Jump to content
Annons

Vad är en bra inspelning?

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Beror väl på om studion har koll eller inte på det de hör är något som är ett resultat av ett eget sound eller ett eget sound + studions sound.

Så är ju fallet i vilken studio som helst - även Studio Blue.

Det hänger på den som jobbar om den kan sin lyssning eller ej.

Oavsett vad du tror så går det att göra väldigt bra mixar i studior som inte uppfyller 20-20kHz +/- 1dB, även om det självklart är så att ju större avvikelse, desto svårare.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 343
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)
Tja,

varför skulle det inte finnas audiofiler bland blinda? För att de inte figurerar på internet?

Jo, men det gör de. Figurerar på internet alltså.

Dela på andra sajter

Om all musik generas på datorn och inte en mick är i närheten då?

Vad är "bra ljud" då?"

Inga problem. Om artisten kan få till ett sådant ljud i studion att det i princip går att reprodcera så nära som det bara går det artisten hörde i studion i en högklassig anläggning i hemmaniljö, så är det "high fidelity".

Hmm. Då verkar vi vara tillbaka vid vikten av en rejäl stereoanläggning igen...

Eller?

Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Ingen av er har tagit upp varför 80-90 % av alla studios fortfarande envisas med att ha minst ett par Yamaha Studio monitor NS-10 i bagaget när det mixas?

Varför?  😉  De är egentligen oerhört "kassa" med dagens mått mätt, men det låter som det folk i regel har hemma. De gjordes på 70-talet.

Men även om (utvecklingsfientliga?) inspelningstekniker inte kan/vill inse att det som "folk i regel har hemma" blivit bättre sen 70-talet...

... så har det det! NS-10 låter inte ens som det "folk i regel har hemma" då de extrema avvikelser som NS-10 har, som ljudkillen måste skruva som

galning på eq´n för att kompensera för, bara i fåtal fall råkar överensstämma med just de avvikelser som hemma-anläggningarna har, såå då sitter

"man" till syvende og sist bara i $1,000,000-Studion och mixar sin musik uti ordinära OnOff-högtalare (NS-10), smart?

(Självfallet bör man som proffs säkerställa att ens produkt håller i alla tänkbara situationer, så att studios har ett par NS-10 eller motsvarande är enligt

min ringa kunskap bara smart men att aktivt skapa/mixa musik i NS-10? Ja, om man inte har råd men något bättre! Nej, vansinne om man har råd med

bättre!! Jag har 995 kr´s elgura samt 695 kr´s mikrofon men skulle gärna ha Neumann & Co och försöker inte heller lura i nån att dessa är minst lika bra

som 10-30 ggr dyrare mikrofoner/gitarrer, p.g.a. allt är lika bra eller att en bra inspelning är när framförandet/kompositionen uppväger bristerna i det tekniska

eller annat... motsvarande 😉!)

- F.ö. är det med studiohögtaleri precis som med elever!

Man ska se till att dom inte är (för) bra, ty annars blifva det både krävande samt ansträngande... för en själv! -

PS Blinda Audiofiler finns i massor (nja blinda finns ju inte massor men ni förstår nog vad jag pratar) där en av alla dessa är just Stevie Wonder!

Nån av hans synthar samt stereo-del borde du spara ihop till Ove - en ren fröjd för örat!

Redigerat av Elvlis
Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
MrPhil (oregistrerad)
Du kan aldrig få fram ditt perfekta "sound" du vill ha på en inspelning om du inte har en så ofärgad kedja, inkl monitorutrustning, som det är möjligt.

Jag har varit där tre gånger och lyssnat, monitorsystemet har jag lyssnat på fler ggr. Jag har också varit med vid en inspelning av en platta i Gävle (NS10 monitorer).

"Vad för monitorer har de i Studio blue, o vad har du hemma?"

http://www.studioblue.se/

Jag har hemmabyggda monitorer, med stöd av två basar. Allt aktivt drivet, dämpning på bakvägg.

Läs exempelvis:

http://www.lts.a.se/ovrigt/artiklar.html

Yamaha NS10M, en mycket vanlig monitor.

Du gillar ju länkar till allt möjligt. Här får du en av mig:

http://www.soundonsound.com/sos/Jun02/articles/monitors.asp

Dela på andra sajter

• 5 månader senare...
Jonas_ (oregistrerad)

Hejsan alla. Denna tråd gjorde mig så förbannad att jag faktiskt blev tvungen att regga ett konto för att skriva. 😆

Jag älskar musik och sätter mig hellre i soffan med ett par skivor än slår på TVn när jag vill koppla av, dessutom lyssnar jag på radio i bilen och på jobbet. Däremot är jag totalt okunnig inom studioområdet.

Men er nonchalans och oförmåga att förstå tråden gör mig förbannad!

Jag köper laddar alltid ned en skiva som mp3 innan jag köper den, varför köper jag då CDn om jag gillar skivan? Jo för att CDn har bättre ljud. Det är det enda mervärdet skivan ger mig. Texter finns på internet och konvolutet är inte speciellt viktigt för mig.

Varför skall jag fortsätta köpa skivor när ni inte vill erbjuda bättre ljud än det jag kan få gratis? Ni verkar inte vilja/kunna förstå problemet. Om ni mixar/mastrar en platta så den hörs bra över bakgrundsbullret i när jag lyssnar på radio i bilen eller för att en låt skall låta bra i TVn på MTV så låter den lika oinspirerande som TVn/bilen även när jag spelar hemma. Låt radio/TV-stationerna anpassa musiken till sitt medium själva, varför skall ni göra det åt dem? EDIT: Gör en radio-mix där ni maxat volymen och kompressorerna, men ge fan i albumet om ni vill att jag skall köpa det.

Liknelsen om ketchup fyra hundra sidor tidigare är utmärkt:

Gjorde en liknelse med kryddor en gång (men då blev "alla" som

vanligt väldigt arga 😄!) Att mat utan kryddor många gånger inte är så god samtidigt som ett kilo salt på hummern/oxfilén inte heller är så gott!

Skickligt använd limiter/kompressor på slutmixen är som kryddor på mat medan L3-ExtremeMaximum-UltraMaximizer som den många ggr används

idag är som just 1 kilo salt samt 2 liter ketchup rakt uppå lyxmiddagen!

Ni skall inte göra plattor utan salt och ketchup, men använd inte för mycket för jag har både salt och ketchup hemma. Däremot är det omöjligt för mig att ta bort saltet och ketchupen när ni haft på så mycket att plattan är oätlig. Förstår ni verkligen inte det?

Redigerat av Jonas_
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

5577 visningar, och 368 svar på 13 sidor... och alltihop på ca 15 timmar. Det här var en het tråd vill jag lova.. 😠

Har inte hunnit läsa alla svar så jag vet inte om jag citerar någon nu, men jag tycker en bra inspelning är när man lyckats fånga bandet/artistens sound, och förstärka det med hjälp av produktionen.

Ett bra exempel är väl Black Album med Metallica..?

Redigerat av AndersL
Dela på andra sajter

• 1 år senare...

Hur långt är ett perfekt snöre?

Tyvärr är den frågan ungefär lika relevant, men mycket lättare att svara på.

Gunnar

Dela på andra sajter

För mig är en bra inseplning beroende på vad syftet med den är. Är syftet att det ska ut på radio och du gör det för nån annan. Då är en bra inspelning när producenten blir nöjd och tycker att det du gjort bidragit till att låten har fått ett lyft. Annars tycker jag en bra inspelning är när man får med det "där" som man inte kan förklara eller sätta fingret på. Men när du sätter på skivan så vet du att det finns där. Kroppen kan inte sitta still, du börjar spela trummor eller gitarr i luften, du höjer volymen för du tycker det låter så förbaskat bra, Ja alla dessa delar vi inte har ett ord för.....det är för mig den största utmaningen och det som gör en bra inspelning oavsett genrer.

Dela på andra sajter

Det är omöjligt att svara på.

Klart att de flesta flummar in på soundet, eftersom de flesta på den här sidan älskar sina teknikgrunkor. Men bortsett från sönderkomprimerad techno har inte så mycket nytt tillfogats till begreppet musikproduktion. Det är mest upprepningar (Rörvärme..nån?) plus en jävla massa volym.

Man ska klanta till det riktigt ordentligt idag, om man inte kan få till en bra inspelning som åtminstone duger för reklamradiostationer. Men för oss som inte är döva och heller inte impade över den makeupen, lyssnar och proddar hellre med instrumentens dynamik än mot.

Dela på andra sajter

Hejsan alla. Denna tråd gjorde mig så förbannad att jag faktiskt blev tvungen att regga ett konto för att skriva. :rolleyes:

Jag älskar musik och sätter mig hellre i soffan med ett par skivor än slår på TVn när jag vill koppla av, dessutom lyssnar jag på radio i bilen och på jobbet. Däremot är jag totalt okunnig inom studioområdet.

Men er nonchalans och oförmåga att förstå tråden gör mig förbannad!

Jag köper laddar alltid ned en skiva som mp3 innan jag köper den, varför köper jag då CDn om jag gillar skivan? Jo för att CDn har bättre ljud. Det är det enda mervärdet skivan ger mig. Texter finns på internet och konvolutet är inte speciellt viktigt för mig.

Varför skall jag fortsätta köpa skivor när ni inte vill erbjuda bättre ljud än det jag kan få gratis? Ni verkar inte vilja/kunna förstå problemet. Om ni mixar/mastrar en platta så den hörs bra över bakgrundsbullret i när jag lyssnar på radio i bilen eller för att en låt skall låta bra i TVn på MTV så låter den lika oinspirerande som TVn/bilen även när jag spelar hemma. Låt radio/TV-stationerna anpassa musiken till sitt medium själva, varför skall ni göra det åt dem? EDIT: Gör en radio-mix där ni maxat volymen och kompressorerna, men ge fan i albumet om ni vill att jag skall köpa det.

Liknelsen om ketchup fyra hundra sidor tidigare är utmärkt:

Gjorde en liknelse med kryddor en gång (men då blev "alla" som

vanligt väldigt arga 😉!) Att mat utan kryddor många gånger inte är så god samtidigt som ett kilo salt på hummern/oxfilén inte heller är så gott!

Skickligt använd limiter/kompressor på slutmixen är som kryddor på mat medan L3-ExtremeMaximum-UltraMaximizer som den många ggr används

idag är som just 1 kilo salt samt 2 liter ketchup rakt uppå lyxmiddagen!

Ni skall inte göra plattor utan salt och ketchup, men använd inte för mycket för jag har både salt och ketchup hemma. Däremot är det omöjligt för mig att ta bort saltet och ketchupen när ni haft på så mycket att plattan är oätlig. Förstår ni verkligen inte det?

Skojigaste inlägget ever! 😆

Dela på andra sajter

pallar inte läsa hela tråden:

"bra inspelning" måste väl ändå innefatta både musikernas prestation precis lika mkt som den tekniska biten, och ljudteknikerns prestation..?

Om man bara menar musikernas prestation måste det väl vara något i stil med "bra spelning"? eller?

En bra inspelning i min värld är ju självklart en exemplarisk prestation från alla parter som är inblandade....musiker såsom tekniker!

På musikerna ansvar(tror jag) ligger då delvis att välja väljudande instrument, rätt gitarrer och trummor osv osv(kan ligga på teknikerns ansvar dock)....

medans på teknikerns ansvar ligger då delvis att välja väljudande media, dvs rätt mikrofoner och allt vad man nu väljer....

Allt ovanstående spelar dock in på slutresultatet.

"bra inspelning" behöver inte innebära en "bra mix", men det kan kanske innebära det....beroende på i vilket sammanhang man säger det....men krasst sett borde det bara vara själva inspelningen man syftar till.

hör jag själv en bra låt/platta, så säger jag helt enkelt att den är förjävla bra!! inte "bra inspelning" eller "bra mix" eller "bra produktion" eller "bra mastering".....då alla dessa uttryck pekar på olika stadier i skapanden av en "förjävla bra platta"

själv kan jag inte njuta fullt ut av en underbar låt som inte är underbart inspelad och mixad....precis som att jag inte kan njuta fullt ut av underbart inspelad skitlåt......

Redigerat av Mr Keys
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.