Jump to content
Annons

TECHNO...!


sw9

Recommended Posts

Kul att se att det tog sig till en diskussion där folk klarlägger sina åsikter och pratar öppet! det skulle bli 10ggr bättre om många skippa ironin och otrevliga inslag, fast man kan väl inte begära för mycket 😏 jag vet ju själv att det kan hetta till ibland...

jag är till 100% med Patrik och joel och alla andra med stor öppenhet...

Morta, jag tror att du måste lära dig att se datorn och syntar som instrument, och att dem är minst lika svåra att lära sig att behärska som ett annat instrument.

Alla har vi olika visioner och mål, alla har vi fördomar och förutfattade meningar, men att kunna bryta dem och se saker och ting från andra håll och kanter kan få en att växa!

Dock kan jag hålla med om att färdiga gjorda loopar pajjar lite av charmen med musk skapande...

jag har ett antal samplings skivor med färdig gjorda loopar och jag använder dem inte, jag klipper upp dem istället och tar enskilda "hits"

men jag kan oxå påpeka att sätta ihop loopar är oxå en konst, så låt oss alla göra vad vi känner oss kallade till och vad vi känner för.

See ya! =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Måste bara säga:

Jag har spelat gitarr, trummor och piano sen jag var liten (och det var länge sen..), jag kan spela klarinett, saxofon och såklart dragspel ( 😏 ). Och spelat i band så länge jag kan minnas.

Men efter att jag har börjat spela "dator" som min kreativitet vekligen har börjat flöda. Det finns liksom inga begränsningar längre. Ibland känns det till och med som pga att jag kan spela instrument så hämmas jag. Avundas de som aldrig hållt i en gitarr, då kan man tänka i helt andra banor.

Think different! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekomenderar även till dig att du bör lära dig spela ett instrument. Förslagsvis antingen klaviatur eller gitarr. Om du lär dig att behärska något av dessa instrument någolunda bra så kommer ditt musikskapande att höjas flera snäpp. Även din förståelse för sådana som mig.

😏

ditt antagande om att jag skulle förefalla vara mindre kompetent på instrument är fan absurt.

och sen att du tror att min förståelse för såna som dig skulle bli större enbart för min förmåga att hantera instrument är än mer absurt.

Skrev du inte själv att du inte angagerade dig i dina pianolektioner?

Jag menade det som ett tips, inte som ett påhopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev du inte själv att du inte angagerade dig i dina pianolektioner?

Jag menade det som ett tips, inte som ett påhopp.

kan du vara vänlig och referera till den post där jag skulle ha påpekat något sådant ?

om inte, så kan du stänga av din dator och gå och lägga dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha läst det ena talande inlägget efter det andra tänker jag bara förlänga med en tanke.

Jag har trummor som grundinstrument och har gått lärarledd trumskola, spelat efter noter samt spelat i olika band sen jag var 10 år..totalt 10 år innan jag tröttnade på alla andras inställning och förhållningssätt till musiken...d.v.s att komma någon vart

Ok..det var då man skaffade sin första dator och började göra musik själv... utan att kunna harmonilära, utan att kunna spela klaviatur..utan att kunna ett SKIT.... efter ett tag började man få grepp om hur man tog enklare ackord och fick ihop en schysst slinga... allt detta på låg nivå utan ambitioner för att det var kul...

17 år senare och närmare bestämt så sent som för en månad sedan tipsade man här på forumet om en bra bok man läst om musikteori och harmonilära samt arrangering som var förståelig att läsa och förstå..så pass att man nu kan ta diverse "krångliga" ackord som FissMAJ7 / Cissadd9-6 / Ddim på klaviatur... lärt sig modala skalor, förstår vad en kadens är m.m m.m m.m... visst jag kan säkert se tillbaka och säga att det senaste året inklusive extra kunskaper i harmonilära har gett mig en mycket bredare kunskap i musiklära och enklare kan göra ett snabbt arrangemang...om jag vill.. men jag kan fortfarande inte spela klaviatur på "riktigt"...

men bottomline blir nog ändå denna:

har man ingen känsla och talang för hur musiken ska sättas ihop eller instrumentering spelar det ingen roll hur ekvilibristiskt och proffsigt man trakterar sitt instrument...eller hur?

Morta du har en poäng i ditt uttalande, men att hela tiden höja sig själv till skyarna och berätta hur duktig man är bara blir bara jobbigt i längden...visa istället prov på vad du kan och imponera på oss...så slipper du säkert bli sågad vid fotknölarna hela tiden...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha läst det ena talande inlägget efter det andra tänker jag bara förlänga med en tanke.

Jag har trummor som grundinstrument och har gått lärarledd trumskola, spelat efter noter samt spelat i olika band sen jag var 10 år..totalt 10 år innan jag tröttnade på alla andras inställning och förhållningssätt till musiken...d.v.s att komma någon vart

Ok..det var då man skaffade sin första dator och började göra musik själv... utan att kunna harmonilära, utan att kunna spela klaviatur..utan att kunna ett SKIT.... efter ett tag började man få grepp om hur man tog enklare ackord och fick ihop en schysst slinga... allt detta på låg nivå utan ambitioner för att det var kul...

17 år senare och närmare bestämt så sent som för en månad sedan tipsade man här på forumet om en bra bok man läst om musikteori och harmonilära samt arrangering som var förståelig att läsa och förstå..så pass att man nu kan ta diverse "krångliga" ackord som FissMAJ7 / Cissadd9-6 / Ddim på klaviatur... lärt sig modala skalor, förstår vad en kadens är m.m m.m m.m... visst jag kan säkert se tillbaka och säga att det senaste året inklusive extra kunskaper i harmonilära har gett mig en mycket bredare kunskap i musiklära och enklare kan göra ett snabbt arrangemang...om jag vill.. men jag kan fortfarande inte spela klaviatur på "riktigt"...

men bottomline blir nog ändå denna:

har man ingen känsla och talang för hur musiken ska sättas ihop eller instrumentering spelar det ingen roll hur ekvilibristiskt och proffsigt man trakterar sitt instrument...eller hur?

Morta du har en poäng i ditt uttalande, men att hela tiden höja sig själv till skyarna och berätta hur duktig man är bara blir bara jobbigt i längden...visa istället prov på vad du kan och imponera på oss...så slipper du säkert bli sågad vid fotknölarna hela tiden...

/D

Jag kan lägga upp nån Jaco låt som jag lirar? Om det duger? Jag påstår inte att jag är bäst i världen dock. Men jag kom t ex in i trumkåren förra året men tackade nej (13 sökande). Om det nu skulle vara någon merit. Har även MVG i i bas som gymnasiebetyg. Om nu det skulle vara intresant. fick iofs VG i historia med men inte kunde ett skit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

demoniqus: Vad var det för bok? Vill gärna fila på mina musikteori-kunskaper själv.

Angående hela den här Morta vs. resten av forumet-historien så anser jag personligen att instrumentalister är lika viktiga som tekniska genier för den musikaliska utveckligen. Känns rätt att jämföra exempelvis Jack White med Liam Howlett eller Gibson med Moog. Eller?

Jag tycker att det är kul att gå på jazz-kvällar på den lokala krogen, men de 90000+ (?) som dansade loss till Chemical Brothers på Woodstock verkade inte klaga på att musiken spelades på skivspelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller de 250 000 glada människor i alla åldrar som besökte Fatboy Slim´s DJ konsert Big Beach Boutique i Brighton sommaren 2002. (Jag lyssnar personligen mest på sådan musik hellre än techno)

Morta, jag väntar på ett bra svar på mitt förra inlägg!? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

demoniqus: Vad var det för bok? Vill gärna fila på mina musikteori-kunskaper själv.

Hmm..egentligen är det flera böcker..men en bok som tar upp lite av allt heter

ARR-boken av Hans Hjortek.. finns på biblioteket

Sen har du Visharmonik / Jazz o Popharmonik+ arbetsböcker av Sten Ingelf...finns oxå på bilioteket

sökord Harmonilära Musikteori m.m ..( funkar på google oxå 😆 )

lite off topic.. men..men

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller de 250 000 glada människor i alla åldrar som besökte Fatboy Slim´s DJ konsert Big Beach Boutique i Brighton sommaren 2002. (Jag lyssnar personligen mest på sådan musik hellre än techno)

Morta, jag väntar på ett bra svar på mitt förra inlägg!? 😎

Jojje84. Jag ber hänvisar dig till att lyssna på ett av mina alster som kan återfinnas på demo-ljuden. Varför talar du till mig i andra person?

Jag fick tidigare ett inlägg där det klagades på min svenska. Jag måste då påpeka att min svenska inte är exceptionellt dålig, äns när jag är full.

Jag häpnar dock på en del medlemmars reaktioner. Då de antagligen känner sig påhoppade eller något liknande. (orka). Jag förstår faktiskt inte varför massvis med folk nänns orkar käfta. varför jag själv kan spenderar så mycket tid här på forumet är för att jag för tillfället inte äger någon mixer. (och jag övar inte 5 timmar om dagen numera).

Jag rekomenderar alla att vara mera kreativ. Skapa din egen musik. Presentera den på gott sätt. "Du" kommer vara mycket nöjd med dig själv efteråt.

Detta är inte skitsnack. Men, jag är övertygad om att jag kommer få en spydisk reprimand av en trance snubbe som är lika insnöad på sin schanger som jag är på jazz/rock/metal/pop/fusion/funk/soul för att jag kan ha verkat oartig i tidigare inlägg.

Men som någon dansmusik skapare staterade att denne ville se mig göra en vettig produktion av dansmusik så vill jag även höra den människa som gör en cover på den låten jag har lagt upp (observera att den är slarvinspelad på 4 timmar) innan denne fortsätter med att förolämpa mig. För det är faktiskt lågt.

250 tusen pers? Var du där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som någon dansmusik skapare staterade att denne ville se mig göra en vettig produktion av dansmusik så vill jag även höra den människa som gör en cover på den låten jag har lagt upp (observera att den är slarvinspelad på 4 timmar) innan denne fortsätter med att förolämpa mig. För det är faktiskt lågt.

Känns lite som om att det är mig du syftar på?

Jag, tillskillnad från dig har inte klankat ner på någon annan stil eller sagt att det ska vara lättare att göra en sorts musik än en annan. Jag har heller inte sagt att jag är bäst på det jag gör eller kan spela några instrument som en gud.

Om jag skulle försöka mig på att göra en cover på den låten du postade upp i demo-sektionen så kan jag med all säkerhet säga att det skulle låta skit. För det första skulle alla instrument bli datorstyrda, eftersom jag varken kan eller har tillgång till några "vanliga" instrument, så "live" känslan skulle försvinna helt.

För det andra så vet jag inte riktigt om det alstret skulle låta så bra om man sequencade ner det. Själv grejen med denna låt är ju att det ska låta smutsigt och lite knackligt, att då få ett 100% sterilt ljud skulle inte göra det intressant.

Till sist då så har jag ju aldrig klankat ner på din musik eller andras i samma genre. Förstår inte varför folk tror att bara för att man lyssnar på trance så är det den enda musiken man uppskattar. Min skivsamling är riktigt bred med skivor från både Madonna, Just D, Fatboy Slim, Offspring, NSync, Fugees och Tone Norum, så att jag skulle vara insöad det ser jag som en omöjlighet.

Jag förolämpar inte dig, jag vädrar bara mina tankar och åsikter precis som du. Om du tolkar det som förolämplingar så är det ditt problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Min skivsamling är riktigt bred med skivor från både Madonna, Just D, Fatboy Slim, Offspring, NSync, Fugees och Tone Norum....

Kanonsamling, verkligen.

Nån speciell favorit med Tone Norum?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Huvudsaken är väl att slutresultatet låter bra!?

...

Eller är det processen som är huvudsaken?

Svårt att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag har då altså spenderat 10 års musiklektioner och kan spela elbas tämligen bra (spelar fler instrument med..)) Vet inte många elektreter 😉 som kan spela något annat än synth...

Själv spelar jag flera instrument och gillar också arrangera och notera för symfoniorkester. Samtidigt producerar jag trance och eurodance. Var klassar du in mig då?

Ditt argument håller inte. Att påstå att de som arbetar med loopbaserad musik är mindre musikaliska än "multi-instrumentalister" är ju provokation. Vad skulle du och din kompis säga om jag påstod att "Jazz är ju bara att växla mellan atonalt och bluesskalor upp och ner"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle du och din kompis säga om jag påstod att "Jazz är ju bara att växla mellan atonalt och bluesskalor upp och ner"?

Atonalt = utan tonart och harmoni.

Jag vill inte påstå att den sortens jazz jag gillar är atonal iaf. Kolla upp svenska akademins ordlista. Det brukar jag göra när jag inte känner till innebörden på vissa ord.

För jag hoppas verkligen inte att du menar att man spelar offkey i jazz. Det gör man visserligen i viss sorts musik, ibland med flit ibland inte. Men när det är atonalt med mening blir det en färgning och därmed inte atonalt längre.

Personligen tycker jag även att bluesskalor hänger sig bättre åt mer blues-skalig musik. Såsom blues och rock. Dock medger jag att jag nänns göra bruk av den för ofta i jazz-samanhang. Men det beror mest på min bristande kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Vad skulle du och din kompis säga om jag påstod att "Jazz är ju bara att växla mellan atonalt och bluesskalor upp och ner"?

Atonalt = utan tonart och harmoni.

Jag vill inte påstå att den sortens jazz jag gillar är atonal iaf. Kolla upp svenska akademins ordlista. Det brukar jag göra när jag inte känner till innebörden på vissa ord.

För jag hoppas verkligen inte att du menar att man spelar offkey i jazz. Det gör man visserligen i viss sorts musik, ibland med flit ibland inte. Men när det är atonalt med mening blir det en färgning och därmed inte atonalt längre.

Personligen tycker jag även att bluesskalor hänger sig bättre åt mer blues-skalig musik. Såsom blues och rock. Dock medger jag att jag nänns göra bruk av den för ofta i jazz-samanhang. Men det beror mest på min bristande kunskap.

Hej gymnasieinstrumentalisten.

När man fått ta emot så välriktade verbala svingar som du är det enda raka att hålla tyst. Pladdra inte vidare och avslöja din allmänna slafsighet, det är mitt tips.

För att återvända till grundtanken, om det någonsin fanns en sådan i ditt resonemang, så vill jag en gång för alla slå fast att det i bra konst inte finns några regler.

Arthur Russell hette en utmärkt cellist som gjorde sina bästa låtar när han, hög som ett hus, sprang runt och skrek åt en funkorkester precis hur dom skulle spela för att det skulle låta som musiken i hans huvud. Resultatet hade inget med hans skicklighet som instrumentalist att göra utan byggde på hans fantastiska känsla för bögig partystämning och avantgardistisk tajming.

Han, som varken spelade eller sjöng själv på många av låtarna, var en tveklöst en större konstnär än de flesta skickliga musiker jag känner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej gymnasieinstrumentalisten.

När man fått ta emot så välriktade verbala svingar som du är det enda raka att hålla tyst. Pladdra inte vidare och avslöja din allmänna slafsighet, det är mitt tips.

För att återvända till grundtanken, om det någonsin fanns en sådan i ditt resonemang, så vill jag en gång för alla slå fast att det i bra konst inte finns några regler.

Arthur Russell hette en utmärkt cellist som gjorde sina bästa låtar när han, hög som ett hus, sprang runt och skrek åt en funkorkester precis hur dom skulle spela för att det skulle låta som musiken i hans huvud. Resultatet hade inget med hans skicklighet som instrumentalist att göra utan byggde på hans fantastiska känsla för bögig partystämning och avantgardistisk tajming.

Han, som varken spelade eller sjöng själv på många av låtarna, var en tveklöst en större konstnär än de flesta skickliga musiker jag känner.

Varför denna spydighet? Min allmänna slafsighet? Lyssnade på ett spår av Arthur Russell. Hop On Down. Betraktar det mer som konstigt än konst. Men det är min åsikt. Varför detta ovänliga sätt att skriva till mig? Att vara cynisk om att jag går gymnasiet. So what? Många stora artister har inte gått gymnasiet, hoppat av eller dyl. Så du kan eg. inte använda det som ett nervärderande uttal om mig.

Men du får gärna sitta och lyssna på Arthur Russell och gilla det så kan jag sitta och vara allmänt slaffsig.

För att återvända till grundtanken, om det någonsin fanns en sådan i ditt resonemang, så vill jag påpeka att jag uttrycker mina åsikter. Vilket nödvändigtvis inte behöver vara det du vill höra. Jag vill även påpeka att det är tillåtet att yttra sina egna åsikter så personer som du behöver inte förtälja mig att jag inte ska "pladdra" vidare. Allmänna slafsighet? Du känner inte mig. Idiot. Du kan inte utdömma mig i allmänhet utan att ha den blekaste aning om vem jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Varför denna spydighet? Min allmänna slafsighet?

...

Den som anser sig vara förmer än andra för att han kan spela ett gammalt stränginstrument på ett visst sätt och dessutom delar med sig av sina åsikter på ett forum för datorbaserade musiker, i en tråd som handlar om techno (suck..), får väl räkna med en och annan spydighet?

Jag vill gärna påminna dig om att anledningen till att vi diskuterar överhuvudtaget är att du på något sätt anser din musik tjusigare än andras bara för att du spelar elbas.

Det är i min bok en provokation som heter duga.

När du sedan misslyckas totalt med att gå i polemik med Vectro angående hans atonala bluesskalor framstår du som, tja, lite slafsig.

Ibland är det bättre att vara tyst, helt enkelt.

Avslutar mitt engagemang i tråden med ett fint citat:

"Jag måste då påpeka att min svenska inte är exceptionellt dålig, äns när jag är full."

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Varför denna spydighet? Min allmänna slafsighet?

...

Den som anser sig vara förmer än andra för att han kan spela ett gammalt stränginstrument på ett visst sätt och dessutom delar med sig av sina åsikter på ett forum för datorbaserade musiker, i en tråd som handlar om techno (suck..), får väl räkna med en och annan spydighet?

Jag vill gärna påminna dig om att anledningen till att vi diskuterar överhuvudtaget är att du på något sätt anser din musik tjusigare än andras bara för att du spelar elbas.

Det är i min bok en provokation som heter duga.

När du sedan misslyckas totalt med att gå i polemik med Vectro angående hans atonala bluesskalor framstår du som, tja, lite slafsig.

Ibland är det bättre att vara tyst, helt enkelt.

Avslutar mitt engagemang i tråden med ett fint citat:

"Jag måste då påpeka att min svenska inte är exceptionellt dålig, äns när jag är full."

😳

"And 10 points goes to nattvaktaren" 😉

😆😆😉😄😆😛

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var då en jävla diskussion 😳

Om vi säger så här....

För att skapa musik - Måste du kunna musik...

Du måste alltså vara musikalisk, och behöver man kunna spela ett instrument för att vara musikalisk? nej det måste man inte..

Jag säger inte det här, eller försvarar mig bara för jag själv håller på med trance.. Har själv spelat trummor sen jag var 3, och började med piano när jag var 7, och jag tog mina piano lektioner 😆

och jag är snart 20 år fyllda 😆

Men musiken, förändras, instrumenten, förändras, om sisådär 50 år, kommer din elbas förmodligen bestå av nåt slags MIDI och vara inkopplad till datorn....

Att säga du inte har nån respekt för folk, som producerar musik, men inte kan spela ngt instrument, är väl att ta i eller? Det är ju fortfarande musik..

Skit samma hur eller med vad, du skapat det me, så länge det låter bra!

Och det bästa instrumentet som finns, är dig själv..

glöm aldrig det!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite på onkötts sida här, om inte annat så bidrar pajkastningen (ohhh 😳 ) här inte till den annars så omtalade trevliga stämningen på det här forumet. Jag tror att den (ingen nämnd, ingen glömd) som drog igång det här nog har fattat poängen vid det här laget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var då en jävla diskussion 😳

Om vi säger så här....

För att skapa musik - Måste du kunna musik...

Du måste alltså vara musikalisk, och behöver man kunna spela ett instrument för att vara musikalisk? nej det måste man inte..

Jag säger inte det här, eller försvarar mig bara för jag själv håller på med trance.. Har själv spelat trummor sen jag var 3, och började med piano när jag var 7, och jag tog mina piano lektioner 😆

och jag är snart 20 år fyllda 😆

Men musiken, förändras, instrumenten, förändras, om sisådär 50 år, kommer din elbas förmodligen bestå av nåt slags MIDI och vara inkopplad till datorn....

Att säga du inte har nån respekt för folk, som producerar musik, men inte kan spela ngt instrument, är väl att ta i eller? Det är ju fortfarande musik..

Skit samma hur eller med vad, du skapat det me, så länge det låter bra!

Och det bästa instrumentet som finns, är dig själv..

glöm aldrig det!!

Jag måste bara få påpeka att det är det vettigaste argumentet jag hittils sett i denna tråd...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...