Jump to content
Annons

10 röster

1. 1. Ny låt av Hammagrella

• Gör klar
      10
    • Lägg ner
      0

Recommended Posts

Postat

# LÅTNAMN: Cowboy av igår

# ARTIST/GRUPP: Hammagrella

# GENRE: Avundsjuk pop

# LÅTLÄNGD: 2:45

# KOMPOSITÖR & PRODUCENT: Hammagrella

# INSPELNINGSÅR: 2005

# FORMAT: mp3

# STORLEK: 3,7 meg typ

# STATUS: En första skiss

# LÄNK:

Länge sen man hällde ur sig något. Här är iallafall en pinfärsk bagatell som jag gjorde ikväll - äntligen lite inspiration!

Har lagt slasksång och körer som hastigast, first cut, så det kan vara lite svajigt och slarvigt på sina håll, men vill testa låten först innan jag lägger för mycket krut. Vad tror ni, är det nåt att göra klart?

Ville göra en låt med dom klassiska A - Amaj7 - A7 ackorden. Texten? Ja? Eh, handlar om kåbåjs-skådisar. Doftar lite retlighet och avundsjuka på en gång. 🙂

COWBOY AV IGÅR

Kl 10 och TVn står på, bryr mig inte om vad som går

En kväll som denna kan man se precis vad som helst

Där i rutan en stöddig man, en sån där som armbågar sig fram

En riktig sprätt med rakad polisong

Det är därför som jag sjunger denna sång

Moviestar med ett pokerface, stjärnstoft på kavajen, en touch av Happy Days

Han ser ut som Roger Moore

Cowboy av igår

Kaffet kokar och blir för varmt, ingen bryr sig om min fil kand

När jag gick i skolan var du på matiné

Vad ska du göra när du blir stor, spela poker och fösa kor

Man kan ju inte leva på kredit

Det är därför som jag sjunger denna bit

Moviestar med stenhårt fejs, en häst som heter Silver - och en touch av Happy Days

Han har tufft och farligt hår

Cowboy av igår

Moviestar säkert miljonär, nyborstade tänder, går som Fred Astair

En puffra vid sitt lår

Cowboy av igår

Annons
Postat

Gillar detta! Medryckande melodi, snygga stämmor, snyggt slut. Inget som sticker ut direkt men varför måste man ha det?

Postat
Moviestar med stenhårt fejs, en häst som heter Silver - och en touch av Happy Days

Han har tufft och farligt hår

Cowboy av igår

Moviestar säkert miljonär, nyborstade tänder, går som Fred Astair

En puffra vid sitt lår

Cowboy av igår

Med liners som dessa kan det inte misslyckas, Hamma.

Har inte möjlighet att lyssna just nu men det ser lovande ut redan på pappret 🙂

Postat

Härligt och se att original-hamma är på väg tillbaka! 😆

De två första takterna på refrängen lät nästan som original-Moviestar-låten... 😉

Det enda jag hakade upp mig på var att leadsång och stämman emellan åt gick väldigt "individuellt".. men det kanske är meningen?

Kul att höra och läsa ivfsh! Gör klar! 😄

...och välkommen tillbaka! 😏

Postat

ja, det låter hammagrella men det här är nog mer hit-betonat, kommersiellt och lättlyssnat än något tidigare tror jag.

sånt här får alltid tummen upp.

Postat

haru.. jag tyckte trummorna var förfärliga och basen låter som nån super subbas modul. Det var minus, nu kommer plus. Mysig ackordföljd och lite laidback artikulering (Motsats e peter jöback. (alltså en komplimang, de han låter som går inte översätta i text, men det låter sämst. ex "EN HIEÖULTH NIYYYY VÄÄÄÄAAAAARD" från duvemåla grejen) )

Kör på bongotrummor å akustisk bas tycker jag. Ere här för ärligt?

Postat

(e)qualitymusic, dedacia, Itzhak - tack! kul att ni diggar!

Demonen - ha, säg inte det! Vissa låtar är bättre olyssnade 😏

Hacke - "Moviestar" visst - det var absolut inte meningen 😉 !! Sångens synk, ja du har rätt, ska fixa till det i tagning två....

Maximilian - var ärlig för fan, det är det som hjälper en. Sunkig bas och trumma säger du, hmm. Har inte bättre i min begränsade sw-arsenal. Får kolla på nåt alternativ.

Tack ni som lyssnat!!

Postat

😠 Hammagrella, äntligen en ny hit från dig.

Utveckla den här, så har jag en låt av dig att förgylla även denna sommarn med. Förra året blev det Sommarlov med Ramona, Bara en boll & Akvariet mfl, som spelades mest hela tiden, men nu behövs det nåt nytt, o så kommer den här 🥰 Tajming

Kör vidare

.Viktor

Postat

Äntligen!

Har varit lite orolig över tystnaden som sagt....

Skulle vilja ta bort dubbningen som ligger en oktav över i första versen så att det blir mera "wow" när refräng och stämmor kommer, sen kan den få ligga kvar. Sen tycker jag nog att hacke har en point i att dubbningen gärna kan vara lite tajtare, men invändningarna är marginella när man lyssnar på orginella Hammagrella...

Typiskt Hammasound. Härlig melodi och schysst text, som vanligt.

Tycker också att du tagit dig rejält i produktion och inspelningsteknik, det som kan vara så tråkigt men ack så underbart!

/r

Postat

Att välja den ackordsföljden blir lite av Nilson's slagdänga från Midnight cowboy

men absolut det funkar...gillar osync:et mellan oktavstämmorna och gillar din röst öht...good....när blir nästa slakt på hjältar från -70??? :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.