Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej,

är det nån som har erfarenhet av midi via firewire/lan??

eller vet vilka programm som finns för detta??

jag är pc användare. (mac har nog en sådan funktion i operativsystemet)

tack för hjälpen!

mvh

boris

Annons
Postat (redigerat)

För länge, länge sedan gjorde jag ett litet program där jag spelade på mitt midiklaviatur, och så spelades det upp ett par sekunder senare på en helt annan dator...jag använde det mest för att impa på tjejer som jag chattade med, för att de skulle höra hur duktig jag var på att spela piano. 🙂

Nuförtiden antar jag att det finns standarder för sånt. Men jag vet faktiskt inte.

// David

Redigerat av Diwic
Postat

Hmm. Vad är frågan egentligen?

Midi är ju minst två saker, dels ett "språk" att styra syntar o sånt, dels en spec på hur man kopplar saker elektriskt.

Den där runda kontakten med 5 pinnar tillhör den elektriska delen. Fast det var ju inte det du frågade om.

Att styra syntar o sånt via midi kan man då göra på massa sätt. Mitt Motu 828mkII skickar signalen på firewire och sen dyker den upp på en sån där 5 pinnars kontakt. Min USB burk skickar signalen på USB o sen dyker den upp på en sån där 5 pinnars. Mitt USB anslutna keyboard skickar signalen via USB. Ibland sparar jag midi-filer på en diskett och sätter in i mitt keyboard.

Hmm. Vad var frågan igen?

Gunnar.

Postat

frågan var kanske lite otydligt, förlåt ;-)

jag vill synca två datorer med ableton live.

men om jag kopplar ihop de via midi från ljudkort till ljudkort (runda kontakten med 5 pinnar)

blir det syncproblem. nu har jag hört talas om att det ska funka mycket bättre om man skickar midi-informationen ("språket") via firewire eller lan.

jag tror att man behöver ett extra programm för windows.

och det var det jag frågade om, om det finns nån som har testat att skicka midi-informationen via firewire eller lan, och inte via en midiinterface.

/boris

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.