Jump to content
Annons

Dummkopf Dan - 'Ajbiifa'


5 - bäst 1 - sämst  

13 röster

  1. 1. 5 - bäst 1 - sämst

    • 5
      4
    • 4
      2
    • 3
      4
    • 2
      1
    • 1
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Ajbiifa

* ARTIST/GRUPP: Dummkopf Dan

* GENRE: chill

* LÅTLÄNGD: 7.26

* KOMPOSITÖR: Dumb Dan, Mats S

* PRODUCENT: Dumb Dan

* EV. MEDVERKANDE: Mats S, Inko

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 10.1 MB

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Dummkopf Dan - 'Ajbiifa' .mp3

Jag ville göra en låt att köra bil till på Gotland i sommar, rätt dubbig och helt opretto - bara mys! 😉

Mats S bidrog med trombonriffet, Inko spelar a-gura. I övrigt är det jag, min percussionarsenal och så Reason som hörs.

Fiskmåsarna kommer från ett loppisfynd:

torbay-mini.jpg

Vad tycker ni? All sorts feedback uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta påminde mig litegrann om Lemon Jelly..

Ljudmässigt och sådär låter det jättebra, men låten ger mig inte så mycket direkt.

Hm. Blev lite bättre nu när jag föreställde mig att jag satt i en bil, och det var sol, och rutan var nervevad.. och jag hade hår, helt plötsligt, som svajade i vinden.

Ja.

Trevliga naturljud med : )

lite bakgrundsmusik sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten.. när jag ändå "pratar" med dig.

Ska vara DJ på en pub fredag/lördag och tänkte ev köra några Bevlar-grejer om det är ok?

Ska köra två vinylspelare + en laptop med abelton live, och där går ju utmärkt att köra in mp3 (wav) och sådär..

Det är ett litet, opretto-ställe. Inga 1500 pers : )

men det finns en hel del shysst på bevlar som gärna skulle vilja spela..

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt, femtio som har läst och ingen som har skrivit. 🙂

Samtidigt kan jag i någon mån förstå det; inte lätt att tycka till om den här låten. Trombon-grejen och gitarren flyter inte ihop helt smidigt med trummorna och blippen. Känns verkligen som olika låtar. Jag har lyckligvis aldrig uppfattat dig som särskilt pretto DD.. särskilt lyckligt i det här fallet. Nu kan jag ändå smågilla låtens gladhet, även om den inte är så snygg.

Du håller ditt nyårslöfte ypperligt, för övrigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Awesome. Känns Groove Armada, men det är väl mest pga trombonen =)

Om man ska klaga på något är den lite lång. Visserligen inget problem, man tröttnar inte, men efter fyra minuter undrar man om man satt på repeat av misstag.

Hsh riktig sommarlåt. Synd man inte har körkort än =P

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Sisältää: Ingen som vågar tycka? Tycker inte detta hamnar bland Lounge och naturligtvis ej Elevator music, men väl bland "Press just after deadline music".

Positivt:

* Ingen dum text att reta upp sig på.

* Koskällan

* Vissa andra syntetiska ljud

* Vissa trumställen är goa

Negativt:

* Kanske något lång (men å andra sidan kör man ju bil mer än fem minuter på Gotland)

* Spelar fel på trombonen efter 2.40.

* Den akustiska gitarren skär...i öronen (ni vet när)

Har u fått tillstånd från Producenten av Fiskmåsljuden att använda't i låten?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har u fått tillstånd från Producenten av Fiskmåsljuden att använda't i låten?

Givetvis, jag sökte skriftligt tillstånd av Johnny Morris' efterlevande.

Det var en lång och omständig process, mycket brevväxling.

Till sist fick jag lov att (mot en ordentlig ersättning givetvis) lägga upp min låt innehållande samplingar av den 45 år gamla singeln - här, på Studios forum!

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedbacken!

Olke: Jag fattar att det inte riktigt är din grej. Inte min heller, vanligtvis. Äger inte en enda Cafe Del Whatever-samling faktiskt, men tyckte det kunde vara trevligt att pröva på lite hiss-dub, s a s. Förresten är det givet att du (och vem som helst) får spela Bevlar-låtar på klubb. 🙂

Sisältää: Själv tycker jag nog att det sitter ihop skapligt, men jag hör vad du säger. Tack för synpunkt!

Royen: Jag bockar och tackar. 🙂 Nog blir det automatiskt Groove Armada-associationer med både vågskvalp och trombon - i det här tempot. Inte mycket att göra, och sämre referenser kan man ju få...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättetrevligt, speciellt här på västkusten. Är du nykär? Finns ett bolag för denna musik som heter Freezone som du garanterat skulle hata 😉

Kunde varit 808 state med ett annat upplägg.

Hur som helst så gillar jag 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Hej!

Jag ska DJ'a i Hacke's cab om ett par veckor, vi ska ut till Näset & äta lunch. Jag har en CD-spelare. Är det ok om jag bränner den här flera gånger i rad, tror att den skulle bli ett perfekt soundtrack till vår utflykt (risken finns att vi får ta taxi hem...). Det är en liten grej, bara jag & Hacke.

Förresten så läste jag i Uncut att Johnny Morris efterlevande konsekvent har nekat till användande av hans fantasiska ljudskatt. Tydligen Hade Coca Cola använt ett vågskvalp till ljudspåret i av deras reklamfilmer för Fanta. Detta gick till domstol med följden att Coca Cola blev tvugna att köpa hela Johnny Morris-katalogen för ett hemligt miljondollarbelopp. Det fanns skitmånga skivor kvar så ett av Coca Cola's lager i "sydsverige" har använts som förvaringsplats (läs sista vila) för dessa skivor. Sist jag var hemma hos dig så såg jag i tamburen en kofot, två mintcondition-ex av JM's platta samt sju backar Fanta.

Så det där med brevväxlingen kan du försöka lura i någon annan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
* Spelar fel på trombonen efter 2.40.

Med tanke på att jag bara bidrog med fyra takter trombon totalt så är det lite småskoj att du tycker att jag börjar spela fel vid just 2.40. 🙂

/Mats

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Mats S förklarade:

"Med tanke på att jag bara bidrog med fyra takter trombon totalt så är det lite småskoj att du tycker att jag börjar spela fel vid just 2.40."

Replik:

Förstår inte poängen alls! Det är ju strax efter 2.40 det händer något som får en att hoppa till och nästan slå pannbenet i taket och tänka: VAD var nu detta...?

Vad jag menar är att du försvinner helt där. Det låter iaf inte klokt!

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt djävla skönt !! Plötsligt sänktes fötterna ner i sommmarljummet vatten.

Ljudbilden är kanon. Bred och vacker. Allt på rätt plats med rätt nivåer. Snuskigt snyggt med trombonen, synd att den inte spelar ut lite mer bara. På ett eller två ställen?

Lustigt med loppisfyndet. Finns det fiskmåsar bara i Torbay?

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Förstår inte poängen alls! Det är ju strax efter 2.40 det händer något som får en att hoppa till och nästan slå pannbenet i taket och tänka: VAD var nu detta...?

Vad jag menar är att du försvinner helt där. Det låter iaf inte klokt!

Har lyssnat nu och förstår vad du menar. Jag skulle dock inte kalla det felspel utan producentens sätt att utnyttja sin kreativa frihet. 😄

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Cool. Finns inte så mycket att säga. Syftet lyser igenom, vilket troligtvis är bästa möjliga kritik. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...