Linus Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 (redigerat) Sony BMG har fått nog - kopieringsskyddar cd-skivor << uppdaterad länk Har de fått nog? Nej, jag har fått nog!! 😛 Tyvärr musikbranschen, men ni tvingar mig att sluta köpa skivor. Jag kommer uppmana alla mina vänner att sluta köpa skivor också. Nu tänker säkert en del av er; "Ännu en tråd om kopiering"... Nej! Det handlar inte om att jag vill kopiera CD-skivor. Den debatten hörs överallt och Antipiratbyrån/Piratbyrån krigar i kvällspressen. Mitt problem handlar om att vi lyssnare betalar tusenlappar för hårdvara (allt från DVD-spelare till datorer) som inte kan spela upp era skivor. Som sagt, ni tvingar mig att sluta köpa skivor. Om kassörskan på Konsum skulle slå sina kunder på käften, varje gång de vill handla - bara för att det går dåligt för Konsum-butiken - då skulle kunderna sluta handla i den butiken. 🙂 Redigerat 21 juni 2005 av vectro
lavrell Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Från sidan du länkat till: "OBS! Denna artikel är mer än tre dygn gammal och är därför stängd för vidare debatt. "
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Om kassörskan på Konsum skulle slå sina kunder på käften, varje gång de vill handla - bara för att det går dåligt för Konsum-butiken - då skulle kunderna sluta handla i den butiken. Word up V!
L.C Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Kräk! Blir allt svårare att köpa skivor. Skiter i vicket nu. Industrin kan gräva sin grav på egen hand.
Nelerion Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Stereo -> Telefon -> Kompis -> LP-bränning -> Knaster - > Nostalgi 😆
Glaskatten (oregistrerad) Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Sony BMG har fått nog - kopieringsskyddar cd-skivor Har de fått nog? Nej, jag har fått nog!! 😆 Tyvärr musikbranschen, men ni tvingar mig att sluta köpa skivor. Jag kommer uppmana alla mina vänner att sluta köpa skivor också. Nu tänker säkert en del av er; "Ännu en tråd om kopiering"... Nej! Det handlar inte om att jag vill kopiera CD-skivor. Den debatten hörs överallt och Antipiratbyrån/Piratbyrån krigar i kvällspressen. Mitt problem handlar om att vi lyssnare betalar tusenlappar för hårdvara (allt från DVD-spelare till datorer) som inte kan spela upp era skivor. Som sagt, ni tvingar mig att sluta köpa skivor. Om kassörskan på Konsum skulle slå sina kunder på käften, varje gång de vill handla - bara för att det går dåligt för Konsum-butiken - då skulle kunderna sluta handla i den butiken. 😛 Om Konsumkassörskan hade 99 snattare för varje betalande kund så skulle hon säkert inte vara så glad och trevlig heller.....
Shadows Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 (redigerat) Om Konsumkassörskan hade 99 snattare för varje betalande kund så skulle hon säkert inte vara så glad och trevlig heller..... Poängen är väl den att de personer som får den kopieringsskyddade cd-skivan är de konsumenter som faktiskt INTE snattar skivan. Hela idén med kopieringsskydd är efterbliven. 1.) Det är fortfarande möjligt att rippa skivan och därför kommer den att komma upp på internet. 2.) Piratkopieringen från person till person är inget stort problem, när brände du en cd från en kompis senast? Varför ska man straffa de konsumenter som faktiskt KÖPER skivan? Redigerat 19 juni 2005 av Shadows
L.C Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Om Konsumkassörskan hade 99 snattare för varje betalande kund så skulle hon säkert inte vara så glad och trevlig heller..... Poängen är väl den att de personer som får den kopieringsskyddade cd-skivan är de konsumenter som faktiskt INTE snattar skivan. Hela idén med kopieringsskydd är efterbliven. 1.) Det är fortfarande möjligt att rippa skivan och därför kommer den att komma upp på internet. 2.) Piratkopieringen från person till person är inget stort problem, när brände du en cd från en kompis senast? Varför ska man straffa de konsumenter som faktiskt KÖPER skivan? Eftersom det är den enda grupp de kommer åt. Dom tar bara ut sin ilska på dessa helt enkelt.
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Tycker detta är rätt tråkigt. Men det drabbar inte mig alls, jag köper endast musik på vinyl.
Desecrated Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Eftersom det är den enda grupp de kommer åt. Dom tar bara ut sin ilska på dessa helt enkelt. Jag tror på det där.
musik (oregistrerad) Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Hej! Jag vet redan nu vad nästa åtgärd är... ...att köpt skiva inte går att spela ens. 😉 :musik
D Vibe Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Skulle vara intressant att läsa artikeln. Någon som hittat någon annan artikel som behandlar samma ämne? Förresten borde det väl inte gå att kopieringsskydda en skiva sålänge den är digital och ska funka med gamla CD-spelare..? Om en CD-Rom-läsare läser cd'n exakt likadant som en vanlig cd-läsare gör så borde det väl funka? Jag har iallafall lyckats rippa ett flertal kopieringsskyddade skivor med Cool Edit Pro 2 ... (Enbart för att lagligt kunna använda mina köpta låtar i min MP3-spelare och i min dator...). Hittade förresten detta intressanta program: http://www.exactaudiocopy.de/
Per_a_55 Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Ja, jag köper CD-skivor, men vill gärna göra om dom till MP3 för att ha dom i min Palm när jag reser. Får väl börja ladda ner istället, frågan är om det är det som är önskvärt?
musik (oregistrerad) Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Hej! Jag kan inte lyssna på mp3 och njuta! Kvaliteten är ju avsevärt sämre än vanliga CD. Men det bästa måste jag säga är helt klart SACD än så länge. Frågan är dock om DVD-Audio eller BluRay kommer att låta lika bra/bättre?! Sacd är tyvärr dyrare 250 kr/st. 😄 :musik
MusicGene Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Hej! Jag kan inte lyssna på mp3 och njuta! Kvaliteten är ju avsevärt sämre än vanliga CD. Men det bästa måste jag säga är helt klart SACD än så länge. Frågan är dock om DVD-Audio eller BluRay kommer att låta lika bra/bättre?! Sacd är tyvärr dyrare 250 kr/st. 😲 :musik och?
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Hej! Jag kan inte lyssna på mp3 och njuta! Kvaliteten är ju avsevärt sämre än vanliga CD. Men det bästa måste jag säga är helt klart SACD än så länge. Frågan är dock om DVD-Audio eller BluRay kommer att låta lika bra/bättre?! Sacd är tyvärr dyrare 250 kr/st. 😲 :musik Avsevärt sämre? Nja...
hackeman Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Hej! Jag kan inte lyssna på mp3 och njuta! Kvaliteten är ju avsevärt sämre än vanliga CD. Men det bästa måste jag säga är helt klart SACD än så länge. Frågan är dock om DVD-Audio eller BluRay kommer att låta lika bra/bättre?! Sacd är tyvärr dyrare 250 kr/st. 😲 :musik Var det inte du som hade problem med mp3 encoding i nån tråd? Du gjort helt enkelt fel, och fick därför kass kvalitet?
Tomtebror (oregistrerad) Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Vansinigt! Jag trode skivbolagen hade lärt sig någonting under det senaste halvåret?! Men tänk vad fel man kunde ha! Nu är det väl bara en tidsfråga till de oberoende onlinebolagen lägger DRM skydd på sina mp3or också. Har inte artisterna någonting att säja till om??
joachime Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 Om Konsumkassörskan hade 99 snattare för varje betalande kund så skulle hon säkert inte vara så glad och trevlig heller..... Jag älskar inlägg som tar stöd av påhittad statistik! 😉
JJRockford Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Någon som hann läsa och kan återge vad det stod om det där koperingsskyddet?
speed-focus Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Någon som hann läsa och kan återge vad det stod om det där koperingsskyddet? Sony BMG har fått nog - kopieringsskyddar cd-skivor
Linus Postat 21 juni 2005 Trådstartare Postat 21 juni 2005 CDspelare --> ljudkort LineIn ?? Det är precis det som är min poäng! Jag har köpt "cd-skivor" som min DVD-spelare inte vill kännas vid som en skiva. Den säger "no disc" bara. Jag for till Elgiganten och testade på ALLA DVD-spelare de hade i hyllan. Ingen klarade att läsa den. En rutten Toshiba CD-spelare i ett hörn kunde spela den, men ljudkvaliteten från den lilla spelaren är inte värt att diskutera.
L.C Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Hittade förresten detta intressanta program:http://www.exactaudiocopy.de/ Mucho gracias!
hammagrella Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Om Konsumkassörskan hade 99 snattare för varje betalande kund så skulle hon säkert inte vara så glad och trevlig heller..... Precis vad det är - ett slag på käften - och förmodligen på en oskyldig! Och självklart får smällen motsatt effekt. Vad dom borde göra är ju snarare att stänga butiken en stund och sätta sig och fundera på vad det är som gör att NÅGON är villig att betala för varan och sen spinna vidare på det, istället för att spika fast allting i hyllorna. Tyvärr har dom ju inte hajat det där...
wonderboy Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Då hoppas jag att de artister jag gillar som ligger på Sony byter bolag. Jag har ju precis köpt Ipod och allt! Herrejesus, hur skall det gå? Ock, ock ock! 😉
Håkan Ekberg Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 "Det är omöjligt att förhindra att musiken ändå hamnar på fildelningsnätverken men tanken är att det ska förhindra att folk kopierar sina skivor till alla kompisar." 😉😲 Håkan
MusicGene Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 japp, visst är det kul! De förhindrar alltså något som inte är olagligt men inte det som dom egentligen vill komma åt. Knäppgökar.
D Vibe Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Hittade förresten detta intressanta program: http://www.exactaudiocopy.de/ Mucho gracias! Varsågod. Kom ihåg att jag inte provat programmet själv än, så jag vet inte hur/om det fungerar 😉
Fredrika Postat 24 juni 2005 Postat 24 juni 2005 (redigerat) Jag har iallafall lyckats rippa ett flertal kopieringsskyddade skivor med Cool Edit Pro 2 ... (Enbart för att lagligt kunna använda mina köpta låtar i min MP3-spelare och i min dator...). Som sagt, det är inte lagligt längre. Nya antipiratlagen tillåter inte att man knäcker kopieringsskydd. Är din köpta cd kopieringsskyddad måste du enligt lag köpa låtarna en gång till om du vill ha dem i mp3-format. Grattis i-tunes 😱 Redigerat 24 juni 2005 av Fredrika
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.