Jump to content
Annons

Mixvänligt Techno?


Ndesh (oregistrerad)

Hur bra hade det här funkat i ditt DJ set?  

6 röster

  1. 1. Hur bra hade det här funkat i ditt DJ set?

    • Dåligt
      1
    • Ok
      3
    • Utmärkt
      0


Recommended Posts

Ndesh (oregistrerad)

LÅTNAMN: Rutiner

ARTIST/GRUPP: Ndesh

GENRE: Minimalistic Techno

LÅTLÄNGD: 7:17

BPM: 138

KOMPOSITÖR: Anders Jälevik

PRODUCENT: Anders Jälevik

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 7.19 Mb

STATUS: Skiss/Färdig demo

LÅTLÄNK: http://www.shuffled.net/ndesh/Ndesh-Rutiner.mp3

Jag är lite nyfiken på hur bra den här låten hade funkat i ditt DJ set. Är det rätt längd på intro, breaks, outro etc. Funkar BPM:en och ljudbilden ihop med andra låtar osv? Vad borde fixas för att den skall funka bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)

Har skurit ner lite på techno biten senaste tiden, skall lyssna lite senare. Tycker inte du skall designa dina låtar efter en DJ's önskemål :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ndesh (oregistrerad)

Oj, snabbt svar! 🙂

Håller helt med dig, gjorde den mest för eget mix-bruk men det kan vara kul att se om andra tycker den funkar eller inte funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skurit ner lite på techno biten senaste tiden, skall lyssna lite senare. Tycker inte du skall designa dina låtar efter en DJ's önskemål 🙂

Det tycker jag, annars kanske dom inte blir spelade. :rolleyes:

Att hålla sig inom ramen för det som funkar och samtidigt vara kreativ och låta fräsch måste ju vara en av de största utmaningarna som dansmusikproducent.

Att bara strunta i intro, breaks och outtro är dödligt lätt (hej alla "experimentella" bitcrushare 😄) - men inte särskilt givande.

Spänn bågen, jobba för att din låt faktiskt ska platsa i ett DJ-set!

Om låten:

Eftersom du är väldigt specifik i din önskan om feedback (bra!) punktar jag upp mina synpunkter:

Är det rätt längd på intro, breaks, outro etc. Funkar BPM:en och ljudbilden ihop med andra låtar osv? Vad borde fixas för att den skall funka bättre?

1. Intro

Känns helt ok. Du väntar i 30+ sek innan de längre melodiljuden kommer in, det funkar!

2. Breaks

Klockar in på en minut, snygg build också.

3. Outtro

Känns inte klockrent. Det liksom bara stannar av, lite planlöst. Jag hade föredragit trumouttro.

4. BPM - Bra.

5. Ljudbild

Mindre bra. Du har en rejäl hängmatta, inte mycket händer i mitten. Dessutom saknas kontraster i mixen, allt flyter ihop. Blöt upp vissa ljud mer, kör andra torra. Jobba med stereobilden. In med ett par effektljud kanske?

Dessutom saknas subbas nästan helt och hållet.

Om du inte vill ha en basgång i låten krävs det en mer tonal och köttig kick, annars låter det bara tv-spel från 1991. Dessutom vill jag tipsa om dist: Testa att skita ner valda delar med dist i olika mängd. Som det är nu låter det kliniskt och dött om mixen - och det är synd för jag tycker låten har alla chanser att lyfta till nåt riktigt bra!

Bra jobbat hursom, kör hårt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ndesh (oregistrerad)

Tack för proffsig feedback Dan, uppskattas!

En annan fördel med begränsningar är att de oftast främjar kreativiteten istället för tvärt om, ibland blir man lite irriterad på att man har för många möjligheter och att allt verkligen går att göra, men så är det väl innom alla kreativa områden. Kanske dags att skapa ett dogma för elektronisk musik? 🙂

Ett annat problem jag har är för dålig tålamod, har du något tips om hur man inte tröttnar på det man gör för att starta något nytt hela tiden? (Har nog runt 500 halvfärdiga fragement/loopar/skisser på en halv till en minut men endast ett fåtal "hela" låtar) ?

Redigerat av Ndesh
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Det tycker jag, annars kanske dom inte blir spelade. 🙂

Att hålla sig inom ramen för det som funkar och samtidigt vara kreativ och låta fräsch måste ju vara en av de största utmaningarna som dansmusikproducent.

Att bara strunta i intro, breaks och outtro är dödligt lätt (hej alla "experimentella" bitcrushare 🙂) - men inte särskilt givande.

Jo, förvisso. Men att "hålla sig inom ramen" behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man anpassar en låt för bruk av en DJ, nu vet jag ju heller inte om det var exakt det som Ndesh försökt göra. Det låter inte riktigt rätt i mina öron.

Själv tycker jag att intro/outro mixning är rätt trist, men samtidigt väldigt svårt att komma ifrån. Jag menar, dom flesta kan väl taktmixa idag? Jag tycker att själva syftet med en DJ ställer sig i skuggan där (fast vi ska kanske inte börja diskutera en DJ's syfte nu). Jag låter gärna bli en typisk "club mix" om jag kan, och försöker kanske stå ut lite. Det känns lite dumt att sträva efter att hålla sig "inom ramen", ta då hellre ut svängarna lite.

Men om jag skulle ta och komma med något användbart istället; har tyvärr inte hunnit lyssna på låten ännu, men Dan antyder att låten saknar trummoutro, kör det istället för det outro du nu har.

PS. Det är just ambitionen att "låta bli en typisk "club mix" om jag kan" som gör att jag sitter här nu istället för att spela in en mix. 🙂 Det gick inget bra.

Peace out

Link to comment
Dela på andra sajter

väldigt snygga filtreringar, passar perfa för att dra upp trycket lite i låten, Lite för tomt på percs för att få det att snurra mer energi genom låten, att introt bara smäller på kanske inte hade passat ihop med ett ex antal låtar men den går ju ihop med det mesta, och bpm'en e det inge fel på, men hade jag fått pilla lite hade jag iaf satt dit mera percs och kanske nåt annat drivande.

Men det hade helt klart passat in på ett dansgolv

Link to comment
Dela på andra sajter

Ndesh (oregistrerad)

Tack för tipset, är ute lite efter en clean Jeff Mills / Richie Hawtin - känsla men det borde väl gå att få in percs utan att det blir för mycket tribal-gegga av det?

Skall jobba lite med Dans tips ikväll när alevedonen och allergitabletterna börjar värka och skall passa på att leka lite med percs också.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Ibland är mitt minne rätt bra... Har nu äntligen lyssnat på låten.

Angående dom punkter du undrade över:

Intro/outro osv är bra, men jag tycker låten är alldeles för lång. Du kan gott korta ner den 2 min. Ljudbilden är som Dan säger, hängmatta och rörigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycker jag, annars kanske dom inte blir spelade. 😏

Att hålla sig inom ramen för det som funkar och samtidigt vara kreativ och låta fräsch måste ju vara en av de största utmaningarna som dansmusikproducent.

Att bara strunta i intro, breaks och outtro är dödligt lätt (hej alla "experimentella" bitcrushare 🙂) - men inte särskilt givande.

Spänn bågen, jobba för att din låt faktiskt ska platsa i ett DJ-set!

Visst, jag förstår vad du menar. Men man måste ju exprimentera o testa nya idéer också, annars utvecklas man ju inte.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Det tycker jag, annars kanske dom inte blir spelade. 😏

Att hålla sig inom ramen för det som funkar och samtidigt vara kreativ och låta fräsch måste ju vara en av de största utmaningarna som dansmusikproducent.

Att bara strunta i intro, breaks och outtro är dödligt lätt (hej alla "experimentella" bitcrushare 🙂) - men inte särskilt givande.

Spänn bågen, jobba för att din låt faktiskt ska platsa i ett DJ-set!

Visst, jag förstår vad du menar. Men man måste ju exprimentera o testa nya idéer också, annars utvecklas man ju inte.

.Viktor

Där var ungefär det där jag försökte få fram i mitt första svar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...