Ken Kängström Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Hej hej. Har ett jäkla krångel med att få en bra närhet i sången då man spelat in med SM57. Jag vet att det är fullt möjligt att få ett bra ljud, men jag har mixat sång så pass lite så jag inte har något vidare grepp om det än. Hur gör ni?
lavrell Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Den enda gången jag lagt sång med SM57:a så vart den "nära" av sig självt. Behövde faktiskt inte göra så mycket alls mixmässigt för det passande liksom in direkt. det va även så lång tid sen så jag skulle ändå inte komma ihåg hur jag gjorde 😱
Ken Kängström Postat 21 juni 2005 Trådstartare Postat 21 juni 2005 Men i min metal så är det lätt hänt att den försvinner. Känner mig handikappad utan kondensare ibland =S
VacUm Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Komprimera fram den. Det är ju det fina med dynamiska mikar och sång. Man kan trycka fram köttet hur mycket som helst. Om det sen låter "nära" vet jag inte om jag vill kalla det, men till lite hårdare musik brukar sången sätta sig klockrent om man jobbar så.
Piccazzo Postat 22 juni 2005 Postat 22 juni 2005 Som sagt komprimera fram den , Mixa den högt. Tycker personligen inte att en SM57 låter så bra på sång fast jag brukar oftast spela in mer lågmäld musik. Men jag tror att Sångarens mickrofonteknik är viktigare med dynamiska mickar än med en Kondensator mick tex. Bra grej för sång är ju att dubbla den precis som du dubblar gitarrer (Fast kanske inte lika många och panorerade ). Sen är ju rummet i sig en faktor att tänka på , Fast med dynamiska kanske det inte är lika kritiskt so mmed en bra kondensator. Lite reverb brukar ibland oxå kunna fixa till mera närhet.. Ähh. Vad fan vet jag , Du får pröva dig fram helt enkelt ...
Eliasson Postat 22 juni 2005 Postat 22 juni 2005 komprimera satan, lyft fram lite högmellan o dista lite försiktigt. när får vi höra nåt ? 😆
Stolle Postat 22 juni 2005 Postat 22 juni 2005 Jag spelar förtillfället in all sång med en SM57. Jag brukar dock fuska och köra den genom Antares micSimulator. Annars är det compressor, lite dist(viktigt) och högt mellan som gäller. Lycka till!
Signert Postat 22 juni 2005 Postat 22 juni 2005 Med tanke på att vikten av dist framhålls: Har ni några tips på bra distplugg för sång? Eller funkar det med vad som helst? (Har själv kört lite grann med DaTube i Cubase.)
lodger Postat 22 juni 2005 Postat 22 juni 2005 Jag brukar använda waves audiotrack för att lyfta fram sången,det finns ett par presets som jag brukar leka med,voice with presence och voiceover tror jag dom heter.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.