Jump to content
Annons

Demoforumet endast för medlemmar?


Lindeberg

Recommended Posts

Är det inte lika bra att slopa demoforumet och bygg på en community liknande www.jamma.se istället?

Bra idé! Då loggar vi ut aaaallihopa och reggar oss på jamma.se. Ses där! 😄

Neeeej det var inte riktigt så jag menade! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Är det inte lika bra att slopa demoforumet och bygg på en community liknande www.jamma.se istället?

Bra idé! Då loggar vi ut aaaallihopa och reggar oss på jamma.se. Ses där! 😄

Neeeej det var inte riktigt så jag menade! 😆

Jo, kom igen nu. Jag sitter där och väntar på er ju! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lika bra att slopa demoforumet och bygg på en community liknande www.jamma.se istället?

Bra idé! Då loggar vi ut aaaallihopa och reggar oss på jamma.se. Ses där! 🙂

Neeeej det var inte riktigt så jag menade! 😆

Jo, kom igen nu. Jag sitter där och väntar på er ju! 🙂

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det är det bästa förslaget. ni vet det. jag vet det.

Nej, sånt slutar med att lille Totte, ny i forumet och på musik överhuvudtaget, kryssar för "rock" på sin låt eftersom han faktiskt hade spelat in distad gitarr på låten.

Att resten av låten låter hiphop-autokomp från en keyboard spelar ingen roll, tycker Totte. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det är det bästa förslaget. ni vet det. jag vet det.

Nej, sånt slutar med att lille Totte, ny i forumet och på musik överhuvudtaget, kryssar för "rock" på sin låt eftersom han faktiskt hade spelat in distad gitarr på låten.

Att resten av låten låter hiphop-autokomp från en keyboard spelar ingen roll, tycker Totte. 😆

...och då menar Itzhak att man ska kunna kryssa i flera genrer, t.ex både Rock och Hiphop i ett sånt fall.

Och då kryssar alla i alla rutor bara för att spamma sina demopostningar så mycket som möjligt och få hits på alla sökningar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då kryssar alla i alla rutor bara för att spamma sina demopostningar så mycket som möjligt och få hits på alla sökningar. 😆

Bingo. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det är det bästa förslaget. ni vet det. jag vet det.

Nej, sånt slutar med att lille Totte, ny i forumet och på musik överhuvudtaget, kryssar för "rock" på sin låt eftersom han faktiskt hade spelat in distad gitarr på låten.

Att resten av låten låter hiphop-autokomp från en keyboard spelar ingen roll, tycker Totte. 😆

...och då menar Itzhak att man ska kunna kryssa i flera genrer, t.ex både Rock och Hiphop i ett sånt fall.

Och då kryssar alla i alla rutor bara för att spamma sina demopostningar så mycket som möjligt och få hits på alla sökningar. 😄

du vet att jag gillar dina musikaliska bidrag.

skulle du markera alla genre? det skulle inte jag, och jag tror inte inte att andra skulle göra det utan anledning.

fördelen är att man inte behöver känna sig låst till en genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är det bästa förslaget. ni vet det. jag vet det.

Nej, sånt slutar med att lille Totte, ny i forumet och på musik överhuvudtaget, kryssar för "rock" på sin låt eftersom han faktiskt hade spelat in distad gitarr på låten.

Att resten av låten låter hiphop-autokomp från en keyboard spelar ingen roll, tycker Totte. 🙁

linus/totte, du kan iallafall tala om hur du vill att ditt bidrag ska betraktas och om ditt bidrag är en spännande blandning av både metal och hipphopp, så kan du ange bägge som genre. jag har dessutom möjlighet att sortera bort bidra inom genres som inte intresserar mig.

om du sedan gjort en folkvisa men anser att den hör till trance och metal, så kommer väl folk på sin höjd säga, "vilken kass folkvisa du har gjort".

det hela skulle ge mer flexibilitet idag.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Era inskränkta jäkla hårdrockare, eller vad ni nu är, musiker, jag just det era jäkla inskränkta musiker!

I dag så "funkar" det ju alldeles utmärkt med att skriva sin genre själv, eller hur?! Sedan kan man precis som någon skrev "söka" efter en textsnutt, t.ex. "Heavy-schlager-rock" Varför skulle det vara sämre med en typ av formulär??

Kom igen och försök att vara lite kreativa! Vill ni ha det som det är så förklara er! Inte genom att säga att allt nytt suger!

Dessutom, om nu någon har läst igenom mitt förslag och förstått. Så ser det inte speciellt olikt ut (visuellt) som det gör i dag! Det enda är att vissa saker har man fyllt i, i redan fördeifinerade fält, vilket gör att du lätt kan filtrera och dela upp som du själv vill, men grunden är att allt visas t.ex. i datumordning på senaste inlägg som det är i dag.

Jag tror ju dessutom inte att om lilla Totte skrivit fel genre och du lyssnar på hans låt att du kommer att påverkas negativt för det? Det är väl ingen som helst skillnad mot nu? Tycker att jag läst ett antal inlägg som svar på önskad kritik/respons att "Du ditt pucko, detta är ju inte HipHop!!!".

M.a.o. var lite kreativa i stället för att vara negativa!

"Musiker" föresten, jag är ju iofs snubblande nära själv... :-)

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Era inskränkta jäkla hårdrockare, eller vad ni nu är, musiker, jag just det era jäkla inskränkta musiker!

Du verkar lite light-headed, Light Head. Vem är det du försöker bråka med egentligen? Du verkar mest fäkta vilt omkring dig. Jag ser bilden framför mig, det ser jätteroligt ut. Sådär lite vimsigt tanköst fäktande.´😳

Du är inte den första med "my way or the high-way"-inställningen här på forumet. Men bara för att inte alla gillar din idé behöver de inte ha fel. Eller hur? Om du hade engagerat dig och läst hela tråden istället för att bara hävda ditt ego hade du sett att det finns många kreativa förslag här.

Hur som helst, jag tyckte din idé var bra, det är ju fundamentala repository-funktioner du nämner. Men som sagt tror jag det innebär mer jobb än redaktionen kan ställa upp på. Jag bara gissar såklart.

Du kanske kan programmera det åt dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj,, kul att man kunde få gamla Hackspett på fötter... Allvarligt så var det rätt mycket ironi! Hoppas att det inte missförstods, på allvar i alla fall.

Om det är för dyrt eller svårt det avgör väl de som ansvarar för sajten? Vi som använder den önskar och kommer med förslag, precis vad just denna tråden är till för?

Först (skrev det i mitt första inlägg) skickade jag ett mail till Neko, som tyckte jag skulle ta upp det här. Helt korrekt,, sagt och gjort....

Jag började med att läsa,, efter att läst nästan 3 sidor så orkade jag inte mer, jag erkänner! Så då kom mitt inlägg. Eftersom jag inte hittat ngt som direkt berörde på det sätt som jag tänk mig.

Hackeman, vill du inte att det skall vara så som jag beskrivit det? I alla fall åt det hållet...

Hmm progemmera åt dem,, vad tror du, 3nr av Studio.... ;-)

Det där med motorvägen förstod jag inte... Jag jobbar inte på vägverket!

hehe, eller nått

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha försökt att läsa all inlägg i detta ämne, har säkert missat några. Tycker inte att man skall krångla till det för mycket, kanske skulle det räcka med att vara inloggad medlem för att få tillgång till demo sidan.

Sedan kunde man väl ha en avdelning som är allmän, om man nu vill visa upp något färdigt!

Svår fråga det här 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att man skall krångla till det för mycket, kanske skulle det räcka med att vara inloggad medlem för att få tillgång till demo sidan.

Sedan kunde man väl ha en avdelning som är allmän, om man nu vill visa upp något färdigt!

Svår fråga det här 😳

Det är väl så det är,, att man måste vara medlem för att få tillgång, eller menar du att man inte skall få läsa/lyssna om man inte är medlem?

Jag önskar fortfarande en diskussion kring mitt förslag. Jag har sett att jag inte är ensom om att tänka i de banorna, men för att komma någon vart så kan det vara bra att komma till någon form av slutsats. Även om det bara blir en "dagsaktuell" slutsats så är det bättre än inget.

Inget är så bra så att det är odiskutabelt, eller inte i behov av förbättring!

Link to comment
Dela på andra sajter

man skulle kunna införa en ratio för att få lägga upp låtar. Man måste kommentera minst 10 låtar per egen upplagd låt. Det som är negativt är ju att folk kanske skriver torftigt och meningslösa inlägg bara för att få lägga upp en egen låt - men då så får man ju själv igen eftersom ingen vill skriva bra kommentarer till nån som inte anstränger sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

man skulle kunna införa en ratio för att få lägga upp låtar. Man måste kommentera minst 10 låtar per egen upplagd låt. Det som är negativt är ju att folk kanske skriver torftigt och meningslösa inlägg bara för att få lägga upp en egen låt - men då så får man ju själv igen eftersom ingen vill skriva bra kommentarer till nån som inte anstränger sig själv.

nää.. Inga ratios. Tycker inte det behövs. Däremot en tydligare genreindelning. Hur den ska lösas praktiskt på bästa sätt vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om en bättre sorteringsfunktion??

Nu ligger alla i ordningen "senast inlägg". Man kan söka, men inte sortera.

Jag vil kunna sortera mig fram till Genre t.ex. Tyvärr verkar det vara väldigt många som faktiskt är emot det! Fattar inte varför.

Kravet är ju att man skall skriva t.ex. Låtnamn, Inspelningsår, Artist, Genre o.s.v. för att få posta en ny tråd för sin demo.

Tänk vad skönt om man kunde sortera efter det! Sorteringen går ju givetvis bara på första inlägget, och inte innehållet i alla svar.

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om en bättre sorteringsfunktion??

Nu ligger alla i ordningen "senast inlägg". Man kan söka, men inte sortera.

Jag vil kunna sortera mig fram till Genre t.ex. Tyvärr verkar det vara väldigt många som faktiskt är emot det! Fattar inte varför.

Kravet är ju att man skall skriva t.ex. Låtnamn, Inspelningsår, Artist, Genre o.s.v. för att få posta en ny tråd för sin demo.

Tänk vad skönt om man kunde sortera efter det! Sorteringen går ju givetvis bara på första inlägget, och inte innehållet i alla svar.

En sorteringsfunktion skulle säkert alla uppskatta, men problemet ligger väl snarare i att det kanske är jobbigt att programmera. Det är ju trots allt tidningsredaktionen och inga andra som håller igång detta forum. Ingen person som arbetar med att hålla forumet uppe och fungerande på heltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,, med risk för att uppfattas som synisk...

Och tidningsredaktionen har inte intresse i förbättringar som kostar tid eller pengar?

M.a.o. denna tråd som är rätt välbesökt kan läggs ner! (Om svaret nu var att de inte har ngt intresse i det)

Det kräver inte någon kontonuerlig uppdatering av funktionerna, snarar ett tillägg. Tills man bestämmer sig för nästa utveckling av forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att man skall krångla till det för mycket, kanske skulle det räcka med att vara inloggad medlem för att få tillgång till demo sidan.

Sedan kunde man väl ha en avdelning som är allmän, om man nu vill visa upp något färdigt!

Svår fråga det här 😉

Det är väl så det är,, att man måste vara medlem för att få tillgång, eller menar du att man inte skall få läsa/lyssna om man inte är medlem?

Det var så Dumb Dan menade i trådens första inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. med risk för att bli forumets pukko drar jag till med en idé... (vete katten om det varit uppe tidigare eller så men men...)

Det här med covers är intressant, som det är nu går det inte pga STIM, rättigheter bla bla mm mm. Men om man gör en sluten del "Endast för medlemar" där covers läggs upp så kommer man runt problemet (eller???) Att dela in grejjer i genre riskerar endast bli en faslig röra (vilket framgår ganska klart om man backar några sidor...) då genrena är ganska mycket upp till tycke och smak, men en cover är alltid en cover...

Tja, bara en idé...

// Olle

Redigerat av ••• OLLE •••
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl något som krävs, att du skall skriva vilken genre ditt bidrag tillhör? Vad artisten heter, inspelningsår o.s.v.?!?! Då borde ju det vara klart att man skall ange genre?!

Senast, min ide i alla fall bygger på att man har en sorteringsfunktion, så att det är lätt att sortera sig fram till olika låtar. Inspelningsår t.ex.

Tyvärr så verkar de som är ansvariga för detta forum hålla sig väääldigt långt bak i leden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl något som krävs, att du skall skriva vilken genre ditt bidrag tillhör? Vad artisten heter, inspelningsår o.s.v.?!?! Då borde ju det vara klart att man skall ange genre?!

Men självklart!

ska man ska ange genre på ett eller annat vis, precis som idag. Men det jag fiskade efter var hur man skulle komma runt det här med cover och STIM rättigheter mm... genom att skapa ett forum (eller vad det nu heter, underavdelning till demoinspelningar...?) där det är begränsat tillträde och där man lägger upp sitt bidrag till mänskligheten i form av en cover (eller andra gråzons-kreationer) specificerat med genre, artist, år, osv... osv... precis som idag.

// O

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med covers är intressant, som det är nu går det inte pga STIM, rättigheter bla bla mm mm. Men om man gör en sluten del "Endast för medlemar" där covers läggs upp så kommer man runt problemet (eller???) Att dela in grejjer i genre riskerar endast bli en faslig röra (vilket framgår ganska klart om man backar några sidor...) då genrena är ganska mycket upp till tycke och smak, men en cover är alltid en cover...

Det var av just det syftet Dumb Dan gav sitt förslag i första inlägget.

Och eftersom jag såg både för- och nackdelar kompletterade jag med detta förslag.

Tycker vi mest vi stått och stampat på ruta 1 de sista sidorna här...

Link to comment
Dela på andra sajter

I den här tråden har Dumb Dan tyvärr redan fiskat fram svaret. Det går inte att ha en stängd forumdel där man kan lägga covers... 😄

99Musik: - 99musik har en avdelning på forumet där medlemmar, i nuläget, länkar till sin egen musik. Om 99musik skulle låsa den avdelning för offentligheten, dvs de som inte är medlemmar på forumet, skulle vi då kunna erbjuda våra medlemmar serverplats på 99musik.com för deras musik och det då anses som ”Slutet sällskap” och därmed slippa kraven på STIM-ersättning? Forumet är helt gratis och vem somhelst får bli medlem, anses det ändå som ”slutet sällskap”?

Stim: - Svaret är nej mot bakgrund att så snart medlemskap erbjuds en stor krets människor innebär inte medlemskapet att det går att tala om sluten krets i upphovsättslagens bemärkelse.

Jag tycker själv att demoforumet funkar alldeles utmärkt i sin nuvarande form! Jag lyssnar på de låtar jag vill lyssna på och skippar de jag inte vill lyssna på. Visst hade det varit enklare för mig att hitta "min" musik om folk var mer noga med att följa reglerna men vaffan, det är väl inte hela världen? Dessutom är det deras problem, inte mitt... 😕

2. Fyll i Ämnestitel och ange "artist/grupp - låtnamn". Fyll även i Ämnesbeskrivning och ange genre på låten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...