Andreas L Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Hej Försöker att spara ner loopar till från wave till mp3, för att kunna skicka dem via mail. Öppnar wavefilen i wavelab och exporterar som mp3, men när jag öppnar mp3an så har det lagts till en mycket liten, men dock märkbar tystnad i början och slutet av filen. Jag har provat att avmarkera "padding" och annat som man hittar i exporteringsalternativen. Det blir samma sak iallafall: Loopen förlängs med lite tystnad i början och slutet och den blir således värdelös... Har provat att beskära mp3:an och sedan spara om den (vanliga "save"). Då fungerar det... ända tills jag importerar den till cubase för att kunna använda den... då läggs det till en liten tystnad i början och slutet på loopen igen och man kan inte använda den som tänkt... Varför blir det så här? Om det är tänkt att fungera som något kopieringsskydd så är det ju jättedumt, eftersom man ju även gör loopar själv(som i mitt exempel) Någon som vet varför? Någon inställning som är fel? Det blir ju på samma sätt i både Wavelab och cubase sx... Skall man måsta använda något annat program bara för att kunna konvertera dem till wave, innan man lägger in dem i cubase(som ju faktisk har en inbyggd funktion för just detta)? Jävligt skumt...
Carl_B Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 kommer tystnaden först när du konverterar till mp3? eller när du öppnar filen i programmet? testa razorlame har ingen länk men prova google..
Andreas L Postat 23 mars 2004 Trådstartare Postat 23 mars 2004 Tystnaden uppstår när konverteringen sker. Jag kan alltså justera mp3an och sedan få bort tystnaden, men sen när jag skall använda den i cubase och den då konverteras till wave, så läggs det till lite tystnad i både slutet och början av filen igen... Alltså, både vid konvertering från wave till mp3 i wavelab, och sedan från mp3 till wave i cubase...
Carl_B Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Tystnaden uppstår när konverteringen sker. Jag kan alltså justera mp3an och sedan få bort tystnaden, men sen när jag skall använda den i cubase och den då konverteras till wave, så läggs det till lite tystnad i både slutet och början av filen igen... Alltså, både vid konvertering från wave till mp3 i wavelab, och sedan från mp3 till wave i cubase... okay... men gör så att du tankar hem razorlame den är gratis och funkar utmärkt! de är antagligen något fel på din mp3-decoder/encoder så razorlame borde funka
Andreas L Postat 23 mars 2004 Trådstartare Postat 23 mars 2004 Ok, jag har kollat vidare på problemet och det visar sig att precis som du först sa så verkar det nu som om problemet upptstår när filen öppnas. När jag tidigare provade att ladda om filen i wavelab så uppdaterades den inte visuellt, så jag blev lite lurad. Iallafall... både wavelab och cubase avkodar ju filen när den öppnas, och det är uppenbart att det är just där som problemet uppstår, vid konverteringen från mp3 till wave(d.v.s när programmet öppnar filen). 1. öppnar en kort mp3-snutt... 2. tar bort all tystnad i ändarna på den (längden är då exakt 9s602ms) enligt wavelab 3. sparar filen som mp3 och öppnar den igen... 4. filen är nu enligt wavelab 9s613ms, d.v.s 11 millisekunder längre än sist... Jag ser helt tydligt att det lagts till tystnad i början och slutet på filen. Har provat att skifta bland olika codecs i enhetshanteraren, men det gör ingen skillnad. Hittar heller inget sätt att i programmet ange någon tredjeparts-codec... Jaha... vad säger man? Jag överlever det problemet, men nog borde man kunna använda sig av mp3-formatet för att kunna sammarbeta med andra över internet... Varför tillåter cubase sx att man drar mp3-filer direkt in till projektfönstret om den sedan "i smyg" förändrar samplingen..?
Carl_B Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Jag överlever det problemet, men nog borde man kunna använda sig av mp3-formatet för att kunna sammarbeta med andra över internet... Varför tillåter cubase sx att man drar mp3-filer direkt in till projektfönstret om den sedan "i smyg" förändrar samplingen..? Jag förstår inte riktigt varför du skulle vilja använda mp3s... förutom just storleken på filer då... men mp3-formatet är alldeles för uselt för att arbeta med på det sättet... ja arbetar alltid i rena wav-filer... anledningen är att när man första gången converterar till mp3 så låter det väl ganska bra... men när du sedan konverterar igen så blir det mer eller mindre skit! arbeta därför istället med okomprimerat material... tror det är fler än jag som tycker de... packa filerna med zip eller rar för att banta ner dem en bit ifall det är storleken som oroar dej...
Andreas L Postat 23 mars 2004 Trådstartare Postat 23 mars 2004 Jo, alltså, jag är tacksam för all hjälp, men diskussionen handlar ju inte om kvalitén på mp3or. Det vet ju vem som helst att okomprimerat låter bättre än vilken destruktiv komprimerning som helst. Det handlar, som jag skrev i början och som du skriver nu på slutet, om att smidigt kunna skicka iväg filer på nätet, för att andra skall kunna prova och lyssna, även för personer som inte har bredband. Det är inte så att jag har försökt konstruera något problem bara för att kunna ställa krångliga frågor, utan att jag stött på ett problem när jag suttit och jobbat med en sak. Jag har inte hört talas om det innan, men när jag provar så blir effekten densamma både i wavelab och cubase. Därför är jag nyfiken på om andra personer upplever samma sak under samma förutsättningar, eller om det bara är något generellt fel som inträffat på min dator. Precis som jag sa tidigare så är ju dessa program anpassade för att kunna arbeta med detta format och därför tycker jag att fenomenet är väldigt konstigt. Jag är dock alltid glad när folk tar sig tid att svara och försöka hjälpa! 😆
Carl_B Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Jo, alltså, jag är tacksam för all hjälp, men diskussionen handlar ju inte om kvalitén på mp3or. Det vet ju vem som helst att okomprimerat låter bättre än vilken destruktiv komprimerning som helst. Det handlar, som jag skrev i början och som du skriver nu på slutet, om att smidigt kunna skicka iväg filer på nätet, för att andra skall kunna prova och lyssna, även för personer som inte har bredband. Det är inte så att jag har försökt konstruera något problem bara för att kunna ställa krångliga frågor, utan att jag stött på ett problem när jag suttit och jobbat med en sak. Jag har inte hört talas om det innan, men när jag provar så blir effekten densamma både i wavelab och cubase. Därför är jag nyfiken på om andra personer upplever samma sak under samma förutsättningar, eller om det bara är något generellt fel som inträffat på min dator. Precis som jag sa tidigare så är ju dessa program anpassade för att kunna arbeta med detta format och därför tycker jag att fenomenet är väldigt konstigt. Jag är dock alltid glad när folk tar sig tid att svara och försöka hjälpa! 😆 Jag ber om ursäkt ifall jag har irriterat dej... tänkte mest ur min egna synvinkel där jag ofta skickar över filer till en norsk kille som jag gör lite låtar med ibland... det skulle ju bara kunna vara en bugg... tror knappast det är något med din dator... fast o andra sidan.. både wavelab och cubase kan väl knappast ha samma bugg... eller missuppfattade ja nåt nu igen? tills du hittar en lösning hade jag bara arbetat med wavfiler... när du ska skicka till någon konverterar du till mp3 via razorlame och ber mottageran göra likadant fast till wav då med razorlame...
Andreas L Postat 23 mars 2004 Trådstartare Postat 23 mars 2004 Nej, du har inte alls irriterat mig. Är bara glad att någon tar sig tid och försöker hjälpa! 😆 Får köra på den modellen, att hänvisa till Lame (eller någon annan) som dekoder för den som behöver konvertera. Vill dock inte överge diskussionen, utan är fortfarande nyfiken på om någon vill offra någon minut på att själv prova i Wavelab4, precis som jag gjorde och har beskrivit ovanför! Är såååå segt att sätta sig och skriva på engelska i cubase.net om man ändå först kan kolla med någon av er, som använder wavelab! Kanske är det någon bugg trots allt? Skulle tippa på att både wavelab och cubase delar dekoder. Nåå? Någon?
Carl_B Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Nej, du har inte alls irriterat mig. Är bara glad att någon tar sig tid och försöker hjälpa! 😆Får köra på den modellen, att hänvisa till Lame (eller någon annan) som dekoder för den som behöver konvertera. Vill dock inte överge diskussionen, utan är fortfarande nyfiken på om någon vill offra någon minut på att själv prova i Wavelab4, precis som jag gjorde och har beskrivit ovanför! Är såååå segt att sätta sig och skriva på engelska i cubase.net om man ändå först kan kolla med någon av er, som använder wavelab! Kanske är det någon bugg trots allt? Skulle tippa på att både wavelab och cubase delar dekoder. Nåå? Någon? Jag använder tyvärr inte cubase.. men jag skulle kunna prova med FL Studio o wavelab när jag kommer hem om 2 timmar...
bonzo Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Jag har haft problemet då jag har jobbat med mp3-loopar i Flash. Lösningen i det fallet - vilket inte hjälper dig tyvärr - var att importera wav-filen istället. Testade också att spara en loop som mp3 i Sound Forge och öppna den igen. Mycket riktigt infogas några millisekunder. Det verkar alltså inte vara någon WaveLab/Cubase-bugg.
Andreas L Postat 23 mars 2004 Trådstartare Postat 23 mars 2004 Ok! Tack för svaren! Jag har haft problemet då jag har jobbat med mp3-loopar i Flash. Lösningen i det fallet - vilket inte hjälper dig tyvärr - var att importera wav-filen istället. Precis som Carl_b skrev så funkar det ju om man använder Lame för att avkoda mp3orna istället och sedan öppna dem som wave, bara att det är extra jobb med det. Det viktigaste är ju att det infogas när filen öppnas, och inte när den sparas. Eftersom det är samma sak i soundforge så bode det bero på någon windowstillämpning(dekoder)..? Då återstår det att komma på ifall man kan ange någon tredjepartstillverkar som standard-dekoder för de programmen... Alltså... inte för att det är jätteviktigt, utan mest för att försöka lösa problemet. *funderar*
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.