Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

jag har använt sökfunktionen för att försöka hitta svar, men inte riktigt hittat någon lösning.

mina högtalare (vanliga datorhögtalare, 5.1 från creative) har blivit helt tokiga sedan jag installerade mitt audiophile 2496. volymen åker upp och ner lite som den själv vill. har testat olika inställningar men inte löst problemet. tänkte försöka använda hörlurar nu istället och se om det gör nån skillnad.

så mina frågor är:

* någon som har erfarenhet av att audiophile 2496 får högtalarna att spöka?

* hur kopplar man in hörlurar i ljudkortet, det är alltså två rca-utgångar (och jag har rca-tele hona-adaptrar om det skulle behövas)? behövs nån speciell adapter och var får man tag på en sån? kommer det funka ö h t i och med att det inte finns nån högtalarförstärkare på kortet? jag bryr mig inte skitmycket om i fall konsekvensen blir att man hör "fel" och därför mixar låtar lite konstigt.

tacksam för hjälp!

/korro

Annons
Postat

Tjena!

Har samma kort själv och att koppla in högtalare (som jag antar har en minitelekontakt) är nog inte att rekommendera (eller har dessa högtalare RCA kontakter?). Att använda hörlurar är vettigare och då måste du ha antingen en hörlursförstärkare eller ett litet mixerbord. Jag köpte själv ett ytterst litet mixerbord på musikbörsen (Eurorack UB802) för 600:- och använder det som både inspelningsmixer till Audiophile 2496 och som en enkel "hörlursförstärkare". Det du gör är att koppla ljudkortets stereo ut till tape in på mixern och trycker i knappen "tape to controlroom". Till stereo in på ljudkortet kopplar du sedan main out.

Jag var faktiskt inne på samma tänk som du med att använda mig av en adapter stereo rca - minitele stereohona men blev tillrättavisad av en kunnig snubbe på affärn som tipsade mig om detta bord som ju faktiskt är skitbilligt. 😮

• 1 år senare...
janke (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hade samma problem men denna manic löste allt

http://www.jamshop.se/images/items/cme_matrixx_lg.jpg finns på jam och musikbörsen 995 kr

Två hörlursutgångar,4 anslutningar för ljudkortet två in två ut,högtalarutgång höger vänster två ingångat för typ synthen m,m micingång .

Separata volymkontroller för högtalarna, hörlurarna och för synthen eller annan ljudkälla.

Drivs med vattenfalls strömkälla

Kontakter och ihopkoppling hör med personalen i butiken dom fixar det.

Redigerat av janke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.