Jump to content
Annons

Att natta sina barn


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag är förvånad över alla människor som ska natta sina barn vareviga kväll. De håller på i timmar också verkar det som! Dessutom håller en del på t.o.m. när barnen nått skolåldern. Vad innebär egentligen detta med "nattande", ett djävla velande eller vad?!

Själv innebar nattning av mig som barn att mummy läste en saga på fem minuter kanske en kväll i veckan. När jag väl lärt mig gå vid en ålder av ett och ett halvt var det istället jag själv som sa till mina föräldrar att jag skulle gå och lägga mig för att sova. Och därmed basta!

Nattning av barn - vilket djävla trams!!

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror helt och hållet på hur gamla barnen är. Är de små så är det mycket fixande. Först skall man varva ner lite så man kommer till ro. Annars kan nattningen ta hur lång tid som helst. Kanske måste man läsa saga eller göra något annat som är lungt och stillsamt. Ibland måste man bada.

Sedan skall man borsta tänder byta blöjor, ta fram pyamasen sätta på den. Koka vällingen, gosa lite. och sedan får man lägga sig hos barnet tills det kommit till ro.

Barns och familjers nattningsritualer varierar naturligtvis. Det är viktigt att ha rutiner och inte ha bråttom. Om man är stressad och har en massa andra åtaganden så känner barnet det på sig och vägrar att somna.

Det finns massor av familjer som har stora problem med nattning. Vissa barn vägrar att somna och då kan man använda olika tekniker t e x Eckerbergmetoden, vilken innebära att man lägger ner barnet och går in till det var femte minut och säger "såja såja" tills barnet slutat att skrika. Barnet lär sig att det inte lönar sig att vrålskrika eftersom föräldrarna inte kommer att ta upp det ändå. (något förenklat). Det är inte så lätt eftersom det går emot ens föräldrarinstinkter att lämna sitt gråtande barn. (förutsatt att man är hyfsat normal vill säga)

Din tid kommer musik. Vet inte hur gammal du är, men jag tror nog att jag tänkte likadant när jag var yngre. När du själv får barn så kyss all din lediga kvällstid adjö, det konstiga är att man inte lider av det eftersom det faktiskt är värt varenda timma. 😉

(med en femtonårig pojke är det lättare. Då slänger man bara till honom playboy och säger "gå och låägg dig ungdjävel" 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt och hållet på hur gamla barnen är. Är de små så är det mycket fixande. Först skall man varva ner lite så man kommer till ro. Annars kan nattningen ta hur lång tid som helst. Kanske måste man läsa saga eller göra något annat som är lungt och stillsamt. Ibland måste man bada.

Sedan skall man borsta tänder byta blöjor, ta fram pyamasen sätta på den. Koka vällingen, gosa lite. och sedan får man lägga sig hos barnet tills det kommit till ro.

Barns och familjers nattningsritualer varierar naturligtvis. Det är viktigt att ha rutiner och inte ha bråttom. Om man är stressad och har en massa andra åtaganden så känner barnet det på sig och vägrar att somna.

Det finns massor av familjer som har stora problem med nattning. Vissa barn vägrar att somna och då kan man använda olika tekniker t e x Eckerbergmetoden, vilken innebära att man lägger ner barnet och går in till det var femte minut och säger "såja såja" tills barnet slutat att skrika. Barnet lär sig att det inte lönar sig att vrålskrika eftersom föräldrarna inte kommer att ta upp det ändå. (något förenklat). Det är inte så lätt eftersom det går emot ens föräldrarinstinkter att lämna sitt gråtande barn. (förutsatt att man är hyfsat normal vill säga)

Din tid kommer musik. Vet inte hur gammal du är, men jag tror nog att jag tänkte likadant när jag var yngre. När du själv får barn så kyss all din lediga kvällstid adjö, det konstiga är att man inte lider av det eftersom det faktiskt är värt varenda timma. 😉

(med en femtonårig pojke är det lättare. Då slänger man bara till honom playboy och säger "gå och låägg dig ungdjävel" 😉 )

Gott, Egghuvud! Där satt den! Finns inget att tillägga annat än att Eckerbergsmetoden är lysande. Synd bara att min fru tyckte den var lite "rå"?! Å andra sidan somnar barnen i lugn och ro när jag nattar. När min fru nattar tar det längre tid och ibland slutar det med att hon ropar på mig och då får jag ta över och "Eckerberga" mig en smula. Då är hon tacksam!

Barn är en stor del av meningen med livet! Klart att det måste få ta lite tid! Det är inte barnen som "stjäl" min tid, det är annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När min fru nattar tar det längre tid och ibland slutar det med att hon ropar på mig och då får jag ta över och "Eckerberga" mig en smula.

Låter bekant det där. 😉

Samtidigt är ju inte det riktigt juste, tycker jag. Pappa skall användas lite som "Stora stygga vargen". Nu kanske många tycker att just det epitetet passar ganska bra in på mig men jag har inte det problemet så ofta med min fru. dock ser jag det frekvent i umgängeskretsen. Mamma ropar på pappa då det skall sägas ifrån på skarpen och pappan står, allt för välvilligt, till tjänst. Inte sällan tycker mamman att pappans agerande var för hårt! Jaja, en liten reflektion bara.

Har du också barn, Dan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt är ju inte det riktigt juste, tycker jag. Pappa skall användas lite som "Stora stygga vargen". Nu kanske många tycker att just det epitetet passar ganska bra in på mig men jag har inte det problemet så ofta med min fru. Dock ser jag det frekvent i umgängeskretsen. Mamma ropar på pappa då det skall sägas ifrån på skarpen och pappan står, allt för välvilligt, till tjänst. Inte sällan tycker mamman att pappans agerande var för hårt! Jaja, en liten reflektion bara.

Det är nog också ganska naturligt att det blir sådär. Mamman får ett annat förhållande till barnet, som är mer primärt att skydda och ta hand om. hormonerna bidrar ju till detta. oxitycin t e x som skapar en djupare relation mellan mor och barn.

Pappan har oftare en mer lekfull relation tillbarnet, men också en strängare roll. Om man turas om att vara bestämd och alltid backar upp varandra (oavsett om man tycker att den andre har fel.. det får man lösa sedan när inte barnen hör på) så brukar det bli bra tycker jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt är ju inte det riktigt juste, tycker jag. Pappa skall användas lite som "Stora stygga vargen". Nu kanske många tycker att just det epitetet passar ganska bra in på mig men jag har inte det problemet så ofta med min fru. Dock ser jag det frekvent i umgängeskretsen. Mamma ropar på pappa då det skall sägas ifrån på skarpen och pappan står, allt för välvilligt, till tjänst. Inte sällan tycker mamman att pappans agerande var för hårt! Jaja, en liten reflektion bara.

Det är nog också ganska naturligt att det blir sådär. Mamman får ett annat förhållande till barnet, som är mer primärt att skydda och ta hand om. hormonerna bidrar ju till detta. oxitycin t e x som skapar en djupare relation mellan mor och barn.

Pappan har oftare en mer lekfull relation tillbarnet, men också en strängare roll. Om man turas om att vara bestämd och alltid backar upp varandra (oavsett om man tycker att den andre har fel.. det får man lösa sedan när inte barnen hör på) så brukar det bli bra tycker jag. 🙂

Wöööörd på Dig, Egghuvud!

(Jag håller egentligen inte med men det får vi PM:a varandra om) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När min äldsta var baby bar jag runt henne med "The Cure" på högsta volym.

Funkade bra.

Bieffekten blev förstås att femton år senare är det bara Cure o Kent som gäller.

Hjärntvätt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

När min äldsta var baby bar jag runt henne med "The Cure" på högsta volym.

Funkade bra.

Bieffekten blev förstås att femton år senare är det bara Cure o Kent som gäller.

Hjärntvätt 😆

Schysst! Tur att det inte var Tore Skogman!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Nattning av barn - vilket djävla trams!!

Äsche, förut hade jag grova sömnproblem, men nu när mormor (jag bor hos henne) börjat natta mig sover jag helt underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst! Tur att det inte var Tore Skogman!

"alla i skolan en längtan vi har,

längtan till sommar och solfyllda da'r,

från Haparanda och ner till Skanööör,

sjunger vi nu alla skolbarn i kööör:

- Sommarlov, med bad och sool

sommarlov liksom i fjol,

visst är fröken och skolan bra,

men sommarlov vill vi haaa!!" 😆

text & musik, Thore Skogman

(Den framfördes idag av entusiastiska skolbarn på grabbens avslutning)

Det är väl inget fel på gamle Thore, tänk på alla hits:

- Älgjakten

- Jämtgubben, som Streaplers hade en hit med

- Kristina från Wilhelmina, Sven-Ingvars

- Popitopp, som till och med Docenterna lirade in

- Storfiskarvalsen

Samt ca 1000 st produktioner till.... 🙂

Man bajsar inte ostraffat på Thore, han är ju kult! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu fattar jag varför jag inte förstår detta med nattning! När jag la mig som liten somnade jag nämligen på två-tre tiondelar, klart det inte aldrig fanns tid för nattning!

Jag älskade mörkret och föredrog inga lampor eller solljus i rummet.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskade mörkret och föredrog inga lampor eller solljus i rummet.

Det där skulle jag behöva. Jag kan ALDRIG somna genom att bara lägga mig ner och blunda. Då börjar hjärnan arbeta på högvarv och håller mig konstant vaken.

Jag måste finta hjärnan med en bok, en blaska eller TV-tittande. Det sista är det mest bekväma sättet. Problemet är att min sängpartner hon måste ha helt svart och helt tyst för att kunna somna. Snacka om utmaning.

Kompromissen har blivit att jag ligger med trådlösa lurar i sängen för att kväva ljudet, och hon ligger med kudde över huvudet för att kväva ljuset. 😉

Love concurs all! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Är det inte så att ljud och ljus stör sömnen, Hacke? Du har missuppfattat hela sovagrejen uppenbarligen! Sova innebär ju en resa till en annan dimension. Då ska du väl inte uppehålla dig i denna världen genom TV och litteratur som stimulerar? Det gäller ju att släppa det. Släpp taget, Hacke!

😉

En brakskit (bara för säkerhets skull)/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

är väl inget fel på gamle Thore, tänk på alla hits:

- Älgjakten

- Jämtgubben, som Streaplers hade en hit med

- Kristina från Wilhelmina, Sven-Ingvars

- Popitopp, som till och med Docenterna lirade in

- Storfiskarvalsen

Samt ca 1000 st produktioner till.... 😉

Man bajsar inte ostraffat på Thore, han är ju kult! 😛

Jag vet att Dag Vag lirade Popitop

Docenterna oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är förvånad över alla människor som ska natta sina barn vareviga kväll. De håller på i timmar också verkar det som! Dessutom håller en del på t.o.m. när barnen nått skolåldern. Vad innebär egentligen detta med "nattande", ett djävla velande eller vad?!

Själv innebar nattning av mig som barn att mummy läste en saga på fem minuter kanske en kväll i veckan. När jag väl lärt mig gå vid en ålder av ett och ett halvt var det istället jag själv som sa till mina föräldrar att jag skulle gå och lägga mig för att sova. Och därmed basta!

Nattning av barn - vilket djävla trams!!

😛

:musik

Min flickvän läser fortfarande saga för mig när jag ska nattas 😉

usch neh gud va hemskt det hade varit om det nu var så 🙂

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är det inte så att ljud och ljus stör sömnen, Hacke? Du har missuppfattat hela sovagrejen uppenbarligen! Sova innebär ju en resa till en annan dimension. Då ska du väl inte uppehålla dig i denna världen genom TV och litteratur som stimulerar? Det gäller ju att släppa det. Släpp taget, Hacke!

Jag vet. Jag har bara inte lärt mig konsten att meditera efter egen styrning. Jag avundas dem som kan göra astralresor på beställning.

Men i gengäld så har jag skitsvårt att vakna när jag väl somnat. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, Hacke, jag känner igen både Ditt och frugans insomningsproblem. Mitt huvud går i spinn när jag lägger mig OCH jag måste ha tyst OCH jag måste ha släckt OCH jag måste veta att allt och alla i huset sover.

Det värsta är nog när man håller på med en låt. Då kan man sitta till två på natten, öronen blöder och ögonen svider. Så går man och lägger sig. Sen undrar man varför någon fortfarande spelar låten på högsta volym och den bara börjar om och börjar om och börjar....................zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Link to comment
Dela på andra sajter

AHHHHH:

Barn och nattning:

Fan vad man slet med det, men nu är det för långt hem till dom (utom tösen som är 15, och då blir det inte mycket nattning...).

Egen sömn:

Precis som Hacke och underbarnet! Vrida och vända, kanske somna någon timme för att vakna och vrida och vända. Somna in vid halv sex och sova vråltungt när klockan ringer en stund senare.

Att gå upp på morgonen är det bästa jag vet - det är därför jag drar ut på det så länge som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hacke använde en önskan:

Håller tummarna för att du aldrig får barn.

Svar:

Hyvens kille!

Annars kan jag ju alltid komma och natta vad du tror är dina barn...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hacke använde en önskan:

Håller tummarna för att du aldrig får barn.

Svar:

Hyvens kille!

Annars kan jag ju alltid komma och natta vad du tror är dina barn...

😉

:musik

Hm, ingen har med visshet skådat sin egen fader (myntat före DNAn slog igenom)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hacke använde en önskan:

Håller tummarna för att du aldrig får barn.

Svar:

Hyvens kille!

Annars kan jag ju alltid komma och natta vad du tror är dina barn...

😱

:musik

Höhö, den reaktionen satt långt inne...

Ok, lite elak kommentar kanske. Men jag har inte mycket över för den gamla sortens uppfostran där barn ska "lära sig veta hut".

Och du får nog leta länge om du ska natta mina barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
När min äldsta var baby bar jag runt henne med "The Cure" på högsta volym.

Funkade bra.

Bieffekten blev förstås att femton år senare är det bara Cure o Kent som gäller.

Hjärntvätt 😱

När min älsta grabb ( nu 9 ) var liten så somnade han till Metallica både skiva och när jag spelade metallica låtar på acke gura så nu är han en fullvärdig hårdrockare med Hammerfall som största idoler.

Vi som är musiker, att sjunga gonattvisor är det absolut bästa (tycker jag iallafall)

Link to comment
Dela på andra sajter

är väl inget fel på gamle Thore, tänk på alla hits:

- Älgjakten

- Jämtgubben, som Streaplers hade en hit med

- Kristina från Wilhelmina, Sven-Ingvars

- Popitopp, som till och med Docenterna lirade in

- Storfiskarvalsen

Samt ca 1000 st produktioner till.... 😆

Man bajsar inte ostraffat på Thore, han är ju kult! 😄

Jag vet att Dag Vag lirade Popitop

Docenterna oxå?

Ja ja ja, herr besserwisser, även solen kan väl ha fläckar? 😎

Blev så otroligt upprörd över det nesliga påhoppet på Thore så jag använde en slägga för att skriva inlägget, och då blir väl inte ALLA bokstäver helt rätt.

Klart det ska vara Dag Vag! Om du tittat lite mer noga hade du sett att jag faktiskt tänkte Dag Vag men släggan slant lite så bara första bokstaven blev rätt och resten hamnade huller om bladder ! !

Dag Vag alltså, jag tror faktiskt alla förstod att det var de jag menade trots stafvelet!

Ehrmm... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

är väl inget fel på gamle Thore, tänk på alla hits:

- Älgjakten

- Jämtgubben, som Streaplers hade en hit med

- Kristina från Wilhelmina, Sven-Ingvars

- Popitopp, som till och med Docenterna lirade in

- Storfiskarvalsen

Samt ca 1000 st produktioner till.... 🙂

Man bajsar inte ostraffat på Thore, han är ju kult! 😄

Jag vet att Dag Vag lirade Popitop

Docenterna oxå?

Ja ja ja, herr besserwisser, även solen kan väl ha fläckar? 😄

Blev så otroligt upprörd över det nesliga påhoppet på Thore så jag använde en slägga för att skriva inlägget, och då blir väl inte ALLA bokstäver helt rätt.

Klart det ska vara Dag Vag! Om du tittat lite mer noga hade du sett att jag faktiskt tänkte Dag Vag men släggan slant lite så bara första bokstaven blev rätt och resten hamnade huller om bladder ! !

Dag Vag alltså, jag tror faktiskt alla förstod att det var de jag menade trots stafvelet!

Ehrmm... :rolleyes:

Klart vi förstod att det var Dansband du skrev

Link to comment
Dela på andra sajter

är väl inget fel på gamle Thore, tänk på alla hits:

- Älgjakten

- Jämtgubben, som Streaplers hade en hit med

- Kristina från Wilhelmina, Sven-Ingvars

- Popitopp, som till och med Docenterna lirade in

- Storfiskarvalsen

Samt ca 1000 st produktioner till.... 🙂

Man bajsar inte ostraffat på Thore, han är ju kult! 😄

Jag vet att Dag Vag lirade Popitop

Docenterna oxå?

Ja ja ja, herr besserwisser, även solen kan väl ha fläckar? 😎

Blev så otroligt upprörd över det nesliga påhoppet på Thore så jag använde en slägga för att skriva inlägget, och då blir väl inte ALLA bokstäver helt rätt.

Klart det ska vara Dag Vag! Om du tittat lite mer noga hade du sett att jag faktiskt tänkte Dag Vag men släggan slant lite så bara första bokstaven blev rätt och resten hamnade huller om bladder ! !

Dag Vag alltså, jag tror faktiskt alla förstod att det var de jag menade trots stafvelet!

Ehrmm... 🙂

Skrattar så att jag..........äh det här går inte att förklara för nån 🙂😛😄😄

Var det Måndagsbörsen by the way????????????

Mitt närminne börjar svikta!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...