Lars Jansson (oregistrerad) Postat 5 juni 2005 Postat 5 juni 2005 Jag tänkte börja spela med ett band och använda mitt Reason 3 live. Min fråga är om det går att låsa olika enheter till ett specifikt klaviatur. Jag vill alltså kunna använda Reason som en ren mjukvarusynth och sätta upp ett klaviatur med t.ex ett Rhodes-ljud och ett annat med t.ex ett pad-ljud. Hittar dock ingenstans i manualen om det går eller hur man gör. Nån som har nåt tips? Tack på förhand.
Linus Postat 5 juni 2005 Postat 5 juni 2005 (redigerat) Jodå! Du behöver ett MIDI-interface med minst två in- och utgångar. Jag använder själv ett Midisport 2x2. Den här modellens in- och utgångar heter A och B. Andra interface kan ha andra namn såklart. 😮 Koppla klaviatur 1 till In-A och klaviatur 2 till In-B. Gå in i Reasons Preferences/Advanced MIDI och sätt "Bus A" att styras av In-A samt "Bus B" till In-B. Nu går du till Reason Hardware Interface längst upp i racket. Välj A på Bus Select, och på channel 1 väljer du din sampler med Rhodes. Välj B på Bus Select, och på channel 1 väljer du din synt med pads. Nu ska de olika burkarna spelas på varsin klaviatur! Redigerat 5 juni 2005 av vectro
Lars Jansson (oregistrerad) Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 Ah, så klart! Tusen tack för hjälp!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.