Jump to content
Annons

Edirol PCR M30


Piffen

Recommended Posts

Hej

(Somliga av er kanske redan läst detta i hårdvarudelen, men det handlar ju om Reason och jag är ganska desperat.. Så om nån har nått uppslag. Säg till! Jag blir inte klok.)

Jag använder Reason 2.5. Jag har ett audiophile 24/96 (ska väl inte spela nån större roll.. men ändå). Datorn är en Pentium 4 på 3.07 ghz med 512 i ram. Och numera har jag även en Edirol PCR-M30. Jag antar att det enda som är relevant i sammanhanget egentligen är klaviaturen och programvaran.. Men ändå.

Jag vill givetvis assigna kontrollerna på klavituren till enheter i Reason. Jag har suttit med manualen för både synten och programmet och blir inte klok. En del av reglagen är redan assignade, givetvis till sånt jag inte vill att de ska vara assignade till.. Jag har ställt in det som ska ställas in i Midi och Advanced Midi så vitt jag vet. Aktiverat Midi Remote osv osv.. Och visst, jag kan ändra vissa av kontrollerna så att de styr andra kontroller än de gjorde från början. Men då sänder klaviaturen meddelande till den kontroll den sände till från början och den nya som jag assignat, bägge två samtidigt alltså. Helt värdelöst. Jag blir inte klok nånstans.. Anar att det kan ha nått att göra med vilka kontroller som använder vilka kanaler och portar osv.. Men jag förstår inte ändå.

Är det någon som känner igen det här (litar jag kallt på.. laugh.gif ) och isf är det någon som har nån konstruktiv lösning att presentera?🙂

Tack på förhand//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jo visst finns det programvara. Men jag har suttit ner med den med. Och jag kan inte påstå att den gjorde mig klokare. Jag laddade in en patch som inte skulle innehålla några förprogrammeringar, från medföljande skiva. Vilket inte hjälpte ändå. Jag måste väl helt enkelt sätta mig ner igen å verkligen testa allt en gång till och läsa manualerna fem gånger till. Det ska ju fungera. Även med vissa begränsningar. För enligt manualen är det inte så bra å köra både kontrollermeddelanden och klaviturmeddelanden på samma kanal.. men jag har liksom inget val när klaviaturen hänger ihop med kontrollerna 🙂 Vilket jag givetvis vill..

Nåja. Jag löser det väl tids nog. Om inte nån vet vad det är som inte funkar. Det ska ju inte vara omöjligt hoppas jag.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du mallen för "Edirol PCR-M series" i Reason?

Isåfall, läste du detta?

"When you use the PCR with Reason, you need to make sure that memory set 0 is selected"

Eller har du provat att strunta i den förprogrammerade mallen? Kan ju vara den som strular också...

Testa att välja "Basic MIDI Keyboard" och göra din egen mall istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vectro! Hmm.. Ursäkta. Men jag ska nog inte kika på nånting. För nu när jag suttit ner med programvaran som tillhör klaviaturen och nollställt allting. Då blir jag sannerligen inte klokare. Vad exakt menar du med mallen I Reason? Hur då i? Det kan jag väl inte ställa in i Reason? Menar du någon av de förprogrammerade mallar som fanns på skivan? Och vad exakt menas med "memory set 0.." Alltså, jag har inte några assignade kontroller eller så.. Men det hjälper ändå inte här. "Basic Midi Keyboard"? Var nånstans.. Är det så att jag måste programmera in kontrollmeddelandena i synten via syntens egen mjukvara? Ska inte Reason kunna kommunicera direkt med synten? Så att jag slipper sitta å fylla i en massa formulär..?

Många frågor och jag är inte ens säker på vad det är jag egentligen inte fattar, så bortdribblad är jag. Så det kanske inte ens går å förstå vad det är som är mitt problem. Det är förmodligen nått tankefel jag gjort till råga på allt. Nått riktigt nybörjarfel. Fastän jag inte klassar mig själv som nybörjare, inte nånstans.. Haha, ja. Alla är vi barn i början antar jag.

natti. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nollställ klaviaturens mjukvara och låt bli den!! 🙂

Ok, here we go:

smul1.jpg

smul2.jpg

Åhej! Funkar det?

Inte? Ok... Då testar vi Basic MIDI Keyboard och skapar egen mall.

smul3.jpg

Jag vill styra eq:ns frekvens med klaviaturens modulationshjul. Jag högerklickar på ratten och väljer Edit Remote Override Mapping...

smul4.jpg

...och sedan Mod Wheel.

smul5.jpg

Sedan har jag en Remote-mall för min klaviatur där rattarna inte ska påverka något jag inte har valt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Superbt! Haha, nu förstår jag varför jag inte fatta ett skvatt. Har bojkottat 3an för jag har inte gillat det jag sett av den. Men det kanske är lika bra att ge upp och acceptera lite förändringar. Vanesak iaf. Jag sitter alltså med 2.5 fortfarande.

Jättesnällt Vectro. Ambitiöst. Hoppas jag får kläm på det här nu. 🙂

Tack, tack, tack. 😛 Natti.//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Superbt! Haha, nu förstår jag varför jag inte fatta ett skvatt. Har bojkottat 3an för jag har inte gillat det jag sett av den. Men det kanske är lika bra att ge upp och acceptera lite förändringar. Vanesak iaf. Jag sitter alltså med 2.5 fortfarande.

Jättesnällt Vectro. Ambitiöst. Hoppas jag får kläm på det här nu. 🙂

Tack, tack, tack. 🙂 Natti.//smulan

2.5? Ja, då var det ju inte konstigt att du inte förstod mig.

Natti natti!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Ok. Har inte behövt fundera på det där med midi remote tidigare.. Så jag har inte behövt lida för det. 🙂

Men i 3an går det finfint.. Dock har det varit lite strul med att en del kontroller redan var "förassignade", men det fick jag allt pli på.. Om jag inte missminner mig. Funkar väldigt bra iaf. Var nog lika bra att jag skaffa 3an iaf. Härligt med Mc Class alltså.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...