Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå, är det någon som provat BFD Drum Module. Den har ju fått bra omdömen överallt. Hur står den sig mot exempelvis DFH?

Den kostar ju rätt mycket så man vill ju veta innan man köper.

Annons
Staley (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kör DFH Superior alt. C&V istället. Både billigare och bättre.

Toontrack

Redigerat av Staley
Postat
Kör DFH Superior alt. C&V istället. Både billigare och bättre.

Toontrack

Har du jämfört? 😉

Jag har jämfört båda paketen och kan helt ärligt säga att det enda som är bättre på BFD är interfacet och den "virtuella" trummisen (som inte finns i dfhs)....

Ljuden och möjligheterna med olika slagtyper i DFH Superior är mycket bättre om man frågar mina trötta rocköron.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Kul att ni tar upp detta med BFD och DFH Superior. Har själv funderat i dessa riktningar. Alternativet är annars en Alesis Ion. 3995 SEK. Jag snackar alltså digitalt trumset.

Har jämfört en liten dem o med BFD med min Alesis HR-16. Viss skillnad, men inte så jag hajar till, förutsatt att jag lägger på lite reverb till nämnda trummaskin.

😉

:musik

Postat

Ingen idé att ge sig in på BFD om man inte kan micka trummor. Kan man det däremot så man vet vad man sysslar med så är BFD oslagbart om man frågar mig. För att tillägga: Alltid bäst med riktig trummis! 😉

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Toontrackvarianten har väl också utbyggnadsmöjligheter?

Vid en snabb demolyssning måste jag säga att Toontrack helt klart slår FXpansion!

Kanske de fuskat med reverb? En annan sak har slagit mig: jag ogillar starkt dötorra trummor.

😉

Postat

Jag kör BFD.

jag tycker att det är fantastiskt.

Det låter skitbra.

Våran trummis har ett V-drum sett, som han kör BFD med, han höll på att ramla av stolen när han fick testa.

Det är väl lite tungt för datorn, men det är det värt (för det mesta)

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Denna tråd ägnade jag eftermiddagen åt, ladda ned demos etc. Haft problem få ned demos från FXpansion BFD till Real Player, lyssna och sedan spara. Kort sagt det funkar inte att spara dem, det finns inget "spara mål" när man högerklickar på deras hemsida. Lyssnat, imponerats delvis.

Däremot går det att få hem Toontrack DFH Superior smärtfritt. Lyssnar och imponeras.

Prisfrågan: FXpansion BFD 3400 SEK och Toontrack DFH Superior 2500 SEK.

🙁

Postat

BFD e kanon. Jag e defenitivt ingen stjærna på att micka trummor eller spela sjælv. Ljuden e kanon..Køp ett tips

Jimmy

Postat
Hej!

Kul att ni tar upp detta med BFD och DFH Superior. Har själv funderat i dessa riktningar. Alternativet är annars en Alesis Ion. 3995 SEK. Jag snackar alltså digitalt trumset.

Har jämfört en liten dem o med BFD med min Alesis HR-16. Viss skillnad, men inte så jag hajar till, förutsatt att jag lägger på lite reverb till nämnda trummaskin.

🙁

Alesis ION som alternativ till BFD eller DFHS? 🙂

ION är ju Alesis VA/synth, och den kostar betydligt mer än 3995:- sist jag kollade, det är inte någon annan produkt du är ute och far efter?

Postat

ION är i det här fallet Alesis nya digitaltrumset, som säljs av en viss musikaffärskedja (gissa vilken) för 3.995:-. Rent ljudmässigt är den ett par snäpp (minst) från både DFH Superior och BFD, men ION som kontroller till någon av trumprogrammen för att få känslan är ju kanon.

Jag kan dock förstå att du misstog ION för en synt, eftersom Alesis faktiskt har en sådan med samma namn. Märkligt värre!

Postat

Bfd låter ju onekligen intressant. Kanske för att man hört och provat Dfh och är lite less. Vet inte. Coolt med så mycket svar.

Postat

Ljuden i BFD är grymma men beatsen är trista. Bäst resultat får man helt klart om man proggar trummorna själv i t.ex. cubase.

Groove Agent har schyssta beats men trista ljud. Även här blir resultat helt klart bäst om man proggar själv.

DFH har bra ljud men jag tycker att man måste pilla väldigt mkt med effekter för att få dem att låta bra ihop med andra instrument.

Sen kommer ju alltid den avgörande frågan....vilket man har råd med. 🙂

Mvh / djonas

Postat

En "begränsning" i BFD i förhållande till DFHS är storleken på trumsetet. Max tre cymbaler samtidigt och max tre pukor samtidigt. Vad jag förstått så kommer BFD's "motor" att uppgraderas så småningom så att man kan använda större set.

Själv är jag uppväxt med Neil Peart som idol och inspiration (även om jag är gitarrist i stället för trummis) så jag föredrar i regel större trumset när jag jobbar.

Båda låter väldigt bra så det är väl en smaksak vilket man väljer.

Sen finns ju Scarbee Imperial Drums också.

Postat
En "begränsning" i BFD i förhållande till DFHS är storleken på trumsetet. Max tre cymbaler samtidigt och max tre pukor samtidigt. Vad jag förstått så kommer BFD's "motor" att uppgraderas så småningom så att man kan använda större set.

Själv är jag uppväxt med Neil Peart som idol och inspiration (även om jag är gitarrist i stället för trummis) så jag föredrar i regel större trumset när jag jobbar.

Båda låter väldigt bra så det är väl en smaksak vilket man väljer.

Sen finns ju Scarbee Imperial Drums också.

Tre pukor duger för mig, men tre cymbaler är ju i lägsta laget faktiskt.

Postat
Tre pukor duger för mig, men tre cymbaler är ju i lägsta laget faktiskt.

Jo, jag tar också hellre fler cymbaler i olika format. Det blir så mycket roligare då 🙂

Sen vill jag ha en gong-gong, en "hells-bells" klocka samt två kanoner...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.