Jump to content
Annons

Göra proggade trummor bättre?


Bone

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja har postat två låtar i demoforumet och fått ganska hård kritik på mina trummor. Skulle vilja veta hur ni gör för att få mer liv i trummorna. Får dem mer autentiska?

Själv så försöker jag programmera dem lite, väldigt lite alltså, otajt och tänka på dynamiken dvs att hi hat eller ride oftast är starkare på 1 och 3 :an osv. Vad har ni för tips. Speciellt på dynanamik biten. Behöver man lägga kompressor eller expander på exempelvis DFH? Eller är det overkill?

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kritiken är nog mest för att trummorna LÅTER Programerade.

En kompressor och Expander kan inte fult ut hjälpa mot det.

Det är bara att öva mera , programmera bättre.

Det är näst intill omöjligt att göra realistiska trummor med enbart

Ljud samplingar.

Men visst går det fast man för jobbar och pilla mera.

Ett tips är att Bussa trummorna till olika bussar där du

lägger olika effekter för att simulera Överhäng , Närmickat osv.

DFH har ju båda ljuden mickade så det går och få bra kombinationer av dom MEN

programerade trummor är trots allt programerade trummor.

För att snabbt få ner ideer funkar dom men jag skulle nog inte lägga det på en

färdig produktion.

Kaggen & Virveln är sällan boven utan det är Hi-hats och Cymbaler/Ride som gör

själva tempot och att pilla på dom ett par dar extra brukar löna sig.

Allteftersom så vet man ungefär hur man bör göra och programeringen går betydligt mycket fortare.

I logic finns en funktion som heter HUMANIZE , den funkar bra för att ta bort det statiska robotliknande groovet.Leta efter nåt sånt i det programm du använder .

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på 'Circus Hell' och 'Bastard' så tycker de största problemen är dynamik och EQ.

Använder du en eller flera samples per trumma? Jag tycker det låter som ett och samma virvelslag hela tiden. Dynamik behöver inte vara så enkelt som att variera velocity. Det är oftast mer effektivt att skifta mellan olika samples. Använder du t ex DFH så finns det ju många anslag per virvel. Använd tre-fyra olika och veariera mellan. Låt inte två närliggande slag vara samma sample. Då låter oftast trummaskin.

Sedan tycker jag generellt att trumsoundet är diskantigt. Framförallt virveln saknar tryck i botten. Men även bastrumman blir ett problem. När man har så mycket klick avslöjas det lätt att man bara använder ett fåtal samples. Plus att klickig bastrumma, enligt mig, kräver ett svar i rummet. Vilket leder till nästa punkt...

Det är tacksamt att arbeta med ambiensmickar (finns i DFH) för att foga ihop de separata trummorna till en helhet. Vill man simulera "riktiga" trumor bör man jobba med ambiens och/eller läckage. När man mixar live-inspelade trummor är det ofta i överhäng eller ambiensmickarna man hittar det övergripande soundet för trumsetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de bra tipsen ska prova det ni skriver och se om det blir bättre till nästa demo.

Okej ska prova både ambience trummor och eq. Men hur gör jag då nu när jag bara kör med DFH 1 i sx2. Ska jag öppna ett till battery och köra ambience trummsettet där?

Jag bussar ut trummorna nu när jag har bättre inspelningsprogamm. Vilka effekter för att simulera mickningar, några tips där?

Jag körde trummorna på de två låtarna med olika samplingar men jag kanske tog samplingar som var för nära varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att programera trummor är en färdighet som tar tid att lära sig.

När jag började trodde jag att jag hade full koll på hur trummorna skulle spela. Man har ju lyssnat på musik med trummor i många många år. Men det blev aldrig så bra som jag hade föreställt mig. Jag var tvungen att lära mig att lyssna på trummorna i musiken. Verkligen lyssna på vad trummisen spelade. Speciellt alla dessa små detaljer som gör att det svänger. Ta t.ex ghost-slag. Det var ingenting jag hade lagt märke till innan.

För att programera trummor bra så måste man bli lite av en trummis. Jag ser mig själv lite som trummis när jag programmerar. Mina händer och fötter kan inte spela trummor, men mitt huvud kan det.

Lite flummiga tips kanske, men det viktigaste är verkligen att lyssna på trummisar och låta dig inspireras. Det som är bra med att ge sig in i trummprogrameringsvärlden är att man lär sig uppskatta duktiga trummisar och man öppnar upp ytterligare en aspekt av musiken att lyssna på.

Lycka till! 😏 (jag funderar på att slänga upp en låt eller två här, som jag gjort med mitt nu mer eller mindre hårdrocksband. Du kanske kan sno lite ideer från trummprogrameringen där)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej ska prova både ambience trummor och eq. Men hur gör jag då nu när jag bara kör med DFH 1 i sx2. Ska jag öppna ett till battery och köra ambience trummsettet där? [...] Vilka effekter för att simulera mickningar, några tips där?

I battery går det att länka flera celler till varandra, så att när en spelar så spelar alla. På så sätt kan du länka celler med ambiensljud till celler med närmickade trummor.

Om du kör DFH så är samplingarna redan processade för att låta som ett uppmickat trumset. Använd ytterligare EQ, kompressor och reverb för att få trummorna att passa in i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I Battery 2 har man dessutom en funktion som heter round robin.

Funktionen går ut på att man länkar flera celler som vid varje note on spelar upp innehållet i en cell och sedan hoppar till nästa cell spelar upp innehållet, hoppar till nästa o.s.v..

lägger du då trumljud som låter snarlika kan du få ganska bra realism om det är det du är ute efter.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Logics rockkit till trummorna och popkit till cymbalerna. Sen använder jag humanize för att få lite mer känsla i det och till sist så simulerar jag en ambiensmic. Det gör jag genom att tappa signalen från hela setet till en bus där jag lägger ett rumsreverb, eq:ar väldigt aggressivt och lägger lite overdrive. Detta gör att trumljudet låter mer levande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

joachime eller nån annan som vet.

Hur gör jag för att länka flera celler i battery till varandra? Kollade manualen men hittade inte, kan vara för att jag är bäng 🙂 .

Men jag vill ha ambience ljuden på också.

Jag har närmickarna i DFH ut på 11 kanaler. 1 stereospår och 9 mono.

1-2 Överhäng

3 Kagge

4 virvel

5-9 pukor 1- 5

10 hi hat

11 ride

Går Ambiece ljuden in på dessa kanaler också och hur gör jag för att ändra nivåerna på roommick cellerna när de är länkade til närmicks cellerna?

Tack på förhand

Bone

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Trumprogrammering kräver tålamod och mycket övande. En dosa fantasi till det skadar heller aldrig. 🙂

Jag brukar lyssna på trummisar och helt enkelt försöka kopiera vad de gör. Ett bra sätt att lära sig hur trum-kartan ska se ut för olika slags fill och komp. Det blir ändå aldrig exakt så som den riktige trummisen spelar eftersom jag tenderar att sätta min egen prägel på fillsen och kompen under tiden som jag programmerar in dem. 🙂

Jag brukar köra med 5 trumkanaler. 1 kick, 1 snare, 1 toms, 1 hihats och 1 crashes.

Kompressor, reverb och pitch av trummorna är de effekter jag brukar använda mig av. Jag brukar pitcha upp virveln och pitcha ner pukorna.

.....det blir fetare ljud då. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu kör jag så att jag har två midikanaler med trummor som sänder till olika batterys ett närmickat och ett med rumsmickar.

Men, tycker ni att man ska lägga reverb, kompresion och sånt på rumsmickarna eller blir det tårta på tårta? ska man bara eq:a de på samma sätt som närmickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Se till att du har minst två olika hårda anslag på varje typ av hihatslag t.ex open hihat.

Om du inte har samples med olika anslag kan du kopiera sampeln och dra bort lite attack.

Jag är ingen trummis men jag brukar köra varannat hihatslag med mindre attack. och sen höjer jag volymen på hihatslagen som kommer på virveln så att det blir : paam-pam-paaaam-pam-paam-pam-paaam-pam.

Sen om jag ska göra ett puk fill typ tacka-tacka-tacka från vänster till höger så stämmer jag ner ett slag om det kommer två slag efter varann på samma puka. Alltså stämma ner det andra slaget i ett tacka- (jag försöker beskriva hur det låter alltså).

Men generellt göra olika mycket volym hela tiden, förskjuter i tid så att det blir lite otajt och ändra i pitch.

Have fun

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att gasa ut hela paketet till en bus med reverb! Ta nåt snyggt konvolations reverb eller dylikt och ta fullt på "wet" eller motsvarande så att du bara har kvar rumsklangen, dvs. reverbet! Sen tappar du så mkt du vill till bussen från de olika kanalerna! På så sätt simulerar du ett rum och kan få det lite mer levande! Men använd det sparsamt, prova att lägga det lågt i mixen och känn efter!

yeah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu kör jag ju två batterys ett med rumsmickar och ett närmickat. Har delat upp båda på 9 mono och ett stereospår kanaler var överhäng, kagge, virlvel, 5 pukor hi-hat och ride Sen har jag classic reverb, tror jag, som sendeffekt och varierar mixen beroende på kanal. Rätt lite på kagge virvel och lite mer på pukor. Jag använder reverbet bara på närmickarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.