Loud Postat 20 mars 2004 Postat 20 mars 2004 S/pdif är en ju digital signal, men processas den något av ljudkortet man använder? Scenariot följer : Jag ska spela in en korg triton med digital ut. Vinner jag något på att använda ett digi002 eller ett HDsystem som jag har tillgång till, eller kan jag lika gärna använda projektstudions audiophile 2496?
trombonisten Postat 20 mars 2004 Postat 20 mars 2004 Digitalt är ju digitalt så någon särskilt stor skillnad gör det ju inte. Nu finns det dock en parameter som kan spela roll. Oscillatorn som sätter "takten" för synkroniseringen är aldrig helt perfekt. Så frekvensen blir inte exakt det du ställer in. Dessutom ökar och minskar den lite över tiden. Troligen kan man höra sådant här om man har känsliga öron. Åtminstonde finns det de som hävdar att det spelar en skillnad hur samplingsklockan tas fram och hur bra den är. Dessa personer har oftast en extern burk som skapar klockan. Jag har absolut ingen praktisk erfarenhet av sådant här, men jag tror nog att för oss vanliga människor spelar det nog knappt någon större roll. Det viktigaste är att du väljer en av burkarna som synk-källa. Vanligen tar man väl den som ljudet kommer ut från. Trombonisten
Loud Postat 21 mars 2004 Trådstartare Postat 21 mars 2004 Digitalt är ju digitalt så någon särskilt stor skillnad gör det ju inte. Nu finns det dock en parameter som kan spela roll. Oscillatorn som sätter "takten" för synkroniseringen är aldrig helt perfekt. Så frekvensen blir inte exakt det du ställer in. Dessutom ökar och minskar den lite över tiden. Troligen kan man höra sådant här om man har känsliga öron. Åtminstonde finns det de som hävdar att det spelar en skillnad hur samplingsklockan tas fram och hur bra den är. Dessa personer har oftast en extern burk som skapar klockan. Jag har absolut ingen praktisk erfarenhet av sådant här, men jag tror nog att för oss vanliga människor spelar det nog knappt någon större roll. Det viktigaste är att du väljer en av burkarna som synk-källa. Vanligen tar man väl den som ljudet kommer ut från. Trombonisten Då var det som jag trodde. Tack ska du ha! Men, följdfrågan lyder. Denna klocka som avgör synkningen, vad skiljer en dyr sådan mot en billig? en extern och en intern?
trombonisten Postat 21 mars 2004 Postat 21 mars 2004 Hej Loud. Kör med det som finns. Sätt synk i Triton-en till intern (om det ens finns något val) och synk i datorn till extern när du kör ljud in i datorn. Det är idealet att den som skapar ljudet sköter synken. Så tvärtom när ljudet går åt andra hållet. Jag tog bara upp det för att det finns folk som kan start diskussioner som pågår i evigheter om hur fantastisk stor skillnad det är. För oss vanliga dödliga spelar det ingen roll. I en stor studio är det väl rätt naturligt att ha en extern sync generator. Tja, en länk kan vara som följer http://www.mercenary.com/lucssstudsyn.html Mycke pengar är det. Inte kommer jag höra nån skillnad. Trombonisten.
Loud Postat 21 mars 2004 Trådstartare Postat 21 mars 2004 Hej Loud. Kör med det som finns. Sätt synk i Triton-en till intern (om det ens finns något val) och synk i datorn till extern när du kör ljud in i datorn. Det är idealet att den som skapar ljudet sköter synken. Så tvärtom när ljudet går åt andra hållet. Jag tog bara upp det för att det finns folk som kan start diskussioner som pågår i evigheter om hur fantastisk stor skillnad det är. För oss vanliga dödliga spelar det ingen roll. I en stor studio är det väl rätt naturligt att ha en extern sync generator. Tja, en länk kan vara som följer http://www.mercenary.com/lucssstudsyn.html Mycke pengar är det. Inte kommer jag höra nån skillnad. Trombonisten. Yes, spela in grejar jag utan problem, frågan är bara var. rent konkret, tror du jag vinner något på att använda Protoolssystemets klocka i HDsystemet jämfört med tritons egen eller audiophiles? Det är en ju en omvadndling som sker från signal till data rent fysiskt till hårddisken, även om det är digitalt. Dock är alltid en etta en etta och en nolla en nolla. hm. Tack för all hjälp föressten.
trombonisten Postat 22 mars 2004 Postat 22 mars 2004 (redigerat) Hej Loud, jag tror inte du tjänar något konkret på det ena eller det andra. Kör med det som är enklast. Det sker ingen omvandlingen från digital ingång till lagring på hårddisken. Det är samma ettor och nollor. (Har du olika upplösning, tex 16 bit mot 24bit, så blir det ju en omvandling dock. Det är en helt annan fråga). Och ursäkta mig lite här, jag är på rejält tunn is. Det är två problem man vill lösa med extern synk-burk i en större studio. 1) Det digitala synkar inte. Har man massor av burkar som skall synka mot varandra så är det rätt bra att en bestämmer. Osynk i det digitala hörs mycket bra, det blir rejält med knaster. Finessen med digitalt är ju att, hmm, just att det är digitalt. Antingen funkar det eller inte. 2) Omvandlingen från analogt till digitalt eller tvärs om får lägra kvalitet genom att klockan går med lite fel frekvens och "jittrar" en del. Fel frekvens spelar nog ingen roll eftersom skillnaden är väldigt liten (nå, det finns ju maskiner som är trasiga men det brukar märkas på många sätt) och jittret spelar heller ingen större roll för oss vanliga dödliga. Sätter man bara på maskinerna en liten stund innan man spelar in så hinner saker stabilisera sig. En extern synk-burk kan möjligen ha bättre oscillatorer, och kanske till och med en ugn för kristallen som håller den vid konstant temperatur. Allt för att minska frekvensfel och jitter. Men även de billigaste korten man kan köpa är tillräckligt bra för oss vanliga dödliga. Så sammanfattningsvis, kör det som är enklast. Ställ in synk-källa på ena burken till extern. Värm upp grejorna i fem minuter innan inspelning. Klart. Trombonisten Redigerat 22 mars 2004 av trombonisten
DonRickardo Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 För att öka säkerheten bör du använda en S/PDIF kabel med rätt impedans. Det behöver inte bli fel med en vanlig RCA kabel, men risken är större. /Don
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.