Jump to content
Annons

Om ni skulle flytta utomlands


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Av hälsoskäl kanske jag måste flytta utomlands, mindre eller större delen av året, alternativt året om. Vilket land ska man flytta till blir då frågan. Och hur håller man igång aktiviteter som arbete, socialt liv/familj, intressen på annan ort?!

Svårt är det onekligen att hitta en arbetsgivare som varje år vet att en arbetstagare ska tillbringa 3-4 månader i värmen under vintern. Och vilket yrke kan man ha under de premisserna? Själv är jag djupt och brett utbildad i ekonomi.

Vilket land skulle ni vilja?

Själv funderar jag över Sardinien, Malta, Portugal, Franska rivieran.

🙂

kabeln är ute/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har siktet inställt på Frankrike. Och kosan styrs mot Paris. Men om du vill ha lite reumatismkurering eller vad det nu kan vara.. Så är det kanske inte grejen.. 🙂

Men kila nånstans där de snackar franska, grymt slappt språk iaf! 😄 Å Malta, de blev ju utklassade i fotboll, dit kan man ju inte åka? 😛 Nä, det skulle ju renutav vara riktigt pinsamt. Ja.

Ekonomi? Hitta nått najs jobb i Eu?Nått konsultjobb där du är stationerad utomlands, det måste finnas massor av alternativ bara man letar och är lite streetsmart antar jag.. Entreprenör? Haha. Klockan är för mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Njaee...inte reumatism. Det är tobaksrök, avgaser, kall och fuktig väderlek som mina luftrör inte alls tål... 🙂

Tack för förslagen om jobb. Idealet i mitt fall vore nog södra landsbygden i Frankrike och att leva på mitt författande.

Frisören föreslog annars Dubai, de ska visst ha hutlösa löner och brist på ekonomer. Varmt och torrt och syndigt att röka.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Njaee...inte reumatism. Det är tobaksrök, avgaser, kall och fuktig väderlek som mina luftrör inte alls tål... 🙂

Tack för förslagen om jobb. Idealet i mitt fall vore nog södra landsbygden i Frankrike och att leva på mitt författande.

Frisören föreslog annars Dubai, de ska visst ha hutlösa löner och brist på ekonomer. Varmt och torrt och syndigt att röka.

🙂

:musik

En polare bodde i Dubai under 2 år, och enligt honom så var det i stort sett bara vänner, familj och svensk mat han saknade.....

Han tyckte iofs att det var lite klurigt att hitta vettigt umgänge, men man får väl lägga manken till helt enkelt.

Riktigt fräsht skall det vara där nere iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag nog satsa på Spanien. Har bott där i 9 månader när jag var ung (sorry - yngre), och det är skönt, slappt och vänligt.

Hellre Spanska än Franska....

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag läste rätt nyligen en prisjämförelse i en tidning mellan olika länders levnadskostnader. Turkiet var ett av de billigare länderna tydligen. En kompis föreslog annars Thailand om man vill komma billigt undan.

Turkiet blir det dock inte : jag gillar inte deras attityd att slänga sina spädbarn på motorvägen och köra över dem i 120 knyck. Skulle aldrig ens turista där.

Thailand är inte heller att tänka på : det har gått så långt att turistinformationen ger info om var småbarn kan sättas på. Det säger väl allt!

Portugal lär annars vara trevligt och bland de billigare ställena i Europa. En brud jag känner tyckte dock att språket deras var det fulaste i världen. Men jag har aldrig hört hur det låter.

Jag lutar åt Frankrike för kortare eller längre perioder. Men det bästa är väl att provsemestra på ett par tre olika ställen först, för att veta vad som känns bäst.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska flytta utomlands så ska man ju självklart flytta till Sydafrika, alternativt Botswana. Jag kan verkligen inte tänka mig att det skulle finnas några nackdelar med att bo där. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen nämner Italien? Jag blir upprörd!

Grymt trevligt land, trevligt folk, och maten går inte av för hackor!

Dessutom hörde jag att de sökte ekonomer på ekobrottsmyndigheten... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jodå...Italien var det första jag sa, i form av Sardinien. Måste man väl köpa en Cagliari-tröja då kan jag tänka...och glömma Juve. Har aldrig varit i Italien ännu heller.

USA? Ja, där finns ju både Gibson och en del släktingar faktiskt i Santa Barbara.

Aldrig varit där heller.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag skulle dra mig längre än Europa och det finns inget land i världen som kan matcha Nya Zealand. Socialt sett funkar det som sverige och Kiwis är de trevligaste människorna jag stött på. Om man tar de vackraste ställerna som finns i världen och smäller det på samma lilla plätt så har du NZ. Fjordar, vita palmklädda surfstränder, mjuka gröna hedar och spännande vulkaner och bergsmassiv, allt finns där. För mig som äventyrsfanatiker så är det ju dessutom guldlandet nr. 1!

obsavera att jag inte säger detta för att jag är nån "Sagan om Ringen fanatiker" då det var den tråkigaste filmen jag nånsin sett. Fast jag har varit uppe på toppen av Mt. Doom.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Al-Qahirah(Kairo) utan tvekan. 😠 Dock är den staden rätt så hälsovådlig så den är väl inget alternativ för trådstartaren! Men lycka till i din jakt på bättre boende, Musik! 🥰

Redigerat av nkai
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Spanien går bort, schysst väder, okej käk, läcker jotta, men även om jag själv är bohem får jag skägg av deras mañana-attityd...

England vore ju schysst eftersom man e musik-freak, även om man hellre skulle bott i London under 70-talet, men å andra sidan ska man byta bort Sverige så skulle det kännas som ett nerköp med hög arbetslöshet, sunkigt krubb, minst lika hämmade neurotiska människor som här och fjollig accent.

Dubai? Fan heller, behöver mina bira och singel malt!

Frankrike? Gadämnit, iallafall Parisarna har jag aldrig kommit överens med och hela Frankrike känns som när man sprayar deodorant på en genomsvettig gammal strumpa.

Italien - överreagerande slashasar som viftar med händerna och tjatar, tjatar, tjatar, tjatar!!!

USA skulle jag trivas i, helt klart. Gärna New England - Vermont typ, lite svensk natur och klimat, strejtforward-talking människor, läskiga Stephen King-hus, storstadsjeepar och stora köttbitar. Finns ju en hel del nackdelar oxå som man inte behöver heta Michael Moore för att haja i o för sig.... 😠

Nya Zeeland låter onekligen intressant, har varit lite nyfiken på det tidigare....!

Inte det minsta fördomsfullt inlägg va?! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Lets face it:

tyskar är kända som dumma och många, italien är kända för sitt spontana levnadsätt och temprament. Frankrike är iof sjysst men fattigt och skolbarnen röker marujana i skolbussen, österrikare är ganska softa och trevliga men lite insnöade. England är överdrivet folkbebott och är ett land där det händer mycket (obs sunkigt). Portugal är tydligen otroligt fattigt...

En annan grejj när man flyttar utomlands.... tänk på innan:

-kolla upp var/när/hur uppehållstillstånd och arbetstillstånd funkar.

Det brukar inte bara ges ut i vissa andra länder hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frankrike är iof sjysst men fattigt och skolbarnen röker marujana i skolbussen

Och? Fattigt? Alltså, du kommer va en rik snobb från det välbärgade Sverige. Utan att behöva lyfta ett finger. Tänk så skönt. Och om barnen röker marijuana på skolbussen.. Det är väl bra att de röker där det finns vuxna omkring dem, om de nu måste röka överhuvudtaget. Personligen har jag ju alltid föredragit att injicera.. det stör inte omgivningen lika mkt.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ön Madeira skall ha ett behagligt klimat. Klimatet skall vara det jämnaste på denna sida ekvatorn. Sen ska ön vara otroligt vacker och frodig. Det kan kanske bero på något slags nederbörd och denna skulle kanske, i sin tur, ställa till det för Dig. Kan vara värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade valt Thailand, eftersom det är ett härligt klimat där - och en otroligt vänlig och trevlig befolkning.

Hade varit lite jobbigt att flytta med sig studion, bara... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...