Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej,

min ena maxtor hårdskiva crashade just och nu får jag inte igång den. win xp var installerad på den så jag kan inte ens få igång datorn nu. försökte formatera om win partitionen på den genom att köra in win xp igen, men det gick inte att formattera den. den säger bara att " bla bla bla hardrive might be damaged"

så nu är väl fallet så att disken är förlorad. det är inte det värsta. dem kanman köpa nya, men all information på disken är förlorad. mycket som jag inte har backup på.

Nu är frågan finns den nån såm kan få ut filerna från den trasiga disken? någon som känner till nån sådan service tex i stockholms trakten?

tacksam för svar

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat

vet inte om det hjälper, men pröva sätt den som slavdisk i en annan dator o se vad du kan hitta på disken.

p_eversound (oregistrerad)
Postat

Jag fick ett riktigt konstigt tips en gång, som enligt tipsaren funkar. Lägg hårdisken i frysen några timmar. koppla in den och kopiera allt till ny h-disk. Det låter som ett skämt, men ska alltså funka.

OBS! Jag tar inget som helst ansvar för vad som kan hända...

Postat

japp, att kyla ner disken kan hjälpa. Även tvärt om. Ibland kan en hårddisks skivor expandera av värme, och är datorn igång hela tiden så gör det inte så mycket. Låter man den däremot kylas ner över en helg så kan hårddiskshuvudet läsa på fel ställe eftersom disken krympt och då blir allt bara fel. Lösningen är då att värma upp disken innan man kopplar in den.

Det bästa att testa är att dansa och sjunga lite för hårddisken och prova den i kompisars datorer och prova den i sin egen vid olika tidpunkter.

Annars skulle jag tippa att det kostar >5000:- för nån halvproffsig firma att hjälpa dig.

Postat

Hej. Om du nu får igång hårddisken och är tvungen att formatera så finns det ju en del recoveryprogram som i många fall kan återskapa förlorad data. Sök på recoveryprograms och se vad du kan hitta. Min vän hade strul med sin hårddisk och kunde återskapa mycket på detta vis.

Postat

Låter hårddisken som vanligt, som en skördetröska eller inte alls?

Om hårddisken inte låter alls, kan det vara kontrollerkortet antingen på hårddisken eller på moderkortet. Om den låter som en skördetröska är det förmodligen själva disken. Om den låter som vanligt kan det vara vad som helst. 😉

Postat

tack för alla tips!

jag håller som bäst på med att söka genom hårdskivan med programmet File scavenger. hittar lite av bilderna i mitt bildbibliotek. som tur var hade jag nyligen tagit backup alla sång filer. hoppas på bra resultat nu bara.

en till fråga: vore det bättre att formatera om disken före jag kör recovery programmet? fast det är ju också en chansning

Postat
en till fråga: vore det bättre att formatera om disken före jag kör recovery programmet? fast det är ju också en chansning

Erhmm... nej, absolut inte! 😎

Tänk oxå på att om du fipplar rundor med recovery-program på disken minskar det ett proffs chanser att rädda data, om det skulle visa sig i efterhand att du vill det.

Postat

tjohoo

Jag lyckades rädda ca 98% av alla filer på disken. så nu är det lugnt.

file scavenger 3 gjorde ett utmärkt jobb.. jag rekomenderar det om olyckan är framme

för er i framtiden.

från och m med nu är det backup som gäller.

• 5 år senare...
Postat

Hej!

Jag vet att det här är en gammal tråd men svarar på den ändå eftersom änet är lika aktuellt idag.

Det gick ju bra i fallet ovan men i många fall finns det risk att förstöra hårddisken ytterligare genom att använda olika återställningsprogram då det kan finnas ytskador på skivorna.

Om felet är logiskt (mjukvarufel) fungerar återställningsprogram ibland väldigt bra men är felet av fysisk karaktär hjälper de föga.

Om missljud kommer från hårddisken eller om det går långsamt att läsa från disken och datan är viktig är det absolut bäst att lämna hårddisken till en återställningfirma, som Ahlberg data eller motsvarande.

Postat (redigerat)

Ämnet är tyvärr alltid aktuellt, eftersom det är alldeles för många som glömmer bort det där med att göra backup... 😉

Om man vill göra ett försök själv, så är det säkrast att göra en image-kopiering av disken som den är (med Acronis TrueImage, Norton Ghost eller liknande), till en ny disk - för att sedan försöka rädda data på den nya. Om man misslyckas där, så har man ju ändå kvar den gamla disken i oförändrat skick - och då är det större chans att proffsen kan rädda innehållet, än om man har försökt rädda data själv på den ursprungliga disken.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.