Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Funderar på att byta ut mitt stora mixerbord mot en DAW-control samt preamps i stället. Just nu sittar jag på följande rigg.

Soundtracs CP6800 Splitbord 32-24-12

Mackie SDR 24ch HD-bandare.

DIGIRACK 002 med Protools LE

+diverse tingeltangel i racken...

på de senaste produktionerna har jag bandat via bordet ner på Mackie SDR. sen tankat över till Protools och mixat det där. Jag är ju en hårdvarusnubbe och gillar inte att pilla på musen för mkt (obs skall inte tolkas fel!!) så nån slags DAW-kontroll. är ju önskvärt. Att ha kvar bordet då känns lite onödigt då man bara har det som preamp samt talkback. Dessutom är det ju stort och man hade kunnat göra en bättre och rymligare mixplats utan mixerborde.

se här ser du ut nu... eller nästan i all fall. Har byggt om något sen dess.

kontrollrum.jpg

istället för mixerbordet skulle man då ha en bordyta med DAW-control, nedsänkta plattskärmar (2st) och annat man vill komma åt. Vi racken till höger kunde man ha klaviatur istället osv.

Andra tekniker som utnyttjar studio gör det främst för mitt akustiska rum och mixar sen sin produktioner i deras egna studios.

Vad säger ni skall jag göra mig av med analogbordet??.... och vad finns det för bra alternativ som DAW-control. Totalt skulle jag kunna lägga ut ca 30-40 papp men då vill jag ju även ha lite bra preamps, kompressorer o dylikt.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Annons
Postat

För 30-40k får du en eller två kanaler bra preamps med eq eller 4-8 kanaler bra preamps utan eq eller 2-4 kanaler bra kompression. För 30-40k får du INTE bra preamps OCH kompressorer OCH en schysst DAW-control.

Tips 1: Lägg minst pengar på en DAW-control, helst inga alls. Bruksvärdet är begränsat och andrahandsvärdet obefintligt. Senaste nytt idag - båtankare nästa sommar.

Tips 2: Lägg allt krut på bra mickpreamps. Välj enbart bland det bästa som finns och kosta på det lite mer än plånboken tillåter eller vänta tills du har råd. Dessa har du glädje av i 30 år och dina inspelningar kommer att tacka dig varje gång. Att köpa "mellanklass tillsvidare" blir dyrast i slutändan. Skillnaden på bra preamps och mellanligans preamps är skitstor. Skillnaden på billiga skräp-preamps och mellanligan är knappt hörbar. Samma gäller kompressorer. Get the point ?

Tips 3: Skaffa bra AD-omvandling. Du kommer förstå vad jag menar när du gjort det.

Tips 4: Behåll bordet och skaffa även bra DA-omvandling. Bordets bruksvärde är otroligt mycket högre än det du får för det vid en försäljning.

Tips 5: Köp bara bra prylar, kosta vad det vill. Man sparar på det i slutänden.

Postat

Jag tycker det låter som att du knappt använder bordet. Kan du får det sålt för 30-40 tusen kanske det ändå är idé att sälja det. Du lär inte få ut mer för det om ett par år.

Nästa problem är vad du ska investera i istället. Håller med gainreduction vad det gäller DAW-kontrollbord, det verkar inte finnas några självklara alternativ. Och om man tänker på vad det skulle kosta att ersätta alla dessa preamps som sitter i bordet (om du nu behöver 32 stycken) så kommer det i princip motsvara vad du kan få ut för bordet.

Så i slutändan kanske jag lutar åt samma slutsats som gainreduction trots allt. Endera sälja bordet, lägga till ytterligare medel och investera i ett gäng ordentliga preamps, eller behåll bordet och gradvis utöka med externa preamps tills att bordet en dag är överflödigt. I båda fallen skulle jag avvakta med ett DAW-kontrollbord.

Postat

Nej jag behöver inte 32 preamps.... Så länge jag kör med DIGIracken så är behovet max 12kanaler. Jag kommer sälja Mackie SDR-en oxo. Har sen faktiskt en ofullständig 30kanalig preamp med Mackie-preamps + en 2-kanalig Aphex.

en 8 kanalig Line-Audio preamp hade säkert funkat jättebra samt en 2-kanlig av högre kvalitet. Håller på med lite elektronikbyggen så att sen bygga en klon av nån värstingpreamp är ingen stor sak. Fattas bara tid. med DAW-kontroll menar ja typ Mackies, CS-10 eller Command-8 fast jag hade velat ha fler reglar. Vet att det extra block om 8-kanaler till några av modellerna. en budgetlösning skulle ju vara att köra med Behringers motorreglar men jag har svårt för den gode herr Behringer. ett annat alt. jag just nu kollar in är att programera min Pro-Mix för att styra PT med den.

Just nu är bordet mest i vägen för att kunna jobba flexibelt.

Mattias

Postat

En ide skulle väll vara att köpa ett Yamaha 01v96 bord. Om jag inte minns fel så sitter det väll båda samma omvandlare och samma preampar som i de större borden. Då får du ett gäng oki preampar, bra omvandlare en DAW control och om bordet är beggat 20000kr att lägga på en bra preamp. Desutom får du ju extra ingångar i kortet med adat ut från bordet.

Postat

man kan köpa beggade Yamaha 02:or just nu för 8 papp men jag vet inte om det känns aktuellt .... men jag har för mig att just 01V kan emulera typ en JL cooper CS-10. vet inte om 02:an kan det??

Postat

Nya 01v96 är bättre sett till preamps och omvandlare än ett gammalt 02r bord. Men med ett gammalt 02 bord får du ju mycket reglar att dra i.

Postat (redigerat)

tack för tipset just den har jag inte sett förrut.. många reglar i alla fall.

Min frågeställning är oxo lite vad ni skulle föredragit att jobba med. Ett stort "vintagebord" eller ett PT med många pluggar samt en bra preamp? Studion är ju mycket för tekniker som behöver ett bra rum för att spela in större grupper och sen ta hem det till kammaren och mixa. Sen är det ju naturligvis även min lekplats och det jag behöver mest är ju en kreativ och lättjobbad miljö för låtskrivande. Jag tycker att analogt låter bättre när det är riktigt dyrt men på den här nivån känns det digitala alternativet (datorn) som ett bättre val kvalitetsmässigt.

Mattias

Redigerat av Audiorent

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.