Jump to content
Annons

Recommended Posts

OhnoMan (oregistrerad)
Postat

Ibland när man spelar på synthen med en bank som är ganska stor så kan det bli så att ljudet repeterar sig, eller konstant låter om man t.ex. tryckt ner 5 tangenter samtidigt. Men då bråkar det i vissa program finnas en knapp som "dödar" allt ljud. Var finns den i cubase?

Annons
Postat

det finns en reset funktion som du hittar under MIDI (i SX2).

eller så går du in på KejCommands (File) och skapar din egen keycommand för denna funktion.

/boris

OhnoMan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej Boris!

Tack för hjälpen, jag hittade knappen, men, det hjälpte inte.

Det är mätaren brevid midispåret som hoppar upp och ner med ojämna mellanrum, dvs, den blåa mätaren till höger om midispåret. Vad beror det på? Det verkar som den får signal av något som jag inte trycker på..

Jag har testat att starta om cubase osv, men felet kvarstår, vad handlar det om? 😏

Redigerat av OhnoMan
Postat

använder du en midiklaviatur eller nåt annat som ligger på midi-in?

det är nog det som skickar midi-informationen. om du bara vill spela upp midi med cubase kan du ställa in "not connected" på midi ingången.

Ifall du använder en midiklaviatur eller synth som master, gå in på File - Preferences - Midi - Midi Filter, då kan du ställa in att du bara vill ta emot t.ex. Noter och Pitchbend.

Prova det, då ska det funka!

/Boris

OhnoMan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vill återigen tacka för ditt kvicka svar 😏

Tyvärr verkar det som om det inte var problemet.

Jag har en midisynth, and när Record eller monitor enable är i klickad så hoppar mätaren, men i den stund ingen av dem är det så slutar den.

Provade att filtrera allt förutom Noter och pitchbend, men det var tydligen inte det heller. Finns det något mer man kan testa för att fixa problemet?

Tack så hemskt mycket för hjälpen hittills,

Mvh

PS. Provade att stänga av synthen och restarta Cubase, då hoppade inte mätaren längre, alls. Dock, så fort man sätter igång den igen och restartar så är det exakt samma sak.

Redigerat av OhnoMan
Postat

det verkar ju var synthen som skickar konstig information.

har du filtrerad på record? (det finns ju möjligheten att filtrerar bara midi-thru, och det hjälper ju inte i det här fallet)

testa ställa in midikanal också i filtern. kanske står det nåt om den funktionen i cubase hjälpen (som jag alltid kan rekommenderar)

eller så kollar du synthens inställningar,

kanske skickar den sync information eller nåt sånt.

hoppas du hittar en lösning,

eller så vet nån annan här nåt intressant.

jag ska iaf logga ut mig nu.

ha en bra kväll

/boris

OhnoMan (oregistrerad)
Postat

Jag kopplar min synth via USB'n i dator. Det finns en möjlighet att koppla min synth direkt till Ljudkortet, men jag har en en sådan sladd. Kan det vara det som är problemet?

Mvh,

Postat

det verkar som jag inte kan hjälpa dig nåt mer. det är svårt om man inte har grejorna framför sig, det kanske är bara en liten détalj som du har missat.

lycka till iaf!

/boris

OhnoMan (oregistrerad)
Postat

Tack allafall.

Det är verkligen märkligt. Har kollat igenom en PDF men det står inget om detta.

Trycker man ner tangenten så låter den konstant. Och reset funktionen fungerar inte. Klickar man på monitor så slutar det dock. Men så fort man trycker ner en tangent igen blir det exakt samma sak. Det börjar bli otroligt jobbigt att inte se vad felet är.. Har ingen aning längre vad man ska göra åt saken. Om någon tror sig veta, så svara hemskt gärna 😉!!!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.