nano Postat 8 juni 2005 Dela Postat 8 juni 2005 Hej. Ska bygga mig en liten hemmastudio. Detta är grejorna jag tittat på. Vill inte lägga ut för mycket pengar. Midi-klaviatur - CME UF5 eller Evolution MK-449 Midi-kontroll - Evolution UC33 Hörlurar - Sennheiser 280 Pro Kravet på klaviaturet är att det helst ska kosta under 2000. Det behöver inte vara några rattar och spakar eftersom det ska kompletteras med en UC33. Kravet på hörlurarna är att de ska dämpa mycket ljud omkring samt att de även ska kunna användas till studio-sammanhang och även lyssna på vanlig musik typ mp3:or. Prisklass runt 1000 kr Utifrån mina krav, tycker ni att grejorna jag valt uppfyller kraven eller rekommenderar nån nått annat?? MVH Mårten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 8 juni 2005 Dela Postat 8 juni 2005 Klaviaturerna har jag dålig koll på, så det överlåter jag åt någon annan... 😳 En sak som stör mig när det gäller UC33 och många andra billiga controllers, är avsaknad av motoriserade reglar och ändlösa encoder-rattar - och därför hade jag nog hellre tittat på någon av Behringers varianter... Hörlurarna är helt rätt. Det är inte många som dämpar lika bra som HD280 Pro. Deras 32dB dämpning är faktiskt bättre än vissa som påstås vara "extremt dämpade"... 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
puonti Postat 9 juni 2005 Dela Postat 9 juni 2005 Har ett M-Audio Keystation 49e som klaviatur och det fungerar bra även om jag ibland ångrar att jag inte köpte en variant med fler tangenter. Som Midi-kontroller använder jag Behringer BCR-2000 - den har ändlösa rattar och är relativt enkel att använda, den kostar dessutom mindre än UC-33e. Keystationen gav jag 900 spänn för och 1600 för BCR'en. Mina hörlurar är ett par Sennheiser PC150 som lämpar sig mer för gaming och dylikt men den duger gott till musik också, den gav jag 700 spänn för. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nano Postat 9 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 9 juni 2005 Har kollar in behringers utbud. Kan säga att man blev lite kär när man fick se BCR/BCF 2000 med de priserna 🙂 Kommer nog bli båda två. UC33 känns inte alls rolig mot dessa. Nu är hörlurarna och kontrollerna klara. Frågan är bara klaviatur. Lutar åt CME. Men ska man kanske satsa på ett 5 oktavs istället för ett 4 oktavs. Känner att jag knappt behöver ett 5 oktavs. Musiken jag vill syssla med är trance. Så det blir mycket att pilla med rattar istället. Men om man ändå ska införskaffa sig ett så kanske man ska slå till på ett 5 oktavs? Det kostar trots allt "bara" 300 kr till. Är CME ett schysst klaviatur eller ska man satsa på nått annat?? CME känns bättre än evolution iaf. MVH Mårten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 10 juni 2005 Dela Postat 10 juni 2005 (redigerat) själva klaviaturerna på CMEs midiklavar gillar jag. Skönaste midiklaven i alla fall. Rattarna har ett litet hack i mitten som gör att panorering lätt när man vill centrera, men annars är mer i vägen än gör nytta. Slidersarna är ganska långa, vilket jag upplever som bra, även om jag gärna hade haft bättre greppkänsla på dem, de är lite grunda. Sedan kräver de ju rätt rejält med utrymme jämfört med andra midiklavar med tanke på att de är lite djupare än andra. Redigerat 10 juni 2005 av Neko Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Keys Postat 10 juni 2005 Dela Postat 10 juni 2005 Av ren nyfikenhet måsta jag fråga vad du ska använda för ljudinterface/ljudkort!? Dator? 😉 Kan säga att koppla inte in behringer-controllersarna(konstigt och säkert felaktigt ord) i en USB-1 port....den tappar kontakten stup i ett då (fråga mig inte varför)...råkade göra den missen då jag tänkte att "det är ju bara MIDI-data som skall skyfflas, det kan ju inte kräva så mkt", men.....USB2 är det som gäller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nano Postat 13 juni 2005 Trådstartare Dela Postat 13 juni 2005 hej. jag kommer att använda mig av en P4 3.2Ghz, 2GB i ram 2 st 250GB sata diskar samt ett SB Audigy 2 ZS ljudkort, och ja, jag vet att det inte är det bästa men det får duga så länge. MVH Mårten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 13 juni 2005 Dela Postat 13 juni 2005 Kan säga att koppla inte in behringer-controllersarna(konstigt och säkert felaktigt ord) i en USB-1 port....den tappar kontakten stup i ett då (fråga mig inte varför)...råkade göra den missen då jag tänkte att "det är ju bara MIDI-data som skall skyfflas, det kan ju inte kräva så mkt", men.....USB2 är det som gäller. ?????? Kör BCF 2000 på USB 1.0 port ihop med Cubase SE 2.3 På Pentium 4 1,8 GHz och har aldrig förlorat kontakten. Kör i det simulerade Mackie modet. Supernöjd med kontrollen även om reglarna knorrar lite ibland. 😳 ROCK ON / Mr U Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.