Jump to content
Annons

Kan inte alla veteraner presentera sig igen?


Recommended Posts

Annons

Ehh ? Talking to me? Eh? Eh?

Vadan denna tanke? 🙂

Edit: ah, du kanske syftar på sådana saker som att de riktiga veteranerna var singel, gick i skolan och bodde i Kårböle när de reggade sig, och nu har de familj och har börjat som miljösamordnare på kommunen i Karlstad samt köpt en Schäfer .....ok ok ok mitt inlägg var inte helt genomtänkt då´ra.....

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ehh ? Talking to me? En? Eh?

Vadan denna tanke? 🙂

Ja många veteraner presenterade sig tidigare. Men jag tycker mycket borde hänt sedan dess. Vad har hänt sedan den förra presentationen osv? Är bara lite nyfiken på vad alla veteraner pysslar med numera. =)

Edit: Precis så menade jag 😳

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå "igen"? Jag väntar fortfarande på rätt tillfälle att göra min första presentation.  🙂

Välkommen till forumet. Hoppas du ska trivas. Så du sysslar med midi?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähhh flö flö flö .....

Jag är ett egghuvud!!!

Med en dator som jag gör musik på.. tror jag

Och för övrigt vill jag bara tillägga:

"midi är inte så bra. det är bättre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller ännu bättre med riktiga instrument som låter bättre´, typ piano." -paz

(snodde citatet av kringlan som hänvisade till paz)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så låt oss sammanfatta;

Adic - rockar

R0offe - är inte veteran

Nägra gillar MIDI

Resten bor på landet med 28.8 modem och kan inte höra av sig så ofta! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Dede har svårt för att stava!  😏

Jag stavar dede med litet d. Svårt att stava adddddddddddic???????????????????

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag äntligen blivit veteran! 😄 fast nu är alla "riktiga" veteraner uppe i minst 2000 inlägg var, så jag kanske ändå inte får vara med på nästa julskiva... 😱😄

I vilket fall: Jag bor i Lund och spelar piano till en gospelkör, spelar kyrkorgel om söndagarna ibland. Gillar ungefär: gospel / jazz / soul / funk / synthpop.

Ganska improduktiv när det gäller nya låtar (den senaste är här), har lite dåligt med både tid och inspiration.

Jag är 24 år och programmerare på heltid, så gällande pengar å sånt så jag har fått några gage av Svenska Kyrkan, och så säljer jag nåt ex då och då av hembrända A Small Collection Of Dreams). Nåt mer ni vill veta?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag äntligen blivit veteran! 😄 fast nu är alla "riktiga" veteraner uppe i minst 2000 inlägg var, så jag kanske ändå inte får vara med på nästa julskiva... 😱😄

I vilket fall: Jag bor i Lund och spelar piano till en gospelkör, spelar kyrkorgel om söndagarna ibland. Gillar ungefär: gospel / jazz / soul / funk / synthpop.

Ganska improduktiv när det gäller nya låtar (den senaste är här), har lite dåligt med både tid och inspiration.

Jag är 24 år och programmerare på heltid, så gällande pengar å sånt så jag har fått några gage av Svenska Kyrkan, och så säljer jag nåt ex då och då av hembrända A Small Collection Of Dreams). Nåt mer ni vill veta?

// David

Välkommen hit då!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå "igen"? Jag väntar fortfarande på rätt tillfälle att göra min första presentation.  :rolleyes:

Du och jag Rickard, du och jag 😉

/Majken

Vem? Det är bara jobb och släkt som använder det där namnet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte har det blivit särskilt många veteran-presentationer i tråden. Man kan säga: Mycket snack och lite verkstad...

Jag tar väl och snackar lite mer seriöst i stället då...

Jag kommer faktiskt inte ens ihåg om jag har gjort någon presentation tidigare, så det är väl lika bra att jag gör det ordentligt...

Var börjar man...?

Från början, kanske...

Egentligen kan man hoppa över det där med musikskolan, men där blev det i alla fall blockflöjt (som de flesta andra), som senare blev alt-blockflöjt - och ännu senare blev det klarinett. Det visste ni inte va...? 😉

På högstadiet startade jag och ett par klasskompisar ett band. Ingen av oss kunde egentligen spela, men kul hade vi. Min brorsa spelade bas i ett par band - och då var det ju ganska bra att jag också började med bas, eftersom han kunde lära mig grunderna. Efter ett par år lät våra bluestolvor riktigt bra, tyckte vi... Undrar om den ene killens föräldrar tyckte det. Vi repade nämligen alltid i deras källare... :rolleyes:

I gymnasiet blev det ett gäng olika band i olika genre, så jag har spelat bas i både pop, rock, hårdrock, blues, reggae och funk-band. Under några år var jag faktiskt riktigt vass på slap-bas och kunde spela tummen av Mark King vilken dag som helst (vi spelade då bl a några Level 42-låtar som covers, så det var till att ligga i hårdträning nästan varje dag för att hålla tekniken och hastigheten vid liv...). Those were the days...

Så småningom hittade jag helt rätt musikaliskt och även när det gällde personkemin - och drog igång bandet Feedback - som också blev det sista bandet jag spelade med - och det var över 10 år sedan vi lade av. Under Feedback-tiden hände det mycket. Jag var ute ganska ofta och mixade andra band när de spelade live och jag hjälpte andra band att spela in i studio, genom att sätta mig vid mixern.

I samma veva var jag med i ensemblen på Nya Teatern i Malmö i en uppsättning - och något år senare arrangerade jag en hel del av musiken till en annan uppsättning på Nya Teatern - där jag träffade min underbara flickvän och ännu ljuvare musik uppstod (det var 1990 - och vi är fortfarande ett par, så det var riktigt lyckat att vara med där 🙂 ).

Parallellt med detta, så gick jag förstås också i skolan och blev ingen(ting)jör 😄 , gjorde lumpen som Teletekniker och fick en teknisk utbildning under 14,5 månader, som jag tycker gav mig mer än mina 4 år på gymnasiet gjorde. Inte ett gott betyg åt skolans alltför omfattande teoretiska och för klena praktiska inriktning... :rolleyes:

Hade jobb som väntade när jag muckade och började då på Compro i Malmö - och reparerade datorer; VIC-20, C-64 och så småningom kom den fantastiska Atari, som hade midi-interface inbyggt. Sedan kom Amiga och sådant krafs som sålde bättre till oförstående spelgalningar, men Atari var ju den äkta spel-maskinen, tack vare midi-interfacet! 😛

Jobbade sedan på ScandBiz och senare Mr Data - och har troligen reparerat majoriteten av de Atari och Amiga-datorer som har gått sönder i södra halvan (befolkningsmässigt) av landet... När det blev mer och mer PC, så blev reparationerna så tråkiga, att jag sökte mig till en annan bransch, så nu jobbar jag på DataLogic i Malmö, med reparation och installation av industriella streckkods-scanners - sådana som används i logistikbranschen, på lager hos tillverkare, på flygplatser etc...

När det gäller musiken, så bytte jag från Falcon till PC för ca 7-8 år sedan, när jag tyckte att Falcon började kännas lite för begränsad. Cubase har det förstås varit hela tiden även på PC-plattformen.

Bredvid mitt vanliga jobb, driver jag som bekant min firma - där jag säljer musikprylar. När Mr Data började flytta fokus från Amiga/Atari till PC, så drog jag igång min firma för att folk skulle kunna få tag på Atariprylar - och efter hand har mitt fokus flyttats från Atari till musikprylar, eftersom Atarimarknaden efter hand har gått från liten till helt obefintlig.

Firman driver jag främst för att det är kul, men eftersom många har tröttnat på vissa butikers dåliga attityd och brist på kunskap och engagemang - och därför gärna vill ha alternativ med mer personlig behandling, så går verksamheten ganska hyggligt i alla fall. 🙂 Drömmen finns förstås, att någon gång i framtiden kunna dra igång firman på heltid, men det kommer nog att dröja innan jag får upp tillräcklig omsättning för att klara det...

Tack vare att jag har firman, så har jag kunnat fixa ihop lån på en massa olika mikrofoner - så jag har min "lilla" testsite, där jag nu har ca 6GB liggande, med mina testinspelningar. Idén fick jag för ett par år sedan, när jag började med att spela in de micar och preamps jag hade tillgång till då, i ett ganska simpelt test - och så fick jag en vansinnig idé, att jag skulle försöka låna ihop fler och lägga upp på min site, så att folk kunde lyssna och jämföra utan att behöva göra sig omaket att försöka tigga till sig lån hos butikerna... Målet är kanske högt satt, men jag vill att det så småningom ska finnas med modeller från alla märken som säljs i Sverige. Den som siktar mot stjärnorna, når i alla fall trädtopparna, brukar man säga - och jag har ju faktiskt kommit en bit på vägen, även om det finns mycket kvar... Under denna helgen är en ny omgång testinspelningar på gång, så snart finns det ännu mer ljudfiler att hämta... 😎

Så småningom kommer även testinspelningar av olika omvandlare och olika micpreamps att göras. Jag har också inspelningstest av ett gäng olika kablar på agendan, så att folk kan höra själva om det verkligen är någon ljudmässig skillnad mellan kablar för 25:- och 1000:-... 😉 Kabeltestet tänker jag försöka hinna med under sommaren någon gång.

Det blev långt, men det finns ju mycket att berätta. En eloge till de som orkade läsa ända hit... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, det var grundligt skrivet, och jag orkade läsa allt :rolleyes:

Jag får ta och skriva en ny presentation nån gång. Men jag har väl inte levt länge nog för att göra det speciellt intressant.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan som har orkat skriva någon veteranpresentation ännu...?

Kom igen nu! 😄  😛

Okejrå gadämnit!

Jag heter Hasse, i äldre trettiårsåldern 😎, bor i ett egendomligt hus i Sollentuna, har fru och massor av barn och en jättestor hund, älskar Gnaget, leker kontor på dagarna (kan fortfarande inte fatta att jag är vuxen), garvar åt Seinfeld/Blackadder & TheOffice och är fullkomligt insnöad på 70-talsmusik såsom Queen/Bowie/Supertramp/10CC/Genesis/Elton/McCartney/Lizzy/ELO/Steely Dan/Sparks etc. samt nördar som i modärn tid lyckas förnya samma låtskrivartradition, t ex Jellyfish/Ben Folds/XTC/Wondermints/Jason Falkner/World Party/Supergrass/Atomic Swing ja, ja, ja det var jävlar vilket nejmdråppande!!!!! MEN jag är som sagt insnöad popnörd som lever musik hela dagarna, kan inte låta bli...

Lirar väl själv SÅDÄR - är absolut ingen virtuos på instrument, från början trummis - blir väl sådär 10-20 gig om året med olika coverband, ibland lite akustisk gura - gör i enstaka fall lite trubadurspelningar med en polare och i studion kör jag förstås en del keyboards, men där har jag en jäkla tur att man kan editera midin i efterhand 🙂 . Sjunger förstås så gott det går, lägger gärna på en matta av mer eller mindre rena körer, handklapp, shejkers och tamburin för att få lite liv och kitchigt sound ovanpå midipjoppet.

Resultatet och mer om Hammagrella kan ni ju kolla in på hemsidan nedan.

Här på forumet dräller jag mest omkring och snackar musik i största allmänhet, kommenterar lite demos, postar lite demos själv, var nog mer aktiv i början. Har både vunnit studiofestivalen (Intro) och arrangerat själv (Sämsta Låten, själv kom jag tvåa 😄 ) - DET NI 🙂 Har samarbetat med Demoniqus, Hacke, VacUm, Maxmaxmax och Andreas L. med flera, härliga tider.

Just nu funderar jag på om jag ska lägga stålar på nåt bättre än Sampletank, eller om jag ska köpa en guraeffektbox eller om jag helt enkelt ska köpa bira för pengarna.

Konserter jag hoppas se i sommar: ACT i Göteborg, Alice Cooper på Fryshuset och Sountrack of our lives på Grönan. Kanske nåt mer, får se...

Mat jag käkat i helgen: sill, köttbullar, potatis, sill, lax, chips, nån jävla grönsaksröra, sill, sill, grillad fläskfilé, korvar - brända - sent på natten, grapefrukt, sill, Burger King, sill, skaldjurspaj (omanligt, men rätt gott), McFrukost, janssons frestelse, sill, sill och 2 ipren.

Drycker jag druckit i helgen: vill helst inte påminna mig om det...

Nästa musikprojekt blir nog jävlariminlillalåda en progrock-låt, hur jag nu ska lyckas lira in den !

Nå, hursomhelst. Fortfarande kul att vara här. Mig blir ni inte av med i första taget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko: Även om det inte finns jättemycket att berätta, så är det alltid intressant att veta mer om folk som man umgås med på Nätet - så kom igen... 😉

Grahn: Det är väl klart att du också måste skriva nu när det börjar komma igång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...