Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja får jag börja med! Detta blir mitt första inlägg.

Jo det är så att jag och en kille gör lite sköna vis/pop rock låtar med två akustiska gitarrer och skönsång (www.williammusik.se) och nu är vi på g att köpa två st oktava-mc012 mickar. Det jag funderar på är vad för kapsel ska man ha? Det finns tre olika omni, cardioid och hypercardioid. Vi kommer enbart spela in våra gittarer med dessa, så vad ska vi ha?

/Mats

Annons
Postat
Beoro på om ni ska spela in en eller två gitarrer samtidigt.

Vid en gitarr fungerar Njure ( Cardiod ) bäst

Vid två eller fler brukar rundtagande ( Omni ) fungera bäst .

Vi har en mic till varje gitarr men vi spelar in dom samtidigt.

Postat
Vi har en mic till varje gitarr men vi spelar in dom samtidigt.

Då måste ni lösa det med väldigt bra medhörning. Så ni sitter i olika rum och spelar samtidigt med varandra i lyssningen. Sitter ni i samma rum dyker herr Fasfel upp och kan få den finaste gitarren att låta burkig tyvärr.

Gitarren ska ju arbeta tillsammans med rummet om man inte dämpar upp det fullkomligt dvs.

Så spela in det i olika rum eller köp att ni kommer få ett sämre ljud ...

/Micke

Postat
Vi har en mic till varje gitarr men vi spelar in dom samtidigt.

Då måste ni lösa det med väldigt bra medhörning. Så ni sitter i olika rum och spelar samtidigt med varandra i lyssningen. Sitter ni i samma rum dyker herr Fasfel upp och kan få den finaste gitarren att låta burkig tyvärr.

Gitarren ska ju arbeta tillsammans med rummet om man inte dämpar upp det fullkomligt dvs.

Så spela in det i olika rum eller köp att ni kommer få ett sämre ljud ...

/Micke

Fasfelet som kan bli reder man väll ut med att panorera ut gitarrerna. Vi spelade in för sveriges radios i deras feting studio, då satt vi i samma rum och spelade in samtidigt.

Postat (redigerat)

Att panorera hjälper inte mycket mot Fasfel.

Fasfel uppstår när ljudvågorna kolliderar i mickara.

Oftast är det inga problem med två mickar men om ni vill att

det ska låta bra skall ni helst spela in i olika rum.

Vi spelade in för sveriges radios i deras feting studio, då satt vi i samma rum och spelade in samtidigt

Tror att deras mickar håller lite högre klass än oktava-mc012

Redigerat av Piccazzo
Postat
Att panorera hjälper inte mycket mot Fasfel.

Fasfel uppstår när ljudvågorna kolliderar i mickara.

Oftast är det inga problem med två mickar men om ni vill att

det ska låta bra skall ni helst spela in i olika rum.

Vi spelade in för sveriges radios i deras feting studio, då satt vi i samma rum och spelade in samtidigt

Tror att deras mickar håller lite högre klass än oktava-mc012

Det gör dom nog helt klart, men kvaliten på mickarna spelar väll ingen roll när det gäller fasfel?

Tanken med två mickar är att få en bättre dynamik i spelandet bättre "känsla". Sen tror jag personligen att denna hysterin med att bara spela ett instrument itaget som råder är inte alltid det bästa. Duktigt studio folk börja prata allt mer om att spela in "live" och inte att alla gubbar sitter själva och gör spår för spår. Men detta börjar gå ifrån det som jag ville ha svar på.

Postat (redigerat)

Två korta tankar.

Oktava MK-012 är det ryska originialet som ni skall köpa (Namnet skrivs OktaBa på miken). MC-012 är en kinesisk kopia som ingen verkar veta något om (det står Oktava på miken). Vi får se om det kan bli någon test framöver i Studio. För gitarrinspelning är det nog kardoid som är i stort sett det enda som används, även om man nog kan hitta undantag om man letar.

Fasfel kan vara besvärliga men behöver inte alls vara det heller. Det beror på så många olika saker. Det vanligaste tipset är 3:1 - regeln, alltså 3 gånger så långt mellan mikarna som mellan miken och instrumentet. Så, säg, att du har miken en meter från gitarren, då bör det vara tre meter till nästa mik som också är en meter från gitarren. Men det är ingen lag, det är bara att experimentera med uppställningar av mikar till det låter bra. Kanske lite dämpning i form av en skärm emellan kan vara ett tips.

Ett alternativ är att inte närmicka i första hand, utan att skapa en bra stereobild med mikarna lite längre bort. Det blir en stereoinspelning redan från börjar. Då spelar rummet betydligt större roll. Har man två kardoider brukar en uppställning som kallas ORTF vara en bra modell. De två kardoiderna skall då vara 17 cm från varandra (mätt vid membranet inuti miken), och mikarna riktade 110 grader utåt. Leta lite på nätet på "ORTF stereo" så hittar du säkert bra tips.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat
Två korta tankar.

Oktava MK-012 är det ryska originialet som ni skall köpa (Namnet skrivs OktaBa på miken). MC-012 är en kinesisk kopia som ingen verkar veta något om (det står Oktava på miken).

De äkta Oktava-micarna förekommer med olika tryck - både OktaBa MK-012 och Oktava MC-012. De levereras alltid med individuella mätprotokoll och -10dB Pad. De falska har stativfäste av plast, medan de äkta har stativfäste av metall.

De kinesiska kopiorna brukar kallas Oktava MC012 Mk2 och säljs så här långt enbart av Thomann, som är de enda som tydligen har sjukit så lågt att de försöker snylta på Oktavas goda namn. 🙂

Postat
Beoro på om ni ska spela in en eller två gitarrer samtidigt.

Vid en gitarr fungerar Njure ( Cardiod ) bäst

Vid två eller fler brukar rundtagande ( Omni ) fungera bäst .

Vi har en mic till varje gitarr men vi spelar in dom samtidigt.

då behöver det ju itne vara något problem, så länge ni inte använder runtupptagande karaktärer. sätt er mot varandra på lite avstånd, med bra dämpning bakom er, så behöver det inte bli något problem med läckage och fasfel.

som jag förstår det så är ni ute efter att ta tillvara på samspelet och inte göra någon speciell stereoupptagning av varje instrument.

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
Två korta tankar.

Oktava MK-012 är det ryska originialet som ni skall köpa (Namnet skrivs OktaBa på miken). MC-012 är en kinesisk kopia som ingen verkar veta något om (det står Oktava på miken).

De äkta Oktava-micarna förekommer med olika tryck - både OktaBa MK-012 och Oktava MC-012. De levereras alltid med individuella mätprotokoll och -10dB Pad. De falska har stativfäste av plast, medan de äkta har stativfäste av metall.

De kinesiska kopiorna brukar kallas Oktava MC012 Mk2 och säljs så här långt enbart av Thomann, som är de enda som tydligen har sjukit så lågt att de försöker snylta på Oktavas goda namn. 🙂

Oj, en rätt rörig historia! 😄 Hur kommer det sig att du har koll på allt det där?

Postat
Två korta tankar.

Oktava MK-012 är det ryska originialet som ni skall köpa (Namnet skrivs OktaBa på miken). MC-012 är en kinesisk kopia som ingen verkar veta något om (det står Oktava på miken).

De äkta Oktava-micarna förekommer med olika tryck - både OktaBa MK-012 och Oktava MC-012. De levereras alltid med individuella mätprotokoll och -10dB Pad. De falska har stativfäste av plast, medan de äkta har stativfäste av metall.

De kinesiska kopiorna brukar kallas Oktava MC012 Mk2 och säljs så här långt enbart av Thomann, som är de enda som tydligen har sjukit så lågt att de försöker snylta på Oktavas goda namn. 🙂

Oj, en rätt rörig historia! 😄 Hur kommer det sig att du har koll på allt det där?

Har mycket god kontakt med den svenske distributören av Oktava, som alltid är mycket noga med att informera ordentligt... 😄

Postat

Ibland kan man faktiskt åtgärda ett fasfel genom att fasvända den ena micken. En del preamps har den funktionen och det är enligt min mening ett smidigt sätt som kan vara värt att pröva om du ska köra med två mickar. Sen ska man kanske inte vara överdrivet rädd för fasfel. Man hör ju ifall det låter skit och då får man flytta runt grejerna tills man hittat en placering som funkar...

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
Två korta tankar.

Oktava MK-012 är det ryska originialet som ni skall köpa (Namnet skrivs OktaBa på miken). MC-012 är en kinesisk kopia som ingen verkar veta något om (det står Oktava på miken).

De äkta Oktava-micarna förekommer med olika tryck - både OktaBa MK-012 och Oktava MC-012. De levereras alltid med individuella mätprotokoll och -10dB Pad. De falska har stativfäste av plast, medan de äkta har stativfäste av metall.

De kinesiska kopiorna brukar kallas Oktava MC012 Mk2 och säljs så här långt enbart av Thomann, som är de enda som tydligen har sjukit så lågt att de försöker snylta på Oktavas goda namn. 🙂

Oj, en rätt rörig historia! 😄 Hur kommer det sig att du har koll på allt det där?

Har mycket god kontakt med den svenske distributören av Oktava, som alltid är mycket noga med att informera ordentligt... 😄

Aha 🙂 Det är alltid skönt med folk som har bra koll 🙂

Postat
Två korta tankar.

Oktava MK-012 är det ryska originialet som ni skall köpa (Namnet skrivs OktaBa på miken). MC-012 är en kinesisk kopia som ingen verkar veta något om (det står Oktava på miken). Vi får se om det kan bli någon test framöver i Studio. För gitarrinspelning är det nog kardoid som är i stort sett det enda som används, även om man nog kan hitta undantag om man letar.

Fasfel kan vara besvärliga men behöver inte alls vara det heller. Det beror på så många olika saker. Det vanligaste tipset är 3:1 - regeln, alltså 3 gånger så långt mellan mikarna som mellan miken och instrumentet. Så, säg, att du har miken en meter från gitarren, då bör det vara tre meter till nästa mik som också är en meter från gitarren. Men det är ingen lag, det är bara att experimentera med uppställningar av mikar till det låter bra. Kanske lite dämpning i form av en skärm emellan kan vara ett tips.

Ett alternativ är att inte närmicka i första hand, utan att skapa en bra stereobild med mikarna lite längre bort. Det blir en stereoinspelning redan från börjar. Då spelar rummet betydligt större roll. Har man två kardoider brukar en uppställning som kallas ORTF vara en bra modell. De två kardoiderna skall då vara 17 cm från varandra (mätt vid membranet inuti miken), och mikarna riktade 110 grader utåt. Leta lite på nätet på "ORTF stereo" så hittar du säkert bra tips.

Gunnar

Tackar jag för, ja det blir ju att testa sig fram för att få fram det vi vill!

Postat
Två korta tankar.

Oktava MK-012 är det ryska originialet som ni skall köpa (Namnet skrivs OktaBa på miken). MC-012 är en kinesisk kopia som ingen verkar veta något om (det står Oktava på miken).

De äkta Oktava-micarna förekommer med olika tryck - både OktaBa MK-012 och Oktava MC-012. De levereras alltid med individuella mätprotokoll och -10dB Pad. De falska har stativfäste av plast, medan de äkta har stativfäste av metall.

De kinesiska kopiorna brukar kallas Oktava MC012 Mk2 och säljs så här långt enbart av Thomann, som är de enda som tydligen har sjukit så lågt att de försöker snylta på Oktavas goda namn. 😳

Dessa mickar är det jag bjuder på nu, men det måste va orgnal eller och inga sunkiga kopior? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...=ADME:B:WN:US:1

Postat (redigerat)
Fasfel kan vara besvärliga men behöver inte alls vara det heller. Det beror på så många olika saker. Det vanligaste tipset är 3:1 - regeln, alltså 3 gånger så långt mellan mikarna som mellan miken och instrumentet. Så, säg, att du har miken en meter från gitarren, då bör det vara tre meter till nästa mik som också är en meter från gitarren. Men det är ingen lag, det är bara att experimentera med uppställningar av mikar till det låter bra. Kanske lite dämpning i form av en skärm emellan kan vara ett tips.

Men tänk på att 3:1 - regeln även gäller det egna avståndet till micken.. alltså.. sitter du utan bra dämpning och spelar gitarr en meter från micken, så kommer du att få fasfel av ditt eget ljud eftersom du så inte har 3:1.. Jag skulle hellre satsa på att micka nära, och ha de kardioida mickarna riktade mot sitt eget instrument, se även till att man sitter vända åt olika håll, samt att mickarna är riktade bort från din medlirare.... försöka ha döda väggar framåt och bakåt för att undvika att ljudet kommer in i den motsatta micken... Lite luddigt, men har du inget "dött" golv så bör du i normala fall inte micka en meter ifrån micken...

Redigerat av Pusa
Postat

Fasfel kan vara besvärliga men behöver inte alls vara det heller. Det beror på så många olika saker. Det vanligaste tipset är 3:1 - regeln, alltså 3 gånger så långt mellan mikarna som mellan miken och instrumentet. Så, säg, att du har miken en meter från gitarren, då bör det vara tre meter till nästa mik som också är en meter från gitarren. Men det är ingen lag, det är bara att experimentera med uppställningar av mikar till det låter bra. Kanske lite dämpning i form av en skärm emellan kan vara ett tips.

Men tänk på att 3:1 - regeln även gäller det egna avståndet till micken.. alltså.. sitter du utan bra dämpning och spelar gitarr en meter från micken, så kommer du att få fasfel av ditt eget ljud eftersom du så inte har 3:1.. Jag skulle hellre satsa på att micka nära, och ha de kardioida mickarna riktade mot sitt eget instrument, se även till att man sitter vända åt olika håll, samt att mickarna är riktade bort från din medlirare.... försöka ha döda väggar framåt och bakåt för att undvika att ljudet kommer in i den motsatta micken... Lite luddigt, men har du inget "dött" golv så bör du i normala fall inte micka en meter ifrån micken...

Rummet ganska "dött" bra dämpade väggar och även hyggligt golv som det ligger en skaplig helteckningsmatta på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.