Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När min tjej åkte hem till Göteborg en månad nu så tyckte jag att det kunde vara kul att prata då och då över MSN med web-kameran. Kameran är en Logitech Quickcam Zoom och drivrutinerna som användes var de senaste som fanns att tillgå från hemsidan (eftersom jag inte hittade installationsskivan). Midi-klaviaturen kräver ingen installation i Windows XP Home Edition och märket ska alltså inte spela någon roll, men jag har ett M-Audio Keystation 88es.

Någon dag efter installationen skulle jag leka lite i Cubase och kunde inte hitta klaviaturen. "Dumma Cubase" tänkte jag och kollade i Gigastudio (2.5). "Dumma Windows" tänkte jag när jag inte hittade den där heller. Men i kontrollpanelen fanns klavitauren, fullt fungerande. När jag slog av klaviaturen så stod det "ingen kontakt med usb-ljudenheten" eller nått sånt, och när jag sedan slog igång den igen så fick den kontakt. Inget fel där alltså, men trots det kunde varken Cubase eller Gigastudio hitta klaviaturen.

Efter en dags funderande så kom jag på att jag inte använt klaviaturen sen jag installerade web-kameran. En avinstallation av web-cameran senare så fungerade allt förträffligt bra.

En liten varning bara alltså.

Underligheter som kan ha påverkat det inträffade:

En lite underlig sak påträffade jag dock, samtliga usb-portar identifierades som "Port 0", trots att portarna ligger på separata kort. Det kan ju kanske se underligt ut, men min Guitarport klagade inte på att någon web-kamera var närvarande i alla fall.

Midi-klaviaturen får sin strömförsörjning från datorn, trots att detta verkar död-förbjudet så har det aldrig varit ett problem (min dator är förövrigt stationär).

Jag har en AMD Sempron 2600+.

Slut på rapporten 😱

/David

Annons
Postat

Har hänt mig med. Tydligen drabar det bara Logitechs kameror 😕

Bytt till ett annat märke. Det funka för mig.

Postat

hmm.. det är jätteklantigt av dom att det gör så.. Jamena, de kan ju inte bara vara midi-klaviaturer som drabbas..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.