Jump to content
Annons

Det här blir en  

11 röster

1. 1. Det här blir en

• 1. Bare skit. Rädda världen, ta bort den.
      0
    • 2. Nått enstaka ljud håller upp
      0
    • 3. Ganska ok, inget speciellt
      1
    • 4. Intressant fast ej fulländat
      2
    • 5. Helt enkelt underbart :-)
      3

Recommended Posts

Postat

* LÅTNAMN: Mekanisk regnskog

* ARTIST/GRUPP: Arete

* GENRE: Ljud/Ambient/Noise

* LÅTLÄNGD:6:34

* KOMPOSITÖR: Mattias Andersson

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 7.7Mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK:

Fick för mig att ladda upp den här, ett stycke jag bestämt mig för att kalla "Mekanisk regnskog" då den fick en fin organisk kvalité mitt i det väldigt hårda maskinella. Ett stycke mysko ljud/ambient/noise igen (lite i samma stil som "Ingen tystnad") fast mycket kortare och mer sammanhängande. Lite sköna ljud för er ljudfetischister iaf :-)

Nåväl, håll till godo.

Alla åsikter som vanligt uppskattade.

Annons
Postat

En väldig skön låt med fina ljud!!

Var ligger "Ingen tystnad" någonstans?

klickljuden vid 5:00 ute till höger är kanske lite för höga,

och skrapljuden vid ca. 3.27 med.

fast jag skulle nog inte ha tänkt på det om jag hade lyssnat utan tanke på att jag ska ge konstruktiv kritik 😛

Postat

sitter här och lyssnar på "ingen tystnad".

riktigt bra än så länge! (är vid ca.12min)

tyvärr gick det inte att ladda hem fredrikas låtar.

/boris

Postat

ingen tystnad är lite speciell, men skön på sitt eget sätt ;-)

Synd att du inte kunde lyssna på fredrikas låtar, PMa henne så kanske hon kan skicka över...

Lyssnade lite på grejorna på bo avenue, riktigt gött mos var det lilla jag hörde (sitter på modem) :-)

Postat

hallå, det där är bra skit liksom! nästan lite i stil som min tråd / låt "Absinth - Deep inside" fast din var mer ambient liksom! sköna grejjer, coola ljud, vilket program ?

Postat

Har missat den tråden skitz, ska lyssna så fort jag snurrat mig hem till nån kompis med bredband och cd-brännare :-)

Detta är kört genom cubase... alla ljud är en inspelad slinga (3-4 sekunder lång) bakgrundsbrus samt svagt pipande av min processorfläkt, kört genom ett antal effekter. De effekter som gett mest karaktär är refx thrasher2 samt destroyFX transverb och geometer. Jag körde ut ett antal (10-12) slingor av olika längd med olika effekter baserade på den korta loopen, sen arrangerade jag dom :-) Ett väldigt kul sätt att jobba på, speciellt att ta fram ljud som håller en känsla jag söker och sedan låta dom jobba mot/med varandra på olika sätt. Gillar verkligen passagerna runt 4:20 och 4:36 där "knorren" från grundljudet jobbas ihop med ett annat knasterljud och ger riktigt mystiska nästan påträngande effekter.

Postat

Ja! Det är det jag snackar om va, egen skit! Liksom vissa loops och beats som jag använde i min låt var typ mestadels jag som slog på eller skrek i micen, så moddar man om dom så det får en helt ny karaktär.. Mycket bra tycker jag

Postat

Att göra ljud är nog bland det roligaste som finns skitz :-)

Jag gillar verkligen att använda korta sekvenser "naturliga" ljud och masha ihop med diverser effekter/klippande, det ger en rå elektronisk känsla men ofta med ett visst slumpmässigt/naturligt element i ljuden. Du kanske har lust med ett samarbete över internet efter sommaren?

• 2 veckor senare...
Postat

Wow alltså...när jag såg att denna kommit upp gissa om jag tänkte på pianovirtuosen David Tudor som la pianot på hyllan (kan man det?hihi) och började göra elektronisk musik och ljudkonst. Hans Rainforest är jätterekommenderat av mig... objekt i stort rum med kontaktmikrofoner på och så kan man gå runt i rummet som på ett galleri och lyssna på ljuden i hans elektroniska ljudskog. Nåja...detta var ju lång innan jag föddes men jag har det på skiva iallafall!

...så nu fick jag chansen till Aretes regnskog. Efter supersuccén med Ingen Tystnad (MISSA INTE DEN!) var jag ju eld o lågor...Arete---your talent is special.

Postat (redigerat)

Oj men vad du är snäll!. nää den funkade inte för jag var tvungen att ta bort den när jag skulle dema min hemska maghrebi. Jag vet att admin gärna vill att låtar ska ligga kvar för framtiden men min hemsida är ju så liten. Dessutom låg Balkan Degeneration på Fredrik Montelius konto men nu har jag ju mitt eget konto så jag lägger upp den igen ett tag.

Kramar! 😉

Redigerat av Fredrika
Postat

@Ganesha Petter: Kul att du gillade :-D

Vladislav delay har jag aldrig hört, ska kollas upp :-)

@Fredrika: Jag misstänkte nästan att det skulle falla dig i smaken :-)

Om du vill ha lite mer webutrymme så kan jag ordna ett konto på min webserver, finns några gb ledig plats där. Fler borde få höra din musik :-D

Postat

Jaha ännu en sån där utflippad ljudkuliss från Arete. De brukar vara kul och denna är inget undantag. Det är däremot svårt att bedömma kvalitén mer objektivt kring sådan här musik. Det blir mer så för mig iallafall att jag försöker lyssna in en känsla och se om jag får ett sammanhang i den känslan.

Det finns oftast en nerv i det du gör som känns tilltalande. Blev förflyttad till regnskogen en stund där. Speciellt i de industriella traditionella regnskogsbakgrundsljuden. 🙂

Postat

Något objektivt bedömande är jag inte ute efter ägghuvvet, jag är mycket mer intresserad av om jag kan väcka någon känsla hos lyssnaren :-) Att göra "ljudkulisser" är något jag funnit väldigt roligt då man få jobba efter en bild/känsla och försöka skapa den i ljud, om någon mer tycker det är intressant blir jag nästan generad ;-)

Tack tack för alla goa kommentarer :-D

Postat (redigerat)
objekt i stort rum med kontaktmikrofoner på och så kan man gå runt i rummet som på ett galleri och lyssna på ljuden i hans elektroniska ljudskog. Nåja...detta var ju lång innan jag föddes men jag har det på skiva iallafall!

David Byrne från Talking Heads skall tydligen göra något liknande i stockholm. Besökarna skall kunna traktera lokalen som ett instrument.. fräckt och kanske värt ett besök.

Edit hittade en länk förresten

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9941300.asp

Förlåt att jag ot Arete

Redigerat av Egghuvud

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.