Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

nu står det helt still i huvet 😉

är det nån som har tips på hur man får till lite av Kent soundet alltså inte själva mixningen och så utan mer hur jag ska spela och vad jag ska spela

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Tjenare!

nu står det helt still i huvet 😏

är det nån som har tips på hur man får till lite av Kent soundet alltså inte själva mixningen och så utan mer hur jag ska spela och vad jag ska spela

Enkelt gör som Kent och sno rakt av från Cure Joy Divison Depeche och Visage.....

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Tja, ett hett tips är väl att du lär dig spela en massa kentlåtar!

Exakt!

En kompis spelar the Beatles - complete anthology från pärm till pärm varje helg av samma anledning.

Postat

Kents sound bygger ju väldigt mycket på dera gitarrer. Komprimering stavas nog hemligheten i det här fallet. Allt ska vara väldigt komprimerat. En sak som man inte får glömma är ju deras sång. Det kan bli svårt att härma den eftersom ingen kan vara en annan person precis! 😄 Det är nog heller ingen bra idé att härme Jocke Berg heller, då det blir lite plagiatvarning av det hela...

Hoppas det gav några idéer!

/Johan

Postat

Ja, vafan... Du måste ju veta själv vad du menar med Kents "sound". Bättre tips än att planka deras låtar finns ju knappast.

Analysera låtarna så mycket du orkar. Det kan vara roligt om man är tillräckligt nyfiken. Se vilka kombinationer av harmonier som tilltalar dig och pränta in det.

Om det nu inte är kompressorsoundet du är ute efter... 😄

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Skit i det.

Skaffa ett +MusTafA+ sound istället.

Postat

det som är utmärkande för kent är "färgade" ackord på gitarrerna....

När man byter ackord behåller man några toner i det förra ackordet och låter dessa "färga" AV SIG I DET NYA ackordet....

sök på nätet för exakt beskrivning och exempel på färgade ackord..

Postat (redigerat)
Skit i det.

Bästa förslaget!

Vill du ha svenska texter med "konstigt" innehåll finns det

en del enkla knep.

Ta en helt vanlig (svensk såklart 😄 ) ordbok där du på må-

få slår upp 20 sidor. Blunda innan du öppnar sidan och sätt

ditt finger, även här, på måfå. Skriv ner ordet och gör på

följande sätt de 20 sidorna igenom.

Efter det att du fått alla ord kan du givetvis sålla i dom som

du vill och se om det finns något mönster.

Om du hittar t ex Vatten och Sax kanske det inte är helt

lätt att få ihop dom med hjälp av 'vanliga' ord, men det går.

Öppnade mitt sinne för att saxat finna vattenhjulet i mitt liv.

Lek på så kommer du finna ett grymt Mustafa-sound.

Redigerat av Nelerion
Postat

Jag tycker nog att det mest utmärkande med Kents sound förutom Jocke Bergs röst är hur gitarrerna spelar. Medan bas och trummor ofta maler på ganska rakt genom hela låtarna plockar gitarrerna rytmiskt.

Ta ut ett par låtar så hajar du snabbt grejen. Särskilt låtarna från Isola (bästa plattan).

Postat
Jag tycker nog att det mest utmärkande med Kents sound förutom Jocke Bergs röst är hur gitarrerna spelar. Medan bas och trummor ofta maler på ganska rakt genom hela låtarna plockar gitarrerna rytmiskt.

Ta ut ett par låtar så hajar du snabbt grejen. Särskilt låtarna från Isola (bästa plattan).

ok tack så mkt

självklart är Isola bästa plattan den vinner ju endast p.g.a en grej och det är 747 bästa Kent låten ever 😏

Postat (redigerat)

ok tack så mkt

självklart är Isola bästa plattan den vinner ju endast p.g.a en grej och det är 747 bästa Kent låten ever 😏

Där håller jag faktiskt inte med dig. Introt i Celsius och sticket i Oprofessionell är det som lyfter skivan över allt annat.

Synd att Kent har blivit tråkiga på gamla dar.

Redigerat av mornel
Postat

Ändrar sig en grupp skapas tankar och funderingar i de flesta

huvuden som tidigare lyssnat till deras musik. Vad vill man åt

som band?

Får man folk att tänka och studera har man kommit mycket långt.

Man har kommit riktigt långt när folk lägger ner tid på att jäm-

föra.

Dom lyckas kanske inte längre i allas ögon genom att skapa

klassiker, men dom fångar väldigt många genom sina tanke-

skaparverk.

Ganska intressant, man vet inte vad en grupp är ute efter..

Postat
Där håller jag faktiskt inte med dig. Introt i Celsius och sticket i Oprofessionell är det som lyfter skivan över allt annat.

Synd att Kent har blivit tråkiga på gamla dar.

Jes! Celsius über alles. Klart bäst på Isola och alla de efterkommande skivorna. Kan vara den bästa låt dom gjort. Verserna är helt otroligt suveräna!

Soundet? Gitarrer, Gitarrer, Gitarrer. Det är i dom, och sången givetvis, allt ligger i.

Som någon skrev, trum o bas är oftast ganska rakt spelade medan variationerna ligger i gitarrerna. Både i färgningarna och i rytmerna. Det är alltid smått geniala små licks som dyker upp här och där.

/E

Postat
Skit i det.

Instämmer... 😉

Roligare att ha ett eget sound istället för att sno någon annans

Men vad är det att hänga upp sig på? Det kan vara oerhört lärorikt att planka något någon annan har gjort.

Att man sen kanske inte bör fastna i det är en helt annan sak.

Postat
Skit i det.

Instämmer... 🙂

Roligare att ha ett eget sound istället för att sno någon annans

Men vad är det att hänga upp sig på? Det kan vara oerhört lärorikt att planka något någon annan har gjort.

Att man sen kanske inte bör fastna i det är en helt annan sak.

Mjo, visst.

Kanske kan vara nyttigt, men det är ju nyttigt att skaffa sig egna sound också 😉

Postat

egna och egna sound. vad kan jag säga? oasis, lenny k, the posies mm vad har de gemensamt? lennon, henrix. klart man ska lägga in något man älskar i sitt eget sound.

tobben

Postat

dubbelbastrumma, malande bas och gitarrackord, och så en akustisk gitarr som spelar halva tempot på hela paketet så har du kent. orkar typ inte förklara ordentligt men grunden till en av kentsounds, det jag snackar om, är väldigt enkelt. lyssna. "vinternoll2" "nihilisten".

Sen har dom ju gjort massa kreativa produktioner också, typ Musiknonstop och himmelsk drog.

Postat
dubbelbastrumma

Vad menar du?

Postat
dubbelbastrumma

Vad menar du?

jag har iofs aldrig lyssnat på Kent, men spontant antar jag att dubbelbastrumma innebär att man har två bastrummor. 😲

Postat
dubbelbastrumma

Vad menar du?

jag har iofs aldrig lyssnat på Kent, men spontant antar jag att dubbelbastrumma innebär att man har två bastrummor. 😕

Näe. Lyssna på trummorna, första versen i låten "Nihilisten". Sådär.

Postat
dubbelbastrumma

Vad menar du?

jag har iofs aldrig lyssnat på Kent, men spontant antar jag att dubbelbastrumma innebär att man har två bastrummor. 😕

Näe. Lyssna på trummorna, första versen i låten "Nihilisten". Sådär.

Är den från Vapen & Ammunition? Har knappt lyssnat på den skivan. Den är ett mörkt kapitel i Kents historia och inte alls stereotyp för deras sound, tycker jag.

Postat
Är den från Vapen & Ammunition? Har knappt lyssnat på den skivan. Den är ett mörkt kapitel i Kents historia och inte alls stereotyp för deras sound, tycker jag.

Nihilisten är B-sidan på deras nya singel. Lyssna på nya albumet, det är rått och inte alls som V&A! Ett av de bättre från kent om man frågar mig.

Postat

Nihilisten är B-sidan på deras nya singel. Lyssna på nya albumet, det är rått och inte alls som V&A! Ett av de bättre från kent om man frågar mig.

Nya skivan har jag lyssnat på, men inte någon b-sida från senaste singeln. "Rått" är väl att ta i? 🙂 Men bra är det. Lite som gamla.

Postat

Men snälla, leta lite! Är jätteenkelt att hitta information om alla låtar och album. Ett sätt är www.google.com.

Postat (redigerat)

Hemligheten med kents sound är att de inte har något medvetet sound 🙂 .. De försöker alltid göra ett sound som de aldrig gjort tidigare.

Redigerat av D Vibe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.