Elvlis (oregistrerad) Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 Hej! Känns nästan som att de drog till med nån summa. Jo faktiskt, värsta BananRepubliken! Öppna gitarretuiet, titta lite - vilken fin gitarr den får han minsann betala hmmm, 5000 kr för! (... som sedan kan omvandlas till ny cykel till grabben samt soffan vi såg på IKEA i söndags - eller 😳?)
Håkan Ekberg Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 Host, harkel, jämrans skit i ögat, vilken fin gura! Grymt att ha en egen specialbyggd gura, lite avis blev man allt 😉 Håkan
wicked_s Postat 10 juni 2005 Trådstartare Postat 10 juni 2005 Hej! Grymt snygg gura 😉! (Tullen är konstig - varför ville dom ha just 5000 kr? Varför inte lika gärna 50,000 eller 500 kr? Kostade Cypern-resan nu här i juli 4785 kr exkl 215 kr i bränsleavgift måhända? (Grymt snygg gura... förstör nu inte allt med POD 😉!)) Tackar! Men jag måste säga att jag tycker att Poden är riktigt bra! Smidigt som tusan när man sitter och spelar in, plus att tanten slipper höra gitarronani på högsta volym från en uppmickad stärkare. Men jag går faktiskt och funderar på att köpa någon/några stärkare också, har inte riktigt bestämt mig än. Men det lutar åt Engl Powerball, Peavy 5150, Randall eller någon Krank. Får börja spara för just nu så ligger det lite utanför min budget 😆
wicked_s Postat 10 juni 2005 Trådstartare Postat 10 juni 2005 (redigerat) (Tullen är konstig - varför ville dom ha just 5000 kr? Varför inte lika gärna 50,000 eller 500 kr? Kostade Cypern-resan nu här i juli 4785 kr exkl 215 kr i bränsleavgift måhända? (Grymt snygg gura... förstör nu inte allt med POD !)) Känns nästan som att de drog till med nån summa. EFtersom inget värde fanns angivet så tyckte de kanske att den här kanske kostar typ 15000 spänn..., så vi lägger 5000 i avgifter. Kanske därför de också gav med sig? Vad som är lite skumt är att man får inte ta emot gåvor över ett visst värde utan att betala? Varför krävde de inte att ett värde på guran skulle redovisas? Som jag skrev, så var det en hel del faxande av kvitton och sånt innan det löste sig. När han skickade guran från USA så skrev han att han hade byggt den själv och att det var en gratis gåva till mig, men i USA sa de ändå att han måste sätta något "värde" på gitarren på pappret så att säga. Så han sa att en motsvarande gitarr av typ les paul ligger på runt $2000 dollar. Så det måste ha varit det som de gick på, på något sätt. Så de sa 5000 i tullavgift, då kontaktade snubben i USA tullen i Sverige och de ville att han skulle redovisa hur mycket gitarren var värd. Så han skrev typ att den inte hade kostat honom något alls att göra, utan att han tillverkat alla delarna, ungefär. Och tullen öppnade inte paketet för att titta efter, när jag fick hem den så var förseglingen obruten så att säga. Så de visste väl inte vad det låg i, och tur är väl det. Så jag är jävligt glad att det gick som det gick. Redigerat 10 juni 2005 av wicked_s
Howard_Johnstone (oregistrerad) Postat 12 juni 2005 Postat 12 juni 2005 Se upp med tullklareringen överhuvudtaget. Bäst är att själv kräva att få fylla i ett ED-dokument, dvs att deklarera godset självt och inte överlåta detta på en speditör. När det gäller privatpersoner finns ofta begränsningar om vad man får göra självt, men fråga alltid! Det är nämligen mycket viktigt att kunna fastställa värdet på godset då såväl tull, frakt, moms & införselavgifter beräknas på detta belopp. bäst är att redov. substansvärdet, dvs "slaktvärdet" (tillverkningsvärde, komponentvärde) och inte något marknadsvärde. Glöm inte att försäkra godset om det är värdefullt!
wicked_s Postat 12 juni 2005 Trådstartare Postat 12 juni 2005 Se upp med tullklareringen överhuvudtaget. Bäst är att själv krävaatt få fylla i ett ED-dokument, dvs att deklarera godset självt och inte överlåta detta på en speditör. När det gäller privatpersoner finns ofta begränsningar om vad man får göra självt, men fråga alltid! Det är nämligen mycket viktigt att kunna fastställa värdet på godset då såväl tull, frakt, moms & införselavgifter beräknas på detta belopp. bäst är att redov. substansvärdet, dvs "slaktvärdet" (tillverkningsvärde, komponentvärde) och inte något marknadsvärde. Glöm inte att försäkra godset om det är värdefullt! Att se upp med tullklarering, ja det vill jag lova. Är man inte vaksam och klok så kan man nog bli av med en hel del pengar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.