Jump to content
Annons

Tracktion2, Bra/Dåligt?!


Propaganda

Recommended Posts

Hej Allihopa!

Jag är i färd med att uppgradera datorn och var påväg att lämna PC för Mac, och uppgradera logic, men har i sista stund ändrat mig och fortsätter med PC. Mitt favoritprogram att snickra låtar i är Reason på grund av gränssnittet, att det är så användarvänligt och snabbjobbat, men det saknar ju en del viktiga funktioner som att t-ex kunna spela in, multitrack och möjlighet att använda 3e parts pluggar. Jag letar alltså efter en komplett sequenser (ex Logic) till PC, som har ett användargränssnitt som liknar Reasons.

Jag blev tipsad att skaffa Tracktion2, ett program som jag faktiskt inte hört talas om. Jag har kollat in det nu och det verkar vara vad jag söker.

Så till frågorna:

1. Jag vill ha en snabbjobbad proffssequenser och kommer göra professionella inspelningar. Duger Tracktion2 till det?

2. Vad talar för/emot Tracktion2?

Jättetacksam för svar! / Olof Gudmundson 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte testat Tracktion 2, däremot den förra versionen. Ur mitt perspektiv vazr det enda negativa att programmet inte ser ut som de etablerade. Det tar alltså ett tag att hitta arbetsflödet. Men du har ju själv testat programmet, så det kom kanske inte som någon överraskning. Jag har prövat att köra VST-pluggar och det funkade som förväntat. Under den korta tid jag kört programmet har det aldrig strulat (hängt sig eller så). Det vore iofs grymt om sequenserprogram (det gäller alla tillverkare) kunde ha en smidig importfunktion så att man kunde öppna upp projekt gjorde med andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara skummat över programmet hastigt. Meningen är att inlärningströskeln skall vara låg. Det dyker upp små popupfönster som förklarar funktionen när man t.ex. sätter markören på en knapp. Denna funktion kan man sen stänga av när man lärt sig programmet. Att slippa läsa manual är ju lysande, kan docj inte berätta om det verligen funkar så i verkligheten. Det har dykt upp en hel del nyheter i 2:an och en av grejerna var att man kunde importera ett projeckt från Mackie SDR-bandare som jag innehar ett ex av.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Tracktion ganska länge och gillar skarpt. Kan bara jämföra med Cubasis, men jag tycker T är väldigt lättjobbat när man vant sig.

T2 är ingen stor uppgradering men det finns en hel del bra nya finesser.

Kostar lagom också... tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Var kan man förresten köpa Tracktion2 ?

Det går ju inte genom Mackies hemsida, och jag har heller inte hittat

det via nån svensk online-musikshop.

Eller är det Thomann.de som gäller?

/O

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om du fattat ditt beslut än. Det var ett tag sen du skrev din fråga.

Hur som helst.

1. Det beror helt på vad du ska göra. Det är den mest lättjobbade sequensern jag har stött på. Och den har en hel del avancerade funktioner, men inte lika många som de större programmen (tack och lov). Den duger absolut för proffsiga produktioner förutsatt att du inte kräver stora editeringsmöjligheter.

2. Just nu skulle jag nog hellre rekommendera Tracktion 1, för 2an har några riktigt irriterande buggar (som förhoppningsvis är fixade snart visserligen). Men tvåan har grymt lättjobbade submixar, och en mixmotor som är den bästa jag har hört, dessutom bättre midi-editering. Det som talar emot är väl att man betalar för en massa plugins som man kanske inte har nyttan av. Hade hoppats att de skulle ha en billig nedladdningsbar version precis som med ettan. Men det lär väl dröja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var kan man förresten köpa Tracktion2 ?

Det går ju inte genom Mackies hemsida, och jag har heller inte hittat

det via nån svensk online-musikshop.

Eller är det Thomann.de som gäller?

Det verkar inte bättre. Jag uppgraderade ju genom deras website, så den går att köpa där förutsatt att man har ettan 😳

EDIT: Luthman ska tydligen ta in det till sverige. Men jag hittar inte det bland produkterna. Kan ju maila och fråga?

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

-rainydays!

Vilka buggar har du stött på i 2:an ?

Funderar på att slå till på ett Mackie Spike interface, eftersom jag även behöver ett nytt ljudkort och då får man ju Tracktion 1 på köpet...

kostar c:a 2300:- på musicstorekoeln.de

(Jag hade faktiskt gratisversionen av 1:an tidigare men efter en HD krasch så försvann keyfile filen.) 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när man fryser spår så blir det en massa brus i dem, och ibland får den inte med alla automation-grejer när man mixar ner projektet. Det är ju visserligen inga allvarliga buggar, men nog så irriterande. Men förhoppningsvis kommer det väl en fix snart som sagt.

Du kan logga in på deras sida och hämta hem en ny nyckel till tracktion 1 om du vill. Däremot så kan du inte uppgradera till 2an om du har gratisversionen. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant hörni. Jobbat en hel del med Sonar tidigare men trots löften om motsatsen funkar det inte bra med VSTi. Känner ni till några problem med VST-instrument? Funderar starkt på EWQLSO Silver Edition som inte funkar med Sonar i vare sig VST eller DX tydligen. Finns det obegränsat med "ångra" i Tracktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon!

Laddade ner en ny keyfile efter att ha ändrat "machine number"

Nu funkar det igen! Tackar rainydays!

Finns det obegränsat med "ångra" i Tracktion?

i Tracktion går det att ställa hur många ångra steg man vill ha, (för att spara minne) upp till 200 steg undo i T1, det borde räcka ett tag iallafall.

Man kan även göra en "revert to save mode" vilket tar fram den senast sparade projektet men tar bort alla nya editeringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ni till några problem med VST-instrument?

Nej ,alla mina Vsti/vst och dx/dxi effekter och syntar funkar felfritt i Tracktion

För övrigt är det väldigt enkelt att hantera alla pluggar i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Tracktion 1 och det är utan tvekan det smidigaste program jag någonsin stött på...

Väntar med att uppgradera till T2 tills jag vet att det fungerar stabilt.

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Ndesh (oregistrerad)

Jag provade det för några dagar sen men gav upp när jag inte fick USB-midin att funka, någon som råkat ut för någon liknande bugg eller kräver programmet helt enkelt ett vanlig midi-interface?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en Tracktion-burk med ett M-Audio Radium 49 stående i replokalen som vi använder som VST-host och det funkar perfekt.

Det är möjligt att du måste lägga till den i inställningarna för in/ut-enheter i Tracktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en Novation Re-Mote 25 (keyboard/midicontroller)

som endast är inkopplad via USB, allt funkar.

Kolla på settings menyn vilka midi devices som är aktiverade för

input och output.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
h.we (oregistrerad)

Nu blev man ju ännu mer sugen på Tracktion 2.

Drog nyss hem demot och det ser riktigt lovande ut.

Vet någon vilka externa ljudkort som är passande till min MacMini?

Den ständiga frågan USB eller FireWire?

Redigerat av h.we
Link to comment
Dela på andra sajter

På den ständiga frågan USB/FW så har jag av de som vet bättre blivit dresserad att svara Fajawajah! Överföringshastigheten skall vara bättre och framförallt skall standarden belasta datorn mindre. Om jag har förstått rätt så är USB1 sämst, USB2 och Firewire 400 ungefär likvärdiga medans Firewire 800 är kung just nu. Någon som vill protestera?

Så till en egen skamlös förfrågan: Kan man köpa det i Sverige snart?

Jag har testat demot, och tycker mycket om det. Så mycket att jag vill betala för det. Det verkar dock vara lättare sagt än gjort, och musikaffärerna jag pratat med säger mest "njaaaa.... vet inte riktigt hur jag skall göra då....det verkar inte finnas än, men jag ser det här.... ".

Skamlös förfrågan två: Är det fullversion av RMIV? Om inte - kan man uppgradera?

Min recension av demot är: Godis! Det verkar inte vara någon tvekan om att man kan få proffsiga resultat. Snabbt går det också trots att jag är van vid Cubase (och Cubasis) VST. Många snygga småfunktioner. Det största problemet med att ha det som proffsprogram är nog inte funktionerna utan att man får så försvinnande få kollegor. Det vore nog bättre att köpa "Pro Tool M-powered" om man vill kunna hyra in sig i en stor-studio och göra klart sina produktioner. Själv struntar jag nog i det... om jag bara lyckas köpa Tracktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...