Jump to content
Annons

Hur mycket kan man begära att få testa?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

När man är i en stereo/hemelektronik/supermarket och ska köpa nåt "elektretiskt", så kan man i vissa fall få testa eller få en bra demonstration. Främst gäller det väl högtalare, tv och sånt. Att få testa en diskmaskin, elektrisk tandborste eller hårtork tror jag inte förekommer live.

Men hur är det med videokamera? Borde inte en försäljare erbjuda två minuters filmning inomhus, eventuella steppa med ut på gatan en minut för filmning i dagsljuset också och tillbaka, för att sedan visa hela härligheten på en lämplig tv i butiken. Först då kan ju kunden få en rimlig chans att bedöma bildkvaliteten och vad som döljer sig bakom alla pixels. Eller ännu hellre: affären borde ha färdiga sådana inspelningar lagda på dvd där de (eller leverantören/fabriken) testat kamerorna. Blir bökigt kanske att varje gång springa och testa. Men det finns väl inte några demo-dvd va? Man köper "grisen i säcken", inte sant!?

:rolleyes:

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Jag "köper grisen i säcken" a la "öppet köp"-metoden. Tar hem och testar prylarna, är jag inte nöjd lämnar jag tillbaka dem till butiken med full retur på pengarna.

I vissa fall har jag t.o.m lämnat tillbaka prylar jag varit nöjd med för att sedan köpa dem mycket billigare på nätet. Fult, jag vet. :rolleyes:

edit: men oftast behåller jag allt jag köper, för jag är för lat för att lämna tillbaka. 😏

Redigerat av hackeman
Postat

Klart man måste testa innan man köper. Jag skulle ALDRIG få för mig att köpa en kamera utan att testa den grundligt först.

Om säljaren gnäller, gå till annan butik.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Riktigt oväntat svar!

I alla butiker där jag handlar brukar alla säga, "Har du öppnat paketet? Glöm allt vad byte heter!"

I skivaffärerna gäller t.ex. "Inget byte om Bruten plombering". Det betyder om skivan är sönder/repig, så kan man inte byta den! De försvarar sig med att "du kan ju ha lagt i ett annat ex av samma skiva som var repigt".

Köper man en datorpryl så skulle jag hemskt gärna vilja veta den enda butik i världen där man kan få installera programvara och sedan komma tillbaka med skrivaren/pc:n/scannern eller vad det nu gäller. De försvarar sig med: "Har du öppnat paketet och alltså brutit plomberingen? Glöm byte, det är mjukvaran som kostar, därför tar vi inte tillbaka, ÄVEN om skivan är kass! eller ens om den är bra och det är skrivaren som är kass!"

Det gäller också att läsa det finstilta: En butik som heter Cykelringen hade en rea jag var på. De säljer cyklar, men även en del fitness/träningsredskap. De har en underbar bytesregel i den butiken: "Bytesrätt och öppet köp på allt i 30 dagar. Obs: gäller EJ cyklar och fitness/träningsredskap!". Veckans garv?

Får också tillägga att den 100%-iga inskränkningen i bytesrätt/öppet köp hos den Cykelringenbutiken INTE påverkades av att det var en rea eller ej! Det gäller alltså alltid!

Redigerat av musik
Postat

Jo, vissa produkter går inte att lämna tillbaka om man "brutit plomberingen", däribland självklart mjukvara och CDs. Då skulle man kunna låna hem, kopiera, och sen lämna tillbaka.

Men den mesta hemelektronik funkar det med, bara man packar ihop prylarna i sitt ursprungliga embalage-format. De stora kedjornas "öppet köp" är meningen att man ska bli nöjd med sitt köp, och annars få ångra sitt köp (heter det). Detta innebär att man måste packa upp och använda, vilket de säger är tillåtet om du frågar dem. Det är väl bara inte så många som frågar kanske...

IKEA är ju ännu "värre". Där får du leva med möblerna i tre månader och sedan lämna tillbaka om du inte är nöjd. Inom vissa ramar såklart, men vet man deras ramar kan man ha bra nytta av detta. Jag köpte t.ex en 160cm bred säng hos dem, hade den i 3 månader (minus 1 dag) och sen dök Stina upp i mitt liv och jag bytade tillbaka sängen mot en 200cm bred istället. :rolleyes:

Till saken hör att jag slänger aldrig embalage förrän jag är SÄKER på att jag tänker behålla produkten.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Håller med dig om att det är bra att spara emballage! Inte minst om det blir nåt fel på prylen och den senare behöver repareras. Jag köpte en säng (rättare sagt två till en dubbel). Den fick inte bytas om plomberingen var bruten. Efter mitt tjat i nästan trekvart fick jag till slut på sätt och vis pengarna tillbaka fullt ut genom en deal, vilket egentligen inte skulle gå med deras chefskontakter, koll med andra butiker och de skrivna reglerna. Men de ville bara ha ut mig därifrån.

Jag bytte deras sängmodell (som gav ont i ryggen), mot en annan lite billigare modell som passade bättre. Som mellanpriskompensation fick jag väldigt fina duntäcken, kuddar och diverse annat. Sett till vad de tog för dessa grejer i butken så tjänade jag prismässigt en del, men marginalerna på "tillbehören" är nog högre.

Minns dock ännu mer den lustiga kurviga kvinnliga försäljaren som sa: "Du kommer nog sätta den här sängen i gungning en hel del (blink blink). Jag tycker du ska satsa på rejäla medar av kraftigare sort. Ja, om du ska göka mycket och så..."

Postat
Minns dock ännu mer den lustiga kurviga kvinnliga försäljaren som sa: "Du kommer nog sätta den här sängen i gungning en hel del (blink blink). Jag tycker du ska satsa på rejäla medar av kraftigare sort. Ja, om du ska göka mycket och så..."

Ett fult säljknep som bara kvinnliga säljare kan anamma. Om en manlig säljare säger samma sak blir han anmäld för sexuella trakasserier. Det där med jämnställdhet är lika mycket lögn på båda hållen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.