Neko Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 (redigerat) Okej såhär är det. Har köpt nytt moderkort, processor, minne och chassi. Bytt från AMD till Intel och har ett ASUS moderkort. Tänkte använda mina gamla hårddiskar i den nya datorn. BIOS hittar hårddiskarna, så långt allt lugnt, men sen händer ungefär ingenting alls. Datorn vill att jag skall välja någon godtagbar bootenhet, vilket jag har ställt in, allt från hårddisk, till cdenheter. Testar sålunda att sätta i Win XP installationsskivan, eftersom biosen hittar hårddiskarna, kanske även windowsinstallationen gör det, och kan jag installera ett nytt windows borde problemet vara löst. Men här uppstår nästa problem, installationen loopar. Startar om precis innan man kommer in i den där fina grafiska delen installationen (den som inte ser ut som qbasic(blått och vitt)). Och det går låååååångsamt. Har även formaterat hårddiskarna i windowsinstallationen några gånger, ingen större framgång där heller. Varje gång man tror att installationen väl ska komma igång möts man av att den frågar efter om man vill installera/reparera windows eller avsluta installationen. Några konstruktiva förslag? Köpa nya diskar? (p4 3.0 ghz, 1gb corsair ram, 2 st vanliga IDE HDD, Asus moderkort) Redigerat 26 juni 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 21 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2005 Alternativt, en liten anvisning om var jag kan finna hjälp på mitt problem... jag har googlat en del, men får bara totalt irrelevanta träffar eller sådana som är närliggande, men inte hjälper apa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 (redigerat) Vilket moderkort har du? Litet osett så här, plocka ur den ena HD:n och låt bara den du skall ha operativsystemet på sitta kvar. Radera sedan alla partitioner på den i den dialog du verkar vara nu. Och gör sedan en ny partition, formatera om. Sen bör det fungera. Redigerat 21 juni 2005 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 21 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2005 Nu blev det tråkigt. Båda hårddiskarna är viktiga. på den ena finns massa privata dokument och filer som jag skulle avlida om de försvann. På den andra all musik jag gjort det senaste halvåret. Ingen av dem vill jag tömma, och jag har ingen dvdbrännare tillgänglig i närheten, ej heller någon dator att bounca filer mot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 21 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2005 Vilket moderkort har du? Asus p5p800 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MusicGene Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 nått liknande hände mig när jag hade en windowsskiva som var repig och inte kunde läsas ordentligt. Kanske det hjälper om du skaffar en ny skiva? Kanske det hjälper om du tar ut diskarna och formaterar i nån kompis dator och sätter i dom formaterade i din dator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 21 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2005 (redigerat) nått liknande hände mig när jag hade en windowsskiva som var repig och inte kunde läsas ordentligt. Kanske det hjälper om du skaffar en ny skiva?Kanske det hjälper om du tar ut diskarna och formaterar i nån kompis dator och sätter i dom formaterade i din dator. Ska prova det senare. Måste bara fixa backups också... och det är ju inte det lättaste/roligaste att göra... Alla har ont om utrymme. Alla kan inte avvara 80gb (har nog så mycket filer som jag inte vill bli av med) 😲 EDIT: skivan är inte repig 😉 Redigerat 21 juni 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cloudsurfer Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 har haft ett liknande problem när jag satte in en extra Hårddisk, men alltlöste sig i bios vad jag kommer ihåg iaf, testa att ändra lite i dina boot val, tror det var det som knasade sig för mig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 21 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2005 Som det är nu är det bara en disk i. Boot ordning Floppy DVDspelare HD Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mossman Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 hade samma problem med installation av XP (köpt skiva). Startade om efter ett tag under installationen, verkar vara ungefär samma ställe som ditt loopar på. Laddade ner en piratversion som funkade bra. 😲 Tråkigt bara att man inte kan använda original-skivorna. 😉 (kunde iofs kanske tagit mig tid att få de bytta) Go Microsoft go! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nikolaus Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 Har haft samma problem vet inte va de beror på men windows klarat inte av att skapa en bootsektor som den sen ska starta ifrån när man fortsätter instalationen. Jag gjorde en partition och instalerade linux. Sedan funka det finfint att instalera xp på en annan partition. xp snodde linux bootsektor och linux slutade fungera men windows fungerar bra och vill du ha linux igen går det bra att instalera efter xp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zando Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 Som det är nu är det bara en disk i. Boot ordning Floppy DVDspelare HD Ställ DVD spelaren som den första i ledet i Boot ordning det borde fixa sig då 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 21 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 21 juni 2005 Jag får mickla runt lite och se vad som händer. Återkommer med lösning om jag kommer fram till något, men fortsätt tipsa. jag sliter vidare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karl Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 Surt Neko...nya grejor och så rullar det inte.. 😉 jag gjorde en uppgradering i våras liknande din Asus,Intel men 3,2 😲 och 2gig i ram 🙂 men so what...när jag hade mina diskar i och skulle köra så rulla ingenting.. så jag grejade en tom disk och tog bort alla andra diskar och först då gick det att installera xp fullt ut...sen var det bara att adda dom andra diskarna...sen hade mitt MB stöd för S ATA och när jag skulle igång med det......är en helt annan historia... Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 (redigerat) Som det är nu är det bara en disk i. Boot ordning Floppy DVDspelare HD OK, sorry att jag försvann där men var tvungen att fixa en del. Bra moderkort i alla fall, prisvärt. Hur som helst, för att du skall få det att gå bra med en ny install så rekommenderar jag att du gör som du är på väg att göra nu, installera ett helt nytt rent system, det tjänar du på i längden. Bootordningen är OK, den ska bara hoppa förbi floppyn och ta DVD-spelaren. Nu bör det fungera som det ska, annars hör av dig. Du får gärna PM:a mig också om du vill... Blir vaken ett litet tag till om du fortfarande håller på och mekar... Redigerat 21 juni 2005 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 En sak som jag har råkat ut för tidigare, är att någonting är knas med CD-spelaren. Inte nödvändigtvis sönder, utan mest konstigt... För det mesta har det då gått att avhjälpa genom att kopiera in hela katalogen som innehåller alla CAB-filer, från CD:n till hårddisken - och sedan köra installationen från hårddisken i stället för CD:n. Fråga inte varför - men det var väldigt vanligt på vissa fabrikat av CD-spelare att exakt detta hände för några år sedan... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
equality Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 (redigerat) Hupp, har varit i det där träsket också med en installation som loopar om. Kommer inte riktigt hur det löste sig förmodligen tog jag ur skivan efter att cab-filer hade kopierats så att den inte bootade från skivan igen...låter väl simpelt, hmm... Har du kanske S-ATA-hårddiskar och din skiva inte har drivrutiner till dessa (kom med SP-1 väl?) hittar inte windows men väl BIOS dessa diskar. Man måste trycka F6 och ha drivrutinerna på en diskett eller cd för att det skall funka. Om XP-CD:n har några år på nacken är kanske det hetaste tipset... Och om inte det är problemet... Kan det vara så att du har rester av gamla operativet kvar på den gamla hårddisken och att den därför frågar om "repair"? Kan du inte ta backup av den gamla disken hos nån polare och blåsa rent den (formatera) så du verkligen får en clean installation? Eller försöka med exempelvis partition magic och skapa en logisk partition för det nya operativet. Det bästa är ju ändå att ha en separat partition (10-20 GB) för operativet och andra program. Kraschar operativet har man ändå sparade data kvar på en förhoppningsvis oskadad partition. Rättelse: Ajdå, såg att det var IDE-diskar. Läste slarvigt, sorry. Redigerat 22 juni 2005 av (e)qualitymusic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 Var inte på plats när du msn:ade mig innan, Neko. Och nu är inte du på plats. Vad jag inte riktigt förstår i denna tråden är att du skriver "Har även formaterat hårddiskarna i windowsinstallationen några gånger" samtidigt som du skriver att "Båda hårddiskarna är viktiga.. Ingen av dem vill jag tömma". Har du formaterat eller inte?? 🙂 En sak som inte nämnts här och skulle kunna orsaka problemet (speciellt om du INTE formaterat om boot-disken) är om detta BIOS har andra parametrar för din HD än vad ditt förra BIOS hade. Om ditt tidigare moderkort hade äldre BIOS kanske du hade andra parametrar för heads, sectors, osv än vad ditt nya moderkort har auto-detekterat... då kan det te sig som du beskriver. Du antecknade möjligtvis inte parametrarna för hårddiskarna från gamla BIOS? Har du någon slask-hd du kan testa att formatera och installera från scratch? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 Lösningen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Postat 21 juni 2005 Dela Postat 21 juni 2005 Om du ändå ska blåsa ur diskarna. Partionera upp dem, så slipper du såna här problem i framtiden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 22 juni 2005 Dela Postat 22 juni 2005 Om du köper ett "nytt" moderkort..kolla direkt om det kommit en problemlösande BIOS-uppdatering..det kan ju vara så att de kommit på ett stort problem efter det att de tillverkat kortet... Nu kanske inte detta löser ditt problem men kanske värt att kolla... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 22 juni 2005 Dela Postat 22 juni 2005 Nu blev det tråkigt. Båda hårddiskarna är viktiga. på den ena finns massa privata dokument och filer som jag skulle avlida om de försvann. På den andra all musik jag gjort det senaste halvåret. Ingen av dem vill jag tömma, och jag har ingen dvdbrännare tillgänglig i närheten, ej heller någon dator att bounca filer mot. Har även formaterat hårddiskarna i windowsinstallationen några gånger, ingen större framgång där heller. Ups. Är de formaterade eller inte? Har du OS på nån av dem? Ska du ha en helt ren installation måste det finnas plats. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Logichead Postat 22 juni 2005 Dela Postat 22 juni 2005 www.apple.com/se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 22 juni 2005 Dela Postat 22 juni 2005 Kolla även att EN hårdisk är ställd som Master och dom andra som Slave. Annars vet inte lilla datorn vilken hårddisk som gäller. ps. Med dom små pinnarna ds. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 22 juni 2005 Dela Postat 22 juni 2005 Kolla även att EN hårdisk är ställd som Master och dom andra som Slave. Annars vet inte lilla datorn vilken hårddisk som gäller. ps. Med dom små pinnarna ds. Alternativt att du sätter båda hårddiskarnas jumpers på CableSelect (CS), då styrs det med vilken ordning de sitter på kabeln. Under förutsättning att man använder rätt kabel förstås. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 juni 2005 Dela Postat 22 juni 2005 ...fast CableSelect är väl ganska ovanligt nu för tiden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 22 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2005 Nu jäklar! Löste problemet enligt följande. Tog ur en av hårddiskarna och lät den gamla sitta kvar, den hade inget windows tidigare på sig, och troligen var det som hacke sa, det där med bios hit och dit ovan. funkade finfint att formatera (en partition) och installera på den. Så nu sitter jag med ett litet bakvänt system. (Angående hårddiskar hacke, menade partitioner tidigare, och en del av dem innehåller info som jag gärna har kvar, andra är tempdiskar som jag inte gråter om de formateras av just sånna här krångligheter). Tack för stöd! Ska bara rensa iordning allting nu, nu blev alla diskar omdöpta och hej och hå. Men det blir nog bra tillslut detta. Skönt att ha låddan i full rulle! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 22 juni 2005 Dela Postat 22 juni 2005 Grattis! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 22 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2005 Nytt problem dock. Ljudet hackar när jag spelar upp låtar i winamp. Bara de första 10 sekunderna eller nått. Installerar i SP2 när som helst, men annars är datorn så gott som ren från allt. Konfiguration står ovan. Några idéer? Ljudkortet är nått skräpigt inbyggt creative. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 22 juni 2005 Dela Postat 22 juni 2005 Nytt problem dock. Ljudet hackar när jag spelar upp låtar i winamp. Bara de första 10 sekunderna eller nått. Installerar i SP2 när som helst, men annars är datorn så gott som ren från allt. Konfiguration står ovan. Några idéer? Ljudkortet är nått skräpigt inbyggt creative. IRQ-konflikt? Kolla i Enhetshanteraren, så att inget ligger och krockar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.