Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har köpt 800 MB (90 min) brännbara CD-skivor. Jag brukar bränna i WaveLab 4.0 och det går att ställa in max inspelningsminuter till just 90. På CD-kartongen står det 800 MB, 90 min. Men eftersom 1 stereo-minut blir drygt 1 MB så stämmer ju det inte riktigt... Men å andra sidan stämmer det inte med 700 MB och 74 minuter, och det har alltid fungerat i WaveLab.

När jag försöker att bränna dessa 90-minuters CD-skivor så stå det i dialogrutan Initializing CD-writing, och det står så i minst tio minuter, sedan har jag avbrutit. Det står också att det är 908 MB som ska brännas, men eftersom vissa wave-filer ligger lite omlott så bli väl inte filen riktigt så stor. När jag har bränt 74 minuter på 700 MB-skivor så har det fungerat, trots att det står att det är uppåt 800 MB som ska brännas. Jag har provat att ”rendera” audio-montaget till en enda wave-fil, som blir över 900 MB stor, och sedan bränna denna, men det funkar inte ändå… Jag får heller inga felmeddelanden. Någon gång har jag fått felmeddelandet att filen är lång, men inte nu…

Och en annan sak… När man markerar filerna i utforskaren så är de på sammanlagt ex. 550 MB, men när de ska brännas så blir MB färre. Varför?

De låtar jag ska bränna är 89 minuter och 57 sekunder totalt, så WaveLab kan bränna in de första 2 sekunder paus precis i början. Tidigare med 700 MB-skivor så har det räckt med att man med några få millisekunder håller sig precis under gränsen, alltså 73 minuter och 59,8 sekunder. De två fösta "paussekunderna" har tydligen fått plats ändå.

Vet någon om det går att bränna dessa 90-minuters skivor i WaveLab? Datorn och CD-bännaren är dryg tre år, kan det vara CD-bännaren som behöver nya drivrutiner?

Väldigt tacksam för svar!

Patrik

Annons
Postat (redigerat)

700Mb skivorna är väl 80mins.

De gamla 650Mb-skivorna (finns de kvar?) var på 74mins.

Inte säkert CD-brännaren klarar det överhuvudtaget, än vilka drivers du använder.

Men det borde ju gå ta reda på, märke och modell?

Har du provat använda Nero eller liknande bara för att testa?

Redigerat av Pico
Postat

Tack...

Givetvis menade jag 700 MB och 80 min. 74 min var på de gamla 650 MB-skivona. Jag har inte provat med Nero eftersom jag inte har det programmet.

Min CD-brännare är en Samsung SW-216 B.

Jag har kollat runt lite på nätet på både svenska och utrikiska forumsidor men inte hittat något... Det enda jag fann var på någon svensk datortidnings forumsida, (idg, tror jag), där det var någon som skrev att det var ytterst få brännare som klarar 90 min-CD-skivor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.