sansamp1 Postat 20 mars 2004 Postat 20 mars 2004 (redigerat) Hjærtat blir en Mac G5 Dual P. (m Logic) och Genelec-monitorer. Dærefter ær funderingarna stora... Såsom digitalt-mixerbord, ljudkort, compressorer, effekter, preamps, mickar, mjukvarueffekter och masteringsprogram. Har någon erfaren ljudtekniker, bra ideer på høgkvallitativa produkter? Jag har jobbat med cubase och MICROSOFT, men læmnar nu æntligen det bakom mig. Studion ska arbeta med akustisk inspelning, men æven endel midi. Allt från mjuk nylon till kraftigt rock sound. Dærfør lite knivigt med mick val.. mm. Har tenkt att mixa så mycket som møjligt digitalt. Men æven anvænda endel analoga effektburkar. Har tænkt att avancera studion eftersom, men børjar på ca 300.000:- Jag har surt erfarat midprice produkter och vill dæfør endast vælja erkænda pro-produkter. Tacksam før alla tips/ Danne Redigerat 30 mars 2004 av sansamp1
mikee (oregistrerad) Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 oj!....detta är lite knepigt eftersom det finns hur mkt grejer som helst och mkt beror på hur du vill jobba, kan du beskriva mer exakt? mixerbord skrev du, vill du köra ut kanalerna mot bordet och mixa analogt? här är iaf en snabb lista på grejer som jag kommer på direkt. Monitorer ADAM S3-A 45000kr A/D D/A Apogee AD16X 16channel A/D converter 30000kr Apogee firewire card 6000kr Benchmark DAC-1 2channel D/A converter 8500kr Micpreamps Chandler TG2 2channel 18000kr API 3124 4channel 25000kr Vintech 473 4channel with eq 30000kr Grove Tubes Vipre 1channel 28000kr Kompressorer Empirical Labs Distressor Steropair 25000kr Empirical Labs Fatso 22000kr Mikrofoner Soundelux E47 47500kr Royer R-121 x2 23000kr Josephsson E22 x2 25000kr AEA R84 x2 18750kr Shure SM 57 x5 5000kr Sennheiser MD421 x3 7500kr AKG D112 1500kr Shure Beta 52 2000kr Audio Technica ATM25 2000kr Shure SM7 3500kr Beyer M88 3000kr /mike
Henrik Andersson Vogel Postat 29 mars 2004 Postat 29 mars 2004 (redigerat) Du bör nog fundera igenom exakt vad du ska ha studion till. Ska den drivas kommersiellt, eller är det bara din egen lekplats? Om du har någon sorts kommersiellt syfte, måste du fundera över vad dina kunder kan tänkas vilja ha. En annan sak är att det inte alltid är de roligaste sakerna ger mest välljud för pengarna. Till exempel: Antag att du väljer mellan att å ena sidan akustikbearbeta ett illaljudande rum och köpa en billigare mick, eller å andra sidan att köpa en jättedyr mick och inte akustikbearbeta rummet. Förmodligen är det första alternativet klokast, men det senare är ack så mycket roligare... Med all respekt får jag intrycket av att du är på väg att köpa för mycket och för dyra prylar. Börja med en liten men kvalitativ uppsättning så att du kan komma igång, och sedan själv förstå vad du behöver istället för att låta någon annan bestämma åt dig. Lite konkreta prylråd: Om du ska spela in rockband med trummor och allt kommer du att behöva minst åtta samtidiga ingångar på ljudkortet. Jag kommer just att köpa ett MOTU HD192, kan oftast prutas ned till 15-16.000 ex moms. Det är 12 in och 12 ut, och låter väldigt bra. Det kan man absolut göra plattor med utan att skämmas. Men du kan få hygglig kvalitet för mindre pengar också. Grunduppsättning, mickar: Shure SM57 (1-2 st) Sennheiser MD421 (1-2 st, helst den grå vintagemodellen) Oktava MC012 (matchat par med sex olika kapslar) Nevaton MC51 Neumann TLM103 Om du väljer att vänta med mixerbord är LineAudio OMP åtta schyssta och mycket prisvärda mickpreampar i ett rack. Skaffa någon enkel linemixer, så att du kan ställa in nivåerna på lyssningen. Apropå lyssning kommer du att behöva hörlurar och en hörlursförstärkare till musikerna. Ska du mixa i datorn kan jag rekommendera Universal Audio UAD-1, ett utmärkt PCI-kort med plugins. Underskatta sedan inte kostnader för mickstativ, puffskydd, kablar, rackhyllor...you name it. Sedan tycker jag att du ska anlita någon akustikkonsult, som kan hjälpa dig med råd angående studiobygge och akustik. Jag hade just en sådan över i min studio, kostade 4000 kr. Lycka till! Hälsningar /Henrik Redigerat 29 mars 2004 av Vogel
Lundin Postat 22 april 2004 Postat 22 april 2004 Vill du köpa digitalt mixerbord, har jag ett Ramsa WR-DA7 32 kanalsbord.. full automation, m.m m.m...skicka ett PM om det finns intresse.. /D
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.