Jump to content
Annons

Från S-VHS till DVD

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har spelat in en konsert med tillstånd på en S-VHS-kamera. Nu tänkte jag göra några dvd-skivor till bandets medlemmar.

Antingen kan jag köpa ett Pinnacle Studio 9-paket med omkopplingsbox och programvara för 3 tusen spänn, eller så kan jag köpa en dvd-inspelare, t.ex. Cambridge Audio eller Pioneer för 3 tusen. Koppla kameran till dvd-inspelaren istället och kopiera till en dvd-skiva.

Fråga: Kan jag lägga den dvd-skivan i min pc sedan och föra över materialet till hdd, sedan efter viss bearbetning med de program för detta som jag redan har (Windows VideoMaker och InterVideo DvdCreator), bränna några dvd-skivor med bibehållen kvalitet eller blir resultatet klart bättre om jag köper omkopplingsboxen

och går den vägen in i pc:n och dvd-brännaren?? Krävs nån särskild programvara för att skapa om formatet från hihidvd-inspelaren till hårddisken, så att hdd:n så att säga "tar" materialet. Nån på Expert nämnde det som hastigast. Vad heter filändelserna på en skapad dvd i en dvd-inspelare? Började på v... nånting, tror jag. Och sedan skulle man göra om det till ett format som hårddisken i pc:n kunde använda. Eller dillade han...som försäljare kan göra?

🙂

:musik

Annons
Postat

Köper du en DVD-inspelare endast för att kunna tanka till datorn? Eller vill du ha en DVD-inspelare intill TV:n? Det tycker jag är en viktig fråga.

DVD Video är ett ganska klumpigt format ur filsynpunkt sett. Precis som du rippar en Audio CD till wav, måste du rippa en DVD-skiva till mpeg-2 innan du kan ta in den i ditt redigeringsprogram. Det var det försäljaren menade. Det finns olika program för detta.

VirtualDubMod kan öppna vob-filerna direkt från DVD och sedan spara ut i avi-format eller annat lämpligt filformat. 😉

TV-kort

Fördelar:

• Du kan hålla hög bitrate/kvalitet ända fram tills DVD-kodningens skede.
  • Lätt att tanka in videon från kameran direkt till ditt redigeringsprogram.

Nackdelar:

• Du måste ställa krav på resten av datorn. Hårddisken ska vara tillräckligt snabb och du ska inte ha för många program igång, för det är ganska lätt att "tappa några frames" här och där i intankningen om datorn inte orkar med.
  • Analog TV-teknik är på väg ut, oavsett om man vill det eller ej... Dyrt att köpa på sig utrustning som du inte kommer ha så stort nöje av framöver... =/

DVD-inspelare

Fördelar:

• Du köper en pryl som kommer vara värd sina pengar. Och den ser ju snygg ut under TV:n 😳
  • Busenkelt att spela in. Ingen risk att tappa frames osv. heller.

Nackdelar:

• Du måste rippa in filerna till datorn innan du kan redigera.
  • DVD-inspelningen sker i ett komprimerat format. Då du exporterar ut den färdiga redigeringen med datorn kommer filmen att komprimeras ännu en gång, vilket kan leda till lite sämre bild.
    Men iofs kommer du aldrig märka det på material du spelat in analogt, t.ex. med videokamera.

Mitt val skulle vara en DVD-inspelare. Den går att använda till mer än bara videoredigering.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Bugar och tackar för svaret Vectro! Kommer läsa det flera gånger och låta det vara vägledande vid valet. Saken är den att min fina cd-spelare gått sönder och inte går attt reparera, därför behöver jag liksom ha en cd-spelare eller dvd-spelare ändå... Det var då jag kom på tanken med dvd-inspelare till tv:n/stereon. Pioneer funderade jag på eftersom det mig veterligen är det mest stabila märket vad gäller att läsa olika skiv-format och även om det finns repor etc. Cambridge Audio kom på tal, eftersom deras cd-spelare har gott renommé och jag skulle ju ha dvd:n till att spela vanliga cd också tänkte jag.

Det var det där VOB-fil han sa! Och att det därför skulle bli sämre bildkvalitet i slutändan om jag gick via en dvd-inspelare, just p.g.a att det var en analog inspelning (tvärtemot vad du sa om att lägga märke till vid analog inspelning...).

Det var kompisens gamla Panasonic s-vhs-kamera vi använde den gången. Skulle jag själv köpa en videokamera fick det nog bli en mini-dv, och då går jag ju direkt in i friewireingången i pc:n väl utan vare sig dvd-inspelare eller omkopplingsbox emellan väl? Enda anledningen till att jag ändå kan tänka mig en omkopplingsbox, t.ex. Pinnacles paket härför, det är att jag har en hel del analoga vhs-band jag skulle vilja föra över till dvd. För dessa kan jag väl inte spela in på en dvd-inspelare (som jag har till tv/stereon) direkt?

🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Läste dina svar igen här och nu.

Jag undrar över följande:

"DVD-inspelningen sker i ett komprimerat format. Då du exporterar ut den färdiga redigeringen med datorn kommer filmen att komprimeras ännu en gång, vilket kan leda till lite sämre bild. Men iofs kommer du aldrig märka det på material du spelat in analogt, t.ex. med videokamera."

Svar:

Om det hade varit ett digitalt format...........då hade jag väl varken behövt omkopplingsbox eller dvd-inspelare?! Man går väl via USB 2.0 eller IEE1394a direkt in i pc:n då?

🙂

Postat (redigerat)
Det var det där VOB-fil han sa! Och att det därför skulle bli sämre bildkvalitet i slutändan om jag gick via en dvd-inspelare, just p.g.a att det var en analog inspelning (tvärtemot vad du sa om att lägga märke till vid analog inspelning...).

Ja, du får lägre bitrate med en DVD-inspelare än vad du skulle kunna få med ett TV-kort. Det var det jag menade med "komprimerat format".

DVD-inspelaren konverterar analoga signalen till digitalt och lagrar på DVD.

TV-kortet konverterar analoga signalen till digitalt och lagrar på hårddisk.

Båda sysslar ju med analog konvertering...

Analoga VHS/S-VHS/inspelningar från analog TV osv. håller inte så hög bildskärpa. Det tror jag du märkt. Därför kommer du inte reagera över den lilla skillnaden i bitrate mellan DVD-inspelare och TV-kort.

Om du skulle kopiera gamla dova kassett-ljudband till datorn skulle du inte reagera över vilken skillnad 44,1 kHz gör jämfört med 48 kHz. 🙂

Hade du däremot haft hög bildkvalitet på det du vill spela in, t.ex. filmat med en DV-kamera - kan du kanske se skillnaden mellan DV-bitrate och DVD-bitrate. För då är det digital inspelning hela vägen. Men det kommer vi till i nästa fråga.

Det var kompisens gamla Panasonic s-vhs-kamera vi använde den gången. Skulle jag själv köpa en videokamera fick det nog bli en mini-dv, och då går jag ju direkt in i friewireingången i pc:n väl utan vare sig dvd-inspelare eller omkopplingsbox emellan väl?

Ja, använder du DV-kamera kopplar du den direkt till datorn digitalt med IEEE1394/Firewire och då har du riktig hög bitrate. Då ska du inte använda varken DVD-inspelare eller analogt TV-kort till datorn.

Enda anledningen till att jag ändå kan tänka mig en omkopplingsbox, t.ex. Pinnacles paket härför, det är att jag har en hel del analoga vhs-band jag skulle vilja föra över till dvd. För dessa kan jag väl inte spela in på en dvd-inspelare (som jag har till tv/stereon) direkt?

Det är väl såklart du kan!!!

Jag har själv använt DVD-inspelare nu för att föra över mina VHS-band med Varan-TV på DVD-R 😛

Redigerat av vectro
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Fullkomligt lysande svar!

Jag trodde att man "bara" kunde föra över s-vhs-inspelningar direkt till dvd. Det brukar ju finnas "s-video och analogt ljud in left och right". S-vhs arbetar ju med en annan frekvens än vhs (det är ju därför man inte kunde föra över konserten till min gamla vhs-bandspelare t.ex.). Men det finns alltså även en vanlig vhs-ingång!? Kalasbra!

En annan kruxighet gäller det som heter "Aso Plus". Det har min vhs-maskin från Luxor. Det är en slags bildförbättringskrets (som man kan slå av eller på). Med den på visas bilden med 330 linjer, istället för 250 (vhs-standard). S-vhs ligger väl på 400 linjer ungefär och dv på 450-500, kan det stämma ungefär? Frågan gäller nu om detta med ASO-plus är något som kan komma med i själva överföringen av bilden till t.ex. en dvd-inspelare, eller om det ligger utanför överföringskedjan s.a.s., ungefär som att graden av ljus, färg och kontrast inte påverkar överföringen av film utan bara den pågående visningen på tv:n.

Lutar hursomhelst åt en dvd-inspelare... En del av dessa har ju hårddisk. Måste jag ha det om jag vill undvika reklaminslagen som kommit med i gamla avsnitt av "Svarte Ormen", "Pang i bygget", "Ministrarna", "Hemma värst" m.fl. komedier, vid överföringen från vhs m. aso-plus till dvd, eller kan jag helt enkelt trycka på paus-knappen på dvd:n vid varje sådant reklaminslag vid överföringen? Förutsatt nu att jag inte vill ta in även alla de här komedierna till datorn och redigera där. Eller jag kanske måste det om jag vill ha igångsättningspunkter då varje nytt avsnitt av "Svarte ormen" börjar på en dvd-skiva?! Antar att det finns/skapas såna igångsättningspunkter, precis som på en vanlig cd.

🙂

snart morgon/:musik

Postat
Fullkomligt lysande svar!

Tack! 😄

S-vhs arbetar ju med en annan frekvens än vhs (det är ju därför man inte kunde föra över konserten till min gamla vhs-bandspelare t.ex.). Men det finns alltså även en vanlig vhs-ingång!? Kalasbra!

De flesta DVD-inspelare brukar ha gammal hederlig antenningång, S-VHS-ingång och SCART-kontakt. Precis som VHS-videos har....

En annan kruxighet gäller det som heter "Aso Plus". Det har min vhs-maskin från Luxor. Det är en slags bildförbättringskrets (som man kan slå av eller på). Med den på visas bilden med 330 linjer, istället för 250 (vhs-standard). S-vhs ligger väl på 400 linjer ungefär och dv på 450-500, kan det stämma ungefär?

I USA har man 480i i vertikal upplösning, och i Europa har vi 576i vertikalt.

Horisontellt då? Jo, då stämmer dina siffror. (Jag börjar låta som Christer Glenning som just öppnat en motorhuv... 😉 )

Jo, VHS har 250 "pixlar" horisontellt (upplösningen blir alltså 250x576), S-VHS och Hi-8 (400x576) och DVD och DV (720x576). Om man tittar på siffrorna blir min förra liknelse med kassettbandkopiering blir mer tydlig nu va? 😏

Frågan gäller nu om detta med ASO-plus är något som kan komma med i själva överföringen av bilden till t.ex. en dvd-inspelare, eller om det ligger utanför överföringskedjan s.a.s., ungefär som att graden av ljus, färg och kontrast inte påverkar överföringen av film utan bara den pågående visningen på tv:n.

Har aldrig stött på ASO-plus, så det är svårt för mig att diskutera. 😆

Men är det en funktion i videon, så kommer den självklart att skickas med i överföringen - mer beroende på vilken kontakt du använder!

Skickar du ut videons signaler på komposit eller SCART finns det ju stor risk att du ändå bara får ut 250 linjer trots att bilden ändå upplevs skarpare. Har du möjligen S-VHS-utgång på VHS-videon? Isåfall kan du få ut högsta möjliga...

Så för VHS-kopiering tar du en SCART-kabel i VHS-videon och drar den direkt in i DVD-videon, ställer in VHS-videons kanal på DVD-videon och trycker Rec & Play. 🙂

...och med kompisens S-VHS-kamera använder du S-VHS-kontakten istället. Ka-ching!

...eller kan jag helt enkelt trycka på paus-knappen på dvd:n vid varje sådant reklaminslag vid överföringen?

Typ. 🙂

Vissa maskiner (t.ex. Panasonics burkar) har möjlighet att sätta ut spår och plocka bort reklam efter inspelningen, och DÄREFTER göra finalize. Men det där får du ta med din försäljare och manualen till din burk. 😄

dental (oregistrerad)
Postat

Detta är, även som det kanske inte hjälper denna tråd till 100%, en riktigt bra sajt med massor av info om digital och analog video. http://www.videohelp.com/

• 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen!

Skönt att "Sök-funktionen" finns, hade aldrig hittat detta ämne så snabbt igen annars. Nu har jag funderat lite mer över detta ämne.

Vilken är den största försämringen: att kopiera en s-vhs-inspelning till ett vhs-band, vilket vi gjort och märkt skillnad, eller är det ännu sämre att gå från s-vhs till dvd-inspelaren vid tv:n, till vob-fil och slutligen till redigerad dvd-bränd sak i pc:n?

Förklarade jag vettigt nu? Alltså...från s-vhs till vhs är ju en enorm försämring! Hur stor är försämringen från s-vhs till på pc:n färdigredigerad dvd, om man går en vända via dvd-inspelaren vid tv:n? Den försämring vi talar om, är den mycket mindre eller kanske bara marginell?

s-vhs (s-vhs-kamera) till vhs (vhs recorder) ELLER

s-vhs (s-vhs-kamera) till dvd (dvd recorder) till dvd (dvd brännare i pc)

Är f.ö. just nu lite trött på VHS (Aso plus) eftersom en del band fladdrar i vänsterkanten på skärmen. Det är de tunna och mycket spelade vhs-banden som drabbas. Funderade ett tag på om det hade att göra med Scart-kontakten i tv:n på nåt sätt, eftersom min pc-bild också fladdrade i vänsterkanten på tv:n och skiftade mellan svartvit och färg, den enda gång jag försökte ansluta min nya pc till tv:n. För gammal tv?

😏

Redigerat av musik
Postat (redigerat)
Vilken är den största försämringen: att kopiera en s-vhs-inspelning till ett vhs-band, vilket vi gjort och märkt skillnad, eller är det ännu sämre att gå från s-vhs till dvd-inspelaren vid tv:n, till vob-fil och slutligen till redigerad dvd-bränd sak i pc:n?

SVHS -> VHS ger sämre bild såklart.

Vi flyttar till ljudvärlden så vi kan ta en liknelse igen. Du får ju sämre ljud om du kopierar en MP3 till en kassett än om du bränner den på CD :rolleyes:

Skillnaden mellan SVHS och kopian på DVD-R är hyffsat marginell. Din SVHS-bandare är den svaga länken. Inte DVD:n eller dess mpeg-komprimering.

Redigerat av vectro
Postat

Är det bara en film du ska konvertera och sen inga fler?

Isåfall är det ju både billigare och enklare att lämna in den hos nån som gör det åt dig.

Hur som helst, ska du bara klippa i det utan att göra några filtreringar, effekter, justeringar så går det att göra utan att komprimera om filmen. Och då funkar ju en DVD-recorder. Men ska du efterbearbeta filmen mer så bör du använda ett videoredigeringskort. Och det är ju dessutom den smidigaste lösningen om du ska göra det fler gånger.

Men åas, ska du göra det fler gånger så kanske det är dags att börja tänka på en DV-kamera istället?

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Rainydays - Ja, det är bara denna lilla konsert på s-vhs det handlar om. Tänkte därför köpa en dvd-recorder, ÄVEN om jag ev. lägger in toningar och text på filmen via egen pc sedan.

Videoredigeringskort lägger jag nog ned, eftersom alla komedier ligger på vhs och bara ska överföras till dvd utan justeringar mer än reklamfimpning. Läge kanske då för en Pioneer dvd-recorder med hårddisk?

Nästa steg blir nog Mini-dv-kamera. Funderar mellan Samsung VP-D351 för 3 tusen och en Panasonic NV-GS75 för 6.5 tusen. Den senare har 3 CCD x 360 k verkliga pixels. Den förstnämnda 400 k verkliga pixels (800 k brutto). Jag eftersöker i övrigt extern mik in stereo, hörlur ut stereo, äkta bredbildsinspelning 16:9. Och då går jag ju direkt in i pc:n...

🙂

Postat

Ja det låter som en bra idé :rolleyes:

Själv väntar jag nog med DVD-recorder tills utbudet med digitala tv-mottagare blivit lite större. Känns omständigt att behöva köpa en extern box till den. Slöseri med både utrymme och pengar.

Förstår inte riktigt vad industrin väntar på?

• 3 månader senare...
Postat

Man kan redigera det innspelade materialet i en dvd-recorder m/ hårddisk. ( innan du branner ut filmen på dvd) Det ar detta som ar førdelen framfor en dvd-recorder som tar upp direct på dvd-skivan.

En annan sak: från vhs til pc via ett video-capture-card:

Detta ar något jag har provat på i långa tider, o inte fått att funka. Får inte inn bild til pc`en. bara ljud. Att få inn bild från en Hi8 ( analog ) videocamera = no problemo. Inte 17 om min video vil slappa någon bild. ( att få bild til tvn eller en dvdrec. ar haller inte nåt problem - bara til pc`en )

Mitt video-capturecard ar ett Pinacle Studio Dc10plus, med composit o svhs kontakter på inn-sidan. ( inte scart )

Videomaskinen har scart o gammal antenn-koppling ut. Om jag anvander en scart-plug m/ svhs el. composit kontakter på så blir det fortfarande inte bild INN til Pc`en.

Nån som har klarat av problemet tidigare ?

Postat

Jag har kört SCART från videon till komposit på mitt Cinergy 400-kort. Det har funkat för min del.

Gör det någon skillnad vilket program du använder för video capture?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.