Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Idag kom det upp ett meddelande som sa att vissa kanaler skulle försvinna om jag spelade in mer. Kan man bara anvÀnda 32 kanaler i Pro Tools? Om jag deletar midikanalerna och bestÀmmer mig för audioinspelningarna av dom, frigör jag dÄ utrymme?

En nybörjare har talat. 😉

Annons
Postat

japp. max 32 audiospÄr... (obs, stereo rÀknas som tvÄ)... och antingen Àr det 128 eller 256 kanaler med midi...

surt som fan... men vill man ha mer mÄste man sÀlja huset och köpa pro tools hd....

/j.

Postat

Mer Àn 32 slarvar du inte dÄ, eller spelar du in en symfoniorkester, en gÄng i tiden hade demostudios bara 8 kanaler och 24 rÀknades som lyxstudios...Du kan ju lÀgga olika ljud pÄ samma kanaler om du tex har ett gitarrsolo i mitten pÄ lÄten och litet keyboards fill i början, de gÄr att styra sÄ du kan ratta ljudet olika. Sen kan du tex bouncea ner ett körpaket sÄ att det kommer pÄ mindre kanaler....om du sen Ängrar dig sÄ kan du ju alltid mixa om kören igen och lÀgga in den igen om du bara har sparat projektet...

Postat

Det smartaste du kan göra Àr ju att köra en session för varje pryl, tex gör din sÄngmix i en sesseion, sen bouncar du ner sÄngspÄren till en multiple mono fil som du sen importerar till din "mix" session. Skulle det vara nÄn konstighet Àr det ju bara att hoppa lite imellan och mixa om.

/E

Postat
...eller Cubase. 🙂

Har inte "lillebrorversionerna" Ät bÄde logic och cubase liknande begrÀnsningar?

Postat
Det smartaste du kan göra Àr ju att köra en session för varje pryl, tex gör din sÄngmix i en sesseion, sen bouncar du ner sÄngspÄren till en multiple mono fil som du sen importerar till din "mix" session. Skulle det vara nÄn konstighet Àr det ju bara att hoppa lite imellan och mixa om.

/E

Typ sÄ......sen om du vill göra projektet mindre kan du vÀlja unused regions och deleta de spÄr som bara Àr omtagningar....Du kan Àven om du lÀgger tex sÄng i den kanalen som du anvÀnder, skapa en ny tom inspelningsrad...dÄ ligger den gamla sÄngen kvar under den gamla och du kan klippa och klistra sÄngen tills det blir bra, desutom ligger de olika tagningarna pÄ varandra dÄ slipper du flytta upp och ner spÄr ocksÄ...Kolla i manualen hur man gör, pÄ sÄ sÀtt slipper du skapa typ 10spÄr pÄ sÄng bara för att man kanske sjunger lite surt och sedan har tÀnkt att klippa ihop sÄng ÀndÄ.....hmm blev nog lite rörigt det dÀr, nÄn som kan förklara bÀttre

Postat

men hÄll med om att livet skulle kÀnnas mycket bÀttre om man som i logic pro och cubase sx gav anvÀndaren obegrÀnsat (upp till datorn) med audiospÄr.

det kÀnns som en sjÀlvklarhet nu... vi Àr ju lÄngt in pÄ 2000-talet nu....

Postat
men hÄll med om att livet skulle kÀnnas mycket bÀttre om man som i logic pro och cubase sx gav anvÀndaren obegrÀnsat (upp till datorn) med audiospÄr.

Samma sak gÀller "stora" pro tools, det Àr bara LE varianten som har en 32 kanalers begrÀnsning.

Det Àr knappast rÀttvist att jÀmföra Pro Tools LE med Cubase SX.

JÀmför istÀllet PTLE med Cubase SE eller SL

Och jÀmför PT TDM/HD med Cubase SX

Postat

Tack sĂ„ mycket för hjĂ€lpen! DĂ„ vet jag lite mer och hur mycket kanaler jag fĂ„r hĂ„lla mig till. 🙂

G.Audemard (oregistrerad)
Postat

Samma sak gÀller "stora" pro tools, det Àr bara LE varianten som har en 32 kanalers begrÀnsning.

Cubase SL kostar lika mycket som ProTool M-powered.

Tror det var 200, om det inte var obegrÀnsat, audiospÄr man kan ha

Postat

Och dÄ har cubase ingen chans....

Postat

Ahh, grabbar! HĂ€ng pĂ„ trĂ„den "Önskade funktioner till Protools". DĂ€r kan man önska nya funktioner till Protools(!). MĂ„nga har varit inne och önskat en massa bra saker, bl a fler kanaler. Det Ă€r klart att vi ska ha fler kanaler! Kanaler Ă€r kul!

Postat

det kÀnns pÄ nÄt sÀtt att det inte gÄr att jÀmföra pro tools med nÄgonting annat alls... det Àr liksom en klass för sig... tdm Àr för bra för att jÀmföra med logic pro och cubase sx... och le Àr för dÄligt...

guld vore ju om m-box/002 och m-audio fick en LE-variant... och digi002/r nÄgon specialversion med tdm-mjukvarans grundlÀggande funktioner i typ LE-algoritmernas vÀrld.... och tdm-versionen kan vara som den Àr idag... för jag menar... det man i huvudsak betalar för om man vÀljer ett tdm-system Àr ju hÄrdvaran....

eller varför inte göra en uppgradering av mjukvaran som aldrig ingÄr vid köp av hÄrdvara?

sÄ kan man sjÀlv vÀlja om man har vuxit ut LE-mjukvaran.. och dÄ lÀgga till ett par tusen och fÄ en fungerande TDM-mjukvara pÄ sin 002'a eller sÄ...?

eller tycker ni att jag har helt fel?

1. LE (som den Àr idag)

2. Special (TDM minus TDM-algoritmer och hÄrdvaruacceleration)

3. TDM

haha.. ja... den hÀr diskussionen kanske hör hemma i den andra trÄden...

tjatigt blev det.

/j.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.