Jump to content
Annons

Ev medverkande


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tycker rubriken "Ev. medverkande" är helt fel under "Demoinspelningar"!

Så läser man om en låt att där har Svenne Bata, Lilly Cardinal, Mats Olofson, Mr. X och Richard Lind varit eventuella medverkande. Märkligt! Antingen har de väl medverkat eller så har de inte! Eller betyder det att personer som nämns under "Ev. medverkande" är sådana som man önskar ska vara med vid den slutliga skivinspelningen?

Ändra "Ev. medverkande" till "Medverkande" snarast. Står där då inga namn så har inga andra verkt med...(kan man skriva så?)...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Medverkande betyder just att verka tillsammans med någon.

Så om du har gjort allting själv, vilket är en ganska vanlig form av verkande när det gäller små hemmapulare som oss så finns ju faktiskt inga medverkande. Alltså blir det svårt när du ska göra en mall som passar BÅDE för soliltären och bandet.

Då blir det väl "eventuellla" medverkande? Från den stund du skriver en bokstav i det fältet så underförstått faller "eventuellt medverkande" till att bli "medverkande". För om det finns en medverkande så kan omförmälde medverkande inte vara eventuell?

Om det skulle stå "Medverkande" så skulle forumet dränkas i frågor som:

- jag har gjort en låt helt själv, får jag ändå posta den i Demoforumet?

- Jag måste tydligen uppge medverkande, ska jag däri skriva serveradressen till FTP-hosten jag länkar till?

- Jag har en kompis som gjort en text som jag satt musik till, vem av oss ska stå som "Medverkande"?

Med lite perspektiv över en kopp kaffe kan jag också inse att våra inlägg på något sätt har givit epitetet "I-landsproblem" ett ansikte här på Forumet... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag håller med det där Du skrev om i-landsproblem till fullo!

Jag håller också med om att en ändring skulle kunna föda nya frågor, men vad gör väl inte det?

Jag vet dock att "Ev. medverkande" är fel. Det blir ungefär som: "Förvisso minns jag att Therese under inspelningen stod där borta i hörnet och använde en tamburin, men om det kom med på inspelningen är jag osäker på, det blir upp till er att avgöra..." Om man då fyller i alla eventuella medverkande på raden för "Ev. medverkande", var ska då alla helt säkert "Medverkande" stå?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Motfråga:

Vad skriver du om Therese under rubriken: Ev. medverkande ?

Vad skriver du om Therese under rubriken Medverkande ?

Eftersom du verkar osäker på om Therese medverkar eller inte, så passar ju "Eventuellt medverkande" mycket bättre än "Medverkande", eftersom du är lite osäker på huruvida hon hördes eller inte ?

Och om du under rubriken "Medverkande" utelämnar Therese, hur tror du hon kommer att känna sig då, när hon mödosamt på grund av alla blåsor i händerna efter tamburinspelandet loggar in på demosajten och ser att DU HAR UTELÄMNAT HENNE, eftersom du var osäker på om tamburinen nådde fram bland alla elgitarrer som Addic59 och Vallhagen pumpat in i låten.

Men okej, förstör hennes liv du, det är ju inte min kompis, men lita på att det kommer att skrivas protestlistor mot dig när Therese går ut i aftonbladet och avslöjar ditt smutsiga spel....

Eller...?

Nu blev jag kanske lite osäker :rolleyes:

Var det verkligen Tessan som lira på tamburinen? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Får skylla på yrkesskada! Författare ni vet...

:rolleyes:

Att ev. medverkande automatiskt blir medverkande var en intressant tanke.

Det verkar ju stämma på vädret i alla fall: "ev. regn" betyder i regel alltid regn!!

Ha en bra dag!

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Motfråga:

Vad skriver du om Therese under rubriken: Ev. medverkande ?

Vad skriver du om Therese under rubriken Medverkande ?

Eftersom du verkar osäker på om Therese medverkar eller inte, så passar ju "Eventuellt medverkande" mycket bättre än "Medverkande", eftersom du är lite osäker på huruvida hon hördes eller inte ?

Och om du under rubriken "Medverkande" utelämnar Therese, hur tror du hon kommer att känna sig då, när hon mödosamt på grund av alla blåsor i händerna efter tamburinspelandet loggar in på demosajten och ser att DU HAR UTELÄMNAT HENNE, eftersom du var osäker på om tamburinen nådde fram bland alla elgitarrer som Addic59 och Vallhagen pumpat in i låten.

Men okej, förstör hennes liv du, det är ju inte min kompis, men lita på att det kommer att skrivas protestlistor mot dig när Therese går ut i aftonbladet och avslöjar ditt smutsiga spel....

Eller...?

Nu blev jag kanske lite osäker 😮

Var det verkligen Tessan som lira på tamburinen? 😎

Sen kan det hända att Therese inte hörs i den färdiga mixen pga att hon blivit side-chainad å det grövsta (bondage?). Då tycker åtminstone jag att hon är en ev medverkande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grawrdamnit!

"Ev. medverkande" är en nedkortad variant av för "Eventuella medverkande, undantaget ovanstående rubriker, kan med fördel föras in under denna rubrik. Detta är att föredra framför 'gitarr - Benny', 'näsflöjt - Bengt', 'Kaffeansvarig - Lotta', som är onödigt precist och inte särskilt intressant för läsaren".

Vare sig logiskt eller språkligt är det fel, undantaget om man med avsikt att skriva onödiga inlägg i off-topic forumet medvetet missuppfattar det. Fast vem skulle göra något så oansvarigt? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vare sig logiskt eller språkligt är det fel, undantaget om man med avsikt att skriva onödiga inlägg i off-topic forumet medvetet missuppfattar det. Fast vem skulle göra något så oansvarigt? 😄

Jag! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Grawrdamnit!

"Ev. medverkande" är en nedkortad variant av för "Eventuella medverkande, undantaget ovanstående rubriker, kan med fördel föras in under denna rubrik. Detta är att föredra framför 'gitarr - Benny', 'näsflöjt - Bengt', 'Kaffeansvarig - Lotta', som är onödigt precist och inte särskilt intressant för läsaren".

Vare sig logiskt eller språkligt är det fel, undantaget om man med avsikt att skriva onödiga inlägg i off-topic forumet medvetet missuppfattar det. Fast vem skulle göra något så oansvarigt? 😆

WORD!

Äntligen ett ord i rättan tid som det heter!

/R (vet fan inte hur man gör ett r med ring runt på min bärbara..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en gammal Flamingo-kvintetten från tidigt 70-tal härförleden. På den stod det stämplat: "Endast medlemmarna i Flamingokvintetten medverkar på denna skiva". Redan då var det tydligen så att musiker inte medverkade på sina egna skivor. Detta torde kasta ytterligare ett förklaringens ljus över det mycket relevanta uttrycket "Ev medverkande". Tänk bara på Milli Vanilli och T Skogman!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Wonderboy du verkar ju vara en sympatisk och skön lirare. Du skrev:

"Jag såg en gammal Flamingo-kvintetten från tidigt 70-tal härförleden. På den stod det stämplat: "Endast medlemmarna i Flamingokvintetten medverkar på denna skiva". Redan då var det tydligen så att musiker inte medverkade på sina egna skivor. Detta torde kasta ytterligare ett förklaringens ljus över det mycket relevanta uttrycket "Ev medverkande"."

Min bedömning:

Om alltså Flamingokvintetten hade skickat in en och annan demo från nämnda skiva så hade de alltså inte skrivit något alls vid "Ev. medverkande"? De var ju inte bara eventuella medverkande utan t.o.m. medverkande. Däremot förstår jag inte din slutsats att "Redan då var det tydligen så att musiker inte medverkande på sina egna skivor." Det var ju just det Flamingokvintetten gjorde, det var ju t.o.m. stämplat på den. Eller menar du kanske generellt sett? D.v.s. att deras stämpel var övertydlig och att det därför verkar som att det var ovanligt att musiker medverkade på sina egna skivor? Men då är vi inne på tolkning.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...