Jump to content
Annons

Som dom andra(Nymixad version)

Vad tycker du?  

9 röster

1. 1. Vad tycker du?

• 1 Bra
      3
    • 2 Sådär
      1
    • 3 Mixa om
      1
    • 4 Kanon
      0
    • 5 Inget som jag går igång på
      1

Recommended Posts

Lindebergmusic (oregistrerad)
Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Som dom andra

ARTIST/GRUPP: Johan Lindeberg

GENRE:Pop

LÅTLÄNGD: 3.34

KOMPOSITÖR:JL

PRODUCENT:JL

EV. MEDVERKANDE: Lars ANdersson kör

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: MP3

STORLEK: 6.4

STATUS: Tragglar med mixning just nu. Kom gärna med tips!

LÅTLÄNK:

Nu är den nymixad och med dubbade reffar.

/Johan

Redigerat av lindebergmusic.com
Annons
Postat

Trummorna ligger längre fram än nödvändigt tycker jag. Höj sången lite och lägg bak hihatten som domierar för mycket nu.

Det låter lite radio-live-inspelning om det hela. Gittarerna borde kunna flyttas ut i ljudbilden lite.

Sångljudet är lite... platt. Skulle vilja höra lite mer dynamik eftersom din röst är behaglig.

Sången är snygg på något konstigt sätt. Låten är intelligent och catchig. 😉

Postat

Eftersom jag är trummis så gillar jag att trummorna ligger så långt fram som de gör, men det blir lite tjatigt i längden, så du ska nog följa Eggets tips. Virveln är jäkligt hårt komprimerad, dra ner den lite i volym, o ev så ta bort lite av det hårda i den.

Fram med sången. Ganska skrikigt. Pop-text på en rocklåt... 😉

Väldigt bra annars. 😎 Skapligt snyggt mixat

.Viktor

Postat

Ska prova att tona ner trummorna och minska kompressionen på virveln. Fast jag tycker att det blir modernt sound med mycket komp. på den. Sången är faktiskt ganska odynamisk, jag håller med. Kommer inte så långt med mixen där tyvärr.

Tack för tipsen!

/Johan

Postat

Har mixat efter era tips. För att få till mer dynamik i sången lade jag leaden lite åt vänster och dubbade reffar och stick åt höger. Virvel och baskagge är sänkta i volym. Hihaten har jag försökt att klura till lite bättre. Den läcker ju in i alla mickar tyvärr. Blev det bättre eller sämre?

/Johan 😕

Postat

Inte illa! Låter som Kent i versen och Brendan Benson i refrängen. Smart låt. Det enda jag reagerar på är just Jocke Berg feelingen i början av verserna. Om du undviker det medvetet så blir det ännu mer unikt. Tycker helhetsbilden annars låter bra. Snyggt jobbat!

Postat

Tack Mutz! Så här blev den till:

Cubase SX3. Började med närmickade trummor + en distansmick stormembran.

Bas körs genom amplitube 1 med de nya presetsen. Även till gitarr använder jag amplitube. Hammond B4 instrumentplugg. De flesta effekter som ligger är waves diamondbundle och till sist deras L3 maximizer. Klipper och kollar gainen i wavelab. På kör är det en polare från coverbandet som jag spelar med. Våra röster funkar bra ihop.

Instrumenten spelar jag själv. Ibland är det bra med lite hjälp på den fronten för att få alla instrument att bli riktigt genomtänkta. Denna gången gick det av bara farten. Inspelad på två dagar. Mixad två gånger under två olika kvällar.

Ha det!

/Johan

Postat

Låtmässigt: så tycker jag att låten var en schysst popdänga. Kanske lite seg tror att jag skulle vilja haft upp den, bara lite, i tempo. Gärna lite drivigare basspel. Tycker att basen timing mässigt inte trycker fram tempot som den ska.

Håller med om att din sång påminner om Jocke Bergs, kanske är det lite släpiga kaxiga uttalet 😱. Bra röst, lämpar sig bra för den här låten.

Inspelningsmässigt tycker jag nog att trummorna fortfarande är lite höga, kanske inte på refrängen, men på verserna. Jag tycker nog att gitarrerna är lite låga i förhållande till basen. Jag skulle nog höja de bara en aning. Inte säker på om trummorna är höga eller gitarrerna är lite låga.

Postat
Låtmässigt: så tycker jag att låten var en schysst popdänga. Kanske lite seg tror att jag skulle vilja haft upp den, bara lite, i tempo. Gärna lite drivigare basspel. Tycker att basen timing mässigt inte trycker fram tempot som den ska.

Håller med om att din sång påminner om Jocke Bergs, kanske är det lite släpiga kaxiga uttalet 😆. Bra röst, lämpar sig bra för den här låten.

Inspelningsmässigt tycker jag nog att trummorna fortfarande är lite höga, kanske inte på refrängen, men på verserna. Jag tycker nog att gitarrerna är lite låga i förhållande till basen. Jag skulle nog höja de bara en aning. Inte säker på om trummorna är höga eller gitarrerna är lite låga.

Hej Bone!

Hastigheten på låten brottades jag med också när jag lade slaskgura till click. Den blev mindre popig när den gick fortare tyckte jag.

Jämförelserna med Jocke Berg får man bara tacka för. Han är ju hur duktig som helst, fast jag lyssnar inte på Kent mer än det som sorlar på radio.

Ska prova att sänka trummorna ytterligare. Problemet är bara att det händer så enormt mycket annat i ljudbilden när man gör det.

Angående drivet på basen så träffar du min ömma punkt hehe. Jag är gittarist som försöker spela bas. Det hörs precis som du påpekar.

Ha det! 😛

/Johan

Postat

Skön låt.

Genomtänkt.

Trummorna tycker även jag ska ner. Det är mest virveln som jag stör mig på.

Annars det bra. Lite högre gitarrer kan jag tycka.

Bra för att va gjort på två dagar.

Jimmy

Postat (redigerat)
Skön låt.

Genomtänkt.

Trummorna tycker även jag ska ner. Det är mest virveln som jag stör mig på.

Annars det bra. Lite högre gitarrer kan jag tycka.

Bra för att va gjort på två dagar.

Jimmy

Tack Jimmy! 😲

Ska prova med högre gitarrer. Vill bara inte att det ska bli för hårt med distljudet. Blir lätt hårdrock på svenska hehe 😉

Ha det! 🙂

/Johan

Redigerat av lindebergmusic.com

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.