Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Klart som fan är texten viktigt, den måste i allafall ha en betydelse eller en linje som passar med musiken. Delvis för att en sångare är ett huvudinstrument.

När man producerar musik för att säljas sk worldwide så är det lite viktigare än bara slänga in "nån text", det finns säkert några miljarder människor som förstår engelska bättre än du själv.

Visst är texten viktig. Men är musiken och melidin "gripande" så spelar det mindre roll vad man sjunger om (tyvärr). Men är musiken och melodin underbar plus en bra text på det så har vi den ultimata låten! 😕

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Klart som fan är texten viktigt, den måste i allafall ha en betydelse eller en linje som passar med musiken. Delvis för att en sångare är ett huvudinstrument.

När man producerar musik för att säljas sk worldwide så är det lite viktigare än bara slänga in "nån text", det finns säkert några miljarder människor som förstår engelska bättre än du själv.

Visst är texten viktig. Men är musiken och melidin "gripande" så spelar det mindre roll vad man sjunger om (tyvärr). Men är musiken och melodin underbar plus en bra text på det så har vi den ultimata låten! 🙂

Jo visst har du rätt att bäst möjliga är om allt är bra, men man får inte glömma att det finns många människor som faktiskt lyssnar på texten och tar till sig budskapet. Det beror på vilken musikstil det är oxå. Tror det är ganska viktigt inom tex rap att man rappar om tex coola grejjor som att vara kriminell osv för att hålla sin ganster image på topp annars skulle inte snoop dogg och 2pac vara så coola..... hahaha i tex soulful house är det kärlek, gud och spirituella saker som gäller. I radio pop verkar det mesta handla om kärlek och känslor etc...

Men som sagt var en grym hookig melodi som inte handlar om ett skit kan vara precis det som passar perfekt.

Postat

Texten är viktig, men jag måste säga att den absolut kommer i andra hand för mig när jag lyssnar på musik. En bra låt är en bra låt, och om den sedan har en bra text så ser jag det som en bonus... 😉

När det gäller ens egen musik tycker jag absolut att texterna är väldigt viktiga. Dock har jag "tur" som bara behöver ge mig in i textskrivandet nån enstaka gång eftersom sångerskan i stort sett alltid sköter det själv. Och jag måste säga att jag tycker att hon gör det bra... 😄

Och jag förstår att man ofta inte frågar efter kommentarer på texter i demoforumet. När det gäller musiken så är man väl vanligen ganska så flexibel och villig att ta emot hjälp med det ena eller andra för att det ska låta så bra som möjligt. Texten däremot tror jag oftast är uttänkt och klar när man väl sätter igång och spelar in...

Stinkey (oregistrerad)
Postat

En bra låt eller melodi blir ännu bättre med en bra text, men jag tror inte jag skulle gita engagera mig i en bra text i usel musikförpackning. Lite som glasyren på tårtan ungefär.

Postat

Visst är texten viktig. Men är musiken och melidin "gripande" så spelar det mindre roll vad man sjunger om (tyvärr). Men är musiken och melodin underbar plus en bra text på det så har vi den ultimata låten! 😉

Jo visst har du rätt att bäst möjliga är om allt är bra, men man får inte glömma att det finns många människor som faktiskt lyssnar på texten och tar till sig budskapet. Det beror på vilken musikstil det är oxå. Tror det är ganska viktigt inom tex rap att man rappar om tex coola grejjor som att vara kriminell osv för att hålla sin ganster image på topp annars skulle inte snoop dogg och 2pac vara så coola..... hahaha i tex soulful house är det kärlek, gud och spirituella saker som gäller. I radio pop verkar det mesta handla om kärlek och känslor etc...

Men som sagt var en grym hookig melodi som inte handlar om ett skit kan vara precis det som passar perfekt.

Klart det handlar om vilken genre man är i. En rappare med dansbandstexter är ju ingen hit. De måste ha en viss sorts text för att lyckas. Men som sagt, vissa låtar växer med texten (jag älskar att läsa texterna när jag lyssnar på en skiva) men för alla spelar det ingen roll, så är det.

Postat
När det gäller ens egen musik tycker jag absolut att texterna är väldigt viktiga. Dock har jag "tur" som bara behöver ge mig in i textskrivandet nån enstaka gång eftersom sångerskan i stort sett alltid sköter det själv. Och jag måste säga att jag tycker att hon gör det bra... 😮

känner du alltid att hon kan förmedla det du ville få ut i musiken i ord så att säga... alltså hon skriver kanske om något helt annat än det som du hade inom dig när du skrev musiken. Tycker själv att det kan kännas fel ibland. He he fast det torde kanske inte bli något problem då man faktiskt kan prata med varandra 😉 vilket ni säkert gör. Men ändå, bara en tanke...

Postat

OK, let´s stick ut hakan!

Administrationen har inte svarat på önskan om ett textforum så jag kastar mig handlöst ut och levererar en text för kommentarer. Hoppas jag inte missbrukar tråden.

Men vånda trycker jag; "Skicka svar".

Hon snudda´ vid min arm hon kom från ingenstans

hon öppna´ dörrar som jag inte visste fanns

Hon kom in som en vind, som ett balsam på min kind

Hon gick in i mitt hus och hon tände varje ljus

Hon gick rakt igenom mig

genom märg och genom ben

Hon rev ner hela huset sten för sten

Hon gick rakt igenom mig, som en drog i varje ven

Hon som gick....rakt i genom

Hon kunde lekar som jag aldrig lekt förrut

jag var ett nät och hon knöt upp mig knut för knut

Det var som en dröm, men alla drömmar har ett pris

Snart skulle skuggor falla i mitt paradis

Och till sist gick hon ut, ingenting var som förrut

Hon gick ut ur mitt hus och hon släkte varje ljus

Hon gick rakt igenom mig

genom märg och genom ben

Hon är nomaden och hon går från brunn till brunn

Hon stannar till och släcker törsten för en stund

Hon stannar aldrig så att nån´ting kan slå rot

En rot kan växta till ett träd och bli ett hot

Hon kom in som en vind och hon starta´ en lavin

Hon gick fram som en blind och hon lämna en ruin

Hon gick rakt igenom mig

genom märg och genom ben

...rakt igenom

Hon som gick ...rakt igenom

Varför gör jag det här??? Shit, tryck! 😄🙁😆😲🙂😎 .....och tyck!

Förr eller senare kommer Ljudversionen... 😆

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
En rappare med dansbandstexter är ju ingen hit. De måste ha en viss sorts text för att lyckas.

Fel.

Rappare är idag oerhört eftertraktade som textförfattare i samtlige genrer. Många av dom allra störtsa hitsen idag är skrivna av gamla rappare & hiphopgubbar.

Rappare har ett unikt sätt att tänka i textsammanhang & använder tekniker som inte traditionella textförfattare gör. Jag pratar om tekniker som punchlines, flerstaviga rim, advanced rhymeschemes, instant conclusions, similes & metaphores.

Rappare skriver helt fantastiska dansbandstexter & eftersom streetlyriken börjar bli accepterad i folkhemmet så är det idag helt ok att använda ord & metaforer som för ett par år sen var otänkbara på svensktoppen.

Postat
En rappare med dansbandstexter är ju ingen hit. De måste ha en viss sorts text för att lyckas.

Fel.

Rappare är idag oerhört eftertraktade som textförfattare i samtlige genrer. Många av dom allra störtsa hitsen idag är skrivna av gamla rappare & hiphopgubbar.

Rappare har ett unikt sätt att tänka i textsammanhang & använder tekniker som inte traditionella textförfattare gör. Jag pratar om tekniker som punchlines, flerstaviga rim, advanced rhymeschemes, instant conclusions, similes & metaphores.

Rappare skriver helt fantastiska dansbandstexter & eftersom streetlyriken börjar bli accepterad i folkhemmet så är det idag helt ok att använda ord & metaforer som för ett par år sen var otänkbara på svensktoppen.

Precis! Det är jag väl medveten om. Det jag skrev var att en rappare inte bör rappa en dansbandstext! Är du med? Sedan om en dansbandssubbe/snubba kör några goa rim som en rappare skrivit är det nog inga problem med.

Timbuktu's senaste: "Leende gullbruna ögon". Eller, det kanske skulle funka! 😆

Postat

Det beror på tycker jag. Vissa låtar kan ha nonsens-texter men ändå uppfattas som "bra". Vissa låtar sänker sig genom en outtänkt text.

Självklart måste texten stämma till musiken. (T.ex. ingen "glad" text till moll, ungefär) Kan, iofs inte ge något konkret exempel.

Postat
När det gäller ens egen musik tycker jag absolut att texterna är väldigt viktiga. Dock har jag "tur" som bara behöver ge mig in i textskrivandet nån enstaka gång eftersom sångerskan i stort sett alltid sköter det själv. Och jag måste säga att jag tycker att hon gör det bra... 😛

känner du alltid att hon kan förmedla det du ville få ut i musiken i ord så att säga... alltså hon skriver kanske om något helt annat än det som du hade inom dig när du skrev musiken. Tycker själv att det kan kännas fel ibland. He he fast det torde kanske inte bli något problem då man faktiskt kan prata med varandra 😉 vilket ni säkert gör. Men ändå, bara en tanke...

Fast nu "nedgraderade" jag henne när jag bara skrev sångerska. Det är faktiskt hon som står för den största delen av vårt låtskrivande, jag är mer låtskrivarhjälp och arrangör...

Fast även om det skulle va så att det var jag som gjorde musiken, så tror jag att det skulle funka bra. Vi är väldigt mycket på samma våglängd på det sättet...

Däremot brukar hon ibland klaga på att jag drar iväg arrangemangen för långt ifrån hennes ursprungliga tanke, men det är ju en helt annan diskussion..... 🙂

Postat
OK, let´s stick ut hakan!

Administrationen har inte svarat på önskan om ett textforum så jag kastar mig handlöst ut och levererar en text för kommentarer. Hoppas jag inte missbrukar tråden.

Men vånda trycker jag; "Skicka svar".

Hon snudda´ vid min arm hon kom från ingenstans

hon öppna´ dörrar som jag inte visste fanns

Hon kom in som en vind, som ett balsam på min kind

Hon gick in i mitt hus och hon tände varje ljus

Hon gick rakt igenom mig

genom märg och genom ben

Hon kunde lekar som jag aldrig lekt förrut

jag var ett nät och hon knöt upp mig knut för knut

Det var som en dröm, men alla drömmar har ett pris

Snart skulle skuggor falla i mitt paradis

Och till sist gick hon ut, ingenting var som förrut

Hon gick ut ur mitt hus och hon släkte varje ljus

Hon gick rakt igenom mig

genom märg och genom ben

Hon är nomaden och hon går från brunn till brunn

Hon stannar till och släcker törsten för en stund

Hon stannar aldrig så att nån´ting kan slå rot

En rot kan växta till ett träd och bli ett hot

Hon kom in som en vind och hon starta´ en lavin

Hon gick fram som en blind och hon lämna en ruin

Hon gick rakt igenom mig

genom märg och genom ben

...rakt igenom

Hon som gick ...rakt igenom

Varför gör jag det här??? Shit, tryck! 🙁🙁😲😉🙂😎 .....och tyck!

Förr eller senare kommer Ljudversionen... 😉

missbruka tråd... nä alla sätt är bra utan de dåliga;).

Inte så pjåkigt...

Dock tycker jag den blir lite enahanda. Alltså många liknelser som säger samma sak på ett mindre eller bättre sätt. En del är klassiska och en del mer originella.

Jag saknar en annan dimension i texten... det mesta handlar om hur hon kom och stack... och du blev lite lack 😉. Besvara tex följande:

Vad var det som tände din låga?

När kände du att allt blev fel?

Vad var det som gick fel?

Vad var det som var så bra mellan er?

ah det är sååå svårt... men beskriv det också lite utifrån ett "erat" perspektiv... inte så mycket vad hon gjorde dig...

Keep on working 😉

Postat

Tycker det har varit både kul och mkt intressant att läsa och begrunda alla uttömmande svar. Många har satt ord på tankar man haft vilket varit nyttigt. I princip håller jag med allihopa samtidigt som jag tycker mig kan utläsa att de flesta håller med varandra!!... Vilket då kanske betyder att i grund och botten är vi av samma skrot och korn och inom oss bär vi på tankar och uppfattningar som är väldigt lika.

Texten är viktig på många sätt, mer eller mindre och ibland även livsviktig, allt beroende på vilket sammanhang och hur långt i processen man är.

Postat
Inte så pjåkigt...

Dock tycker jag den blir lite enahanda. Alltså många liknelser som säger samma sak på ett mindre eller bättre sätt. En del är klassiska och en del mer originella.

Jag saknar en annan dimension i texten... det mesta handlar om hur hon kom och stack... och du blev lite lack 😉.  Besvara tex följande:

Vad var det som tände din låga?

När kände du att allt blev fel?

Vad var det som gick fel?

Vad var det som var så bra mellan er?

ah det är sååå svårt... men beskriv det också lite utifrån ett "erat" perspektiv... inte så mycket vad hon gjorde dig...

Tack för dina synpunkter. Texten är skriven för länge sedan och låten också så jag kommer nog inte att ändra något, men tack ändå. 😉

Det är klart att det blir annorlunda att läsa texten än att höra låten. Förhoppningsvis känns det inte lika "upprepande" i sitt musikaliska sammanhang.

Textens fokus är egentligen inte "jaget" och dess upplevelse utan "den andra", dvs en person som inte kan stanna, som sätter igång något hos andra och sedan drar därför att det är så hotfullt att stanna och egentligen var det väl jag 😉 som var den andra/e när jag skrev texten, men jag skrev den i omvänt perspektiv, därför kanske den inte fördjupar jagets känslor.

MEN:, detta gör ju inte texten bättre för lyssnaren, och det är ju inte vad jag säger utan vad du hör som är vad som sägs...eh...du fattar. 😲

Men som sagt, tack för dina synpunter, de kanske kommer till användning nån annan gång.

Postat

För mig är texten i sig inte så viktig bara den låter tuff.

Men såna texter som för med sig ett politiskt budskap tycker jag inte om 🙂

Postat (redigerat)

Hur kommer det sig att jag kan läsa de trådar som jag har bevakat och därmed får i min inbox på mailen, men inte kan hitta forum.studio.se alls annars.. det står "There appears to be an error with the Studio forum database." när man ska öppna sidan?

Redigerat av illvaesen
Postat

De flesta killar lyssnar nog mer på musiken/produktionen o mixen, än på själva texten. Däremot lyssnar nästan alla tjejer väldigt noga på texten.

Som alltid finns det ju undantag, men så tror jag att det är, oftast!

.Viktor

Postat

Men såna texter som för med sig ett politiskt budskap tycker jag inte om 😛

då får jag ställa frågan:

Vad i en text gör den tuff?

Alltså vilka ingredienser behövs för att texten skall kännas just tuff...?

och sedan vad är tufft för dig?

Uppenbarligen är kanske texten viktig ändå i alla fall hur den är utformad 😉

Blev jag bara jobbig nu 😛

och Illvaeson... jag har faktiskt inte en aning.. men förstår nog inte riktigt heller beskrivningen av problemet.

Postat

Det finns låtar jag lyssnar på mest för texten faktiskt. Vissa verk av Eddie Meduza, t ex. Men då handlar det om komik.

"Johnny Rotten är en jävla skit

om han vågar sticka näsan hit

Ja, då ska han få en jävel mitt på truten" - Punkjävlar

En pinsam text avskräcker mig. Flickrumspoesi, t ex. Musiken kan eventuellt vara uthärdlig, men texten slår ibland spiken i kistan.

"Fy fan, svenska flicka, ditt as

För dina lustar offrar du vår ras" - Division SS

Raden ovan kan man ju bara garva åt..... fast det inte var avsikten. Oavsett hur bra låten varit (och den är KASS), hade jag inte lagt på den när det är party....

En text kan man alltid läsa. Var musiken katastrofal, kan man fortfarande läsa en lysande text. T ex Kjell Höglund.... (som också gjort mycket vacker musik).

Jag är grymt stolt över några texter jag skrivit, men som artist så handlar jag om något. Man kan inte säga så mycket med ett instrumentalt stycke. Den ende som kanske lyckats med det som jag kan komma på på rak arm är väl Hendrix, med sin cover på Star Spangled Banner. Fast sen sa han att han inte hade några baktankar och att han bara tyckte det var vackert... och lumpen gjorde han.

En av mina all-time favourite låtar är Plastic Bertrand's "It's Alright With Me" (Ca Plane Pour Moi). Den texten är bara babbel. Men det gör inget....

...

Postat

Men såna texter som för med sig ett politiskt budskap tycker jag inte om  😛

då får jag ställa frågan:

Uppenbarligen är kanske texten viktig ändå i alla fall hur den är utformad 😉

Blev jag bara jobbig nu 🙂

och Illvaeson... jag har faktiskt inte en aning.. men förstår nog inte riktigt heller beskrivningen av problemet.

Hehe jag kan faktiskt inte sätta en prick på vad som är tufft och inte i mina öron men jag ska uppfatta det som tufft/bra. 😄

Postat
De flesta killar lyssnar nog mer på musiken/produktionen o mixen, än på själva texten. Däremot lyssnar nästan alla tjejer väldigt noga på texten.

.Viktor

Jo jag kan nog köpa det. Själv hade jag ju en teori kring att tjejer har lättare att skriva texter också eftersom de ofta har lättare att uttrycka sina känslor i ord. Om det nu skulle stämma så kan man ju i så fall tänka sig att de också har lättare att ta till sig en text... därav detta större intresse för texten.

Postat

Tja, jo texterna blir ofta stötestenen för mig. Känns alltid som att de blir lite halvdana - men de får passera. Jag tror man ska försöka hitta en inramning typ en bra historia eller stämning osv. att utgå ifrån eller så här:

Jag tycker om att helt improvicera texter..  Och spela in det. Då kan man ibland säga en massa helt fantastiska saker och sjunga fantastiska melodier.. Som man aldrig skulle kommit på annars.

för det finns ofta mer i en själv än vad man tror 🙂

Tänkte gå på textskrivarkurs i höst, kan vara bra och bolla texter med andra, få tips...Alltid på väg... 😛

Rockypop

Postat

.Viktor

Jo jag kan nog köpa det. Själv hade jag ju en teori kring att tjejer har lättare att skriva texter också eftersom de ofta har lättare att uttrycka sina känslor i ord. Om det nu skulle stämma så kan man ju i så fall tänka sig att de också har lättare att ta till sig en text... därav detta större intresse för texten.

Du var bra på att utrycka dig i ord så andra fattar vad du menar... Precis så där menar jag också 😆

Postat

ta en lyssning på Anders F Rönnbloms version av Lawrence Ferlinghetti's poem "Salute",

"Långfingret". Den låten skulle man inte lyssna på om det inte vore för texten. Inte för att låten är dålig (i mitt tycke iallafall). Men texten är helt central. Och lysande 😲

• 1 månad senare...
kjelle05 (oregistrerad)
Postat

Hej

Vad jag tror är viktigt när det gäller texten är att den ska spegla stämningen i låten. Olika låtar behöver olika typer av texter.

Om man t ex har en glad discodänga så ska man inte ha en text om att försöka lösa världsproblemen utan där kan ju en blajtext typ "shake that ass"

eller "Vamos a la playa" vara helt rätt. Låtar av Lasse Winnerbäck typ däremot kräver ju en text som faktiskt säger nånting.

Ett tips är att spela in låten utan sång och i stället spela melodin med nåt instrument. Sedan testar man denna på några polare och frågar vad de ser för

bilder framför sig.

En annan ide som brukar funka för mig är att leta upp låtens hook och känna på vilka ord som känns catchy att sjunga där. Får man då en snilleblixt

på en fras så kan man sedan bygga hela texten runt denna fras, och så har man ju som bonus fått en bra titel på låten.

Jag tror det finns 2 anledningar till att man inte får till en text riktigt:

- Man är helt enkelt inte bra på det. Man får inse att olika människor är bra på olika saker. Kan du inte få till det själv, teama ihop med nån annan.

- Man sitter med snoken för djupt inne i tekniken och säger omedvetet till sig själv, "texten tar jag sen, ska bara få till den här balla syntslingan

först", men då tror jag man skjuter sig i foten. Ser man det strikt kommersiellt så kan en halvtaskig text totalstjälpa en i övrigt perfekt produktion.

Tipset är att bestämma sig för att "idag ska jag bara göra text". Man kan åka och sätta sig på nåt fik. Eller till biblioteket. Där finns dessutom rimlexikon att låna.

/Kjelle

Postat

det viktigaste tycker jag är att rösten passar in i musiken och att det känns som man får rätt stämning. själva texten kan ofta vara oviktig, MEN en bra text kan ändå höja låten flera grader.

Postat

Det beror väl helt och hållet på syftet med musiken? Om man har ett budskap man vill föra fram så är ju texten allt (Peps Persson - onådens år). Om man bara vill skapa ett vackert musikstycke och använder rösten som instrument så är texten kanske mindre viktig (Nic & the family - hej hej Monika).

Jag har lyssnat på vissa av mina absoluta favoritskivor mer än 300 gånger utan att ens tänka på att de innehåller texter... Det säger en del.

jo och jag får väl krypa till korset och hålla med... det är många låtar jag aldrig ens reflekterat så mycket över texten... men det gäller kanske mest de engelska låtarna. Iofs så gäller det väl en del av de svenska låtarna osså då jag ofta bara reflekterar över bitar av texterna där...

och tolkningar... he, he som tex flickorna på tv2... var inte i närheten av den tolkningen jag gör idag när jag hörde låten som snäppet innan tonåring...

Det där känner jag igen alltför väl. Enda sättet för mig att ta åt mig texterna är att sätta mig och läsa dem i häftet. Frugan kommenterar ibland texterna på skivorna som går i bilen, men jag hänger inte med. "Öh, vaddå? Jag lyssnade på kompet..." 😉 . Men för mig spelar det ingen roll om det är svenska eller engelska. Undantaget är märkligt nog italiensk musik. Eftersom jag håller på att lära mig italienska så lyssnar jag aktivt efter texten.

Däremot hör jag sångmelodin och fraseringen väldigt tydligt, så jag kan imitera låten ganska bra, men jag kan inte rätt ord. 😛

Postat

Uppenbarligen är kanske texten viktig ändå i alla fall hur den är utformad :rolleyes:

Blev jag bara jobbig nu  😆

Tuff text för mig är med rejäl attityd inbakat! Det får folk att lyssna till oavsett vad texten egentligen handlar om. Och det kanske är det man vill, dvs att folk ska lyssna på musiken.

En grym text, attityd och röst tycker jag att Martin Solveig har lyckats med i EVERYBODY. 😮

Postat

detta funkar ju jättebra i hip-hop/rap forums, där man får skriva texter och får kommentar om rimschema, grammatik(på andra språk), att hålla sig till ämnet osv.

Många tips och råd som kanske inte gör just den texten bättre men kanske så man funderar mer inför nästa text.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.