Jump to content
Annons

Jobbig hårddisk

Neko

Recommended Posts

Annons

Kan nog vara så att det inbyggda ljudkortet kräver speciella drivrutiner.

Windows XP gör ju tappra försök att känna igen allt som finns i och är anslutet till datorn när man installerar.

Eftersom ditt moderkort verkar ha någon slags SoundBlaster-variant (som tydligen kan uppgraderas med mjukvara) kan XP ha

känt igen det som ett SoundBlaster-kort, lagt dit gamla SoundBlaster-drivrutiner

och antagit att allt är frid och fröjd (inga utropstecken eller röda kryss i Systemhanteraren).

Testa att uppdatera drivrutinerna, du har säkert fått med en CD till Moderkortet.

Dela på andra sajter

Har nu uppdaterat alla drivrutiner kort och tvärs, noll framgång. Stängde av det inbyggda, lånade ett Maudio firewire 410, installerade, samma problem där. Tror man kan börja utesluta ljudkortet som sig som problemkälla. Någonstans sitter något fuffens...

Har upptäckt att ju fler processer och grejjor jag kör, desto mer sprak och gerjjor är det. Kör jag tunga program samtidigt som jag spelar en mp3a hackar det och sprakar det konstant. Grubblar över om det kan vara någon form av CPU problem eller nått fel med minneshanteringen? När CPU belastningen är hög så får ljudet som sagt tokspel. Detta gäller även för filmer, som med god vilja går att titta på, men inte mycket mer.

Börjar bli jäkligt trött... några bra förslag? Tänkte ringa lite olika supports och se vad de har och säga om saken. Provar med Asus och Intel och ser vad de säger. Men har ni några bra tankar på vad som kan göras så mottager jag dem med stor värme. Dock har inga tips än så länge bringat någon större förändring.

Dela på andra sajter

Har nu uppdaterat alla drivrutiner kort och tvärs, noll framgång. Stängde av det inbyggda, lånade ett Maudio firewire 410, installerade, samma problem där. Tror man kan börja utesluta ljudkortet som sig som problemkälla. Någonstans sitter något fuffens...

Har upptäckt att ju fler processer och grejjor jag kör, desto mer sprak och gerjjor är det. Kör jag tunga program samtidigt som jag spelar en mp3a hackar det och sprakar det konstant. Grubblar över om det kan vara någon form av CPU problem eller nått fel med minneshanteringen? När CPU belastningen är hög så får ljudet som sagt tokspel. Detta gäller även för filmer, som med god vilja går att titta på, men inte mycket mer.

Börjar bli jäkligt trött... några bra förslag? Tänkte ringa lite olika supports och se vad de har och säga om saken. Provar med Asus och Intel och ser vad de säger. Men har ni några bra tankar på vad som kan göras så mottager jag dem med stor värme. Dock har inga tips än så länge bringat någon större förändring.

Om det är ett nytt moderkort, så är det kanske när moderkortet automagiskt växlar upp till överklockning som problemet uppstår? I så fall kan du ställa om i BIOS, så att du tvingar kortet att behålla standardklockningen oavsett belastningen...

Det kanske också kan vara HyperThreading-relaterat. Det går också att stänga av i BIOS.

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Hyperthreading är en jäkla luring. Gigastudio tål inte det (tål nästan ingenting) när jag sen kopplar ur HT i BIOS går spelas mp3-filerna långsammare än normalt medan sequencerprogrammet går som det ska!

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska kolla över klockningen och ht. Men jag tror faktiskt lite på Stefan Es linje här. Windows är installerat på en disk som är lite "gammal" ska rensa i ordning på diskarna, formatera dem och se om det hjälper något. Kommer nog ta ett tag, måste backuppa det mesta.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Neko: Prova att installera med Standard-PC. Tror det kan fungera då, värt att testa. Då får verkligen alla komponenter olika IRQ's och ingen delas. Du hammrar F6 eller F8 under början av installationen (när alla filer läses in från cd:n).

Jag installerar alltid musikdatorer med standard-pc.

Dela på andra sajter

Har ni en cpu med ht så ska det ju användas. Jag kör ht och det funkar klockrent i logic (kört lite cubase nån gång och det är inga problem heller). Skulle inte klara mig utan det tror jag. 😄

Dela på andra sajter

Neko: Prova att installera med Standard-PC. Tror det kan fungera då, värt att testa. Då får verkligen alla komponenter olika IRQ's och ingen delas. Du hammrar F6 eller F8 under början av installationen (när alla filer läses in från cd:n).

Standard-PC är en nödlösning för maskiner med gamla komponenter och är inte att rekommendera för ett så nytt moderkort som det aktuella...

Dela på andra sajter

På en av mina äldre jobb-laptops fick jag liknande problem. Då berodde

det på att nätverkskortet (det inbyggda) delade IRQ med ljudkortet och slängde

ur sig interupt med jämna mellanrun när den kollade om det fanns någon nätverks-

kabel ansluten.

Testa att disabla nätverkskortet och andra inbyggda saker på moderkortet

en efter en i Systemhanteraren och se om det gör någon skillnad.

Om inte detta funkar, skaffa blandade getinälvor och placera på tangentbordet

vid fullmåne. Gå sedan tre varv baklänges runt datorn och mässa

"Ultima gutta rastat im bracka"....... 😛

Dela på andra sajter

Okej, nu har jag slitit och kopierat alla filer jag ansåg viktiga från min stora hårddisk. Formaterade den, tog bort alla partitioner, tog ut den andra fysiska hårddisken så bara denna stora hårddisk satt i. Windows vägrar installeras. Den lägger helt enkelt inte in något på disken när den ska installera, så när installationen startar om datorn, så finns det inget att läsa, och installationen börjar om från ruta 1a. Visst, det går ju fortfarande att lagra filer på den eftersom windows (som ligger på den mindre disken, som nu är inkopplad) hittar den alldeles utmärkt. Men eftersom windows krånglar och har sig på den gamla disken, och jag vill testa att se om det kanske flyter bättre på den nya, så är jag mäkta irriterad. Några förslag på vad man gör med en hårddisk som vägrar upplåta plats åt windows? (Sund hårddisk förresten, den vet sitt eget bästa...)

Dela på andra sajter

Okej... installerade om winamp och nu funkar allt ljud som det ska igen... i alla fall för stunden... men problemet med installation av windows på den andra disken står kvar.

Dela på andra sajter

Jag kanske är helt fel ute, men jag tycker det verkar som om du försöker installera Windows på en hårddisk som du har "i användning"? Jag skulle som sagt rekommendera dig att göra den helt ren, nya partitioner, ny formatering och sedan installera Windows, då har du en helt ren installation. Och då menar jag att du ta bort partitionerna och formatera från Windows-CD:n, alltså INTE från en annan hårddisk där du har windows!

Med risk för att bli övertydlig, ha bara den hårddisk du skall installera på i datorn, sätt i Windows-CD:n, välj alternativet att ta bort alla partitioner från hårddisken, gör en ny partition (jag skulle välja att göra en partition för system och andra program på kanske 30 GB för att sedan ha utrymme kvar för ytterligare en partition efter det att jag installerat sytemet) Sedan formatera (från Windows-CD:n) och sedan installera.

Som sagt jag kanske är fel ute och slår in öppna dörrar här, men jag hoppas att jag varit till hjälp...

Som jag skrev tidigare, du får gärna PM:a mig om du vill...

edit: stavning...

Redigerat av Violiner
Dela på andra sajter

Standard-PC är en nödlösning för maskiner med gamla komponenter och är inte att rekommendera för ett så nytt moderkort som det aktuella...

Standard-PC gör din dator fool-proof och eliminerar alla IRQ konflikter. Men du kan inte stänga av den automatiskt, utan får trycka på strömbrytaren. (Fast det går att fixa).

Dela på andra sajter

Standard-PC gör din dator fool-proof och eliminerar alla IRQ konflikter. Men du kan inte stänga av den automatiskt, utan får trycka på strömbrytaren. (Fast det går att fixa).

Om man kör en modern maskin utan ACPI, så riskerar man både sämre prestanda och sämre stabilitet, så en normal installation är alltid att föredra. Om det skulle visa sig att det blir problem som inte går att lösa på något annat sätt, så är "standard-PC"-installation en nödlösning som i så fall kan fungera - men normal ACPI-installation är alltid att föredra om det fungerar.

ACPI or "Standard PC"

ACPI works extremely well with Windows XP, and has been significantly improved upon over Windows 2000.

Therefore, it is recommended that you first try installing Windows XP with the default option, which is as an ACPI computer.

The only time that the "Standard PC" mode can be recommended with XP, is when you are experiencing audio card or other problems (possibly relating to IRQ sharing/stacking), and only when you have exhausted all other possible causes.

If you have one of the more modern motherboards that has APIC capabilities, then it is definitely recommended that you install Windows XP as an ACPI computer.

In fact, installing Windows XP as a "Standard PC" on an APIC compatible computer will probably result in reduced performance and a reduction with overall reliability.

Detta är ett utdrag från den "tweak"-site som har godkänts av Steinberg - något som borde innebära en del trovärdighet - om nu inte min trovärdighet räcker... 😏

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Violiner, jag har blåst hela hårddisken från rubb och stubb, det hjälpte inte ett smack.

Och allmänt, jag har nu konstaterat att det är den stora hårddisken det är fel på. Nu har jag ju flyttat alla filer och program till den något mindre disken, och kör dem där sålänge. Men när jag ska börja installera ljudprogram på den större, då börjar allt lacka ur och låta illa. Alltså, så fort jag kör program på den stora disken, så blir allt keff. Kör jag det på den lilla, funkar allt tiptop. Så... jag får se vad jag gör med den... Får klara mig på mina 80 tills vidare.

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Om man kör en modern maskin utan ACPI, så riskerar man både sämre prestanda och sämre stabilitet, så en normal installation är alltid att föredra. Om det skulle visa sig att det blir problem som inte går att lösa på något annat sätt, så är "standard-PC"-installation en nödlösning som i så fall kan fungera - men normal ACPI-installation är alltid att föredra om det fungerar.

ACPI or "Standard PC"

ACPI works extremely well with Windows XP, and has been significantly improved upon over Windows 2000.

Therefore, it is recommended that you first try installing Windows XP with the default option, which is as an ACPI computer.

The only time that the "Standard PC" mode can be recommended with XP, is when you are experiencing audio card or other problems (possibly relating to IRQ sharing/stacking), and only when you have exhausted all other possible causes.

If you have one of the more modern motherboards that has APIC capabilities, then it is definitely recommended that you install Windows XP as an ACPI computer.

In fact, installing Windows XP as a "Standard PC" on an APIC compatible computer will probably result in reduced performance and a reduction with overall reliability.

Detta är ett utdrag från den "tweak"-site som har godkänts av Steinberg - något som borde innebära en del trovärdighet - om nu inte min trovärdighet räcker... 😉

Ähh, de kan skriva vad dem vill där. Min dator fungerar iallafall bättre med Standard-PC och det gör många andra med 🙂

Redigerat av chilone
Dela på andra sajter

Nja inte alltid, man eliminerar ju knaster/pop när alla enheter i datorn får en unik IRQ. Jag vet att när ACPI finns så ska man köra det, men jag har ofta haft problem med knaster/pops när jag kört delad IRQ på 4-5 enheter. Och i sin tur byta IRQ-adress på en dator som inte är installerad med Standard-PC är näst intill omöjligt.

Det enda som finns att göra då är att fysiskt flytta upp ljudkortet till näst översta pci-sloten. Men det vill man ju inte - för det bidrar till ökad värmeutveckling, och man vill ALLTID ha ljudkortet så långt bort från PSU:n som möjligt (längst ner i chassit). Jag upplever MIN dator som kvickare och mer allert när jag inte har någon delad IRQ-adress.

Men det kan ju också bero på att jag kör KT133 krets 🙂 (Ökända för att bråka med IRQ delning). Tvekar inte i framtiden att installera nyare datorer med standard-pc heller 🙂 Så sött när "Nu kan du stänga av datorn" kommer fram, då blir man bara varm och nostalgisk åhhh

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.