Uppdatera drivrutinerna och kolla om det fungerar då.

http://www.majken.se/cubase/index.htm?tracks.htm

I majkens utmärkta cubasemanual online så finns Asio som et kapitel. Om länken visar rätt så är det där man avgör vad som skall styra klockan (sitter på jobbet så jag har inte tillgång till Cubase här)

😆

moogpower (oregistrerad)
Postat

Ok.. Jag tackar för tipsen såhär långt.. 🙂

Men.. Problemet är inte avhjälpt ännu dock.. 🙂

Postat

Felmeddelandet innebär att en extern synk förväntas - men det brukar ställas in i ljudkortets kontrollpanel.

Ett standard inbyggt spelkort och SX känns inte som någon klockren kombination... 🙂 Jag skulle rekommendera ett bra musik-ljudkort i stället, men prova annars att installera om drivrutinerna för ljudkortet och se om det hjälper.

Kan det vara något problem med att kortet egentligen är låst till 48kHz, men att du har använt någon annan ASIO-driver som har fuskat till 44.1kHz tidigare...?

Postat

Du har bara fel clock source inställd i Cubase. Gå till Device Setup. I VST Audiobay eller i inställningarna för vilken ASIO-drivrutin du ska använda ska du välja ditt ljudkorts ASIO-drivrutin och i fönstret för Clock source ska också ditt ljudkorts klocka väljas som clock source. Fixat!

Postat

Fick samma problem på onsdag. Följde tipsen på den här tråden, laddade hem senaste drivrutinen för mitt kort, och fixade ASIO inställningarna och nu funkar battery felfritt igen.

Tackar för tipsen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.