Jump to content
Annons

TECHNO...!


sw9

Recommended Posts

Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _något_ instrument.

en sak som förvånar mig är att du utan någon som helst betänkningstid kastar dig inn i en diskution utan att tänka.

vad som är än mer otroligt är att du inte tänker på konsekvenserna som det må föra med sig.

att trampa inn i ett forum och mer eller mindre förkasta och förolämpa ca:40% av dess medlemmar är jävligt dumt.

forumet är här för att hjälpa, inte för att fördöma

Oj förlåt jag antar att du känner dig träffad. 🙂

Så du menar att 40% av forumets medlemmar inte kan spela ens ett instrument?

Jag tänker, väldigt ofta. Jag står för vad jag tycker. Vi som har kämpat med våra instrument och jag själv har tidvis tränat övar 5 timmar om dagen känner oss förolämpade av de som bara gör elektronisk musik och tror sig kan kasta ner oss från vår peidestal.

Observera, jag sa att jag inte vet många techno/trance/whatever-elektret killar som kunde. Självklart finns det. Inte för att jag har någon aning om vem Olav korvstroganoff är, men har är säkert bra.

Men om du tycker att jag förkastar 40% av forumets medlemmar genom att statera att jag anser att de som inte kan spela ens ett instrument inte har något med musikproducering att göra, så tycker jag synd om dig och de 40%en. Rekomenderar även till dig att du bör lära dig spela ett instrument. Förslagsvis antingen klaviatur eller gitarr. Om du lär dig att behärska något av dessa instrument någolunda bra så kommer ditt musikskapande att höjas flera snäpp. Även din förståelse för sådana som mig.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _något_ instrument.

en sak som förvånar mig är att du utan någon som helst betänkningstid kastar dig inn i en diskution utan att tänka.

vad som är än mer otroligt är att du inte tänker på konsekvenserna som det må föra med sig.

att trampa inn i ett forum och mer eller mindre förkasta och förolämpa ca:40% av dess medlemmar är jävligt dumt.

forumet är här för att hjälpa, inte för att fördöma

Oj förlåt jag antar att du känner dig träffad. 🙂

Så du menar att 40% av forumets medlemmar inte kan spela ens ett instrument?

Jag tänker, väldigt ofta. Jag står för vad jag tycker. Vi som har kämpat med våra instrument och jag själv har tidvis tränat övar 5 timmar om dagen känner oss förolämpade av de som bara gör elektronisk musik och tror sig kan kasta ner oss från vår peidestal.

Observera, jag sa att jag inte vet många techno/trance/whatever-elektret killar som kunde. Självklart finns det. Inte för att jag har någon aning om vem Olav korvstroganoff är, men har är säkert bra.

Men om du tycker att jag förkastar 40% av forumets medlemmar genom att statera att jag anser att de som inte kan spela ens ett instrument inte har något med musikproducering att göra, så tycker jag synd om dig och de 40%en. Rekomenderar även till dig att du bör lära dig spela ett instrument. Förslagsvis antingen klaviatur eller gitarr. Om du lär dig att behärska något av dessa instrument någolunda bra så kommer ditt musikskapande att höjas flera snäpp. Även din förståelse för sådana som mig.

🙂

Så du menar att man måste ha spenderat 5 timmar om dagen för att överhuvudtaget få producera?

Försök att förstå att olika genres kräver olika erfarenheter och skickligheter. T.ex folk som skriver film-musik.. t.ex Hans Zimmer... har han någon nytta av att kunna sjunga? Eller någon som skriver afrikansk tribal-musik.. behöver han kunna spela gitarr, piano eller elbas?

Kan du inte diskutera med vänlig ton tycker jag att du borde försvinna härifrån istället för att förpesta forumet med dina fördomar...

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _något_ instrument.

en sak som förvånar mig är att du utan någon som helst betänkningstid kastar dig inn i en diskution utan att tänka.

vad som är än mer otroligt är att du inte tänker på konsekvenserna som det må föra med sig.

att trampa inn i ett forum och mer eller mindre förkasta och förolämpa ca:40% av dess medlemmar är jävligt dumt.

forumet är här för att hjälpa, inte för att fördöma

Oj förlåt jag antar att du känner dig träffad. 🙂

Så du menar att 40% av forumets medlemmar inte kan spela ens ett instrument?

Jag tänker, väldigt ofta. Jag står för vad jag tycker. Vi som har kämpat med våra instrument och jag själv har tidvis tränat övar 5 timmar om dagen känner oss förolämpade av de som bara gör elektronisk musik och tror sig kan kasta ner oss från vår peidestal.

Observera, jag sa att jag inte vet många techno/trance/whatever-elektret killar som kunde. Självklart finns det. Inte för att jag har någon aning om vem Olav korvstroganoff är, men har är säkert bra.

Men om du tycker att jag förkastar 40% av forumets medlemmar genom att statera att jag anser att de som inte kan spela ens ett instrument inte har något med musikproducering att göra, så tycker jag synd om dig och de 40%en. Rekomenderar även till dig att du bör lära dig spela ett instrument. Förslagsvis antingen klaviatur eller gitarr. Om du lär dig att behärska något av dessa instrument någolunda bra så kommer ditt musikskapande att höjas flera snäpp. Även din förståelse för sådana som mig.

🙂

Så du menar att man måste ha spenderat 5 timmar om dagen för att överhuvudtaget få producera?

Försök att förstå att olika genres kräver olika erfarenheter och skickligheter. T.ex folk som skriver film-musik.. t.ex Hans Zimmer... har han någon nytta av att kunna sjunga? Eller någon som skriver afrikansk tribal-musik.. behöver han kunna spela gitarr, piano eller elbas?

Kan du inte diskutera med vänlig ton tycker jag att du borde försvinna härifrån istället för att förpesta forumet med dina fördomar...

Bra sagt.. kort sagt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag är ganska kass på samtliga instrument jag leker med (klaviaturinstrument, elbas, gitarr), tycker jag att Morta har en poäng. Inte för att jag har något emot människor som gör utan att ta reda på saker först, men det är helt klart respect att vara virtuos vadsomhelst, och dessutom kan det bara underlätta skrivandet. Själv ångrar jag att jag inte hängde med mer när jag tog pianolektioner, och att jag är så splittrad mellan olika intressen att jag inte vågar satsa fullt ut på musiken och faktiskt betala en ordentlig ubildning (dessutom lite sent påtänkt nu). Nu får jag nöja mig med att sno lillbrorsans musikteoriböcker =P

Hursomhelst, trance har mer gemensamt med house än techno. Som de flesta nog vet brukar Juan Atkins betraktas som technons uppfinnare, och herr Atkins sneglade nog mest på Kraftwerk och den begynnande hiphopscenen (okej, hiphopparna, electroarna och technoarna sneglade nog ganska mycket på varandra). Trance är å andra sidan en brittisk uppfinning (brukar oftast tillskrivas herr Brian Transeau, aka BT) och är väl så att säga den logiska fortsättningen på ravescenen, som kom ur acid house-scenen som kom ur chicagos housescen som iofs hade lite kontakt med detroits technoscen men har desto mer gemensamt med discon.

Varför jag överhuvudtaget gav mig in i den här diskussionen vet jag inte, eftersom jag inte har pillat med techno på år och dar, men lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag är ganska kass på samtliga instrument jag leker med (klaviaturinstrument, elbas, gitarr), tycker jag att Morta har en poäng. Inte för att jag har något emot människor som gör utan att ta reda på saker först, men det är helt klart respect att vara virtuos vadsomhelst, och dessutom kan det bara underlätta skrivandet. Själv ångrar jag att jag inte hängde med mer när jag tog pianolektioner, och att jag är så splittrad mellan olika intressen att jag inte vågar satsa fullt ut på musiken och faktiskt betala en ordentlig ubildning (dessutom lite sent påtänkt nu). Nu får jag nöja mig med att sno lillbrorsans musikteoriböcker =P

Hursomhelst, trance har mer gemensamt med house än techno. Som de flesta nog vet brukar Juan Atkins betraktas som technons uppfinnare, och herr Atkins sneglade nog mest på Kraftwerk och den begynnande hiphopscenen (okej, hiphopparna, electroarna och technoarna sneglade nog ganska mycket på varandra). Trance är å andra sidan en brittisk uppfinning (brukar oftast tillskrivas herr Brian Transeau, aka BT) och är väl så att säga den logiska fortsättningen på ravescenen, som kom ur acid house-scenen som kom ur chicagos housescen som iofs hade lite kontakt med detroits technoscen men har desto mer gemensamt med discon.

Varför jag överhuvudtaget gav mig in i den här diskussionen vet jag inte, eftersom jag inte har pillat med techno på år och dar, men lycka till!

*gasp* 🙂 Du verkar kunna din sak om techno iaf...

Carl B

Att det inte anses att vara en vänlig ton kan vara rätt. Men du besvarar inte mig bättre heller? Men om du vill förkasta instrumentalister så ber jag dig tänka på hur musiken utvecklats. Elektronisk musik är en väldigt ny genre som endast kan bedrivas med hjälp av synthar och datorer mm...

Royen: Att läsa musikteori är mycket bra. Det hjälper dig absolut att bli en bättre producent. Däremot så hjälper även instrument kunskap ditt teori kunnande. Så plocka fram den gammla pianoboken igen om du nu hängde med _så_ dåligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära Morta

Att du anser att de som ens inte kan spela ett instrument inte har något med musikproducering att göra tycker ja hör hemma bland dem gamla Grekerna så jag hoppas att du är runt 80 år annars har du problem.

Bert Karlsson håller på med musikproduktion (han lär vara en jävel på Harpa 🙂 )

Det var längesedan jag såg någon med så synisk inställning på människor som älskar sin musik och kanske lever för den.

Det finns inga regler för hur konst skall utövas.

Någon förståelse för sådana som dig hoppas jag att vi aldrig får.

Tack å hej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära Morta

Att du anser att de som ens inte kan spela ett instrument inte har något med musikproducering att göra tycker ja hör hemma bland dem gamla Grekerna så jag hoppas att du är runt 80 år annars har du problem.

Bert Karlsson håller på med musikproduktion (han lär vara en jävel på Harpa 🙂 )

Det var längesedan jag såg någon med så synisk inställning på människor som älskar sin musik och kanske lever för den.

Det finns inga regler för hur konst skall utövas.

Någon förståelse för sådana som dig hoppas jag att vi aldrig får.

Tack å hej 🙂

Jag är inte cynisk. Och jag syftar inte på sådan sorts producering Bert Karlsson håller på med. Eller var du cynisk när du sa det? Jag syftar på den då man skriver musik och spelar in den..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte anses att vara en vänlig ton kan vara rätt. Men du besvarar inte mig bättre heller? Men om du vill förkasta instrumentalister så ber jag dig tänka på hur musiken utvecklats. Elektronisk musik är en väldigt ny genre som endast kan bedrivas med hjälp av synthar och datorer mm...

Nähä? Vad var det jag sa som du tolkade som ett personangrepp då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte anses att vara en vänlig ton kan vara rätt. Men du besvarar inte mig bättre heller? Men om du vill förkasta instrumentalister så ber jag dig tänka på hur musiken utvecklats. Elektronisk musik är en väldigt ny genre som endast kan bedrivas med hjälp av synthar och datorer mm...

Nähä? Vad var det jag sa som du tolkade som ett personangrepp då?

Du skriver klart och tydligt att jag gör något jävligt dumt. Även skriver du att jag inte tänker. Jag tar det som personangrepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte anses att vara en vänlig ton kan vara rätt. Men du besvarar inte mig bättre heller? Men om du vill förkasta instrumentalister så ber jag dig tänka på hur musiken utvecklats. Elektronisk musik är en väldigt ny genre som endast kan bedrivas med hjälp av synthar och datorer mm...

Nähä? Vad var det jag sa som du tolkade som ett personangrepp då?

Du skriver klart och tydligt att jag gör något jävligt dumt. Även skriver du att jag inte tänker. Jag tar det som personangrepp.

Ehh... ? Du kanske borde läsa mitt inlägg innan du säger något sådant...

Kan du va vänlig och citera mitt personangrepp mot dej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl:

"en sak som förvånar mig är att du utan någon som helst betänkningstid kastar dig inn i en diskution utan att tänka.

vad som är än mer otroligt är att du inte tänker på konsekvenserna som det må föra med sig.

att trampa inn i ett forum och mer eller mindre förkasta och förolämpa ca:40% av dess medlemmar är jävligt dumt"

Om ni vill hata mig lite mer så kan ni kanske skicka brev istället? Så slipper vi skita ner hela tråden och bara gå off topic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl:

"en sak som förvånar mig är att du utan någon som helst betänkningstid kastar dig inn i en diskution utan att tänka.

vad som är än mer otroligt är att du inte tänker på konsekvenserna som det må föra med sig.

att trampa inn i ett forum och mer eller mindre förkasta och förolämpa ca:40% av dess medlemmar är jävligt dumt"

Om ni vill hata mig lite mer så kan ni kanske skicka brev istället? Så slipper vi skita ner hela tråden och bara gå off topic?

Jag säger det åter igen... du kanske borde läsa mitt inlägg innan du säger sånna saker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker bara att det är märkligt hur nån kan anse sig har mer rätt till att producera musik än andra

Jag tycker det är märkligt med surströmming med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte vad som är så ohövligt med att påpeka att sannolikheten för att någon som har en gedigen musikalisk utbildning skall producera ett högkvalitativt musikaliskt verk är större än motsvarande sannolikhet för någon som arbetar på känsla. Visst kan man ha synpunkter på formuleringen, men i det aktuella fallet anser ivf jag (som hör till den sistnämnda gruppen) att uttalandet var ganska tamt i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det måste då sannerligen finnas en anledning till att någon hakar upp sig på andra. Kanske har någon suttit flera timmar, säg fem, om dagen och dragit i sina strängar utan att nånsin nå framgång hos andra än sina närmsta och käraste(vilka ändå älskar denne någon villkorslöst). Jag bryr mig sannerligen inte om någon inte kan nåt, däremot bryr jag mig mkt om de som kan något, om något - vare sig det är ett instrument, att hanetera medmänniskor eller varför inte jonglera med 4 bollar?

Jag tycker om alla som respekterar andra, de övriga får väl stå och ha sina åsikter där i sina elitistiska hörna och instrumentonanera. Det är bara ett jäkla hårklyveri att se ned på folk för något som det.

Trevlig helg

Redigerat av Mattis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par svar på några Morta's vackra inlägg... 😲

En kompis till mig gjorde en trancelåt för skoj och var med i en tävling. Han vann. Han hatar trance, han blev 5 tusen rikare.

Kul för honom. Var det hans första "trance" låt som han gjort? Var han ensam i tävlingen? Var det du som anordnade den?

Han gillar jazz. Jag har inte respekt för de som sysslar med musik som _inte_ kan spela _något_ instrument. Min syn på det, bara.

Han gillar jazz och du har ingen respekt, ok. Bra då vet jag.

Jag respekterar inte instrumentfjompar som tror att de är så j-vla mycket bättre än oss andra bara för att de har lagt ner tid på att spela "Lilla Snigel Akta Dig" på guran sen de var 5 år gamla.

Däremot har jag ingenting emot folk som sysslar med annan sorts musik än den jag själv skapar. Lyssnar gärna på demo's och försöker komma med förslag trots att mina förslag kanske inte är perfekta för genren i sig. Alldrig i mitt liv skulle jag såga en kille's låt bara för att han inte gör "min" stil... Nej det är fel...

(Jag har då altså spenderat 10 års musiklektioner och kan spela elbas tämligen bra (spelar fler instrument med..))

Ok, och med dina grunder som du fått av musiklektionerna så skulle du kunna kräma fram en fet trancedänga på några timmar eller så, right?

Du är varmt välkommen att komma hem till mig och bevisa va du går för..

Jag tror inte du riktigt har insikt i va du försöker bråka med. Att klanka ner på alla som inte "kan" spela ett instrument och skapar inom en speciell genre är lite dumt.

För det första... Man måste ju ha en bra bit gehör och taktkänsla + att kunna spela melodier och veta vad som låter bra med annat för att kunna framställa någon form av musik. Du som nu har lirat gitarr i 100 år, kalas! Då kan du ju fortsätta med det. Men jag då? Som hoppade av mitt gitarrspelande för att jag tyckte det var så trist att bara ha kontroll över ett instrument istället för som nu ha kontroll över varje sekund i mina låtar? Du tror inte jag suttit 5 timmar om dagen och rattat på synthar, spelat melodier tills jag lärt mig ackord struckturer, låtuppbyggnadstekniker, stämmor, ljudeditering, mastring m.m. Jag har dock till skillnad från dig, lärt mig detta själv... 😉

För det andra... Alla människor är olika, du kanske syftar på de stackars 12åringarna som just köpt sitt första 'Dance EJay' och sedan försöker framställa ett maffigt dans-spår? Detta program säljs inte ens som ett musikprogram utan som ett data-spel... 😮

Det finns nog en hel del "dans-musik-producenter" som utnyttjar enkla stula loopar för att få fram sina låtar. Men det finns också dom som sitter och spelar in varje ljud för sig. Bygger upp EGNA trumkomp, lägger en EGEN basslinga och spelar in en EGEN melodi på det hela... <- är dessa personer mindre låtskrivare bara för att de inte gått på en snofsig musikskola? 😏

Var tvugnen att kolla på din profil och det stod där att du är 2 år yngre än mig (alltså 19 i dagsläget). Detta skrämmde mig. Ok, att gubbarna på jobbet inte fattar att det jag håller på med också kan klassas som musik och så, men att en snubbe i sina bästa år inte är nog så öppen för annan musik än den han själv sprutar ut, är trist...

😠 Överlag är jag så jävla trött på insnöat folk så att jag snart kräks. Hade en förhoppning att detta forum skulle vara annorlunda än de andra, med tanke på att de flesta av oss sitter i samma båt här, har ett gemensamt intresse. Men tshi fick jag. Alltid ska det komma någon pluttenutt och ställa till för oss som bara vill vara i ett vänligtsinnat forum....

*suck*

Link to comment
Dela på andra sajter

högkvalitativt musikaliskt verk? För vem? Glöm inte att det är lyssnaren som avgör om det är bra eller dåligt om man nu skall sälja plattor

Det är just det jag menar. Som bekant finns det ingen universell kvalitétsskala på saker och ting, utan allt bedöms subjektiv av individen. Däremot kan man kulturellt konstatera att människor överlag t ex föredrar intervall på sju halvtoner framför intervall på sex, eller att de flesta hellre dansar till 4/4 än 7/8, och lär man sig detta istället för att pröva sig fram varje gång man påbörjar en låt har man ökat sina chanser att göra en låt som de flesta människor tycker är bra.

Trots den allmänt vedertagna romantiska föreställningen om att "alla kan" och att en musikalisk utbildning endast är till för människor som vill göra obskyra jazzstycken för andra musikhögskoleelever är det bara att konstatera att en människas förmåga att göra (subjektivt) bra musik, liksom en människas förmåga att räkna ut kvadratrötter eller att skriva en roman, ökar med personens kunskaper inom det aktuella området.

Jag håller med om att Mortas uttalande om vem som får och vem som inte får göra musik är elitistiskt, men det får stå för honom. Jag har stött på betydligt värre från vanliga människor som aldrig har varit i närheten av något som kan liknas vid musikproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Morta:

Jag förstår inte hur och varför man känner sig förolämpad av något som någon älskar att hålla på med?? Själv har jag spelat trummor sen jag var 4 år, är uppvuxen i en musikalisk familj och jag spelar även en del gitarr. Jag tycker att det finns bra och kassa låtar i varenda musikgenre. Enligt mig kan man aldrig jämföra t.ex. Jazz eller rock med Techno/House/Trance. Det är ju helt olika saker. Den enda likheten är att det är ljud som skapar en stämning. Antingen tycker man om det eller inte. Man skulle kunna jämföra musiker som tränat otroligt mycket på att spela sitt/sina instrument med filmskådespelare och musikproducenter med film-regissörer. Film-regissörerna har nog tränat lika mycket på sin grej (att filma, fotografera m.m.) som skådespelarna har tränat på sin grej.

Det finns musik som framförs live av musiker som kan spela på det viset. Sen finns det musiker som sitter med sin dator och ägnar timmar åt att fila till en bastrumma för att få den att låta perfekt. Och när man till slut har suttit och filat till kanske 10 olika ljud och loopar och äntligen fått det att låta helt otroligt perfekt (enlig en själv) efter att ha suttit och mixat till det perfekta soundet i flera timmar och satt ihop det till en fullständig låt som man lagt ner hela sin själ i. Då känner man sig ganska förolämpad när folk prackar ned på ens musikstil på det viset som Morta gör.

Visst, det jag ser som "fusk" är när man gör musik av färdiga loopar och sätter ihop dett på en halvtimme i Ejay eller nått sådant.

Men att däremot skapa egna loopar från grund, kanske med en gitarr, lite trummor, en synt, så man verkligen känner att man lagt ner själ i musiken ser jag mycket positivt på. Självklart också om man bara programmerar en slinga eller loop i datorn. Eftersom det verkar förekomma lite gammalmodigt tänkande här i forumet så kan vi ju jämföra det med att bara skriva ner noter och be någon eller några andra spela det. Låter det underbart bra då så är väl den som skrivit låten minst lika mycket värd äran som musikerna som spelar den?

Jag är uppväxt med jazz, rock och mycket annan musik. Enligt mig är mycket av den musiken jäkligt simpel. Viss sådan musik är faktiskt lika simpel att spela som att göra en technolåt med färdiga loopar. Sånt finns inom alla genrer. Lika mycket som att det finns otroligt avancerade låtar i varje genre.

Jag anser att det finns musiker som kan göra otrolig musik utan att kunna spela ett enda instrument. Om man gör det live, med ett instrument som någon annan har skapat, eller om man skapar musiken i en dator med ett program som någon annan har skapat, har ingen betydelse.

Huvudsaken är väl att slutresultatet låter bra!?

MVH / Joel Nyberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken spännande diskussion! Jag sitter med popcorn och bara njuter! 😏

.. vackert sagt patrik o Joel!.. vackert!

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Rekomenderar även till dig att du bör lära dig spela ett instrument. Förslagsvis antingen klaviatur eller gitarr. Om du lär dig att behärska något av dessa instrument någolunda bra så kommer ditt musikskapande att höjas flera snäpp. Även din förståelse för sådana som mig.

😏

ditt antagande om att jag skulle förefalla vara mindre kompetent på instrument är fan absurt.

och sen att du tror att min förståelse för såna som dig skulle bli större enbart för min förmåga att hantera instrument är än mer absurt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh va ja älskar detta forumet! Mycket bra sagt Joel o Patrik! I vilket annat forum som helst hade man ist sett ungefär:

"eat donkeyshit and die!"

eller

"get the f*ck outa here n00b"

eller kanske klassikern

"you suck man!"

men istället argumenterar ni för vad ni tycker istället för att komma med massa skällsord... fy fan va bra... hoppas de fortsätter så... o hoppas att morta smälter snön runt omkring honom o kommer till insikt, vilket jag tror att han kommer inom kort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...