Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har haft problem med kompression en längre tid. Jag inser att det behövs på de flesta låtar, men jag får inte det att låta bra. Det kanske är svårt att ge några generella regler för hur man ska ställa en kompressor, men om man sysslar med pop/rock, som jag gör, borde den inte ställas ungefär lika på låtarna då? Och i så fall hur? Jag har en UAD-1 så om det är någon som har tips angåendende kompression med denna får ni gärna berätta.

tacksam för svar

Annons
Postat (redigerat)

Som slutgiltig Kompressor tror jag att La2a fungerar bättre.

1176 är bättre på snabbare saker så som virvel , percussion ja trummor i allmänhet.

I alla fall " The Real Deal "

Fanns en tråd för inte så länge sedan med generella inställningar

för kompressor, Sök på forumet så bör du hitta den .

Annars Googla på compression setting eller liknande.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Jag har haft problem med kompression en längre tid. Jag inser att det behövs på de flesta låtar, men jag får inte det att låta bra. [...] Jag har en UAD-1 så om det är någon som har tips angåendende kompression med denna får ni gärna berätta.

Håller med Picazzo. Till att komprimera sång, bas, akustisk gitarr, ja det mesta (till och med helheten) funkar LA2A riktigt bra. Experimentera med den. Det finns knappt någon kompressor som är enklare att hantera heller. En ratt för mängden komression och en för utnivå. Jobba med switchen ställd på kompression, limiter är överkurs!

Postat

Jag brukar använda 1176LN på sång men funkar riktigt bra på trummor som sagt... Blir bra ljud. Jag använder 1176LN på allt.... nästan.

LA2A använder jag gärna ofta oxå. Oftast på basen.

EX-1 funkar bra på el-gitarren och ak-gitarren. Även GateComp grejen där vad den nu heter, är riktigt nice på elgitarr....

Finns en del sköna presets i EX-1-an oxå. Men då är det ju en EQ i den oxå...

Postat

Tack för tipsen, ska testa i kväll.

Men ska jag lägga kompressorn på masterregelm, eller komprimera kanal för kanal??

Postat

Jag har varken 1176LN eller LA2A, men däremot EX-1 och GateComp. Men var hittar man presets til EX-1?

Men ska jag lägga kompressorn på masterregelm, eller komprimera kanal för kanal??

Postat
Jag har varken 1176LN eller LA2A, men däremot EX-1 och GateComp.

Starta demon av LA2A (eller 1176LN), då har du full tillgång till pluggarna under en viss tid (2 eller 4 veckor har jag för mig).

Det beror på hur du vill jobba. T ex, lägger du kompressor på master så komprimerar du hela mixen. Om du lägger kompressor på bas-spåret komprimerar du basen separat.

Du hittar en hel del generell info och tips om hur du jobbar med kompressor om du använder sökfunktionen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.