Jump to content
Annons

Demoforumet endast för medlemmar?


Lindeberg

Recommended Posts

jaha, kan ni sammanfatta lite eller? svårt att hänga med i dravlet, men det verkade ju som om det fanns några bra förslag i början.

Räkna med att det kommer ett par uppsatser i ämnet - och att inget förändras. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

jaha, kan ni sammanfatta lite eller? svårt att hänga med i dravlet, men det verkade ju som om det fanns några bra förslag i början.

Räkna med att det kommer ett par uppsatser i ämnet - och att inget förändras. 😆

-arsle också. (det fanns ju några bra ideer)

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar på mig skulden för utvecklingen. Utveckling är inte bra. Demokrati är inte heller bra. Länge leve Gestapo.

Nejdå. Inte alls. Jättebra att det att det kommer idéer till förbättringar och de har ju nått fram till Neko och Olsberg. Av nå´n knasig anledning störde det bara mitt annars obefintliga ordningssinne att dessa hamnar i tre olika trådar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

minimiantal postningar är väl bra

men

om jag/du "bjuder in" någon vi hört ute på wäbben

som jag/du vill att alla ska få lyssna på...

och som inte riktigt passar in i "musiktips" forumet

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vi får ta upp saken till diskussion med Olsberg och se vad han tycker. Han är den som kan öppna nya forum etc häromkring. 😆

Jag tog upp det med Olsberg per email. Han gillade min sammanfattning och tyckte vi skulle prova.

Detta var dock innan du och DD gjorde era inlägg, så efter det föreslog jag att vi skulle låta det puttra i grytan ett tag till.

Så puttra på nu bara. 😆

Har det inte puttrat klart nu? Läge för omröstning eller kanske gå på en försöksperiod direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg har med största sannolikhet mycket att göra. Han har ju pratat om en forumuppdatering efter sommaren, eller när det nu än var. Relativt snart... så den kan ju ta en del tid i anspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

// avdamning //

Bra idéer från många. Har inte tagit ställning till allt, men anser att underforum med slutet och öppet kan vara bra. Svårare blir det om man ska lägga underforum till dessa underforum med musikgenre också. Det riskerar att bli ett fasligt (läsande av regler för demopostningar och därefter) klickande för att komma fram till rätt forum där låten ska ligga. Många upplever det svårt redan idag att lägga en ny tråd i rätt forum.

Nu när det gått någon dryg månad sedan debatten fördes, har några åsikter mognat fram i ämnet som är värda att poängtera - eller är de flesta fortfarande för en låst och en öppen del av demoavdelningen (enligt Hackes sammanfattning)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när det gått någon dryg månad sedan debatten fördes, har några åsikter mognat fram i ämnet som är värda att poängtera - eller är de flesta fortfarande för en låst och en öppen del av demoavdelningen (enligt Hackes sammanfattning)?

...som finns här. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Tycker att hackemans förslag är utomordentligt bra!

(Vet inte om ngn redan tagit upp detta men) finns flera fördelar med hackemans förslag - kvantitet på bidragen uti "Demoinspelningar"!

Jag tycker mycket om att lyssna på alla demos men det har blivit för mycket att hinna med 😎! Så en uppdelning vore därav bra!

Ytterligare fördelar med en uppdelning à la hackeman vore att sådana som jag som aldrig färdigställer mina projekt eller andra allmänt

blyga individer då skulle våga posta sina små mästerverk och vansinniga infall uti "Demoinspelningar, Utkast"! Det blir s.a.s. mindre pretentiöst

- på ett positivt sätt!

(hackemans eminenta förslag:

"Demoinspelningar, Utkast

- öppet endast för registrerade användare

- kan göra inlägg redan som nykomling

- kan EJ komma att recenseras i tidningen

- ingen gallup/betygsättning

 

Demoinspelningar, Färdiga demos

- läsbart för allmänheten (icke-registrerade användare)

- kräver Medlemsstatus* för att skriva inlägg (*fås efter 25 st inlägg)

- kan komma att recenseras i tidningen

- gallup och betygsättning")

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Mailade till Neko, som "tipsade" mig om att lägga ut mina tankar i denna tråd, för att stötas och blötas.

Jag tillhör dem som är rätt nya, försöker att vara "aktiv". Har just lagt ut första länken till eget alster demo-avdelningen. :-)

Jag har i alla fall slagits av hur snabbt låtar försvinner i den avdelningen. Om ingen svarar så vips är den lååångt ner på listan och den är svårare att hitta. Det tycker jag är tråkigt! För mig som lyssnare och kan tänka mig att det är tråkigt för den som vill få ett utlåtande på sin låt....

Jag har då ett förslag (har inte kollat alla svar i denna tråd) som går ut på att det finns ett antal undermappar till Demo-avdelningen

Demo\

Pop

Rock

Synt

Hip Hop

Techno

Blandat

o.s.v.

Vad tror ni om det? Eller blir det så att man missar låtar som ligger i fack som man normalt inte kollar i så mycket? "Hiphop-Janne" kollar inte i Pop-lådan, "Elvira synt-blåtira" kollar inte i Rockärmen...

Spontant så skulle jag föredra en uppdelning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med dig Light Head, av samma anledningar som Seth Godin tar upp i den här artikeln.

Att dela upp demoinspelningar i mindre forum efter genrer skulle leda till att mycket blir bortglömt. Om du klickar på demoinspelningar får du alltid se massor av nytt som det är nu, vilket resulterar i att många ofta kikar in där. Om man istället delar upp dem och det bara kommer in en låt i rock-forumet i veckan kommer folk att sluta kika in varje dag och vissa delar kommer så sakterliga att dö ut. Tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pop

Rock

Synt

Hip Hop

Techno

Blandat

Missat en hel del tror jag bestämt 🙂

Jazz

Metal/Hårdrock (o andra hårdare rocktyper)

Rock

Pop

Akustiskt

Blues

Trance/Techno

House

Klassiskt

Fusion

Funk

finns ju en miljard olika genres förutom de jag just nämnde 😛

Kanske vore lättare att samanfatta det nåt sånt här:

Elektroniskt

Pop/Rock/Jazz

Metal & annan HÅRD musik

Klassiskt/Film

(då blir det bara fyra underforum... 😄 Kanske är mer lagom?)

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fett emot genre-indelning. Den skulle ALDRIG bli komplett (se Viktors inlägg), och personligen skulle jag inte veta i vilken genre jag skulle lägga mina alster eftersom jag ofta gränsar över flera, alternativt inte faller inom någon alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Om man ska ha underavdelningar tror jag att fyra som Viktor föreslår är max.

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska ha underavdelningar tror jag att fyra som Viktor föreslår är max.

I mitt fall fyller genreindelning inget syfte. När jag känner mig sugen på att lyssna igenom demos, kan jag lika gärna vara sugen på något intressant filmiskt som något spännande elektroniskt. Med demohörnan indelat i genres skulle jag behöva besöka flera demoforum istället för ett enda.

Att det just nu postas fler demos än det hinner kommenteras är iofs lite tråkigt (och kanske lite orättvist). Samtidigt är det ett system som korrigerar sig själv. Att demopostningar rinner rakt igenom utan en enda kommentar tenderar att dämpa lusten att posta demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

satt å funderade lite på detta, tror att jag kom på en bra grej, vilken förmodligen är svår att fixa, eller vad tror ni som ansvarar för detta forum om följande?

Behåll forumet utan "avdelningar" i form av mappar.

Lägg till fler rubriker! Jag tänker då på rubriker som "Ämnestitel", "Ämnet startat av" o.s.v. Om det finns en rubrik, där du sätter ditt kryss för vilken genre det är på låten, så syns det ju rätt lätt vad det är för typ av musik?!

Men det krävs att rubrikerna skall vara sorterbara! Hajjar ni vad jag menar?

Med ett klick så sorterar jag på Artist,,, ytterligare ett för Genre,,, o.s.v.

Skulle inte det vara något?

Jag förklarar gärna mer om det är någoin som undrar vad tusan jag menar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll forumet utan "avdelningar" i form av mappar.

Lägg till fler rubriker! Jag tänker då på rubriker som "Ämnestitel", "Ämnet startat av" o.s.v. Om det finns en rubrik, där du sätter ditt kryss för vilken genre det är på låten, så syns det ju rätt lätt vad det är för typ av musik?!

Men det krävs att rubrikerna skall vara sorterbara! Hajjar ni vad jag menar?

Med ett klick så sorterar jag på Artist,,, ytterligare ett för Genre,,, o.s.v.

Skulle inte det vara något?

Jag förklarar gärna mer om det är någoin som undrar vad tusan jag menar :-)

Förstod någon vad jag menade??!

När man skall lämna ett låtbidrag så finns det ju ett antal saker som skall finnas med, bla. följande:

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT:

STORLEK:

STATUS:

Om man i stället för att skriva detta i själva tråden, ha dem som fält som man skall fylla i. Som de knappar som finns för t.ex. font / storlek / color o.s.v.

Vad vinner man på det? Jo, man kan sortera sig fram till det man vill lyssna på, inte söka. Om man söker så kommer man att missa en massa godis!! Du kanske hittar det du specifikt sökte, men inte allt runt omkring. För det är just det jag är ute efter, att man skall hitta saker som man "inte" letade efter.

Hur är det nu? Du skickar in en låt, som ingen svarar på.... Efter bara ett par dagar så ligger den på sidan 3 och är på väg till 4,,, Givetvis så är alla dessa låtar verkligen värda all respekt och ett svar!

För de som är aktiva (överaktiva kanske? ;-) ) så är detta inget problem, men för alla andra?

Vad tror ni om detta? Har ni hajjat vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. programmering.

Det är väl något som de som ansvarar för sajten får ta ställning till. Hur det skall genomföras. Vi användare är de som ställer kraven (önskemål givetvis). Så om vi kan enas om en sak så får de ansvariga ta ställning till det.

Tycker du att det är en bra ide?! Skall vi kanske försöka att få någon form av "gemensamt" önskemål?

Det finns vad jag vet ett mer eller mindre obegränsat antal färdiga "forum".

Jag skall ta ett exempel på en site som har som syfte att du skall köpa mer än du har tänkt dig. Få dig att hitta saker som du inte visste att du bara måste köpa...

www.pricerunner.se (obs, bara som exempel!!)

Nu är det självklart en sajt vars uppbyggnad kostar miljarder dollars, men det är ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

gör nu som jag har föreslagit:

definiera ett antal kategorier i en multiselectruta. när man sedan vill posta sin demo så kan man ange vilka(en eller flera) genre man tycker att låten tillhör, och man har samtidigt inte låst sig för mycket.

förutom de uppenbara rock, pop, metal, akusiskt, dance etc så skulle man också kunna välja ex. "humor" ifall man egentligen bara har en fånig text som man satt musik till(hacke).

det är det bästa förslaget. ni vet det. jag vet det.

se så, sätt fart!

Link to comment
Dela på andra sajter

förutom de uppenbara rock, pop, metal, akusiskt, dance etc så skulle man också kunna välja ex. "humor" ifall man egentligen bara har en fånig text som man satt musik till(hacke).

Mina fåniga texter är det bästa som hänt dig.

Snart skriver någon "varför inte bara skriva genren som ämnesbeskrivning?" och så är vi tillbaka på att nuvarande regler ändå är bra som de är. 🙂

En väl fungerande process för att sanitetschecka det man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...