Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har ställt en liknade fråga förut.. men jag klarar inte av detta...

Har skaffat Mbox med tillhörande Pro Tools LE...

När jag ska spela in i Pro Tools med mick (en ADK Generis) så vill det inte låta alls bra.. men detta sker endast just när jag trycker på rec.. då kommer det ett ljud som göra att jag låter som..hmm.. en robot med sålig snuva... annars så låter det fint... förutom att jag hör, med eller utan mick, ett pipljud från Mboxen... låter ungefär som en lastbil som backar...

Är det något jag missat som måset göras? rabbla gärna upp allt möjligt som kan vara felet.. (micken är inte trasig)...

Varför vill inget funka som det ska när man så gärna vill det 🙂...

PS: Är ruskigt mycket nybörjare.. men det kanske jag inte behöver säga DS

Redigerat av Soulmist
Annons
Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Sälj MBox? Nej, men 48V-knappen, eller att volymen i PT distar medan monitor-lyssningen inte gör det, kanske?

Pip-ljudet, undra vad det är för ngt? Jag har en kompis som haft massa problem men många av dessa löste sig

när han laddat ner ny drivrutin till själva MBox! Varför drivrutinen som fanns i MBox ifrån början var kass det få´n

väl fråga Digidesign om! Digidesign... varför funkar inte MBox 😉?

Postat
Sälj MBox? Nej, men 48V-knappen, eller att volymen i PT distar medan monitor-lyssningen inte gör det, kanske?

Det låter som mitt problem.. får börja med att tanka hem drivrutinen...

Addic.. skulle gärna vilja lägga en ljudfil här men.. jag vet inte hur man gör 😎😉 ... pinsamt men sant

Postat

Som jag skrev i en liknande tråd, vi har haft två liknande fall med just ADK-mikrofon och Mbox. I de fallen löste det sig med en annan mikrofon (från ett annat fabrikat). Har du möjlighet att testa det?

Postat

Hej Soulmist!

Robotrösten får Du bort genom att trycka "Mute" på den kanalen Du, för tillfället spelar in på. Det robotliknande Du hör är den latency som uppstår när det som spelas in, samtidigt skall spelas upp. Så fort Du är färdig med spåret "avmutar" Du spåret. Förutom detta så brukar jag trycka in monoknappen på M-boxen. Då får jag det jag just nu spelar in i mono och centrerat. Allt som redan är inspelat återges fortfarande i stereo. Hur mycket Du vill höra av det Du just nu spelar in kontra det redan inspelade, justerar Du via "balans"-knappen på M-box. Är det nåt enskilt instrument Du vill höja eller sänka går Du in i Protools mixer.

Det högfrekventa ljudet kan bero på jordfel. Se till att Du använder jordade uttag. Prova att stänga av, vända på en av sladdarna så att stiften skiftar hål i vägguttaget och starta upp igen. Om inte detta funkar, byt tillbaka den första sladden och vänd nästa etc.

Störljudet kan också bero på fantommatning. Stäng av denna om Du använder mikrofon som inte behöver matningen.

Se till att micksladden inte ligger i närheten av elsladdar och att Du befinner Dig så långt ifrån datorn Du bara kan. Prova att flytta runt i rummet. Ökar/minskar störljudet?

Mac eller PC?

Har själv 4 M-boxar och har bara råkat ut för störljud då signal- och elsladdar har tjorvat ihop sig eller när jag använt mig av dåliga skärmar.

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Se till att Du använder jordade uttag. Prova att stänga av, vända på en av sladdarna så att stiften skiftar hål i vägguttaget och starta upp igen.

Spelar det ngn roll? MBox får ju ström via USB ändå! En laptop har ju inte ens jord i uttaget!

Postat
Hej!

Se till att Du använder jordade uttag. Prova att stänga av, vända på en av sladdarna så att stiften skiftar hål i vägguttaget och starta upp igen.

Spelar det ngn roll? MBox får ju ström via USB ändå! En laptop har ju inte ens jord i uttaget!

Om min bärbara Mac har "jord i uttaget" skall jag låta var osagt. Faktum kvarstår dock: Det har hjälpt vid ett par tillfällen, både på bärbar och stationär. Förresten, var står det att det gäller en bärbar?

Elvlis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har själv 4 M-boxar och har bara råkat ut för störljud då signal- och elsladdar har tjorvat ihop sig eller när jag använt mig av dåliga skärmar.

Prova att stänga av, vända på en av sladdarna så att stiften skiftar hål i vägguttaget

Faktum kvarstår dock: Det har hjälpt vid ett par tillfällen, både på bärbar och stationär.

Har aldrig haft problem och såhär fixade jag problemen (jag aldrig hade)?

Redigerat av Elvlis
Postat

Prova att stänga av, vända på en av sladdarna så att stiften skiftar hål i vägguttaget

Faktum kvarstår dock: Det har hjälpt vid ett par tillfällen, både på bärbar och stationär.

Har aldrig haft problem och såhär fixade jag problemen (jag aldrig hade)?

Elvlis, Du läser in det Du vill, Du!

Jag har BARA haft problem vid de tillfällen jag nämner ANNARS INGA. Vad är det som Du upplever motsägelsefullt? Eller retar det Dig att jag lyckats få bort brum ur eventuellt ojordade elsladdar? Det tips jag nämner har hjälpt vid ett par tillfällen då jag använt skärmar av tveksam skärmningskvalitet.

Postat

Jag kan ju säga det att jag har en stationär PC... INTE mac..

jag tänkte att jag skulle använda morgon dagen till att flytta datorn o allt sånt jobbigt.. tills jag får det att funka...

tack för alla svaren.. nått av tipsen måste ju bara funka...

kom gärna med fler ifall 😉

Postat

Det är jord i adapters till bärbara, hade sånt ruggitgt problem med mitt maya44 kort tills jag klippte jorden, dock inte med m-boxen på samma burk...men det är farligt att klippa jorden....så inget jag rekomenderar men nöden har ingen lag ibland.

Postat

har (haft) exakt samma problem med fantommatning och pipljud i mbox -- PowerBook 1.67 och Studio Projects B1. Pep mkt mindre med en top notch Neumannmick. HAr provat allt utom att testa en annan mbox: bytt dator, mick, rum, lokal, etc ... enligt e-postsupporten på Digidesign verkar det som att det kan vara mboxen ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.