Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

GiHeGa (oregistrerad)
Postat
å vem som helst med en schyst korg kan göra trance men det krävs lite mer än så för att göra bra techno...

*suck*

Why can't we all just get along :rolleyes:

Varför ska det vara lättare att göra trance än techno? Rock än Pop? Ballader än Schlagers?

Kan man bara inte överlag säga att om man ska få någon musik att låta bra så krävs det en hel del, oavsett genre?!

Det finns väl ingen musik som du kan sätta dig och göra utan minsta känsla för ton och takt och få det att låta kalas. Allt musikskapande kräver ju timmar, timmar och åter timmar med träning för att få fram något som kan likas vid ett musikaliskt verk...

Whops, detta är väl egentligen off-topic men jag var tvungen att ge lite respons på inlägget över...

Jag har ju själv spenderat år, och år, och år för att kunna få en pytteliten inblick i den öh... rock/jazz inspirerade musik jag håller på med.

En kompis till mig gjorde en trancelåt för skoj och var med i en tävling. Han vann. Han hatar trance, han blev 5 tusen rikare.

Han gillar jazz. Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _något_ instrument. Min syn på det, bara.

Dock så håller jag absolut med om att man måste ha talang för alla sorters schanger. Däremot så tror jag att nivån är lägre på loop-killarna än på multiinstrumentalisterna. (Jag har då altså spenderat 10 års musiklektioner och kan spela elbas tämligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte många elektreter 😆 som kan spela något annat än synth...

Klart man kan göra musik utan att kunna spela på instrument.

I framtiden så är nog instrumenten stenålder. 😕

All musik görs med en dator, Tex. Beatles använde 2 st moggar på sin storhetstid och det var kring 1966. Hur många elektoniska maskiner används idag?

Här är en trevlig länk till lite olika musikstilar, Kolla på Techno, Swedish och läs vad han tycker om sverige. Jag får ju erskänna att jag blev lite stolt för mitt land.

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

Ha de

GiHeGa

Postat

När jag lyssnar på techno eller d'n'b kan jag fachineras av alla klockrena ljud, percussion som låter som en mix mellan en synth å en trummaskin. alltså vilka ljud! Samt Att för ta ett exempel, Adam Beyer's eller Laurent Gaurnier's olika basgångar, de e fett tunga, undra vad det är för synth?

Och den där jävla jakten på det perfekta reverbet... tycker alla låter burkiga eller har nån form av "bihangs-ljud"... jag vill ha ett reverb som låter cleant och som kan "studsa ut" ljudet...

Och är det någon som har fått gläm på Turntableist? jag får inte ut nått ljud ur den, den ger utslag på midi men inget händer. jag har även laddat upp ljud till den men fortfarande, inget händer.

OCh några andra frågor... Vad finns det för vocoder ellr effekt som gör att man kan få rösten att låta som om den kom ur en megafon?

Och finns det några bra sätt att spela in en "backspin" från vinyl till Data? å då borde det väl funka det samma med "stopp" ljudet(den där snabba ner dova ljudet som en 1200 ger ifrån sig när man stänger av den)

Ronny

Postat

e det ingen mer som har nått att säga o, techno?

Postat
e det ingen mer som har nått att säga o, techno?

tycker att release listan på bra techno låtar har varit lite tunn den senaste tiden, iaf om man ska se bort ifrån Oreja - Vazilando [ Techno Mixes ]

Postat
tycker att release listan på bra techno låtar har varit lite tunn den senaste tiden, iaf om man ska se bort ifrån Oreja - Vazilando [ Techno Mixes ]

Ja den 12an är det då inte mycket fel på 😄

Svängigt, smutsigt och med latino influenser som skulle få självaste Ricky Martin att bli grön av avund. 😳

Postat

Ja den 12an är det då inte mycket fel på 😄

Svängigt, smutsigt och med latino influenser som skulle få självaste Ricky Martin att bli grön av avund. 😳

du ska tro att jag har skrivit upp mig på 5 ex av den plattan ... och ett ex ska ramas in, det är säkert 🙂

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

tips: Steve Stoll - No Hands

Postat

meningen va inte att vi skulle diskutera olika artister, även fast det var ett glatt pluss. men jag e lite mer intreserad av hur ni gör en massiv å tung technolåt...

hur använder ni tom's, bongo's å congo's? små speciella tricks me hihaten? favorit effekter? å gör man för att skapa det där klockrena mullret i bakgrunden? kom igen va?

Postat
å gör man för att skapa det där klockrena mullret i bakgrunden? kom igen va?

å gör man för att skapa det där klockrena mullret i bakgrunden? kom igen va?

Klockrena mullret? 🙁 lite mer exakt vad menar du? har du något exempel?

Mvh / Starion. 😮

Postat
hur använder ni tom's, bongo's å congo's?

stor reeverb o filar lite med eqn för att göra de cleant... sedan compressa dem ganska hårt så de svänger gött 🙁 på vissa bongos kan man köra lite delay oxå om man vill...

Postat
ta en atombombs sampling och lägg i bakgrunden så har du ett mysigt "muller" hehe 😮

🙁

• 6 månader senare...
Postat
sluta nedgradera er själva. gör musik istället för att sitta och va ointressanta på detta forum....

Jag håller inte alls med om att diskussioner som denna är ointressanta.

Tvärtom har jag sedan vi avhandlade tejpade slaptummars tjusighet kommit fram till att det enda rimliga är att göra ett ställningstagande:

Inga mer stränginstrument i mina låtar.

Politik och strategi = framåt, utan backspegel.

Postat (redigerat)
Hehe, är inte Trance en form av Techno?

Hej. Nej.

Hmm, jo, det är jag helt säker på.

Techno och trance är ändå dans musik, DUG DUG DUG BOM! 😉

Men Eurodance är det techno? det kalla ju techno för ca 10år sen typ mellan 1992-1997 😆

Redigerat av One night in The Trance
Postat

Hej. Nej.

Techno och trance är ändå dans musik, DUG DUG DUG BOM! 😆

Men Eurodance är det techno? det kalla ju techno för ca 10år sen typ mellan 1992-1997 😳

beror på okunnighet

Postat

Det här är mitt bästa (och enda) tips till att göra dansmusik:

Ta den tuffaste låten du har inom stilen du vill producera och låtsas att du mixar och gör låten du vill mixa in. Funkar varje gång. Kom faktiskt på det helt själv.

Postat
Funkar varje gång.

Skulle ju vara intressant att höra hur bra det funkar.

Kanske har du en demo att lägga upp?

Postat

Hej. Nej.

och jag är helt säker på att jag håller med dbd :rolleyes:

Men jag är säker på att techno är en form av trance.. för jag hamnar lätt i trance av slingor som går runt runt runt... och även bas kaggen är ett instrument att göra slingor med... ! =)

Postat (redigerat)
Funkar varje gång.

Skulle ju vara intressant att höra hur bra det funkar.

Kanske har du en demo att lägga upp?

Håller på att tramsa runt med mina UAD pluggar och mixar om allt jag har, men lite senare framöver kanske jag lägger upp nåt. Men testa själv att lägga upp slutet av låten i cubase och bygg från det. Funkar varje gång, annars gör du nåt fel:)

Jag tycker att techno ger mer trans än tränce. Speciellt tajta mixset i lurar.

Redigerat av Disobedient
Postat
Jag gör det mesta i Reason. Lite reasontips (med exempel) finns här:

rison-station

Ja dom är ju såna grymma pros på Reasonstation 😄

"but let the sample play only 1/2 bar (the secret of all minimal techno grooves...) "

Postat

rison-station

"but let the sample play only 1/2 bar (the secret of all minimal techno grooves...) "

😄😉😆

Microlab (oregistrerad)
Postat

rison-station

Pros eller inte, techno är det i alla fall...

(Ovanstående länk är en mp3 fil - originalet är helt gjort i Reason)

Postat
ta en atombombs sampling och lägg i bakgrunden så har du ett mysigt "muller" hehe 😛

Är det nån mer än jag som tänker på Covenants låt "Shelter"...?

Postat

Ni snackar om att slänga på kompressorer så att det "svänger". men det enda jag märker är en lägre volym... har försökt en massa olika inställningar på PSP Vintage Warmer, och det enda som svänger är inställningen "funky Drums". men då får jag ingen hård topp på ljudet... please help!!??

RonnY

Postat

Kolla in Blue effekterna (freeware), jävligt fula men compressorn ger gott technopump.

Andra techno knep är ju att pilla med eq-inställningarna...

Postat
Ni snackar om att slänga på kompressorer så att det "svänger". men det enda jag märker är en lägre volym... har försökt en massa olika inställningar på PSP Vintage Warmer, och det enda som svänger är inställningen "funky Drums". men då får jag ingen hård topp på ljudet... please help!!??

RonnY

Tajma releasen så att gain reduction mätaren gå upp till 90-100% av volymen efter varje basslag, då pumpar det "i tid" med låten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.