Jump to content
Annons

Hur du fixar din kick!


Mutto

Recommended Posts

För det första: man sitter inte och ritar egna kicks. Aldrig nånsin. Dåliga artister lånar andras kickar, bra artister stjäl andras kickar. Inget fel med det egentligen, en kick är en kick och bör användas.

För det andra: Man använder inte EN kick. Man dubblerar, tripplerar och kvadruplerar kickar för att få ihop en enda kick med flera element från olika kickar. Ett exempel på det är att lägga en kort och snärtig kick, med decayen (length i redrum) sparsamt använd på en kanal och en djupare, längre kick på kanalen bredvid t ex.

Sen så kanske du lägger ytterligare en kick, som kanske har ett skönt sound, skön kropp liksom, och pitchar ihop de olika frekvenserna så att du får fram det ljud du vill ha.

Pitchen och volymen på de olika samplingarna är nyckeln när man jobbar såhär. Frekvenserna får inte gröta ihop eller ta ut varandra. Mastring i miniformat.

Sen så gäller det ju att använda sina två hål på sidan av huvudet, alla tips i världen hjälper inte om man inte hör när det låter "bra" eller "dåligt". Låter fel liksom.

Detta exempel är mest gångbart när det gäller elektroniska beats, till techno, house eller trance. Men det går även utmärkt att använda på hiphopkickar och discodängor, mysdunkiga ambientbeats eller varför inte ett rockbeat?

Känn er fria att såga mig nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
För det första: man sitter inte och ritar egna kicks. Aldrig nånsin. Dåliga artister lånar andras kickar, bra artister stjäl andras kickar. Inget fel med det egentligen, en kick är en kick och bör användas.

Jag har legala samplingsarkiv med totalt 2000+ bastrummor. Jag har alltså mer kickar än jag nånsin behöver, och hittar ganska snabbt två-tre samplingar jag tycker sitter bra. Varför skulle man behöva sno från komersiella plattor? 🙂

För det andra: Man använder inte EN kick. Man dubblerar, tripplerar och kvadruplerar kickar för att få ihop en enda kick med flera element från olika kickar.

Ja, jag håller med om att jag brukar dubbla mina kickar. Men mer än så, det tycker jag är onödigt! Mina samplingar är über-feta ändå! 🙂

Sen så gäller det ju att använda sina två hål på sidan av huvudet, alla tips i världen hjälper inte om man inte hör när det låter "bra" eller "dåligt". Låter fel liksom.

Ja, det gäller väl allt man producerar? Inte bara bastrumme-sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man använder inte EN kick. Man dubblerar, tripplerar och kvadruplerar kickar för att få ihop en enda kick med flera element från olika kickar. [...] Detta exempel är mest gångbart när det gäller elektroniska beats, till techno, house eller trance. Men det går även utmärkt att använda på hiphopkickar och discodängor, mysdunkiga ambientbeats eller varför inte ett rockbeat?

Om man jobbar med rock-kickar i trummaskin funkar det ofta bra att trigga bara en sample åt gången. Men det kan vara mycket effektivt att variera sample så att trummspelet blir mer levande. Har för mig addic sitter och knåpar på en 'så fixar du...' till rocktrummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har legala samplingsarkiv med totalt 2000+ bastrummor. Jag har alltså mer kickar än jag nånsin behöver, och hittar ganska snabbt två-tre samplingar jag tycker sitter bra. Varför skulle man behöva sno från komersiella plattor? 

jag menade inte att du nödvändigtvis behöver sno från en kommersiell platta, jag menade bara att om du hör en låt och tänker "fan vilken fet kick!" och kan sampla ut den rent, så joinar du bara klubben av kommersiella artister som sitter och gör precis samma sak. under SMC 2003 så satt stonebridge och berättade hur han aldrig i hela sitt liv kunde tänka sig att göra en egen kick. han köpte en, eller så snodde han den rent ut.. och dubblerade med nånting annat såklart 😕 .

och har man inte det där überfeta färdiga kitet med "super kicks 2005" så kan det vara kul att veta hur man faktiskt kan pilla till ett massivt sound själv med lite vilja, fantasi och kunnande.

Om man jobbar med rock-kickar i trummaskin funkar det ofta bra att trigga bara en sample åt gången. Men det kan vara mycket effektivt att variera sample så att trummspelet blir mer levande. Har för mig addic sitter och knåpar på en 'så fixar du...' till rocktrummor.

jag vet faktiskt inte så mycket om rocktrummor i trummaskin, det var mer en experimentiell uppmaning 🙂 .. men whatever works är ju bra liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte det här med att mixa ihop kickar.. verkar galet.. risken är ju att de krockar, de blir fasfel och basfrekvenserna tar ut varandra. Inte så tufft.

Nej, ett rent och bra kickljud i form av en sampling eller från en analog källa är klart bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hur du fixar din kick?

Med kaffe, knark och kärlek! 😕! Sorry skoja lite, men intressant tråd! Har försökt spela in en riktig bastrumma en gång! Supersvårt!

Skulle jag jobba i en studio och ha tillgång till flertalet uppmickade trumset skulle jag nog(?) köra samplingar ändå! Kick är fn svårt!

En konstart i sig inom musiken, kanske!(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns andra sätt att feta upp saker än att bara adda på så mycket som det går och du måste ju inte lägga ihop 4 olika kickar om du tar den rätta kicken från början. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

... hur man faktiskt kan pilla till ett massivt sound själv med lite vilja, fantasi och kunnande....

Vore kul att höra ett exempel på kunnandet. Kan du inte posta ett klipp,

så man fattar mer hur du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Du kommer med en massa "regler" för hur man ska göra. Berättar hur det ska gå till.. Alla gör inte så som du säger och det finns inga universiella lagar..

Såhär gör jag mina kickar. Alltsomoftast gör jag house, techno, breakbeat m m..

Ibland dubbar jag. Ibland använder jag flera olika kickar och mixar ihop. Ibland använder jag en. Jag samplar aldrig själv från låtar. Använder oftast kickar som jag tar från refills eller dylikt. Dessa kan vara gjorda med trummaskin eller vara riktiga samplingar. Jag har även spelat in ljud med micken mot halsen, blir utmärkta kickar, dödsdist i inspelningen redan. Jag använder compressor nästan jämt, ibland dist.. Ibland ingenting. Jag ändrar sällan pitch och jag använder ofta eq i mixern.. Ibland använder jag kickar från t ex subtractor osv osv.. Det finns inga egentliga regler och sätten är många. Det som gäller är ju att det låter bra, som du påpekar.. Men att man inte gör sina egna kickar? Att de här "reglerna" gäller vissa genrer?

Men ladda upp några exempel så får vi se hur bra det är...

Jag är lite ..skeptisk.. Men jag är väl över lag skeptisk till att få veta "hur man gör" .. Men så här gör du, och vissa med dig. Och alla använder vi säkert en del av det du säger, ibland, ibland inte..

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slänger in en tryckzone-mikrofon i mitten på baskaggen och trycker på rec. 😲

EDIT: Opps trodde denna tråd låg under inspelning oc inte under Reason... Skall piska mig med granris i en halvtimma jag lovar...

Redigerat av Stolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Men ladda upp några exempel så får vi se hur bra det är...

Instämmer verkligen. Inte för att jag är skeptisk, ty det funkar säkert, men jag skulle gärna vilja höra resultaten. Behöver nämligen en kanonkick i min låt jag nu jobbar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär brukade jag hålla på innan. Lyckades faktiskt göra en bra kick med hjälp av Tre stycken andra kickar å massa effekter på de. Nuförtiden använder jag mest en kick som kommer i Factory soundbank som funkar mumma!!...Lite eq på den så blir allt skitfint 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt å försökte göra en bra kick i en månads tid utan att lyckas. Hittade sedan ett knippe samplingar på nätet med en kick som var grym, kommer aldrig försöka göra en kick igen 😉

Redigerat av Chriskooh
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, försöker för det mesta hålla ganska rent i basregistret. Finns inga "så här gör man, så här gör man inte"-regler, men tipsen som presenteras här är bra utgångspunkter.

Nu håller jag visserligen inte på med dansmusik, men en sak som är kul är att låta kicken stå mest för klicket, och en riktigt fet bas för kroppen (alltså dubbla kick och bas). Sedan kan man skippa basen några slag här och där för accenter, och lägga bastoner mellan kickarna för skönt synkoperat sväng. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver nämligen en kanonkick i min låt jag nu jobbar med.

Ge mig ett exempel på låten eller kicken du söker så ska du få din kick. 🙂

Skicka ett pm.

Sådär brukade jag hålla på innan. Lyckades faktiskt göra en bra kick med hjälp av Tre stycken andra kickar å massa effekter på de.

🙂 Snyggt!

Nuförtiden använder jag mest en kick

Bara en enda? Är det inte risk för att det låter lite väl samma? Fast det förstås, man kan ju faktiskt variera ljudet rätt kraftigt, men det låter ändå lite riskabelt.. 😉

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nuförtiden använder jag mest en kick

Bara en enda? Är det inte risk för att det låter lite väl samma? Fast det förstås, man kan ju faktiskt variera ljudet rätt kraftigt, men det låter ändå lite riskabelt.. 😲

Trummisen i mitt band byter sällan baskaggar mellan låtarna när vi spelar, och inte har jag tänkt att man kanske borde be honom göra det heller 😏

Det är klart att det inte går att jämföra elektronisk musik med klassisk pop/rock på det sättet, men jag tycker ändå att det ligger något i det. Klart man kan använda samma kick i alla låtar om man vill det. Bara man inte fastnar i samma kick, samma ,ackord, samma komp, samma etc etc. blir det enformigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen i mitt band byter sällan baskaggar mellan låtarna när vi spelar, och inte har jag tänkt att man kanske borde be honom göra det heller 🙂

Haha, sanning, sanning. Tänkte inte på det.. 😮 Men om man lyssnar på en skiva t ex så tycker jag inte att kicken låter samma på vartenda spår.. Inte alls faktiskt, eller säkert på vissa, men min uppfattning är att man varierar ljudet på trummorna även när det är riktiga instrument.. men det har ju med inspelning och mix osv osv att göra.. Bastrumman är väl många gånger densamma.. Sant.

Men live är det väl samma hela tiden antar jag.. Så visst, det var ett ganska snyggt tankefel av mig där. 🙂 Riktigt ljushuvve är jag faktiskt.. 😉

Hmm

Klart man kan använda samma kick i alla låtar om man vill det. Bara man inte fastnar i samma kick..
Hur menar du nu..? 😛

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm
Klart man kan använda samma kick i alla låtar om man vill det. Bara man inte fastnar i samma kick..
Hur menar du nu..? 😉

Men hallå, du kan ju inte citera bara bitar av mitt inlägg. 😉

Det jag menade var att det är klart att det är okej att ha samma kick i alla låtar, men det kanske bli lite tråkigt om man har samma kick och samma arr, samma ackord etc. det var kanske klumpigt formulerat. 🙂

edit: fixade kursiveringen.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.. kan å kan.. Det går alldeles utmärkt att ta saker ur sin kontext om man vill uppnå totalt felvisande resultat.. 😉

Och det ville jag. Jag förstod precis hur du menade. Jag kunde bara inte låta bli. Sry. 🙂

Men visst, om alla låtar är samma låtar så är det ju grymt trist. Och då hjälper det inte ens om kickarna är helt olika i varje låt om resten är detsamma.. Tyvärr för somliga som inte fattat det.. 😉

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt att ta saker ur sin kontext om man vill uppnå totalt felvisande resultat.. 😉

Ja då, visst gör det det. Vad menade du till exempel när du skrev följande?

om alla låtar är samma låtar så är det ju [...] olika i varje låt om resten [...] inte fattat det..
Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Mm, precis.. Men du tog inte illa upp? För jag menade inte att vara dum eller så.. Sry om du missuppfatta mig. 🙂

Dessutom är vi grymt mkt OT här.. Även om jag försökt maskera mina OT tillägg med lite ..eh.. kommentarer om kickar osv osv.. 😉

Men varför kommer det inga exempel på hur kickar "ska låta"? För jag är väldigt sugen på att höra dessa regeler omsättas i faktiska ljud.. 😉

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Mm, precis.. Men du tog inte illa upp? För jag menade inte att vara dum eller så.. Sry om du missuppfatta mig. 😉

Haha, nej då.

Men varför kommer det inga exempel på hur kickar "ska låta"? För jag är väldigt sugen på att höra dessa regeler omsättas i faktiska ljud.. 😉

Bra kickar låter Boom eller Duff!

Nu återgår vi till ordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...