Jump to content
Annons

Reason


EnMiljon

Recommended Posts

Hej! Jag har under en långt tid hållt på att göra musik i reason..

Men jag har ett problem...

Det är inte så att jag är särskillt bra på det tekniska.

Reason är mer som ett stort instrument för mej.. alltså BARA instrument..

Jag använder nästan aldrig effekt grejerna utan bara skapar melodier med olika

instrument och trummor

Så till problemet..

Säg till exempel när jag exporterar en låt jag gjort och sen öppnar den i winamp

för att spela den där.. Så på dom här stavarna så ger dom knappt utslag och mina

låtar låter alltid så långt bort...

Jag har hört att för att lyfta fram låten måste man göra nått som heter mastra!

Hur och var kan man göra det? om nån orkar ta det från början

Och sen en sak till! Ingår det att reglera bas och sånt i mastring för jag tycker inte

jag har så stor kontroll över bas och diskant i själva reason mixern, blir nästan

alltid för högt eller för lågt..

Tack på för hand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och sen en sak till! Ingår det att reglera bas och sånt i mastring för jag tycker inte jag har så stor kontroll över bas och diskant i själva reason mixern, blir nästan alltid för högt eller för lågt..

Ja, det ingår. Att bara "lyfta volymen" är den sista och enklaste delen av mastringen. Mastring (eller mastering) är mycket MER än så!

Alternativt kan du fortsätta med 2.5 och betala någon annan för att mixa och mastra dina låtar om dina öron lurar dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du inte använder effekterna i Reason.. Skulle det inte kunna vara en idé att kika litegrann på dem iaf? Eller läsa om dem i manualen? Eller kanske kika på de tutorials som finns på Propellerheads sajt? För då blir det lättare att redigera de ljud som du kanske inte är helt nöjd med.. Eller kanske skapa nya spännande ljud osv osv. Det är värt besväret att sätta sig in i det.. 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak du kan göra för att höja volymen är att först normalisera, "normalize", wav-filen i ett ljudediteringsprogram så som Soundforge eller Cooledit. Men har du misslyckats med mixningen blir det shite av det oxå. Så är det... Ska man kunna ha några goda förutsättningar för mastering över huvud taget måste mixen vara bra. Om du laborerar lite med att ha en Eq på varje spår kommer du märka stor skillnad. På så vis sänker du (cuttar) vissa frekvenser och stärker (boostar) andra. Resultatet blir att ljuden passar bättre ihop och mixen blir tajtare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fleffy har rätt så till vida att en bra mix är viktig. Och att det gör masteringsarbetet mycket lättare. Det kanske inte ens är nödvändigt att mastra om du har en bra mix. Men! Att använda en eq på varje spår är kanske inte det bästa av universalråd.. För generellt sett finns inga universalråd.. Dessutom har du en eq på varje spår, i mixern. Den går faktiskt att använda. Dessutom färgar eq:n ljudet och det kanske du inte vill heller. Använd den där det behövs.

Resultatet av att cutta och boosta frekvenser behöver inte alls bli att ljuden passar bättre ihop och att mixen blir tajtare.. Kan lika gärna bli tvärtom. Läs lite om equalizern först, sen kan du börja pilla å ratta. För om du inte vet vad du gör eller vad du vill uppnå.. Då blir det nog inte så bra. Huvudsaken är att det låter bra, med eller utan eq. Men du ska vara nöjd. Vill du ha mer bas ur en ganska basfattig synt t ex så är det lämpligt att koppla på en p-eq och höja lite i de lägre frekvensområdena osv osv.. Pröva dig fram å kika lite i manualen. Du behöver inte plugga den eller så.. Man kan lära sig en del på egen hand. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

OK joo sant för att ljuden är jag ju nöjd med!

Det vet jag ju hur jag ska få att låta som jag vill det är lixom hel helten!

att man inte ska höra när en av mina låtar börjar att den är gjort av en "amatör" alltså att den ska vara fyllig och profsig!

För skapandet har jag under kontroll nu äre det tekniska jag vill ta itu med

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du. Om det är så att du vill att det ska låta proffsigt och fylligt.. Då finns det bara en sak att göra. Och det är att träna. Hur trist det än låter och hur jobbigt det än är. Läs manualen, läs tutorials, kolla i mix och mastersektionen på forumet. Och pilla och pilla och pilla. Du måste förstå vad du gör. Du måste kunna det själv. Och dit kommer du bara om du tränar. Så sätt igång redan idag. Läs fem sidor. Fundera, testa. Lycka till!

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

OK! du har nog rätt men jag är inte rädd för att lägga ner tid och träna och sånt!

det är bara det att jag inte har nån manual (slarvig jävel)!:rolleyes: Men jag har börjat att försöka gå igenom steg för steg alla effekter och rattar och sånt tills jag fattar vad alla är till för!

Jag har ändå aldrig varit en manual läsare tror att man förstår bäst när man kommer på saker själv och om man inte gjort det än som jag, då kanske jag inte

skulle klarat av det förns nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Men har du inte manualen i pdf format? Kan man inte få en ny från Propellerheads sajt? Har aldrig varit i den situationen.. Men man kan väl skaffa det mesta från Prop shoppen.. 🙂

Det ligger nog något i det. Och visst. Rent praktiska övningar brukar väl ge bäst resultat.. Men lite teoretisk vägledning kan ju vara bra 🙂

Lycka till iaf. Bara du sliter lite med det kommer det gå toppen. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...