Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Lavrell har helt rätt i sitt inlägg!

En öppen fråga (som jag inte vet svaret på): kan man därför använda loudnessfunktionen vid mixning, för att se hur det funkar även då bas plus diskant höjdes, utan att behöva spela högt? Sedan är det ju också så att förstärkarens loudnessfunktion avtar ju högre upp volymratten vrids...

:rolleyes:

:musik

Annons
Postat

hepp,

Klart du kan mixa med loudness, det är nog bra att kolla hur det låter i det. Om man skall mastra sitt verk så brukar ju mastringsnubbarna styra upp det, så det fonkar även i loudness med hängmattekurva :rolleyes:

Mina erfarenheter av mixning är ;

1. mixa i lurar/högtalare du är vana vid.

2. Jämför med din favvoplatta som du lyssnat på sen du var knodd alt refskiva som du vill det ska låta som.

3. Ta lååånga pauser.

4. Lyssna på mixen i bilen när du är ute och åker.

5. om du sjunger själv, mixa sången högre än vad du egentligen vill.

/E

Postat
5. om du sjunger själv, mixa sången högre än vad du egentligen vill.

Det lustiga är att det faktiskt bara gäller sång. Om du spelar gitarr själv på en inspelning, sänk den lite mer än vad du tror. Du kommer helt säkert att ha lagt dig själv lite för starkt :rolleyes:

Postat

Denna tråd kanske man borde klistra?

Fast det kan ju vara smart att göra det efter den skrivits ren förstås 😄

Postat
Denna tråd kanske man borde klistra?

Fast det kan ju vara smart att göra det efter den skrivits ren förstås 😄

Jag kan slänga upp lite matnyttigt ni sagt i första inläggat. Men jag vet inte vad jag ska plocka :S. Help me out here.

Postat (redigerat)

Ett tips, om någon orkar så kan ni ju beskriva hur standard delarna i en analogsynth fungerar som t.ex. ADSR, Filter, resonace, enveloper, LFOs, osv osv osv.. Jag persolnigen är allt för slö för att sätta mig och förklara detta 😳

Redigerat av addic59
Postat

Efter uppmaning från Addic59, kopierar jag in ett inlägg från en annan tråd:

Jag fick reda på en intressant sak på jobbet i förra veckan när det gäller USB...

Om man låter datorn spänningsmata allt som sitter på USB, så kommer hastigheten att bli lägre än om man har spänningsmatning till alla enheter. Kan vara något att tänka på om man har mer än en enhet inkopplad...

Fick vidare förklaring på hur illa det ligger till...

Om man låter datorn spänningsmata USB-enheterna, så kommer det ALLTID att bli halv duplex på linan - och man får inte full duplex förrän alla anslutna enheter har egen spänningsmatning. Tänk på det när ni förväntar er att det ska gå snabbt med USB2... 😳

Postat (redigerat)

Uppmaning! Innan ni skriver om någonting så gör en rubrik i fet stil som förklarar kort vad ni berättar om!

PS: Najs Claes 😳

Redigerat av addic59
Postat
En Nagras referenston lägger sig på -8dB

på bandspelarens toppvärdesvisande modulometer.

Det mostsvarar 0 dB på ett VU-instrument.

/E

Intressant läsning men vad är en Nagra?

Håkan

Postat (redigerat)

Nagra bygger välrenomerade audiofil-bandspelare.. Förträdelsevis portabla rullbandare (så var det dock på 80-talet). Dom har blivit så pass välrenomerade att dom tillåter sig själva att sätta standards som vedertas i branschen (-8dB referenston etc.).

Läs mer på deras hemsa http://www.nagraaudio.com/

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Dagens tips:

Fall inte för prylhysteri, gör musik istället.

// David

Redigerat av Diwic
Postat (redigerat)
Något att tänka på när man mixar är phons-kurvan.

Enkelt förklarat så höjs frekvenser beroende på hur högt man spelar.

Vid låg lyssning så sjunker de lägre och högre registrerna medans mellanregistret ligger kvar i samma nivå ungefärligt.

Höjer man volymen ökar diskant och bas.

Därför är det rekomenderbart ur mixningssynpunkt att mixa på en ljudnivå där du fortfarande kan prata med en annan människa utan att ni behöver skrika till varandra. Har man för hög lyssningsnivå lurar man örat att det finns mer bas än vad som egentligen finns.

För att skydda öron vid mixning från att bli lurad av volymökningar så är det rekomenderat att ta en paus lite då och då för att återställa örat. Ett annat tips är att märka ut en punkt på ditt lyssnings-volyms-reglage där du tycker du mixar bäst och försök att hålla dig där. Det blir lätt att man höjer eftersom örat anpassar sig vid ljudnivån och sänker den automatiskt för att skydda örat.

Mitt strå till stacken 😲

<OT>

Har du Juhani som lärare eller? 🙂

</OT>

Det kan hända 😳

känner du honom? 😆

EDIT: 1000:e inlägget! 🙂 tiden går snabbt när man har kul =)

Redigerat av lavrell
Postat

lite perc tips

Vet inte om detta är självklart eller dumt, men här e det iaf!

panna dina percs lite åt höger resp vänster och få dom att låta fylligare

• 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

INSPELNINGSTIPS TRUMMOR:

En löjligt enkelt mixningstips som kan rädda tråkig percussion eller trummor är att lägga ett bautareverb på endast EN av trummorna. Det behöver inte heller vara en trumma som kommer in särskilt ofta. Bra lyft för en av mina låtar på senaste plattan iaf.

😉

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

ETT TIPS OM NI ANLITAR JAPANSKA MUSIKER:

De har världens bästa luktsinne, så se till att inte lukta skit!

😉

Postat (redigerat)
Något att tänka på när man mixar är phons-kurvan.

Enkelt förklarat så höjs frekvenser beroende på hur högt man spelar.

Öh, äh, inte höjs väl frekvenserna (tonhöjderna)? Det skulle betyda att man skulle behöva stämma om när man höjer. Det måste väl vara den upplevda volymen inom olika frekvensområden som höjs olika mycket, och det beror på att det mänskliga örat har olika känslighet för olika frekvenser och volymer.

Usch va tråkig jag lät nu, bara racka ned så där. Nästa inlägg blir bättre.

Edit: förtydligande.

Redigerat av northpaw

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.