Jump to content
Annons

Preamp 8 kanaler med ADAT utgång

Audiorent

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Håller på att sälja mitt stora mixerbord för att helt gå över till att mixa i datorn. Behöver därmed lite mickpreamps av bra kvalitet (dvs inga Behringer). Använder en Digirack 002 så det hade varit smart med 8-kanalig preamp med ADAT-pipe ut. På så sätt behöver man ju inte skaffa nån Alesis AI-3 att ha i mellan. Ha än så länge inte hittat nån...

Mattias

Redigerat av Audiorent
Dela på andra sajter

Annons

RME har OctaMicD som både Radio och TV använder. Den har även dubbla ADAT ut för körning i 96 kHz eller till och med AES/EBU ut så du kan köra den i 192kHz. Den har oerhört lite brus och fruktansvärt bra ljud. Analogutgångarna fungerar paralellt. Digitalklockan är helt suverän och gör ljudet ännu bättre.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för hjälpen så här långt

hittade följande alt. i rimlig prisklass (bruttopriser inkl. moms)

M-Audio Octane ca - 6695:-

Mackie ONYX 800 - 12795:-

Presonus Digimax LT 96 - 9995:-

RME OctaMIC 12495:-

Focusrite Octopre inkl. ADAT - 13495:-

Ett alt. är ju fortfarande En Lineaudio OMP + en Alesis AI-3 totalt 8500:-

Någon som har erfarenhet av dessa alternativ?

Vissa av produkterna kan jag köpa betydligt billigare så priskillnaderna kan skilja mer än dessa priser.

Jag kommer sedan att satsa på en 2-kanalig av högre kvalitet för mer kritiska pålägg så denna är till för när man behöver banda många kanaler samtidigt.

EDIT: glömde Focurite

Redigerat av Audiorent
Dela på andra sajter

Har för mig att M-Audio Octane inte har så bra preamps..... Men jag vet inte helt säkert. Har kört med Focusrite Octopre som har riktigt bra ljud och flexibilitet då varje kanal har kompressor/limiter. Körde tillsammans med Digi 002:an och det funkade finfint

/Oskar

Dela på andra sajter

Ett alt. är ju fortfarande En Lineaudio OMP + en Alesis AI-3 totalt 8500:-

den körde jag förut........fruktansvärt nöjd med det ljudet!

annars så skulle nog jag välja RME-preampen

Dela på andra sajter

M-audio har jag redan räknat bort. Att använda Lineaudio + AI3 är helt klart det jag kan få bäst pris på. Det enda jag har hört är att AI-3:an har ju några år på nacken så AD-omvandlarna är nog bättre i de nyare burkarna.

Mattias

Dela på andra sajter

just det... Focusriten har ju en lillebror, LE som är billigare men bör då även vara sämre...eller?

ska väl vara samma burk fast LE har inte de inbyggda kompressorerna som storebror har

vad jag förstått av den iaf.

Dela på andra sajter

Snäppet högre i både pris och kvalitet är ju annars

Apogee Rosetta 800.

Har kört den nu i en månad och den låter riktigt riktigt bra.

Alesis låter som en leksak jämfört med denna.

Om du inte tycker att du behöver just 8 kanaler Apogee så

får man Rosetta 200 för en billig peng nu för tiden.

Dela på andra sajter

Claes

Jag vet vad du syftar på då jag är själv återförsäjare för dem. Pratade med honom precis å det kan dröja pga av tidsbrist. Och ja när bordet är sålt, och jag har redan några intressenter, så måste jag köpa preamps.

Har kollat in Focusrite nu och när det gäller LE så är den preampen som Focusrites billgare serie medan då den andra är med i samma linje som RED och ISa elnligt deras katalog.

Är lite sugen på Octopre just för att den har kompressorer oxo....

Dela på andra sajter

Jag skulle vilja slå ett slag för Mackie Onyx 800R

Låter förbaskat städad och fin i signalen och har det egenskaper du efterlyser.

Läs mer på http://www.mackie.com/products/800r/index.html och där hittar du en del PDF filer från lite olika tidningstester också.

Jag har bara snabbtestat den och vid första testet måste jag säga att det är bra pris prestanda på den. Den tillför inte nåt speciellt i själva "soundet" vilket jag gillar, dessutom har den mycket bra känslighet och bra headroom och funkar med det flesta mickar.. Jag testade bl.a. med en ribbonmik och det var inga problem alls.

Dela på andra sajter

Det enda jag har hört är att AI-3:an har ju några år på nacken så AD-omvandlarna är nog bättre i de nyare burkarna.

Ett alternativ till AI-3 är att slå till på den Kronauer som Estrad i Sthlm rear ut för 4900:- Bra AD/DA-omvandling i upp till 48 kHz/24 bitar. Saknar wordclock, om du är i behov av det.

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Fuderade på en Octopre själv men jag har för mig att kompressorn är förvald och att man bara kan välja amount eller något sånt, alltså man kan inte ställa in ratio threshold, attack och release som på en vanlig kompressor. Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.