musik (oregistrerad) Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Hej! Står/stod i valet och kvalet om vad jag skall/skulle välja - cd-pressning eller cd-bränning. Diskussionen nedan gäller 500 ex. CD-pressning: Det finns ett antal företag att välja bland. Geografiskt sett borde jag välja Digitalfabriken. Offert är det som gäller för prisuppgift. De skickar skivan till Sthlm numera. Man hämtar dock i Gbg. I övrigt finns Local Hero Media, MultiAudio, Tocano, Audiomix, A-ljud, CMM group, Cutting Room och ApArNe Records m.fl. Offert gäller oftast. Local Hero Media har en sökfunktion där du kan skriva in uppgifter och få pris direkt (ungefär som Dells hemsida). Den är dock lite stelbent och vill du avvika måste du ringa/maila för pris. Ett par har prisuppgift, med eller utan moms. Kontentan är dock att det kostar cirka 10000 SEK inklusive mervärdesskatt, utan trycksak men med labeltryck. I plastficka. CD-bränning: Har man utrustningen för bränning kan man ge sig på detta. HiSpace-cd (silver fram- och baksida) från Disc at Once t.ex. 8.20 kr/st. Summa: 4100 SEK. Bläckkostnad för labelskift: Min skrivare kräver 5 patroner för vardera 119 kr. Dessa räcker för 70 labels. Det innebär att jag måste köpa 8 uppsättningar bläckpatroner = 8 x 5 = 40 bläckpatroner. 119 kr x 40 = 4760 kr. 4100 SEK + 4760 SEK = 8860 SEK inklusive mervärdesskatt, utan trycksak men med utskrift på cd:s. Övrigt: Tillkommer gör trycksak. Jag skall ha ett 16-sidigt häfte. Varje papper kostar 2.25 kr. Till varje booklet åtgår 4 blad. Det blir 10 SEK. Tillkommer gör kostnad för bläckpatroner. Räknar med att jag kan använda ekonomisvart patron till 12 av dessa sidor. Den kostar 400 kr och räcker till 500 sidor. Vanliga patroner till resterande 4 sidor och baksideskortet. "Sidor" innebär A4. Erfarenheten har visat att sida motsvaras av ca. två hela cd-bookletuppslag, alltså 4 bookletsidor. Det gör 3 "sidor" per booklet. 500 ex x 3 = 1500 sidor. 1200 SEK. Plus för de andra sidorna (4 + inläggskort), vanliga patroner: 119 kr x 80 = 9520 SEK. CD-jewel tillkommer 5 kr/st inklusive tray. 2500 SEK. CD-press: 10000 + 1200 + 9520 + 2500 = 23220 SEK. CD-bränning: 8860 + 1200 + 9520 + 2500 = 22080 SEK. Priserna förutsätter också att jag har egen skärmaskin. Exkl. frakt. N©b-avgifter behövs inte betalas i detta fall, liten upplaga egna kompositioner. SLUTSATS: Borde låta cd-presseriet göra trycksak också! Och syssla med cd-bränning själv enbart för upplagor om kanske 10-50 ex. Det finns cd-paket inklusive trycksak för ca. 15000 SEK för 16-sidig booklet. Men nu blir frågan: hur gör man själv reprofilmer? För det ingår inte då... Kanske kalaset stannar på strax under 25000 pluringar i alla fall. 🙂 :musik
börnen (oregistrerad) Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 Finns mycket billigare CD-skivor. 100-p silver printable 80 min för 225:-. Ingen mer moms och tull eftersom det är inom EU 😉
Diwic Postat 4 juni 2005 Postat 4 juni 2005 Känns ju som att arbetstiden blir avsevärt mindre om man låter presseriet fixa biffen, eller...? Och om tid är pengar, blir det lönsammare att skicka det till tryckeriet. // David
komoriman (oregistrerad) Postat 4 juni 2005 Postat 4 juni 2005 Silver-printable betyder bara silver på ovansidan... alltså trycksidan! High Space-skivor ser ut som en pressad skiva med sin silverfärgade undersida, fast dom är klart dyrare! Men man får det man betalar för...!
Rapid Wanker Postat 5 juni 2005 Postat 5 juni 2005 Varje papper kostar 2.25 kr. Vafan...är det kungens papper du använder?
Pico Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 Varje papper kostar 2.25 kr. Vafan...är det kungens papper du använder? Skulle gissa att det handlar om Glossy foto-papper eller något liknande. Inte vanligt kontorspapper.
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 Varje papper kostar 2.25 kr. Vafan...är det kungens papper du använder? Skulle gissa att det handlar om Glossy foto-papper eller något liknande. Inte vanligt kontorspapper. Ja, är det inte glossy är den kostnaden aningen hög 🙂
musik (oregistrerad) Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 Hej! Nja, det papper jag nämnde för 2.25 kr inkl. moms är varken "vanligt" kontorspapper (som kan kosta mellan 9-50 öre/st) eller s.k. Fotopapper (Glossy) (som jag sett för mellan 4-12 kr/st!!). Det jag nämnde var ett "vanligt" hyfsat högupplösningspapper för bläckstråleskrivare. HP är tydligen märket och det heter nåt med "Broschures and Folders" eller nåt sånt. Det är dubbelsidigt, man kan alltså skriva på bägge sidor av det! Fick rådet här å forumet! Annars så köpte tidigare jag ett annat "vanligt" tunt högupplösningspapper, som helt enkelt heter "Dubbelsidigt inkjet-papper". Kostade ca. 4.50 kr per blad. Då hade jag ändå 30% rabatt, eftersom jag tänkte köpa mycket av den sorten. Men nu vet jag inte riktigt, då jag ju fick nys om det där billiga 2.25 kronors... Så är det! 🙂 rock on/:musik
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 Hej! Nja, det papper jag nämnde för 2.25 kr inkl. moms är varken "vanligt" kontorspapper (som kan kosta mellan 9-50 öre/st) eller s.k. Fotopapper (Glossy) (som jag sett för mellan 4-12 kr/st!!). Det jag nämnde var ett "vanligt" hyfsat högupplösningspapper för bläckstråleskrivare. HP är tydligen märket och det heter nåt med "Broschures and Folders" eller nåt sånt. Det är dubbelsidigt, man kan alltså skriva på bägge sidor av det! Fick rådet här å forumet! Annars så köpte tidigare jag ett annat "vanligt" tunt högupplösningspapper, som helt enkelt heter "Dubbelsidigt inkjet-papper". Kostade ca. 4.50 kr per blad. Då hade jag ändå 30% rabatt, eftersom jag tänkte köpa mycket av den sorten. Men nu vet jag inte riktigt, då jag ju fick nys om det där billiga 2.25 kronors... Så är det! 🙂 rock on/:musik Aha, cool. HP's papper har jag upplevt som bra,
komoriman (oregistrerad) Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 Eftersson alla mina polare kör sina skivor på DiscPrint så får jag väl rekommendera dom! DiscPrint
musik (oregistrerad) Postat 6 juni 2005 Postat 6 juni 2005 Hej! Komorimannen! Eftersom jag redan köpt alla grejer som behövs, så kör jag ut några ex här hemmavid så småningom i all enkelhet. Tack för företagshänvisningen i alla fall. 🙂 :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.